Mauritania-norge

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
g o s
Innlegg: 2
Ble med: tor mai 18, 2017 12:06 pm

Mauritania-norge

Innlegg av g o s »

Noen her som har kjørt strekningen mauritania(nouakchott) til gibraltarstredet?
Skal kjøre fra nouakchott til norge i sommer og lurte på om det er noe spesielt man må få med seg på denne strekningen??
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Mauritania-norge

Innlegg av Propellue »

Har kjørt motsatt vei så det gjør nok mye samme nytta. ;)
Er litt travel akkurat nå, men sender deg en PM i løpet av helga tenker jeg.

I hvilken sammenheng skal du ta turen egentlig? Er ikke hver dag folk reiser Noukachott-Norge.
g o s
Innlegg: 2
Ble med: tor mai 18, 2017 12:06 pm

Re: Mauritania-norge

Innlegg av g o s »

Har en svigerfar som jobber der og han skal snart pensjonere seg så da var det en mulighet og kjøre bilen hans hjem, en silverado z71.
Om mi kommer oss helt hjem med hel bil vil tiden vise :o
Har 1 mnd til turen så blir og ta seg litt tid noen plasser visst det er verdt stoppet..
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Mauritania-norge

Innlegg av Propellue »

Hei igjen,

Jeg rakk det ikke i helgen, men før lunch på mandag får vel være godt nok.

Mauritania - Norge på 4 uker er plenty med tid til å få opplevd mye artig.
Og en Silverado bør jo overleve, med mindre dere kjører helt galematias. ;) Vi brukte vel ca. 2 uker på samme turen, men jeg skulle gjerne hatt dobbelt så lang tid og sluppet stresset med å måtte ha så hastverk.

De fleste stedene vi var innom tror jeg at jeg nevner i B2-tråden min her: http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=91&t=21757
Ellers så kan jeg godt maile deg road-booken fra rally-arrangøren. Her tar de for seg en del forskjellige steder, alle med koordinater, og forskjellige ruter basert på hvor rufsete terreng du ønsker å kjøre i.

Det første jeg ville sjekket ut siden du starter i Noukachott er Banc d'Arguin national park. Ca. halvveis til grensa til Marokko. Det er ett kjempestort strand/dyne-landskap hvor man kan kjøre skremmende langt til havs når lavvannet er nede. Nord i Noukachott kjører du bare ut på stranda og svinger av igjen når du kommer til Nouamghar.
Man betaler en symbolsk sum for kjøretillatelse og så er det bare å slå seg løs. Bilder finnes i tråden.

Ellers er det mye artig ørkenkjøring helt sør i Marokko, langs grensen til Algerie. Det er også mange fantastiske små landsbyer i rundt om i hele Marokko. Alle er utrolig gjestmilde og hvis du har noen få gloser fransk i bakhånd så får du stort sett ordet det meste.
Apropos Marokko så ville jeg tatt en prat med den Marokkanske ambasaden nå så fort som mulig og forklart hva du skal. De er veldig strenge på innreise og det er endel papirer som må være i orden. Så jo tidligere ute du er jo bedre er det nok.

Generelle tips er jo å ha et par ekstra luft- og drivstoff-filtre i baggasjen og bytte et par ganger underveis, bare for å være preventiv. Har dere i tillegg slepetau, sandstiger og spader er mye gjort. :)

Det er en fantastisk tur, og det er så mye å ta for seg at det er vanskelig å få gått gjennom alt. Jeg anbefaler deg å myse gjennom tråden og boka jeg gjerne sender deg så er det bare å fyre løs med spørsmål etter det. Det blir enklere tror jeg. ;)

-Odd Einar
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Mauritania-norge

Innlegg av jonwib »

" Liker " og " Tommel opp " som man säjer på sociala medier ;) :D .
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Mauritania-norge

Innlegg av Propellue »

Merker at jeg gjerne skulle tatt den turen en gang til. Og helst den veien du skal kjøre, for da slipper man å være så sinnssykt langt hjemmefra når man er ferdig. :P

Du har fått mail forresten.
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»