Tommys 2x HJ60 "Rusty" og"dovregubben" pluss AT37 120 08
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Akkurat sånn var min før første runde med sveising.... overkommelig hvis man har tid og lyst.
EDIT:
Slettet noe tekst pga demotiverende innhold Vil ikke ødelegge arbeidslysten din Tommy. Lykke til ! Kjell: Vi får heller ta en diskusjon ved neste korsvei
EDIT:
Slettet noe tekst pga demotiverende innhold Vil ikke ødelegge arbeidslysten din Tommy. Lykke til ! Kjell: Vi får heller ta en diskusjon ved neste korsvei
Senest rettet af marting ons apr 16, 2014 4:35 pm, rettet i alt 2 gange.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Ja, den var nok en smule negativ, Martin.
Men det er nå engang sånn at hvis du har bestemt deg for å få en noenlunde rustfri bruksbil, så er det ikke så mange andre måter å få det på enn å kappe vekk rusta og erstatte med friske plater. Enten det er i taket eller bunnen. Ramma går det å sende bort å dyppe i syre, så er den faktisk rustfri når du får den tilbake. Er et firma i Trondheim som tar sånne jobber. Da er det mye lettere å se hvor det er små begynnende hull, og ta det derifra. Trikset er nok å ikke se så svart på det at du gir opp. De fleste gamle Cruisere som er i bra stand har faktisk vært igjennom denne operasjonen. Og må vel tilføye at seksti er en skjelden nok bil for absolutt å bli tatt vare på. Det blir stadig færre og færre av dem. De fleste havner som " delebiler", så eierne ikke får altfor dårlig samvittighet.
Heng opp et bilde av en strøken seksti i garasjen, Tommy, og lag deg delmål for å komme dit tilslutt!
Men det er nå engang sånn at hvis du har bestemt deg for å få en noenlunde rustfri bruksbil, så er det ikke så mange andre måter å få det på enn å kappe vekk rusta og erstatte med friske plater. Enten det er i taket eller bunnen. Ramma går det å sende bort å dyppe i syre, så er den faktisk rustfri når du får den tilbake. Er et firma i Trondheim som tar sånne jobber. Da er det mye lettere å se hvor det er små begynnende hull, og ta det derifra. Trikset er nok å ikke se så svart på det at du gir opp. De fleste gamle Cruisere som er i bra stand har faktisk vært igjennom denne operasjonen. Og må vel tilføye at seksti er en skjelden nok bil for absolutt å bli tatt vare på. Det blir stadig færre og færre av dem. De fleste havner som " delebiler", så eierne ikke får altfor dårlig samvittighet.
Heng opp et bilde av en strøken seksti i garasjen, Tommy, og lag deg delmål for å komme dit tilslutt!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Er det ikke litt bedre å kjøpe en med mindre rust?
Du sparer mange hundre om ikke tusen timer og det en med mindre rust koster i penger koster også den rustete bilen i materiale, verktøy og diverse
Du sparer mange hundre om ikke tusen timer og det en med mindre rust koster i penger koster også den rustete bilen i materiale, verktøy og diverse
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Nå er jo ikke rustsveising så dyrt da hvis du utfører det sjøl. Trenger bare masse tid. Og har du en bil du har sveisa opp sjøl og tatt alt, er du sikker på hva du har. Mange av bilene som er sånn passe bra viser seg og ha masse rust likevel og har som regel vært mye dyrere i innkjøp. Nei er du en ekte entusiast og med begrensa budsjett så er dette veien og gå. Blir så fint atte..
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Enig, er totalt billigere å sveise selv enn å kjøpe rust "fri"
Men ser mange på nettet som kutter alt for store plater, legger de over hullet med et overlapp på 5cm på alle kanter. Punktsveiers 4-5 punkter og putter på noe guffe på den ene siden. Sånn lappejobb holder ihvertfall ikke mer enn en vintersesong før det er ihjel rusta igjen
Irriterer meg litt når det ikke blir gjort en ordentlig jobb, sier ikke at det er tilfelle i denne garasjen
Men ser mange på nettet som kutter alt for store plater, legger de over hullet med et overlapp på 5cm på alle kanter. Punktsveiers 4-5 punkter og putter på noe guffe på den ene siden. Sånn lappejobb holder ihvertfall ikke mer enn en vintersesong før det er ihjel rusta igjen
Irriterer meg litt når det ikke blir gjort en ordentlig jobb, sier ikke at det er tilfelle i denne garasjen
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Fint med menings ytring Martin. Trengte ikke editere for min del
Har planene relativt klare ang fremdrift og mål, men veien til nesten rustfri 60 er nok lang.
Alt har sin bakgrunn når hver og en kjøper den bilen de kjøper.
