Rapport fra Marokko April 2014

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Jeg er på tur i Marokko sammen med 5 tyske biler. Meget trivelige mennesker. Her følger en liten rapport. Skal prøve å laste opp noen bilder og, men tregt internet så det er mulig det må vente.


Dag 1
Vi kommer til Tanger kl 18:30 etter en lang reise fyllt med bøker. Å komme seg ut av fergen går forbausende greit, men deretter begynner moroa. Selvfølgelig må man stå i kø, men pass på plassen din. Er du litt treig i avtrekkern når køen beveger seg så smetter det lett inn en bil eller to fra nabokøen foran deg. Omsider var jeg fremme ved tollbodene. Disse er det 4-5 stykker av og masse tollere så det burde gå ganske raskt. Tollerne løper frem og tilbake mellom bodene, de har tydeligvis mye å diskutere seg imellom. Så tar en av de papirene du møysommelig fyllte ut og forsvinner avgårde. Det hele er ganske kaotisk, men man må se det hele som en del av den kulturell opplevelsen. Etter en god stund kommer vår toller tilbake, uten de livsnødvendige papirene, og med klar beskjed; vi må gå å få sjekket passet hos politiet. Passet hadde blitt kontrollert og ført inn i de nødvendige registere allerede på båten, så det burde være kvikk fiks. Den gang ei. Passkontrollen ligger av ukjente grunner 100 meter tilbake igjen den retningen vi kom fra, og da jeg omsider finner den unnseelige boden møtes jeg av en gjeng lettere deprimerte utlendinger. Joda, det er her den eneste passkontrollen er, bemannet av en eneste mann, som dro avgårde i bil for en halv time siden. Kanske blitt sulten og dro hjem for å spise? Klokken var nå blitt 11 på kvelden, men ingen var synlig irritable. Man må venne seg til det. Etter 1 time kommer politimannen tilbake i bil og passkontrollen går unna i en fei. Deretter foretar tolleren en symbolsk sjekk av bagasjen, og så er vi i gjennom. Etter 4 timer.

Dag 2
Transportetappe, 50 mil på motorvei. Bra kvalitet på veien. 18:30 fremme i seder skogen hvor vi skal overnatte. Overnattingsstedet er en grønn slette mellom kalksteinsknauser og gammel sederskog. Noen trær er virkelig høye. Det ser ikke ut til å ha blitt hugget der. Fantastisk natur. Bål og grillmat.

Dag 3
Litt transport, deretter inn mot Circue du Jaffa slukten. Meget luftig fjellovergang for å komme til slukten fra overkant. Veien er nærmest hugget inn i fjellsiden, svært smal og det værste er at den heller noen steder kraftig ut mot dalen. Jeg har begge hender på rattet. Teknisk kjøring gjennom slukten med mye stor stein og trange passasjer. Jeg har hørt det, og får nå sett det ved selvsyn: Mercedes G. Wagen har dårlig bakkekontakt. Blir stående med 2 snurrende hjul i lufta der hvor Cruisere og Rovere drar seg i gjennom. Må bruke sperrer eller bygge opp med stein for å komme videre. Dvs, for dårlig hjulvandring. Julius, 16 år kjører meget bra i GW. Overnatting ved enden av slukten. Vi får besøk av 5-6 gjetere med koner og barn som stiller seg til et par tre meter fra der vi sitter og spiser. Det er tydeligvis ikke mye å ta seg til rundt her. De blir en times tid, til det mørkner. De snakker ørlite fransk og spør etter bonbon og whisky. Når jeg går i bilen for å hente noe verktøy følger et par av de etter, omtrent inn i bilen. De har også med seg en flokk sauer som de gjeter ved hjelp av steinslynger. Hvis en sau prøver seg på noe tar de resolutt å sender en småstein etter sauen, med imponerende treffsikkerhet. Best å behandle de pent..

Dag 4
Kjører til Imichil gjennom Atlasfjellene. Oppe i 2400 meter med snø i veikanten. Fantastisk natur, ville fjelle, raviner og grønne dyrkningsarealer. Vi er kommet i blomstringen og det er masse eple og kirsebær som blomstrer. Mye folk langs veiene. Særlig barna er innpåslitne. De vinker og vil ha noe. Bonbon er populært. Tipper jeg får senebetennelse av å vinke tilbake. Vi kjører for fort og tar får få pauser etter min smak. Kunne gjerne brukt et par dager gjennom dette landskapet, med innlakte fotturer. I Imichil tar vi inn på den lokale campingplassen som er et lukket steinsatt gårdsrom. Blir ganske trangt med 6 biler og noen motorsykler som dukker opp. Men, de har varmt vann i dusjen!

