Raptorlakk og mine erfaringer!

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
vikingen
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Raptorlakk og mine erfaringer!

Innlegg av vikingen »

Heisann folkens!

Her kommer jeg med erfaringer og info rundt raptorlakk.
Jeg har sett det har vært endel diskusjoner rundt raptor og bruken av dette osv, så tenkte å fortelle litt om mine erfaringer med lakken og hva jeg mener den er bra til osv.

Det jeg har prøvd er; svart raptor som beskyttelse på kanaler, med vanlig raptor sprøyte.
Jeg har også hellakkert 2 biler, en i ruglete utførelse, og en i slett utførelse med vanlig lakksprøyte og tynna ut raptor, begge 2 med tintable og egenvalgt farge.
Første jeg vil bare ha sagt, er at raptor er ett bra produkt, jeg har ikke hatt noe "problemer" med produktet som jeg kan ha hatt med andre ting jeg har drevet med.
Min leverandør har vært Norbond, disse folka har vært ekstremt hjelpsomme, og de er nok litt nysgjerrige selv, så dem har prøvd litt selv. Jeg var med inn på verkstedet dems og fikk se ett panser dem hadde lakkert halve med ruglete og halve med tynna og lakksprøyte.
Det å ha en leverandør som har testa produktet og kan svare på spørsmål er A/O i mine øyne, de tar telefon og de svarer etter beste evne. De selger også feks epoxy til gulv og har også vanlig lakk og alt som trengs av utstyr til dette.

Så over til selve lakkering/bruk osv;
Første bilen jeg lakkerte var en hilux, her var hytta og endel flater skadet av hard sandblåsing, så dette var bølgeblikk, så valget ble ruglete for å slippe å bruke maaaange timer for å prøve å få det bra, det hadde ikke blitt bra heller uten alvorlige mengder sparkel, timer og krymping osv av stål for å få det stivt nok til å bruke sparkel. Men jeg var ærlig når je solgte bilen at hytta osv var sånn og sånn, men jeg tror raptor har fått noe dårlig rykte pga at man kan skjule ting med å lakkere det ruglete raptor. Men man kan ikke skylde på lakken for at folk ikke er ærlig, men skal jeg kjøpe en bil som har ruglete raptor som er priset noe mer enn "skogsbil" pris, så ville jeg nok gjerne sett bilder av bilen før lakk.
Når man legger ruglete, så kan man bruke raptor sin std sprøyte, eller raptor sin justerbare sprøyte. også er det bare å prøve seg fram med justering av lufttrykk og sprøytejustering testsprøyte for å finne den strukturen du ønsker selv.
Raptor er veldig snill mot "amatører og kanskje slumper litt hit og dit, jeg har prøvd litt og med utynna raptor så skal du jobbe hardt med å få til sig, hvis det i det hele tatt går ann.

Hvor er ruglete raptor sitt bruksområde?
I mine øyne, på en skogsbil, offroader som skal bare få juling og som ikke er så nøye med.
Men jeg synes faktisk at lakken holder fin farge og er lett og vaske, så klart man kan jo bruke det på en bil hvis man syns at ruglete finnish er fin å man ønsker det.
Kanaler og understell så er det knall vil jeg påstå, og hvis du ønsker noe fancy farger i understellet så kjøp tintable, da kan du jo ha rosa eller gul eller hva du vil?

Over til tynning og sprøyting med vanlig lakksprøyte
Siste prosjektet mitt nå lj73 ble lakka med vanlig lakksprøyte 1.6mm dyse, tynna raptor omtrent 20%. Fortsatt lett og legge, man kan legge ganske tykt, jeg fikk ikke til sig her heller, hadde også en lakkerer som hjalp meg litt å lakkere, den er kurrant å legge, vi lakkerte muligens litt "fort" så ble mange strøk.
Igjen her, prøv deg frem med lufttrykk og hastighet med sprøyta, det vil gi forskjellige resultater på struktur og tykkelse.
For meg så var dette prosjektet litt "fort gjort" jeg hadde ikke mye tid til å gjøre bilen strøken, men valgte å legge den så slett som mulig, fordi; raptor er overlakkbar! så ved senere anledning hvis jeg ønsker, så kan jeg matte ned, fikse eventuelle nye skader og gjøre det strøkent og legge vanlig lakk oppå igjen.

Bilen var lakkert med svart raptor, det var endel bulker osv, men den så ganske fin ut med ruglete struktur, jeg ble ikke overrasket da den var på 40" dekk og masse heving både her og der å spærrer osv, så regna med den hadde fått deng.

