Island 2017 med LC120

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Island 2017 med LC120

Innlegg av bergen77 »

Hei, jeg skal planlegg en tur til Island i august og ønsker praktiske tips og anbefallinger til steder en bør besøke.
Vi skal bare være en uke så vi har bestemt oss for å nedprioritere Reykjavik til fordel for naturopplevelser. Vi er to voksne og en 2 åring så det er litt viktig at 2 åringen også får sine opplevelser. Vi tenkte å ta med telt så vi har muligheten til å telte, vi kan også overnatte i bilen men da blir det ikke plass til bagasjen samtidig.
Så kunne sjåføren tenkt seg litt kjøring utenfor asfalten også da, har aldri kjørt bil på Island før så fint med tips her, særlig dette med elvekryssninger. Finnes det apper for å se status på veinettet på Island kansje?
Ønsker også anbefalling av kart apper (android) til bruk på øyen, og gjerne reisebøker som tar for seg det å feriere på veien på Island.

Vi starter med blanke ark så fint om dere kan komme med anbefallinger!
LC120GX 2007
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2017 med LC120

Innlegg av berglid »

Har du ordna med egen bil over? Eller leigebil?

Kart kan googles og legges på handholdt Garmin. Fant det på en tysk side.

Elvekryssing tar du på skrå nedstrøm. Så om du får problem så vil elva skyve deg på skrått over og
På land;)
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2017 med LC120

Innlegg av bergen77 »

Ja tar med bilen over med Smyril Line, derfor blir det bare en uke. Bilen er en standard 120GX med All Terrain dekk, tar med en liten kompressor og lappesaker...
Har med oss en 2 åring som ikke skal skremmes så har ikke planer om å rafte i elvene. Men jeg vil gjerne prøve ut bilen litt og se hva Island har å by på av natur. Står ikke så mye i Island-bøkene om typisk 4x4 aktiviteter. Kanskje det finnes egne bøker som omtaler slikt?
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2017 med LC120

Innlegg av bergen77 »

Jeg leser som bare det men klarer ikke å bli helt fortrolig med disse elvekrysningene. Slik jeg forstår det er det ikke så ille i August når vi skal over, gjerne mindre på morgenen også i forhold til senere på dagen når solen har fått smeltet litt snø. Jeg har skjønt det slik at veiene får en F forann veinummeret når de går over til å være "fjellveier" som krever 4x4 og da er det ingen broer lengre. Er dette riktig? Jeg har kikket litt på road.is som antagelig er beste kilden til hvilke veier som er åpen og ikke. Finnes det noe app for dette kanskje?

Jeg vil gjerne stikke ut de mest prioriterte høydepunktene på turen på forhånd da vi kun har en uke på oss.

Hvordan er det med camping i naturen, er det noen regler på det eller kan man campe hvor som helst? Tar iallefall med telt så har vi muligheten.
LC120GX 2007
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»