Norge-Tanzania

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
patrick
Innlegg: 10
Ble med: lør aug 26, 2017 11:12 pm

Norge-Tanzania

Innlegg av patrick »

Heisann godtfolk!

Da er tiden kommet for min første langtur med Land Cruiser. Jeg har planlagt turen i over et halvt år og har bestemt meg for at jeg kjører på.

Turen går fra Hønefoss til Dar Es Salaam i Tanzania i juni, juli/august 2018. Ruten går gjennom Europa, Egypt, Sudan, Etiopia, Kenya og Tanzania. Har planlagt å bruke 2-3 måneder før jeg sender bilen hjem fra Tanzania med båt. Jeg kjører en LC90 fra 2000 og har med taktelt, så håper på en del overnattinger i teltet.

Håper på tips fra de som har vært på lange turer om hva er lurt å ha med av reservedeler, utstyr etc?

Hvis det er noen på Østlandet som kunne tenke seg å hjelpe meg med å få bilen klar for tur hadde det vært supert. Ser for meg at det gjenstår en kveld eller to, så er nok det meste gjort :D
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av KjellOlsen »

Mye som må på plass før en så lang tur. Greit å vite hva du allerede har gjort? Hvis du bare har igjen et par kvelder vil jeg jo tro at du omtrent er klar. Skriv kanskje litt om hva du har gjort med bilen, og hva som du mener gjenstår, så er det lettere for andre å supplere lista. Har du automat eller manuell? Hvordan teknisk tilstand er bilen din i?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
patrick
Innlegg: 10
Ble med: lør aug 26, 2017 11:12 pm

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av patrick »

Godt innspill :)

Bilen er manuell (1 KZ TE) og har gått 305. 000 km. Jeg har montert 4 tusen metere, snorkel, takstativ, arbeidslys.

Vanntanker, Jerrykanner, dusj (opphengbar) står for tur, samt bord stoler og typisk campingutstyr.

Byttet:
Oljefilter, drivstoffilter, luftfilter, glødeplugger, motorolje, diff olje bak

Gjenstår:
Montere ny håndbrekkwire, justere indre styreledd V.F, Bytte matepumpe for diesel (tung og starte, trolig luft som kommer inn i pakning mellom drivstoffilter og matepumpe), justere clutchwire

Teknisk stand:
Stort sett ok, men: Speedometeret er stakato og ikke dynamisk etter at jeg fiklet med speedometer nålen ifb med bytte av lyspærer i instrumentet. Mulig jeg må bytte hele speedometeret på huggern?
Venstre blinklys blinker dobbelt så fort som den skal. Dårlig kobling?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av KjellOlsen »

På delelista er det vel de "vanlige" tingene du bør ha med:
Hjullagere foran og bak. Bak må du bruke presse,men det er det sikkert mulig å få tilgang til på et verksted.
Kryss til mellomakslinger.
Hvis du er usikker på tilstanden til clutchen, er det kanskje greit å ta med en clutchplate?
Noen meter med bremserør, nipler og flenseverktøy. Har hatt bruk for dette flere ganger.
Vannpumpe, hvis det er en stund siden bytte?
Regreim.
Div lyspærer.
Lappesaker, marker og verktøy.
Dekkspaker. Tren gjerne med dette hjemme før du drar....
Simmering for utgående girkasse, og inn til pinjon foran og bak. Simmering ved hjullager.
Noen ledningstumper,og litt koplingsmateriell. Klemmer, sukkerbiter.
Måleinstrument for likestrøm og ohm.
Et ytre og indre endeledd? (Usikker på om de er like på begge sider?)
En ekstra innsprøytingsdyse.
Dieselfilter, olje og luftfilter.

Vet du om det er byttet topp på motoren din? Hvis den ikke har intercooler er det ikke uvanlig at toppen sprekker rundt 300k.
Sjekk derfor kjølesystemet ditt godt før du drar. Radiatorrens, god gjennomskylling av systemet, og ny kjølevæske.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
herr smith
Innlegg: 10
Ble med: tor apr 07, 2016 8:54 am

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av herr smith »

Ville også vurdert å gravere inn regnr på alle vindusglass og speil. Har bodd i Tanzania i noen år, og det virket som regel avskrekkende på potensielle kjeltringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Endelig stolt eier av LC!
HDJ 100
patrick
Innlegg: 10
Ble med: lør aug 26, 2017 11:12 pm

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av patrick »

Tusen takk for gode innspill.

Ser at jeg må handle og bytte en del flere ting for å bli klar. Vannpumpe og toppakningen har ikke blitt byttet. Tenker du jeg bør bytte dette i forkant av turen, eller ta det med å bytte dersom noe går i stykker?
Kjørte radiatorrens og ny kjølevæske for en måned siden, så det bør være i orden.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av KjellOlsen »

Hvis du er usikker på når vannpumpe og reg reim er byttet, hadde jeg helt klart byttet dette før en så stor tur.
Ingen grunn til å bytte toppakningen, hvis du ikke har en unaturlig røyk ut av eksosen. ( blå røyk er olje, grå røyk er vann,,,)
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
reidar42
Innlegg: 18
Ble med: man jan 24, 2011 7:43 am
Lokasjon: Haugesund

Re: Norge-Tanzania

Innlegg av reidar42 »

Hei

Dersom du trenger noe tips for turen, har jeg kjørt samme turen i 2008
Turen vår startet i Haugesund til Cape Town.
Det er best at du ringer. 92635370

Reidar
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»