Jeg kjøpte denne egentlig som delebil til den første hj60n min, men kom frem til at jeg ikke hadde plass eller tid til 2 biler og trengte kapital derfor ble nr 1 solgt og delebilen ble det nye prosjektet.
For og nevne noen positive punkter på denne:
Edic- ok
Ramma ser veldig solid og fin ut ( Den første var helt morken. Sprakk en ny plass hver gang den ble brukt!)
gulv foran b stolper kun lett overflate rust.
Bjelke ved bakluke nesten hel.( Den første hadde store hull på sidene)
ikke gjenomrusta tak. (På den første kunne jeg nok tatt av taket med boksåpner )
Hadde jeg hatt mer penger til bil hadde jeg kjøpt en dyrere, men rust får man uansett. Verktøyet og oppvarma lokale har jeg og en far som er tidligere platearbeider fra gamle Trondheim mekaniske verksted som ledhjelper så detta går nok veien.
Har hatt bil som hobby siden jeg tok lappen og interessen for det enda lenger så derfor jeg vil pusse opp denne hj60n som er veteran i år.
Har planene relativt klare ang fremdrift og mål, men veien til nesten rustfri 60 er nok lang.
Alt har sin bakgrunn når hver og en kjøper den bilen de kjøper.
Jeg kjøpte denne egentlig som delebil til den første hj60n min, men kom frem til at jeg ikke hadde plass eller tid til 2 biler og trengte kapital derfor ble nr 1 solgt og delebilen ble det nye prosjektet.
For og nevne noen positive punkter på denne:
Edic- ok
Ramma ser veldig solid og fin ut ( Den første var helt morken. Sprakk en ny plass hver gang den ble brukt!)
gulv foran b stolper kun lett overflate rust.
Bjelke ved bakluke nesten hel.( Den første hadde store hull på sidene)
ikke gjenomrusta tak. (På den første kunne jeg nok tatt av taket med boksåpner )
Hadde jeg hatt mer penger til bil hadde jeg kjøpt en dyrere, men rust får man uansett. Verktøyet og oppvarma lokale har jeg og en far som er tidligere platearbeider fra gamle Trondheim mekaniske verksted som ledhjelper så detta går nok veien.
Har hatt bil som hobby siden jeg tok lappen og interessen for det enda lenger så derfor jeg vil pusse opp denne hj60n som er veteran i år.
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Tror nesten det vil være en god anledning til ta en prat med biltilsynet og gå for noe sånt.. en liten platt på ca. 170cm bred og 80cm lang, da har du plass til 5 i bilen og 2 paller bak. evt. en canvas over platten så holder ting seg tørt.
- Vedlagte filer
-
- LC100pickupconversion3.jpg (58.57 KiB) Vist 7900 ganger
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Nei har jeg lyst på PU så kjøper jeg det.... Ikke ødlegger 60n for og få det til.
Har tenkt litt på syredypping av ramma tidligere for og få den helt ren innvendig også. Samt evt. galvanisering.
Litt usikker hvordan det er med lakering etter galvanisering da.
Fremgangsmåten for og holde motet oppe denne gangen blir og ta bit for bit, dør for dør osv sånn at alle bitene blir del-mål.
Satser på og få ferdig karosseri nogenlunde før jeg tar det av ramma.
Etter dette så blir det og plukke ren ramma for syrebad osv.
En del annet mekanisk som skal utføres også som og overhale begge akslingene,samt sandblåse og lakkere dem pluss gå over alt av bremser, se over og bytte nødvendige pakninger på motor osv.
Har org. 16" stålfelger som skal få bf mud i passende størrelse.
Må kjøpe inn en del slitedeler som trengs og byttes samt vurderer oppgradering av bremse systemet med 4runner kalipere frem(mener jeg og huske)
Spekulerer også på og sette opp en elektrisk vakum pumpe for bedre og mer stabilt trykk til bremsekraft forsterkern.
Har kjøpt inn skjermbreddere ala org.61 og snorkel pluss at jeg har noen brukte ome fjærer så skal pusses ned og prøves på.
Det ultimate målet med dette prosjektet er at rust ikke skal komme tilbake på 10år eller mer....samt og kunne dra på utenlands expedisjoner med den
Har tenkt litt på syredypping av ramma tidligere for og få den helt ren innvendig også. Samt evt. galvanisering.
Litt usikker hvordan det er med lakering etter galvanisering da.
Fremgangsmåten for og holde motet oppe denne gangen blir og ta bit for bit, dør for dør osv sånn at alle bitene blir del-mål.
Satser på og få ferdig karosseri nogenlunde før jeg tar det av ramma.
Etter dette så blir det og plukke ren ramma for syrebad osv.