Dag 5
Til Ouarzazate. Via Gorges du Dades. En fantastisk natur med noen av de mest dramatiske fjellformasjoner jeg har sett. Holdt på å kjøre tom for diesel. Hadde under 5 liter igjen da jeg tanket. Turlederen sa det var tanking dagen før, men det var det ikke... Husk nok reserve selv om du regner med at det ikke er langt til neste stajon. Oppdager en liten oljelekkase. Noen dråper på bakken, og en under diffen.

Dag 6
Til Marrakech, over Atlas.Trøtt. Jeg legger meg ca kl 10 og står opp 7. Men kjøringen er slitsom. Distanse 20 – 25 mil pr dag. Enten er det på svært dårlige veier som krever stor konsentrasjon, ellers så er det på rimelig bra asfalterte veier, men disse er tildels svært svingete og kan ha stor traffikk. Dessuten syns jeg det går for fort. Det burde også vært flere stopp så en fikk sett litt mer.
Uansett ankom vi M. Kl 17:00. Trafikken i byen var rimelig anarkistisk, og det er vanskelig når en kjører 6 biler i følge, og helst ikke skal slippe bilen foran av syne. Fotgjengere og mopeder vrimler rundt bilene, og det synes å være etablert praksis at en bil kan komme fra en hvilken som helst side og presse seg inn foran. Tilsynelatende har du da vikeplikt. Særlig var drosjene ille på denne måten. Det var liten respekt for en i langt større bil med fryktinngytende kufanger. Jeg valgt å ikke stå på min rett etter norske regler. Trikset var å stå på å holde kortest mulig avstand til bilen foran. Men hva hjelper vel det når du må bie litt for en fotgjenger som pluteslig smetter foran deg. Da er det gjerne en annen bil som ser sitt snitt til å stikke snuten inn i mellomrommet som oppstår. Vi kom da til sist samlet fram til hotellet, etter noen stopp underveis for å samle flokken.

Dag 7
Tilbake over Atlas igjen, mer sørlig. Vi er på vei mot ørkenen og sanddynene. Veien var svært svingete og mye veiarbeid. Da vi krysset høyeste punkt kjørte vi inn i tåken, rimelig tykk sådan. Var innom en cafe på toppen og traff et engelsk par som kjørte 1940 modell BSA med sidevogn. 600 kubikk, 12 hester. Gikk ikke særlig fort oppover bakkene med opptil 10% stignin, men kom opp.
Vi kommer frem til campen kl 4, et åpent område i en furuskog. Flott ruin på en tidligere øy ute i en liten sjø.
Fylte litt olje om morgenen. Sjekker under for å finne lekkasje om kvelden. Ikke mye lekkasje, men kan jo bli verre. En god del olje har sprutet rundt i motorrom.

Dag 8
Videre mot Sør, denne gang kryssing av Anti Atlas. Mere ørkenaktig enn Atlas, og ikke så høye fjell. Og så er det langt flere pister og kjøre da det bor mye folk her, i alle afll langs ruten vi kjører. En av de flotteste strekkene så langt. Det golde ørkenaktige fjellet gjemmer en rekke oaser langs et elveleie. Her er det grønt med palmer, og flere lansdsbyer. En av de ligger dramatisk til på en fjelltopp. Det virker ikke som de får ofte besøk for samtlige barn i landsbyen kommer løpende når vi kommer kjørende. De nøyer seg med å vinke, ikke tigge slik som andre steder. Nedkjøringen fra fjellet er et foreløpig høydepunkt. Det er stupbratt, og ved foten av fjellsiden ligger en landsby i en grønn oase der hvor dalen breier seg ut. Veien er noe av det mest hårete jeg har kjørt. Svært smal, selv for bare en bil, stupbratt og med en rekke buktninger og hårnålssvinger. Kjører på 1.te gir lav. Heldigvis er den delvis betongbelagt så det føles ganske trygt. Mer bekymring gir høyere CV ledd meg. Werner bemerket for et par dager siden at det klikket litt, men nå klikket det svært hoyt. Så høyt at de hørt det i bilen bak meg. Her var det kombinasjonen av svært bratt nedover og skarpe svinger som gjorde utslaget. Jeg ville ikke likt at det hadde røket akkurat i denne bakken, det hadde vært kjedelig. Jeg hadde vel klart og stanse bilen, men hvordan i all verden skulle jeg fått den ned om hjullager etc hadde blitt skadd. Det hender jo at ledden eksploderer og ødelegger CV hus og lagere.
Tanken på dette gjorde valget enkelt. Jeg bytter det i dag. Jeg var klar over at leddet burde byttes og hadde med reserve. Men at det skulle bli ødelagt så fort forundrer meg. Det gav ikke fra seg et eneste klikk før jeg dro.
Vi campet ved elveleiet litt lenger ned, og bortsett fra litt mye sand gikk det greit å bytte leddet. Fikk god hjelp av tyskerne som håndlangere. De var ikke så mekanisk anlagt, så en slik feltreperasjon gjorde inntrykk. Etterpå ble jeg påspandert middag av Hans og X. I det hele tatt er Tyskerne svært vennelige. De spanderer i øst og vest. Jeg har bare med min sedvanlige spartanske proviantering med en pakke Mors flatbrød som mest eksotiske innslag. Litt pinlig.
Får diare. Skulle ha droppet salaten i Marrakech.

