Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Och som tillägg - de som tvivlar på om en D4D kan leverera varorna - jodå, det kan den. Om inte alla miljötomtar hade drivit in Mr T och hans anhang i en hörna på lik linje med V.A.G så hade det kunnat se slik ut på varenda Prado
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Detta hadde vært noe
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Bøs lyd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
På Tur med Tor
I helgen som var, var det bestämt att hela familjen skulle på äkta Norsk hyttetur tillsammans med ett vännepar med våra 6 barn. Far, som inte har varit på en ordentlig tur sedan Julebordet i December och som fortfarande sliter lite med tilliten till den hjärtopererade Snövit var seff klar som ett ägg och på torsdag eftermiddag var bilen packad med Snowracers, skidor, sovsäckar. Så var det bilens tur: Allt av vätskor och oljor var kontrollerade, kamremmar spända, tändstift påfyllda och kolvreturfjädrar justerade - kort sagt - klar för tur!
Klockan sent på torsdag får vi besked om att dottern i familjen vi ska på tur med har fått 40 grader i feber och hyttetur utgick med höga knälyft .
Nej så fan heller! Nu hade nämligen Fars entusiasm smittat av sig på den övriga familjen. Till och med Mor hade packat och det är inte ofta hon är klar innan avfärd - planerad avfärd...
Efter målmedveten research fastnade vi för familjens stuga i Malung, Sverige. Ca 4 timmar bort, det fanns snö enligt de lokala och stugan var ledig i helgen. Så var det ju detta med stormen Tor då. Skulle han på besök i Sverige oxå eller var han nöjd med att rasa av sig på Vestlandet/ fjellen mellan vest & øst. Tja, svaret var väl att det gungade ganska friskt i de nästan 3 tonnen bil och det var sällan 5e växeln var i - det var mycket luft i rörelse helt enkelt.
Väl framme så såg jag till min stora belåtenhet att för att komma helt fram till stugan var 35" däck närmast ett krav - vår Skådillac hade aldrig klarat det och att försöka med en XC90 hade varit orsak till mycket snöskottning .
På lördagen så var alla - kanske inte Fru - eniga om att vi måste ut och köra en tur och se om vi kunde hitta någon inspirerande väg. Det gjorde vi .
Det som inte framkommer av bilderna är det faktum att köra i " virgin powder " är noll problem - det var inte powder heller, det var klassisk rutten påskesnö - att köra tillbaka i egna spår var något helt annat... Trots ett betydligt lägre lufttryck än normalt så började bilen kana åt sidorna och motvilligt dra sig fram. För att göra en lång historia kort: Fru började uppvisa sådna tydliga tecken på stress/ okomfort att en blind och döv hade fått dem med sig, barnen i baksätet å andra sidan satt och tjoade för fullt och frågade pappa - " Sitter vi riktigt fast än pappa? ".
Jag bråttades med vad göra och gick snabbt igenom lite olika scenarion: Ringa någon om vi satte oss ordentligt? Vem då? Hur förklara var vi var? Kunde jag med det jag hade av utstyr i bilen avhjälpa situationen? Sänka luften maximalt? Hänger sig bilen på underredet då? Etc etc etc.
Under tiden jag bråttades med att behålla lugnet ovanför fru, roa mina små skadeglada skitar av barn och hålla bilen på vägen så rullade vi sakta men säkert mot en backe och jag trodde att nu är det helt kört. Då började det antispinnsystem jag har avskrivit helt plötsligt att jobba. Och som det jobbade! Hela bilen skakade och hoppade och åt sig fram decimeter för decimeter. Det enda jag behövde göra var att hålla jämn gas och parera diverse kursändringar. Efter 20 svettiga minutrar så var vi tillbaka på " fast mark " igen och alla i bilen pustade ut.
Sen blev det pølsegrillings i väldigt trygg miljø, 10 meter från stugan .