Hvor hard er raptor?
Jeg vil si det er en ekstremt holdbar og hard lakk, jeg brukte 80 papir og maskiner for å slipe ned, det tok tid der grunnarbeidet var gjort bra. Jeg prøvde og sandblåse viskerarmer, der grunnarbeidet var dårlig slapp det bare fra underside, der det var gjort grunnarbeid eller det ikke var lakkert over noe rust/løst fra før. Der sleit jeg faktisk med sandblåser. Jeg plukka av arma fra delebilen isteden for å slite med å få det av.

Kostnad sammenligna med "lastebillakk" akryl. jeg tror nok faktisk akryllakken er billigere, da du bruker mindre og denne ikke koster så mye, men den tåler jo mindre, men du får også en blank overflate. Skal du ha noe som kan sammenlignes holdbarehet så er det en mulighet å legge ripefri klarlakk, men den koster endel mer så usikker hva man ender opp med da i forhold til kostnad.

Farger osv med tintable raptor. anbefaler på det sterkeste å velge "tette" farger.
Jeg brukte en farge på siste bilen som heter Ral 6036 Pearl Opal Green, denne har egentlig endel effekt i seg, men siden raptoren ikke er en farge som har glans finnish så blir denne effekten litt borte, synes i godt lys men ikke som en bil med metallic eller om jeg hadde lagt den som vanlig lakk med herder/tynner uten raptor. Det kan godt hende at det hadde blitt mer synlig om jeg la klarlakk oppo raptoren for da får man blank overflate som kanskje bringer fram dette, skriver kanskje da det ikke er prøvd.
Det jeg har sett andre gjøre på nett er å blande flakes eller pearl i klarlakken å legge oppo raptoren, da vil du jo ha en hard raptor lakk som fortsatt tar støyten om det blir hull i klarlakken og samtidig har du klarlakken som gir effekt over grunnfargen til raptor.
Jeg tror også jeg hadde brukt mindre lakk om jeg hadde valgt en tett farge, følte vi trengte unormalt mange strøk for å få farga "tett" eller hva man skal kalle det.

Litt sånne slutt tanker;
Jeg liker og jobbe med raptor, og de har en god produktserie, jeg har jo ikke prøvd alt, men jeg har brukt litt forskjellig av både selve raptorn men også noen av grunning og primer dem har. Jeg skulle gjerne ha prøvd den epoxy grunninga dems mer med på rust osv for å se hvor bra den faktisk er. Denne har anti corrosive(altså igrunn en ruststopp) i epoxy grunninga, har scoret høyt på saltspray test. Og skal være overlakkbar med andre lakkprodukter også.
Merk med "Skal være overlakkbar" der jeg har jobba mange år, har vi lakkverksted og oppretting, selvom vi kjøper ting og tang som skal funke med andre lakk produkter osv, så ser vi at det plutselig er noe som ikke går med det andre, så anbefaler alltid å gjøre en test hvis det ikke er noe som er utprøvd av leverandør eller noen andre før!

Tilslutt så vil jeg si at jeg er ingen lakkerer eller oppretter, jeg har fagbrev som mekaniker/rørlegger, så dette er hobby prosjekter, men jeg har hatt hjelp av lakkerer samt litt info å hjelp fra Norbond når jeg har trengt det. Og mine meninger er mine meninger, så noen mener noe annet helt sikkert, men jeg har brukt produktet å føler at det var greit å fortelle om erfaringer rundt dette.

Har du spørsmål så fyr løs så skal jeg svare etter beste evne!

Noen bilder av forskjellig
grovstruktur dør
20180617_174613.jpg
20180617_174613.jpg (63.7 KiB) Vist 5222 ganger
svart raptor i lasteplan
20180719_195748.jpg
20180719_195748.jpg (41.72 KiB) Vist 5222 ganger
grovstruktur bil
20180708_115038.jpg
20180708_115038.jpg (67.09 KiB) Vist 5222 ganger
finstruktur bil
20231017_225015.jpg
20231017_225015.jpg (132.22 KiB) Vist 5222 ganger
finstruktur breddere
20230927_020449.jpg
20230927_020449.jpg (117.62 KiB) Vist 5222 ganger
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Raptorlakk og mine erfaringer!

Innlegg av jonwib »

Meget bra!

Grym uppsumering och tusen tack för att du tog dig tiden till det Knut!

Funderar på om Snøvit ska få en coating antrasitgtå Raptor.

Vad tänker ni om det?
vikingen
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Re: Raptorlakk og mine erfaringer!

Innlegg av vikingen »

Kjør på wiberg, din bruk av bilen så er raptor fint tenker je, struktur er jo justerbart så du velger selv :mrgreen:
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»