Dag 9
Fortesetter inn i ørkenen mot den Algirske grensen. Havner mitt i et rally som egentlig skulle vært i Libia, men som var blitt flyttet. Motorsykler, ATV, spesialbiler, vanlige (mange LC80) og lastebiler. De holder en avsindig fart. Bilene får bra med juling, jeg føler jo at min egen får i meste laget. Mye steinørken, men mot slutten går det over i sand med dyner langt større enn i Tunisia. Virkelig store. Vi slår camp blant dynene.
Finner oljelekkasjen. Det viser seg at de 5 øverste boltene på framdiffen har løsnet så det kastes ut olje her når jeg kjører. Strammer og fyller opp med olje.
Diareen er i ferd med å gi seg.

Dag 10
Kjører ut av ørkenen. Tildels veldig humpete og steinete, men også en del morsom kjøring i sand. Kommer til Camping Oase i Zxx. Flott campingplass med palmer og varmt vann. De andre spiser felles marokkansk, men jeg står over pgr av magen.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Noen bilder. Går tregt.
Vedlagte filer
Soloppgang
Soloppgang
DSCF0995.JPG (46.36 KiB) Vist 15239 ganger
Circue de Jaffa
Circue de Jaffa
DSCF0755.JPG (187.19 KiB) Vist 15239 ganger
80 har innebygd seng
80 har innebygd seng
DSCF1015.JPG (106.63 KiB) Vist 15239 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Flere
Vedlagte filer
Her var det smalt, og det helte sterkt mot dalen.
Her var det smalt, og det helte sterkt mot dalen.
DSCF0730.JPG (220.54 KiB) Vist 15238 ganger
Smalt og bratt, klikkende birf. Begge henda på rattet.
Smalt og bratt, klikkende birf. Begge henda på rattet.
DSCF0967.JPG (218.91 KiB) Vist 15238 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Og enda flere. Må dele opp i tilfelle nettet detter ned.
Vedlagte filer
Camp
Camp
DSCF0760.JPG (182.06 KiB) Vist 15237 ganger
Tiggere ved døren. Ekstremt fattige berbere.
Tiggere ved døren. Ekstremt fattige berbere.
DSCF0827.JPG (162.68 KiB) Vist 15237 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Og ...
Vedlagte filer
Fantastiske fjellformasjoner. Gorges des Dades.
Fantastiske fjellformasjoner. Gorges des Dades.
DSCF0836.JPG (184.42 KiB) Vist 15236 ganger
2CV er faktisk en anerkjent ørkenbil pgr av vekten.
2CV er faktisk en anerkjent ørkenbil pgr av vekten.
DSCF0780.JPG (160.01 KiB) Vist 15236 ganger
Et tre i ørkenen er gull verdt
Et tre i ørkenen er gull verdt
DSCF1011.JPG (118.64 KiB) Vist 15236 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

Siste for i dag. Har tatt mye film. Skal prøve å få redigert sammen.
Vedlagte filer
Disse GW'ene skal alltid opp i sandhaugene. Samme i Tunisia.
Disse GW'ene skal alltid opp i sandhaugene. Samme i Tunisia.
DSCF0989.JPG (75.75 KiB) Vist 15230 ganger
Marked i Marrakesh
Marked i Marrakesh
DSCF0907.JPG (133.74 KiB) Vist 15230 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av KjellOlsen »

Fantastisk, Erwin! Virkelig morro å lese. Flotte bilder. Dette frister. Det spørs om vi får så variert natur i Tunis.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av offroadguru Solli »

Flotte bilder og interessant lesning. God tur videre
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av jonwib »

Tusen tack för att du delar med dig av turen. Det ser helt fantastiskt härligt ut!
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av berglid »

Flott tur dette. Har du fleire bilder så sleng dei gjerne opp?!