Gårdagens hemfärd var väldigt odramatisk. Vi körde över Torsby - Kongsvinger och det är riktigt fin vinter helt till Kongsvinger. Förtroendet för bilen börjar så sakta återvända och snittförbruket på turen blev nytt rekord, positivt sådant! 1,16lit/ mil. Med 35", last på taket, snökörning och snö på vägen samt buskillen Tor tatt i betraktning så är jag väldigt imponerad.
Det blir tur snart igen känner jag - då i sällskap med en bil till så jag kan testa att köra fast lite mer rejält!
Edit: Laddat upp bilder som vedlegg - trodde det skulle funka på " gamle måten ", inte det nä!
I helgen som var, var det bestämt att hela familjen skulle på äkta Norsk hyttetur tillsammans med ett vännepar med våra 6 barn. Far, som inte har varit på en ordentlig tur sedan Julebordet i December och som fortfarande sliter lite med tilliten till den hjärtopererade Snövit var seff klar som ett ägg och på torsdag eftermiddag var bilen packad med Snowracers, skidor, sovsäckar. Så var det bilens tur: Allt av vätskor och oljor var kontrollerade, kamremmar spända, tändstift påfyllda och kolvreturfjädrar justerade - kort sagt - klar för tur!
Klockan sent på torsdag får vi besked om att dottern i familjen vi ska på tur med har fått 40 grader i feber och hyttetur utgick med höga knälyft .
Nej så fan heller! Nu hade nämligen Fars entusiasm smittat av sig på den övriga familjen. Till och med Mor hade packat och det är inte ofta hon är klar innan avfärd - planerad avfärd...
Efter målmedveten research fastnade vi för familjens stuga i Malung, Sverige. Ca 4 timmar bort, det fanns snö enligt de lokala och stugan var ledig i helgen. Så var det ju detta med stormen Tor då. Skulle han på besök i Sverige oxå eller var han nöjd med att rasa av sig på Vestlandet/ fjellen mellan vest & øst. Tja, svaret var väl att det gungade ganska friskt i de nästan 3 tonnen bil och det var sällan 5e växeln var i - det var mycket luft i rörelse helt enkelt.
Väl framme så såg jag till min stora belåtenhet att för att komma helt fram till stugan var 35" däck närmast ett krav - vår Skådillac hade aldrig klarat det och att försöka med en XC90 hade varit orsak till mycket snöskottning .
På lördagen så var alla - kanske inte Fru - eniga om att vi måste ut och köra en tur och se om vi kunde hitta någon inspirerande väg. Det gjorde vi .
Det som inte framkommer av bilderna är det faktum att köra i " virgin powder " är noll problem - det var inte powder heller, det var klassisk rutten påskesnö - att köra tillbaka i egna spår var något helt annat... Trots ett betydligt lägre lufttryck än normalt så började bilen kana åt sidorna och motvilligt dra sig fram. För att göra en lång historia kort: Fru började uppvisa sådna tydliga tecken på stress/ okomfort att en blind och döv hade fått dem med sig, barnen i baksätet å andra sidan satt och tjoade för fullt och frågade pappa - " Sitter vi riktigt fast än pappa? ".
Jag bråttades med vad göra och gick snabbt igenom lite olika scenarion: Ringa någon om vi satte oss ordentligt? Vem då? Hur förklara var vi var? Kunde jag med det jag hade av utstyr i bilen avhjälpa situationen? Sänka luften maximalt? Hänger sig bilen på underredet då? Etc etc etc.
Under tiden jag bråttades med att behålla lugnet ovanför fru, roa mina små skadeglada skitar av barn och hålla bilen på vägen så rullade vi sakta men säkert mot en backe och jag trodde att nu är det helt kört. Då började det antispinnsystem jag har avskrivit helt plötsligt att jobba. Och som det jobbade! Hela bilen skakade och hoppade och åt sig fram decimeter för decimeter. Det enda jag behövde göra var att hålla jämn gas och parera diverse kursändringar. Efter 20 svettiga minutrar så var vi tillbaka på " fast mark " igen och alla i bilen pustade ut.
