Rumänien och Svarta Havet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Rumänien och Svarta Havet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av jonwib »

Min bror och jag satt idag och funderade över vart nästa lite större resmål ska gå. Bror har ju varit på många märkliga resmål med bilen, se garage med linkar :arrow: Brorsans 100 garage med resmål i signaturen

Nu kastade han ur sig: :arrow: Vi drar till Iran!!!!. Ett litet sök på Google maps avslöjar, i teorien, en fantastisk resa. Lång som ett svårt år men man kommer inom unika platser vad gäller både historia samt geografi. Tänk bara resan in i Istanbul och Bosporen, Väst möter Öst så bokstavligt.

Jag tänker följande:

Ca 4 veckor med riktigt god tid t/r
Vägen ner så rakt på Istanbul som möjligt men inte auto bahn, hur långt in i Iran man vill måste komma senare. Det kan ju fint gå att åka inom Azerbadjan, Armenien, och Georgien i stället för att ta sig helt till Teheran. Dåvarande världsläge lär ju avgöra detta.
Hemresan bör läggas över Rumänien och Polen, mest för att få med sig nästan hela Östeuropa samt Rumäniens fantastiska Green Laning potential samt ett evt stopp i Polen, närmare bestämt Oświęcim. Jag tror det kan behövas mtp de politiska vindar som blåser i mitt gamla hemland om dagen ( vill inte blanda in politik i mina inlägg men någon måste f-n i mig säga ifrån när 13% av befolkningen är förvirrade små barn som inte klarar av att se längre än sin egen näsa).

Detta är en ren intresseförfrågan som sagt och jag vill poängtera att jag inte tänker inte förplikta mig till något. Jag vill heller inte hålla resan Toyota Exclusive så att jag går miste om potentiella resekamrater om resan blir av. En resa som denna kräver en god del planering och research, därför tråden. Det är alltså inte snack om någon chartertur där man betalar en avgift och så är allt klart - jag kan ordna det oxå men du verden så dyrt det blir för dig ;) - detta är en gemensam planering/ utförande resa.

Vi kan väl börja där så får de intresserade respondera i tråden.

Edit: Ändrade titel på tråden.
Senest rettet af jonwib lør jan 23, 2016 5:08 pm, rettet i alt 3 gange.
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av casevac »

Jeg har sett på muligheten for å dra til Teheran i 2016, men har planleggingen på is i og med at adkomstveien fra VEST ikke har vært fristende, og med siste (siste året) utviklingen så er adkomst fra NORD enda mer uavklart.
Men det er et herlig reisemål når man først har kommet seg dit så er det helt perfekt.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av KjellOlsen »

Høres gøy ut det Jon. Men tror du det er nok med fire uker? Har snakket med andre om dette målet før, og da ble det antydet mellom seks og åtte uker. Spørs selvfølgelig hvilken rute det velges, men et spennende reisemål er det!
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av erwin »

Jeg kan tenke meg å være med å diskutere dette. Hadde planer om noe av det samme i 2017. Riktignok til Ulan Bator eller deromkring,
men det er jo i samme traktene. Bare en del lenger.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av casevac »

Fire uker, under forutsetning at planen holder skal hode, får i tillegg kjørefrie dager på det. I ren kjøretid er det (hvis man kjører hardt) 8-10 dager hver vei.

Målet er spennende og sikkert, men det nærliggende terrenget har gjort at jeg skrinla turen ( i det minste å ta med "ufaglærte" og unger).

Mye kan skje innen den tid, jeg er interessert.

Krever egentlig lite forberedelser rent diplomatisk, 3-5 mnd saksbehandling er nok.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av erwin »

Jeg synes 4 uker høres lite ut. Men det vil jo etterhvert planleggingen vise.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av jonwib »

Satt och räknade på det innan jag la ut tråden och kom till ca samma som Casevac. Räknade då med transportetapper med snitt på 70km/h. 4 uker bör vara gott med tid utan stress.

Vad det gäller det diplomatiska och papirbiten, dvs inresetillstånd etc är jag blank just nu. Har ingen aning om vilka av länderna som kräver detta eller om försäkringsbolagen ställer speciella krav.

Tror inte deltagande bilar behöver moddas speciellt mycket, bara vara i bra skick och med riktigt bra samband samt ha någon form för navigation ( vanlig bil-gps med uppdaterade kartor ). Reservhjul och en dunk extra bränsle är självklarheter.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Ren intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av offroadguru Solli »

Dette er drømmetur nummer en, uten tvil.
Men 4 uker er alt for lite. Forsiktig kalkulasjon så må man kjøre 400 kilometer hver dag (28 dager/4 uker) . Turen er fra Hirtshals til Teheran via Tyrkia minst 11000 km tur / retur. Det er alt for hardt løp, 6 uker synes jeg er minimum om man skal få noe ut av turen.
Men melder meg uansett som interessert for videre diskusjon og planlegging.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av erwin »