En del annet mekanisk som skal utføres også som og overhale begge akslingene,samt sandblåse og lakkere dem pluss gå over alt av bremser, se over og bytte nødvendige pakninger på motor osv.
Har org. 16" stålfelger som skal få bf mud i passende størrelse.
Må kjøpe inn en del slitedeler som trengs og byttes samt vurderer oppgradering av bremse systemet med 4runner kalipere frem(mener jeg og huske)
Spekulerer også på og sette opp en elektrisk vakum pumpe for bedre og mer stabilt trykk til bremsekraft forsterkern.
Har kjøpt inn skjermbreddere ala org.61 og snorkel pluss at jeg har noen brukte ome fjærer så skal pusses ned og prøves på.
Det ultimate målet med dette prosjektet er at rust ikke skal komme tilbake på 10år eller mer....samt og kunne dra på utenlands expedisjoner med den
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Du nevner at du vurderer galvanisering av ramma. Har jo vært mange meninger fram og tilbake her om det. Jeg hadde ramma til treogsyttien vår til syredypping, et firma som heter BSteknikk på Fornebu. De driver bare med dette, mest lastebiler tror jeg, og bør da ha litt peil på det de sier. De mente iallefall at jeg ikke burde galve ramma, da det er en del vridninger som gjør at galvaniseringen sprekker. Spesielt ved terrengkjøring skjer dette, så de anbefalte å sprøyte utenpå med epoxy og polyurethan. Begge deler har de på Biltema. Jeg har brukt dette på karosseriet nå, under og inni, og det virker veldig bra.
Må ha friskluftsmaske for å sprøyte polyutheranen, men vanlig sprøyte, og resultater er en blank fin overflate.
Inni ramma anbefalte dem å sprøyte flere tynne lag owatrol, og til slutt tynnstoff. Kommer til å gjøre dette på ramma vår. Den vil nok holde levetiden vår i allefall.
Må ha friskluftsmaske for å sprøyte polyutheranen, men vanlig sprøyte, og resultater er en blank fin overflate.
Inni ramma anbefalte dem å sprøyte flere tynne lag owatrol, og til slutt tynnstoff. Kommer til å gjøre dette på ramma vår. Den vil nok holde levetiden vår i allefall.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Sprøyter du da epoxy et lag først og så et lag polyretan?
Sprøyter du epoxy primern rett på bart metall eller bruker du en etsprimer eller lignende først?
Sprøyter du epoxy primern rett på bart metall eller bruker du en etsprimer eller lignende først?
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Under karosseriet har jeg brukt en 2-komponent Jotun grunning under, så et tynt og to noe tykkere lag med epoxy. Et tynt og et tykt lag med poly. På ramma er jeg usikker på om jeg skal sprøyte epoxy rett på bart metall med poly, eller om jeg skal ha grunning i bunn. Ettersom jeg har forstått så skal epoxy rett på bart metall, men det skulle ikke bli dårligere med grunning under? Litt usikker på hva jeg skal gjøre.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
Syredypping av ei ramme blir kanskje ikke så dyrt? Jeg ringt BS en gang for å høre på pris på dypping av helt karosseri, Det kostet mer enn en helt ok 60 er verdt 30-40 lapper, + at den må behandles og fuges i absolutt alle kroker og kriker..også der den var helt ok fra før
Jeg syns jeg måtte slette litt Tommy.. ville ikke ødelegge pågangsmotet ditt.. Andre har kommet inn på samme tanker som meg
Jeg syns jeg måtte slette litt Tommy.. ville ikke ødelegge pågangsmotet ditt.. Andre har kommet inn på samme tanker som meg
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tommys 2xHJ60 "rusty" og "dovregubben"
BS teknikk tar 5000,- +moms for ramma, og ca 15000,-for karrosseri. Syra dems tar tectyl, lakk, rust og sparkel. Så man trenger ikke noe spesielt forarbeid. Men de har ikke kar med grunning. Det må i tilfelle gjøres andre steder.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tommys 2x HJ60 "Rusty" og"dovregubben" pluss AT37 120 08
Her var det lenge siden det hadde skjedd noe som helst....
Kan forøvrig nevnes at dovregubben står tørt og godt lagret frem til jeg får mulighet til og restaurere den.
i mellomtiden har jeg nettopp gått til innkjøp av en nyere familiebil som jeg håper kan ta oss på mange fine turer.
Kan forøvrig nevnes at dovregubben står tørt og godt lagret frem til jeg får mulighet til og restaurere den.
i mellomtiden har jeg nettopp gått til innkjøp av en nyere familiebil som jeg håper kan ta oss på mange fine turer.
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Re: Tommys 2x HJ60 "Rusty" og"dovregubben" pluss AT37 120 08
Vacker!
Tommel opp som dom sier .
Tommel opp som dom sier .
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013