Sen blev det pølsegrillings i väldigt trygg miljø, 10 meter från stugan .
Gårdagens hemfärd var väldigt odramatisk. Vi körde över Torsby - Kongsvinger och det är riktigt fin vinter helt till Kongsvinger. Förtroendet för bilen börjar så sakta återvända och snittförbruket på turen blev nytt rekord, positivt sådant! 1,16lit/ mil. Med 35", last på taket, snökörning och snö på vägen samt buskillen Tor tatt i betraktning så är jag väldigt imponerad.
Det blir tur snart igen känner jag - då i sällskap med en bil till så jag kan testa att köra fast lite mer rejält!
Edit: Laddat upp bilder som vedlegg - trodde det skulle funka på " gamle måten ", inte det nä!
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Snövit - Motorhaveri löst!!!!
Äntligen!
En av forumets sämst hanterade hemligheter är äntligen löst! Varför havarerade motorn på Snövit.
Kjelleman och Johnny har snackat länge om att komma på besök och detaljstudera liket aka " sommarmotor " i garaget. I dag hade de båda tid och lust - faktiskt så mycket lust och gå-på-anda ( trots att det bara var pulverkaffe att få... ) så gubba var tvugna att hållas tillbaka!
Med lite våld, vilja och vaselin så kom motorn på rätt köl. Sen åkte kåpan över kamaxlarna av i en fart.
So far inga konstigheter.
Sen började demonteringen på allvar. Många av följande bilder är mycket på grund av hur remontera igen.
Denna kåpan sitter bakom allt av registerrem etc. För att få loss kamaxlarvar den tvungen att plockas bort.
Sen kommer " dyse/ spridar-klämmorna ". Vi numrerade allt vi plockade bort så allt hamnar på samma ställe igen.
Detta är dyse #1.... Kom fan inte och säg att EGR inte har att göra med hur den ser ut!!!!! Om förbränningen hade skapat de koksavlagringarna så hade ventilerna läckt så pass att motorn knappt hade drivit bilen framåt! Hela dieselnorge bör vakna här! Det duger inte att skicka på oss bilar och bränsle som inte är kompatibelt. Hade detta varit i USA så hade Toyota och de som har ansvar för vad vi puttar i tanken i Norge haft så många söksmål på sig att de hade slutat tillverka bilar. Detta håller verkligen inte måttet!
Dyse #2 & #3... Lika illa men facit kommer senare...
Efter demontering av dyser så var det dax för kamaxlarna. De sitter med totalt 5 klämmor. Dessvärre har dessa klämmor ingen numrering - nummer 1 & 5 är så pass unika att de inte behöver nåogon numrering. 2 - 3 har pilar som markerar riktningen men that`s it. Tape med spritpenna gör jobbet... Timingen är gott märkt ialla fall.
Sen har man en topp som bara har ett gäng med ventiler - med ventilhättor som kan trilskas om " någon " vänder upp-och.ner på toppen - då rasar de ut som dominobrickor gitt! Om " någon " sätter tillbaka dem det minsta snett så blir det stooooor frustration i gruppen, framför allt om de har stela axlar på sina bilar...
En av forumets sämst hanterade hemligheter är äntligen löst! Varför havarerade motorn på Snövit.
Kjelleman och Johnny har snackat länge om att komma på besök och detaljstudera liket aka " sommarmotor " i garaget. I dag hade de båda tid och lust - faktiskt så mycket lust och gå-på-anda ( trots att det bara var pulverkaffe att få... ) så gubba var tvugna att hållas tillbaka!
Med lite våld, vilja och vaselin så kom motorn på rätt köl. Sen åkte kåpan över kamaxlarna av i en fart.
So far inga konstigheter.