Vi kan spare mange mil med denne fergen, Varma-Poti i Georgia, i alle fall den ene veien. Koster ikke avskrekkende mye.
Vedlagte filer
Svartehav.jpg
Svartehav.jpg (105.91 KiB) Vist 15400 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av jonwib »

Bra förslag. Kan vara skönt med den vilopausen där, förslagsvis på hemvägen. Har via Swes forumet hört att vägtullarna i Turkiet är lite speciella ( 2012 ). Men Istanbul står högt på listan så det avskräcker inte mig.
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av Carl »

Låter som en fantastiskt intressant tur. Min erfarehet från årets Rumänientur 'r att kanske tiden 4 veckor är snålt tilltagen. Men ok, kör man ren transport ner till Istanbul kan det kanske räcka.
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Jeg har et par kompiser som kjørte til Ulan Bator på 4 uker, inkludert 10 dager i Tyrkia for å bygge/oppgradere bilen (en liten fiat). De hadde plenty med havari, fastkjøring og bortkjøring, samt visa trøbbel i alle "...stan" landene. Dog, de returnerte med fly.
4 uker er ofte det hvermannsen har til disp, jeg kom frem til at det er det jeg trenger for å komme meg til Teheran, via Tyrkia, uten å måtte 10 timer bak rattet hver dag. Med det skjemaet blir det mange lange transport etapper, men er det tiden man har, så er det det. Legger man inn høygiret og kjører bil som tåler det (ikke sikkert at en 42 liker det), så klinker man til med 12-16 timers økter de tre første dagene, så kan man roe litt ned når veiene krever det.

Fristet til å si at jeg er med, men det er ting på gang i den teigen der som gjør at jeg sier vent-slutt.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Jo, dette frister absolutt. Tenker bare at det blir den ene gangen man drar dit, og derfor har jeg lyst til å ha litt bedre tid. Det går helt sikkert å sprengkjøre opp og ned på den tiden, men hadde vært morro å ha litt tid ekstra på steder som man synes er fine. Og dem er det antagelig plenty av.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
toyotakp61
Innlegg: 98
Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
Lokasjon: Averøy

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av toyotakp61 »

Det kan absolutt være interessant, Iran er en av mine drømme roadtripp reisemål (inspirert av Team Bachstad) men man må jo alltids se på livets situasjon når det nermer seg :)
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Fikk reiseråd i dag. Skal man til Iran nå og i uoverskuelig fremtid: Fly.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av offroadguru Solli »

Reiserådene for Tyrkia er kun å holde seg 10 km fra grensen til Syria.
http://www.landsider.no/traveladvice/Of ... or-Tyrkia/
Oppfører man seg fornuftig ser ikke jeg noe større risiko for en slik tur.
Trafikken i Iran derimot er farlig. I følge WHO hadde Iran 22918 trafikk drepte i 2007.

En risiko for ett eller annet vil det alltid være når man lever. Jeg tror at i disse dager er det lurt å bruke mange kilder for å lage seg en risiko vurdering for en slik tur.
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Jeg stoler på mine kilder. Lytter gjerne til erfarne fjellfolk, til tross for at jeg har en og annen fjelltur selv.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av jonwib »

Blåser litt liv i tråden igen.

Man ska aldrig säga aldrig men som det känns nu så frestar inte Iran så våldsamt, jag kan tänka mig att nöja mig med Turkiet. Tror att det kan vara nog så bra och spännande. Har hittat en lokal tur-operatör som skräddarsyr off road turer i Turkiet. Har inte kontaktat dem eftersom jag inte har något att fråga om än ( :oops: ).

Till Istanbul från Oslo är det ca 340 mil den kortaste vägen - i riktigt långsamt behagligt tempo gör man den sträckan på en vecka. En veckas kryssande på kors och tvärs i Turkiet ( helst med en turoperatör/ guide ) och en veckas hemresa ger alltså behov av endast tre uker. Det skulle funka väldigt bra för mig och min familj.

Världsläget kan ändras drastiskt i löpet av de två återstående åren till resan eventuellt blir av, både åt ena och andra hållet, så vi fortsätter väl att drömma oss bort - det är god tid kvar att planera på.

Ska jag kolla vad den Turkiske turopperatören har att bjuda på? Det förutsätter ju att Turkiet blir slutdestination innan hemresa.
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Masse flotte områder, ikke minst alle de man kjører gjennom for å komme seg dit :-)
Terrenget forandrer seg ganske mye fra det "typisk europeiske" på Balkan, spesielt i vest. Vestlige halvdel av Tyrkia ville jeg ikke vært bekymret for i det hele tatt, trenger ikke nødvendigvis noe turoperatør der.
Jeg har ikke anledning til sommeren, kanskje høsten, mest sannsynlig neste sommer.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av jonwib »

2017 är fortfarande det som gäller mtp avresa, iallafall för mig.

Med en lokalkänd guide så riskerar man inte att missa några pärlor längs vägen. Guide kan självklart ersättas med ytterst noggrann planering.

Jag lutar mot Turkiet med guide men är absolut inte opåverkbar :).
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»