Kor mykje drikkevatn hadde du med i bilen? Ekstra diesel? Kor varmt var det på natta?
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Erg Chebbi- og om å kjøre i sand

Innlegg av erwin »

Erg Chebbi
Erg Chebbi er et lite fenomen ute i steinørkenen. Det er en liten sandørken, kun 3 ganger 7 km stor, med enorme sanddyner. De høyeste er 150 meter over ørkenbunnen. Det er et turist highlight i Marokko med guidede turer i bil og på kamel. Daniel og jeg har lyst til å leke litt i sanden og bestemmer oss for å kjøre tvers over, riktignok et sted dynene ikke er på det høyeste, men høye nok. De andre er skeptiske og blir igjen i leiren. Werner blir riktignok med, men gir seg i første motbakken. Dietmar, vår guide sitter på med meg, og det er bra for han har langt mer erfaring enn meg. Jeg har kun kjørt i de små dynene i Tunisia, og det er en helt annen ting. Her er det høye dyner, bratt ned igjen på andre siden og så bratt opp igjen. Blir du stående på bunnen kan du lett havne i problemer fordi du ikke får fart nok til å komme ut av gropa igjen. Nøkkelen til suksess er nok fart oppover, så slakke av rett før du når toppen ellers havner du i løse lufta i det du krysser toppen. Det kan være tøft for understellet. For å få nok fart trenger du stor motor og lite luft i dekkene, ca 1.2 bar er passe til å begynne med. Da får dekkene en mye større kontaktflate og bilen flyter høyere gjennom sanda. Sanda suger virkelig kreftene ut av bilen. Automatgir er en stor fordel, ellers må du skifte gir bråkvikt for ikke å miste fart og synke nedi.
I den første bratte moten sliter jeg og kommer ikke opp GW’en som kjører først spratt her rett opp uten problemer, men den har 225 Hk i en letter bil, og begge sperrene innkoblet. Mitt problem er ikke at jeg spinner, mine 160 Hk klarer rett og slett ikke å trekke den nærmere 3 tonn tunge bilen opp. Nå har jeg riktignok 1,8 bar luft i dekkene, bare for å teste. Jeg reduserer til 1,2 bar og på 3de forsøk kommer jeg opp etter å ha tatt langt tilløp i nye spor. Gamle spor er farlige for her er sanden løsere.
Et par bakker senere må jeg winche GW’en ut når den blir stående på toppen av en ekstra spiss bakketopp, med hjul i luften på begge sider. Min 4,5 tonns winch klarer ikke å rikke bilen så vi må grave ut under den i tillegg.
Mens vi holder på med å få løs bilen dukker det plutselig opp en kar på moped. Han har sølvsmykker å selge, og insisterer på at det er nettopp det vi trenger akkurat nå.
Etter denne første treningsbakken har jeg funnet teknikken og klarer resten av løypa uten problemer. Virkelig morsomt. Kun et sted er det skummelt. Her tar dynen en uventet retning når jeg kommer på toppen. Dette er også en god grunn til å ha moderat fart på toppen. Klarer du ikke å få vridd bilen slik at du kjører rett ned i dynens fallretning, men kommer på skrå, så er risikoen for å rulle sideveis rundt absolutt til stede. Da er det bare å sende restene av bilen hjem.
Vedlagte filer
Turiskaravane i Erg Chebbi
Turiskaravane i Erg Chebbi
DSCF1088.JPG (41.7 KiB) Vist 14804 ganger
Winche løs G. Wagen
Winche løs G. Wagen
DSCF1105.JPG (26.82 KiB) Vist 14804 ganger
Noen har slitt litt her...
Noen har slitt litt her...
DSCF1081.JPG (55.53 KiB) Vist 14804 ganger
Lokale på visitt
Lokale på visitt
DSCF1096.JPG (32.29 KiB) Vist 14804 ganger
DSCF1112.JPG
DSCF1112.JPG (55.25 KiB) Vist 14804 ganger
Engelskmann i tåka
Engelskmann i tåka
DSCF0942.JPG (43.41 KiB) Vist 14804 ganger
Anti Atlas
Anti Atlas
DSCF0959.JPG (89.74 KiB) Vist 14804 ganger
Norsk innslag i antikvitets butikk
Norsk innslag i antikvitets butikk
DSCF1123.JPG (73.9 KiB) Vist 14804 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av offroadguru Solli »

Fantastisk! Skulle likt å kjørt der.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Rapport fra Marokko April 2014

Innlegg av erwin »

berglid skrev:Flott tur dette. Har du fleire bilder så sleng dei gjerne opp?!

Kor mykje drikkevatn hadde du med i bilen? Ekstra diesel? Kor varmt var det på natta?
Jeg hadde med 60 liter i bilen. Bør ha med for 3 til 4 dager, ca 10 liter pr person og dag.
Jeg monterte ekstratank på 90 liter i vinter så jeg hadde rikelig på denne turen. I Tunisia hadde jeg med 40 liter diesel ekstra.

Om natta blir det ganske så kjølig. Under 10 grader i April/mai. Ta gjerne med ulltepper til kvelden i tillegg til varm fleeze.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»