Sen började demonteringen på allvar. Många av följande bilder är mycket på grund av hur remontera igen.
Denna kåpan sitter bakom allt av registerrem etc. För att få loss kamaxlarvar den tvungen att plockas bort.
Sen kommer " dyse/ spridar-klämmorna ". Vi numrerade allt vi plockade bort så allt hamnar på samma ställe igen.
Detta är dyse #1.... Kom fan inte och säg att EGR inte har att göra med hur den ser ut!!!!! Om förbränningen hade skapat de koksavlagringarna så hade ventilerna läckt så pass att motorn knappt hade drivit bilen framåt! Hela dieselnorge bör vakna här! Det duger inte att skicka på oss bilar och bränsle som inte är kompatibelt. Hade detta varit i USA så hade Toyota och de som har ansvar för vad vi puttar i tanken i Norge haft så många söksmål på sig att de hade slutat tillverka bilar. Detta håller verkligen inte måttet!
Dyse #2 & #3... Lika illa men facit kommer senare...
Efter demontering av dyser så var det dax för kamaxlarna. De sitter med totalt 5 klämmor. Dessvärre har dessa klämmor ingen numrering - nummer 1 & 5 är så pass unika att de inte behöver nåogon numrering. 2 - 3 har pilar som markerar riktningen men that`s it. Tape med spritpenna gör jobbet... Timingen är gott märkt ialla fall.
Sen har man en topp som bara har ett gäng med ventiler - med ventilhättor som kan trilskas om " någon " vänder upp-och.ner på toppen - då rasar de ut som dominobrickor gitt! Om " någon " sätter tillbaka dem det minsta snett så blir det stooooor frustration i gruppen, framför allt om de har stela axlar på sina bilar...
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Fortsättning motorhaveri Snövit
Fortsättning demontering havererad motor Snövit:
Det ska alltid vara lite " kukfäktning " när göbba ska skruva och det var lite gliringar om brist på verktyg etc när vi började. Kolla nedan bild. Va f-n ska jag med motoriserade verktyg till när jag har en Kjelleman? Nm som själva djävulen och rpm som en F1 bil...
Det är nu toppen äntligen kommer loss och avslöjar vad det är som har gått galet med motorn.....
Jodå, EGR-avgaser blandade med ventilhusavgaser + bränsle har fått turbulens i insuget och lämnat avlagringar på dyserna/ spridarna ( som någon påstådd och till lika självutnämnd expert påstår att inte händer... ) som i sin tur har fått dyserna/ spridarna att " pissa " diesel på kolven istället för att skapa ett moln av diesel ( bäst så... ). Vad får vi då? Då får vi motorhaveri på grund av hål i kolven! Thank you again mr T, CEO at Toyota Motors. Ett stort " hurra! vad världelösa ni är " går oxå ut till Toyota Norge då detta problemet knappast är okännt för er - om det mot förmodan är okännt t så ring mig så ska jag gladeligen ta över er kundmotagning/ aftermarket avdelning. Gubbarna som jobbar där har bevisligen inte helt kundens intressen helt klart för sig! Skamma er blir för klent - gör något med det snarast!
Kolv med brännhål i sig....
När jag bad Toytotaverkstaden jag lämnade in Snövit på om en preliminär skaderapport så målade de fan på väggen så jag nästan gick in i en personlig depression. " Noll komperession i cylinder #1, skadade cylinderväggar, pungbråck, HIV, bröstcancer och fan vet vad... Jag trodde verkligen att nu var det kört. 210 000km och så var det i princip 200kg med död metall längst fram i bilen som dessutom skulle kosta skjortan att få fixat ( ja, det var inte billigt ). Men se det stämde visst inte helt det heller...
Cylindarna ser helt nya ut invändigt. Eller för att använda Mr Olsens egna ord - " Ja här här har det ju inte varit någon ".
Även toppen inspekterades och det finns inte ett märke i den.
Hur ska vi då uppsummer detta???????
Först och främst - stort tack till stel-axel-maffian Mr Fredriksen och Mr Olsen - fan vad bra ni är!!!! Stor tumme upp och supert tack för hjälp
Hur ska man undvika att hamna i detta läget???? Sååååååååååå många teorier.
- Jag kommer att kolla dyse/ spridar-värden ca 1 gång per år - verkstad kopplr in sig på ECU.
- Blockera EGR via elektronik eller mekaniskt ( 2007 och framåt så krävs det elektroniskt tror jag ).
- Någon form för tillsättning i diesel med jämna mellanrum.
- Orginalt dieselfilter - det ska väldigt lite " skit " i bränslesystemet för att fucka upp det.
- Inse att dyser/ spridare måste bytas vid 150 000 - 200 000 km - de håller dessvärre inte för evigt.
- Byta SCV vid dysebyte.
Det ska alltid vara lite " kukfäktning " när göbba ska skruva och det var lite gliringar om brist på verktyg etc när vi började. Kolla nedan bild. Va f-n ska jag med motoriserade verktyg till när jag har en Kjelleman? Nm som själva djävulen och rpm som en F1 bil...
Det är nu toppen äntligen kommer loss och avslöjar vad det är som har gått galet med motorn.....
Jodå, EGR-avgaser blandade med ventilhusavgaser + bränsle har fått turbulens i insuget och lämnat avlagringar på dyserna/ spridarna ( som någon påstådd och till lika självutnämnd expert påstår att inte händer... ) som i sin tur har fått dyserna/ spridarna att " pissa " diesel på kolven istället för att skapa ett moln av diesel ( bäst så... ). Vad får vi då? Då får vi motorhaveri på grund av hål i kolven! Thank you again mr T, CEO at Toyota Motors. Ett stort " hurra! vad världelösa ni är " går oxå ut till Toyota Norge då detta problemet knappast är okännt för er - om det mot förmodan är okännt t så ring mig så ska jag gladeligen ta över er kundmotagning/ aftermarket avdelning. Gubbarna som jobbar där har bevisligen inte helt kundens intressen helt klart för sig! Skamma er blir för klent - gör något med det snarast!
Kolv med brännhål i sig....
När jag bad Toytotaverkstaden jag lämnade in Snövit på om en preliminär skaderapport så målade de fan på väggen så jag nästan gick in i en personlig depression. " Noll komperession i cylinder #1, skadade cylinderväggar, pungbråck, HIV, bröstcancer och fan vet vad... Jag trodde verkligen att nu var det kört. 210 000km och så var det i princip 200kg med död metall längst fram i bilen som dessutom skulle kosta skjortan att få fixat ( ja, det var inte billigt ). Men se det stämde visst inte helt det heller...
Cylindarna ser helt nya ut invändigt. Eller för att använda Mr Olsens egna ord - " Ja här här har det ju inte varit någon ".
Även toppen inspekterades och det finns inte ett märke i den.
Hur ska vi då uppsummer detta???????
Först och främst - stort tack till stel-axel-maffian Mr Fredriksen och Mr Olsen - fan vad bra ni är!!!! Stor tumme upp och supert tack för hjälp
Hur ska man undvika att hamna i detta läget???? Sååååååååååå många teorier.
- Jag kommer att kolla dyse/ spridar-värden ca 1 gång per år - verkstad kopplr in sig på ECU.
- Blockera EGR via elektronik eller mekaniskt ( 2007 och framåt så krävs det elektroniskt tror jag ).
- Någon form för tillsättning i diesel med jämna mellanrum.
- Orginalt dieselfilter - det ska väldigt lite " skit " i bränslesystemet för att fucka upp det.
- Inse att dyser/ spridare måste bytas vid 150 000 - 200 000 km - de håller dessvärre inte för evigt.
- Byta SCV vid dysebyte.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Bra hjelp der, det er takket være hjelp man finner ut av ting...
så hva er planen nå? –bytte stempelet og dysene og fyre opp?
så hva er planen nå? –bytte stempelet og dysene og fyre opp?
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Ikke bra, tenk hvor mange kommende motor havari som ruller rundt der ute er det mulig å få av toppen og inspisert stempler med motoren i bilen? Eller kan man få lirka in et lite kamera og se åssen tilstand det er i?
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
@Börre - jag trenger bara en motor så denna ska säljas. Jag ville bara se exakt vad som hade hänt med motorn.
@Pilten - det går att lyfta toppen med motorn i bilen men det bästa är att ha koll på sina dyser. Läsa av värden eller fysiskt inspektera dem om man misstänker att de är dåliga. Det är en rätt krävande process så det är knappast något man gör vid varje service . Min anbefallning är att få blockerat EGRen till varje pris - den har inte i en dieselmotor att göra!
@Pilten - det går att lyfta toppen med motorn i bilen men det bästa är att ha koll på sina dyser. Läsa av värden eller fysiskt inspektera dem om man misstänker att de är dåliga. Det är en rätt krävande process så det är knappast något man gör vid varje service . Min anbefallning är att få blockerat EGRen till varje pris - den har inte i en dieselmotor att göra!
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Jo greit å sjekke dyser, men om man kjøper seg en som har gått bortimot 200 Tusen km, å dysene er nylig byttet. Da vil man jo ikke få noe varsel om åssen stemplene er. Hadde Vært greit å fått et lite inspeksjons kamera inn for å se stempler.
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Du får in en kamera via dysehullet.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Det hjelper ikke å ta av toppen for å sjekke stemplene. De er like fine til fet plutselig går hul på de. Er i tilfelle bedre å ta ut dusene gor å sjekke at de har rett sprøytebilde. (spredning) Egr ventilen i pumpa er viktig for å ha riktig trykk, men det i seg selv er nok ikke nok garanti for at sprøytebildet er rett.
Sent fra min D6603 via Tapatalk
Sent fra min D6603 via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Skitt altså, det så virkelig ikke bra ut Jon!
Men for en jobb dere har gjort; virkelig bra og en fantastisk dokumentasjon på hva koks avleiringer og avgass har og si for motorens generelle liv ! TOMMEL OPP for innsatsen og arbeidet du og Kjell og Johnny har lagt ned for å finne feilen på den gamle motoren din
Dessverre underbygger dette min antakelse om at det er mange vordende motorhavarier som ruller rundt...
OG jeg tror nok også at Mr. T vet mer om dette enn det som blir signalisert gjennom forskjellige verksteder, dessverre.
Men for en jobb dere har gjort; virkelig bra og en fantastisk dokumentasjon på hva koks avleiringer og avgass har og si for motorens generelle liv ! TOMMEL OPP for innsatsen og arbeidet du og Kjell og Johnny har lagt ned for å finne feilen på den gamle motoren din
Dessverre underbygger dette min antakelse om at det er mange vordende motorhavarier som ruller rundt...
OG jeg tror nok også at Mr. T vet mer om dette enn det som blir signalisert gjennom forskjellige verksteder, dessverre.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
-----------------------------------------------------
ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Veldig bra jobba gutter!
Toyota er jo en gedigen institusjon,så at ingen der kjenner til at dette er et mulig problem med store konsekvenser for brukeren har jeg Ingen tro på..Noen vet!
Jeg blir jo ikke mindre paranoid angående havari når disse tilfellene dukker opp som paddehatter rundt omkring..Kanskje 2016 blir året hvor man finner en god løsning på hva man skal gjøre med EGR faenskapen.
Går det å blende den mekanisk?Mener å ha lest at den også brukes av turbo som dump ventil??Hvordan blende den evt elektronisk,hvem kan gjøre det og har evt noen her gjort det??
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Toyota er jo en gedigen institusjon,så at ingen der kjenner til at dette er et mulig problem med store konsekvenser for brukeren har jeg Ingen tro på..Noen vet!
Jeg blir jo ikke mindre paranoid angående havari når disse tilfellene dukker opp som paddehatter rundt omkring..Kanskje 2016 blir året hvor man finner en god løsning på hva man skal gjøre med EGR faenskapen.
Går det å blende den mekanisk?Mener å ha lest at den også brukes av turbo som dump ventil??Hvordan blende den evt elektronisk,hvem kan gjøre det og har evt noen her gjort det??
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Jag är i dialog med en kille i Australien som har en fungerande elektronisk blockering. Den, i kombination med en mekanisk blockering i form av en bricka, skulle sörja för att smutsen inte hittar in i insug/ dyser. Har hört att det finns verkstäder här i Norge som kan programmera bort EGRen men det kan jag inte bekräfta än.
Det påstås oxå att en fysisk blockering med ett litet hull i, typ 6-7mm, ger så lite genomsläpp av avgaser att motorn klarar att hantera dem.
Jag har oxå läst att turbon dumpar tryck via EGRen men samtidigt så är dieselmotorn en stor luftpump så det eventuella övertrycket försvinner helt naturligt via kolvarnas cyklus ( enligt proffsen på PradoPoint ). Dvs blockering av EGR ska inte påverka turbon.
Det påstås oxå att en fysisk blockering med ett litet hull i, typ 6-7mm, ger så lite genomsläpp av avgaser att motorn klarar att hantera dem.
Jag har oxå läst att turbon dumpar tryck via EGRen men samtidigt så är dieselmotorn en stor luftpump så det eventuella övertrycket försvinner helt naturligt via kolvarnas cyklus ( enligt proffsen på PradoPoint ). Dvs blockering av EGR ska inte påverka turbon.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Har återigen varit i kontakt med Australien ang elektronisk bländning av EGR. Produkten är faktiskt ett manuellt styrbart chip med EGR blockering som bonus. TTE chippet finns inte i Australien så därför kom denna produkten på marknaden. Priset är inte helt avklarat än men de har lovat att de skall sända produkten upp till det kalla Norden. Jag bryr mig inte så mycket om eventuell effektökning - jag ska bara bli kvitt den förba..ade bajsmojängen av en EGR. De utvecklar samma produkt till 150 och 200 serien just nu.
Jag ser att jag har varit lite förvirrad i min post där vi lyfter av toppen. Dyserna sitter ju inte innan insugsventilen , de sitter ju rätt i cylindern. Faktum kvarstår: då mina dysepackningar var helt ok så kommer dessa avlagringarna från tidigare nämnda hatobjekt - det är jag väldigt säker på. Somebody prove me wrong så ska jag ge mig.
Jag ser att jag har varit lite förvirrad i min post där vi lyfter av toppen. Dyserna sitter ju inte innan insugsventilen , de sitter ju rätt i cylindern. Faktum kvarstår: då mina dysepackningar var helt ok så kommer dessa avlagringarna från tidigare nämnda hatobjekt - det är jag väldigt säker på. Somebody prove me wrong så ska jag ge mig.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Hei.
Jeg har nettopp chippet min 150, og di (http://www.optituning.no) som jeg forsto så ble EGR blokkert i samme slengen
Jeg har nettopp chippet min 150, og di (http://www.optituning.no) som jeg forsto så ble EGR blokkert i samme slengen
LC 150 VX 2010 Mod
150 000 km
Chipet 215 hk 590NM
150 000 km
Chipet 215 hk 590NM
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
En sak är säker... Snövits garage är liiiiiiiiiite för litet....
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35
Fick monterat vinchen igår. Den smatt rätt ner gitt . Hoppas kunna koppla det elektriska samt lägga på lina i helgen. Tror jammen Snövit håller på att bli expeditionsvuxen .
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak