Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Nå oppdatert helt til Mauritani

Innlegg av Propellue »

Da har jeg endelig fått sneket noen fler bilder inn på dette berømte internettet. De er ikke så flinke på internett og sånt her borte i statene, så det har tatt litt lenger tid enn planlagt.

Men hvertfall.. Innen vi kom til der vi skulle ut på stranda (tidl. hovedvei) så var det blitt lavvann og alt var såre vel. Det eneste som kan være en greie er å komme seg ut på selve stranda. I skvalpesonen er det hardt og fint å kjøre, men før man kommer dit må man kjøre over et parti som er veldig løst og det er lett å sette seg fast. Vi var heldige med sted, girvalg og fart så alle kom seg over på første forsøk og milevis med strandkjøring lå foran oss.

Bilde
Vi kjørte litt langsmed vannet før vi fant et egnet sted å krysse over på selve stranda.

Bilde
Vi fikk desverre ikke tatt noen bilder mens vi kavet oss gjennom løssanda, men når vi var over så var det massevis av tid til overs til å knipse.

Bilde
Det lokale dyrelivet var desverre litt i slappeste laget. Dau som en sild stakkar. Ikke engang fuglene plukket på denne så noe var nok i veien med den.

Bilde
Vi lå litt etter de andre og utenom de store gruppene, så vi hadde stort sett hele stranda for oss selv. Og veien ble bare breiere og breiere ettersom tiden gikk og vannet sank. :D

Bilde

Bilde

Etterhvert kom vi frem til fellescampen den kvelden. Det var første gangen at alle lagene (mer eller mindre) var samlet på samme sted for å campe. Det var utrolig bra stemning og sett i ettertid skulle jeg ønske at det var lagt opp til fler av disse.

Bilde

Bilde
Arrangørbilen hadde også kommet frem, om enn med litt hjelp.

Bilde
Det var sanddyner så langt man kunne se i alle retninger bortsett fra sjøen...

Bilde
... noe som gav Ari i Noway-bilen en unnskyldning til å leke litt. Utvilsomt en av de raffeste bilene som var med i år, selvom det er en Patrol. :P

Bilde
Etter litt bading og middag og akevitt blei det tilslutt kveld og sola gikk ned på det jeg tror var det eneste norske flagget som vaiet i Mauritania den kvelden.

Bilde
Og med litt ekstra lys kunne man holde det gående ganske langt utover kvelden. :)

Bilde
Vi lagde vår egen lille minicamp med de nordiske bilene. Vi var foreløpig 3 fra Norge og en fra Damnark. Det var med en norsk bil til, men den var fortsatt i Marokko med havarert motor (Galloper, naturligvis) og tok oss ikke igjen før noen dager senere.

Bilde
Morgenen etter satt så godt som alle fast. :P Av en eller annen grunn som jeg fortsatt ikke helt forstår så kunne vi bare kjøre rett ut uten noe som helst problem. Litt flaks skal man tydeligvis ha. Men siden vi var løs så måtte vi jo hjelpe litt til med å få alle de andre ut. Det var litt knapt med tid hvis man ville kjøre på stranda hele etappen, for høyvannet kom inn tidlig på ettermiddagen så det var bare å knuse på.

Bilde
Fordelen med å være så tidlig oppe var at vi fikk med oss en helt utrolig soloppgang mens vi kjørte langs stranda.

Bilde

Bilde
Disse sporene varte bare noen timer. Ikke lenge etter kom høyvannet og glattet ut alt sånn at de som kjørte der på ettermiddagen også kunne lage førstespor.

Bilde
Når vi endelig kom fram, noe som var akkurat i tide mtp. tidevannet, så fikk vi virkelig erfare noe vi hadde slitt litt med de siste dagene og kom til å slite med resten av turen, skulle det vise seg.
Fordelingskassa blei plutselig veldig vrang med å koble inn 4-hjulstrekken. Først trodde jeg bare at det var vakumaktuatoren som var litt dårlig, men den ville ikke trekke foran selvom vi satt den i 4-lav og da skal den vel gå inn foran av seg selv, skal den ikke? Tenkte også litt på at det kunne være frihjulsnavene som hadde kilt seg i åpen stilling, men siden heller ikke drivakslingen fremover snurret så tror jeg ikke helt det kan være det heller.
Det er uansett noe jeg må finne ut av etterhvert, så hvis noen har vært borti noe lignende er det bare å si ifra. Har ikke hatt mulighet til å plukke den noe særlig fra hverandre enda, men jeg håper det kommer en mulighet når jeg er tilbake igjen nærmere sommern.

Denne kvelden kom vi til byen Nouakchott, som jeg tror er hovedstaden. Etter å ha blitt veldig positivt overasket i den første byen vi var i i Mauritania så fikk vel det inntrykket seg et skudd for baugen denne dagen. Dette var rett og slett et helt sinnssykt kjipt sted. Trafikken sto i stampe døgnet rundt, og som hvite var vi center of attention for hele byen virket det som. Særlig en tur til minibanken viste seg å bli en litt i overkant voldsom affære. Men vi fikk nå tilslutt kjempet oss tilbake til dagens camp Norge og der hadde Noway-teamet fått hentet sin siste deltager, som måtte en svipptur tilbake til Norge når de kjørte gjennom Spania. Det var også bursdag for i Brainstorm-teamet så det blei en skikkelig helaften ut av det.
Bilde

Tom som plutselig var tilbake hadde også fått med seg en god-tur gave fra ho mor som måtte deles med alle. Det var ingen tvil om at stemningen plutselig skjøt i taket. :)
Bilde

Videre gikk turen gjennom Mauritania og mot grensen til Senegal. Over alt var det Kameler, geiter, esler og, ikke minst, folk i veien som man måtte prøve å unngå å meie ned. Stort sett gikk det greit, men jeg tror alle lagene hadde sine near-miss iløpet av turen.
Bilde

Bilde
Vi sleit fortsatt med en særdeles u-tett bil og det blei ikke noe som helst bedre ettersom tiden gikk. Er det en ting Afrika er fullt av så er det støvete veier...

Bilde
... og vaskebrett-veier. Her går egentlig veien oppe på kanten til venstre i bildet, men det var marginalt jevnere underlag i det tørre elveleie nedenfor så man kjørte heller der. Frem til det ble for ille, da kjørte man opp på veien igjen, eller kanskje over på den andre siden. Alt ettersom hva som så best ut der og da.

Bilde
Som her, hvor vi syntes det virket best i grøfta til venstre for veien. :)

Bilde
Hvis noen vurderer å delta neste år så vil jeg anbefale å alltid ha campingstoler og noe artig å drive med lett tilgjengelig.
Dette er tatt på grensa mellom Mauritania og Senegal hvor vi brukte 7 timer på å komme over. Det er en evig runddans i korrupsjon. Først blir noen så lei av å vente at de sniker noen litt penger for å få fortgang i sakene, når de da plutselig kommer først i køen så går det et lys opp for alle at bare man betaler så rykker man fremover. Noe som gjør det så enkelt at hvis du betaler lite så går det fortsatt like treigt og hvis du ikke betaler så kommer du ikke gjennom i det hele tatt. Jeg tror, som sagt at vi var der i 7 timer, eller noe i det draget, og jeg tror dette bildet er tatt etter 4 eller 5 og vi var allerede en smule lei.

Og som om ikke det var nok så var det en smule hett der også
Bilde
Vi fant senere ut at termometeret virket opp til 70 grader, etter det står det bare Hi i displayet. Jeg tror det finnes et bilde av det et eller annet sted. Men dette var mer enn varmt nok for vår del.

Dagen endte i St. Louis i Senegal. En veldig flott by om natten og kvelden og en ikke fullt så fin by i dagslys. :P
Bilde
Det er en gammel koloniby som jeg tror opprinnelig var Fransk. Med massevis av gamle, stilige hus var det som å komme til en helt annen verden enn hva vi hadde sett de siste dagene.

Håper jeg rekker neste del av turen i helga. Med litt flaks har jeg litt tid til overs og jeg ser for meg at 17. mai-feiringa i Houston er litt mindre en heldagsgreie enn det er hjemme.

*Edit: Det var visst Nouakchott vi kom til, ikke Nouadhibo.
opt
Innlegg: 17
Ble med: ons apr 25, 2012 7:38 pm
Lokasjon: Hordaland

Re: Budapest - Bamako 2014 - Denne gangen helt til Senegal!

Innlegg av opt »

Flott reisebrev..
Har vore i byen Nouakchot, trist plass.. Er hovedstaden i Mauritania.
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Denne gangen helt til Senegal!

Innlegg av Propellue »

At Nouakchot er en trist plass ja. Det kan jeg skrive under på. Kvelden før tilbragte vi i Nouadhibou (jeg blandet de to navnene i den forrige posten), og det var som å være i en annen verden. Absolutt alt i Nouakchott var vederstyggelig, enkelt og greit.

Da har jeg endelig kommet til den siste posten i reisebrevet. Den er skrevet på jobb-pc'en og siden jeg fortsatt er i statene så er det en litt fantasifull tilnærming til særnorske bokstaver som ikke er så enkle å taste inn her borte. :P (Skal se om jeg får gått over og redigert når jeg kommer på min egen pc igjen seinere idag)

Vi reiste fra St. Loius etter en liten forsinkelse pga. turens eneste tilfelle av afrikamage. Jeg aner ikke hvordan vi fikk det til, men ingen av oss blei dårlige. Det gjaldt alle de 5 nordiske lagene faktisk. Det var noen som fikk det etter målgang, noe som kan komme av at man da slappet litt mer av og lot rutinene løpe litt løst, men underveis var det absolutt ingen problemer. Det var en av tingene jeg så for meg at kunne komme til å bli et problem underveis, men vi har tydeligvis vært flinke og hatt vår porsjon flaks. Det gikk hvertfall dugelige mengder antibac underveis.


Bilde
Vi trengte ikke å kjøre langt ut av byen før vi var ute i ødemarka igjen. Det var fortsatt løs sand som utgjorde "veiene" så vi var veldig fornøyde med den nyervervede komforten.

Bilde
Vi vurderte mye frem og tilbake før vi reiste om vi kom til å trenge snorkel eller ikke. Svaret er hvertfall ettertrykkelig nei, da dette var det eneste vannhinderet vi møtte underveis. Det var kanskje 20cm dypt og jeg tror nok vi ganske greit kunne funnet en vei rundt.

Bilde
Etter flere dager med veldig vekslende landskap kom vi denne dagen virkelig inn i savannebeltet sør for sahara (Fritt oversatt etter sub-saharan savannah belt).

Bilde
Men selvom landskapet hadde endret seg litt så var dyrelivet fortsatt mye det samme.

Bilde
Midt ute i ingenmannsland fant vi også en liten del av det lokale dyrelivet som blei en perfekt souvenir for bilen vår.

Litt senere ble vi tatt igjen av en av motorsykkelgjengene som var med. Det var ikke noe spesiellt spor man trengte å følge, så vi var plutselig 4 biler og 4-5 motorsykler som lå mer eller mindre ved siden av hverandre innimellom trærne og over brinkene. Det var utrolig kult å se og det virkelig som om vi plutselig var i et gammel tv-klipp fra Paris - Dakar.

Bilde

Bilde
Et av de kuleste øyeblikkene på turen.

Bilde
Etter noen timer med offroadkjøring kom vi tilslutt ut på veien igjen for å ta igjen litt tapt tid. Vi hadde veldig, veldig langt igjen på dagens etappe og det var en siste offroad-etappe igjen på det siste stykket inn mot kveldens camp og dit hadde vi lyst til å komme før det ble mørkt.

Bilde
På veien dit kjørte vi forbi det som er en av islams store helligdommer, byen Touba. Det ble oppfordret til å være ekstra hensynsfulle når vi kjørte gjennom her og ikke spille høy musikk eller ta bilder og gjøre andre obskøne ting som kanskje kunne fornærme de lokale og pilegrimene som var her. Vi hadde veldig lyst til å kjøre rett gjennom byen for å fått med oss den opplevelsen også, men pga tidspress tok vi heller veien som gikk utenom. Vi hadde tidligere erfart at å komme seg gjennom bysentrum langs veien kunne være en langtekkelig affære. Bildet viser hvertfall en av de mange islamske buene som ledet inn mot byen.

Bilde
Vi rakk jo selvfølgelig ikke frem til campen før det ble mørkt. Den siste offroad-delen ble gjort i stummende mørke og det støvet så mye at bare den fremste bilen kunne se veien. Resten av oss lå med 2 meters avstand og fulgte baklysene til den som lå foran. Det varte i over 2 timer og var utrolig slitsomt!
Dagen etter fikk vi hvertfall sett campen. Det var under massevis av Boab-traer. Er veldig kult område der vi hadde litt tid til overs morgenen etterpå. Heldigvis.


Bilde
Morgenen etter bar det avgårde til en landsby i nærheten som var rallyets offisielle bistandsprosjekt dette året. Det var samlet inn haugevis av skolemateriell, klær, landbruksreskaper og forskjellig som ble høytidelig overrakt under en liten seremoni med stort sett hele rallyet samlet.
Bilde

Bilde
Det var naturlig nok stor stas, og fotballene fra Galloper-teamet var nok noe av det mest populære.

Bilde
Etterpå fikk vi en liten omvisning i landsbyen for å se hvordan be bodde og levde. Alle sammen var superhyggelige og det var veldig interessant å se. Vi hadde jo kjørt forbi mange sånne landsbyer og nå fikk vi se hvordan de var på insiden.

Bilde
Vi fant tilslutt ut av vi måtte komme oss avgårde hvis vi skulle rekke frem til mål denne dagen også, men det tok ikke mange hundre meterne før turens første skikkelige uhell var et faktum.

Bilde
Denne lille rota gjorde sitt med både dekk, felg, fjær og demper på Brainstorm-bilen.

Bilde
Og mens de reparerte det som gikk bestemte vi oss for å undersøke enn ulyd som hadde dukket opp på veien inn mot campen kvelden før. Det viste seg at ramma hadde knekt rett bak det bakre fjærfestet på høyre sida. Flaks, sa Severin Suveren.

Bilde
Og som om ikke det var nok så hadde hi-liften til Brainstorm gått helt i stå pga alt støvet de siste ukene. Den hadde ikke trengt å bli brukt så mye før dette.

Bilde
Men landskapet var stilig da, om ikke annet.

Bilde
Vi kom oss tilslutt avgårde og haltet oss vi oss til nærmeste vei og valgte å holde oss på den frem til vi hadde fått fikset ramma vår.

Etter langt om lenge og litt lenger enn langt kjørte vi plutselig forbi en liten bakgårdssjappe hvor det sto "Soudeur" med store bokstaver. Vi fikk pressa bilen langt nok inn til at den ikke stakk ut i veien mens de holdt på og de satt igang.
Bilde

Bilde
Grunnen til at ramma knakk var jo naturlig nok rust, så godset rundt var langt ifra det beste å få heft i. Derfor tok det litt tid og kreative løsninger for å få lappet det sånn høvelig sammen. Resultatet ville nok fått en garvet inspektør fra vegvesenet til å gråte en liten skvett, men det holdt nå sammen resten av veien og jeg ble tilogmed invitert inn på middag til familien som drev verkstedet. Stefan valgte heller å tilbringe pausa på en bar i nårheten. :P

Etter dette bar det rett til dagens camp. Det hadde skjedd nok allerede, så det var ikke den dagen vi fant på mest sprell.

Bilde
Morgenen etter fant vi en ape-kolloni rett ved der campen hadde vært...

Bilde
... Noe særlig Stefan satt stor pris på. :)

Bilde
Denne dagen ventet grenseovergangen til Gambia. Den siste på turen. Vi var ikke akkurat bortskjemt på service, så vi hadde ikke altfor høye forhåpninger denne gangen heller. Det var kanskje like greit at forventningene var lave, for det varte og rakk før vi kom gjennom denne gangen også.

Bilde
Tilslutt var det nesten bare vi og NoWay-laget som var igjen, men en av fordelene ved at det tar en evighet å komme over grensa er at man blir utrolig glad når man først får lov til å kjøre over. :)

Siden det allerede var langt på kveld før vi kom oss avgårde så valgte vi å kjøre forbi dagens camp og heller dra rett til den neste for å kunne ta en hviledag dagen etter. Det ble selvfølgelig veldig seint, nok en gang. Men det var utrolig deilig å legge seg den kvelden og vite at hele dagen etterpå var fri og stort sett skulle tilbringes ved et svømmebasseng.


Bilde
I tillegg til å ligge ved poolen så dro vi på fuglesafari på Gambia-elva, der Stefan tok veldig naturlig på rollen som Kaptein pga. capsen.

Bilde
Men det mest spennende vi så på safariet var en flokk Tyskere som ikke virket som om de hørte hjemme der. :P

Så var altså den siste dagen av rallyet kommet, og vi skulle bare gjennomføre sjarmøretappen ut til Banjul, som er hovedstaden i Gambia. Det var en ganske kort etappe, så vi tillot oss å bruke litt god tid om morgenen og bare ha en fin tur den siste biten. Det fant vi jo fort ut at vi ikke burde gjort, for dette var virkelig en av de dagene der ting ikke gikk så veldig på skinner.

Bilde
Det startet med at vi måtte taue Gallopern ut av campområdet. I det hele tatt begynnte dette å bli et ganske vanlig syn mot slutten.
Vi var ikke så veldig interessert i å trekke så altfor langt, da vi ikke helt stolte på at ramma vår kunne tåle så mye mer etter den aldri så lille bristen noen dager i forveien. Derfor var det stort sett Brainstorm som sto for trekkinga.
Det var, som på Galloppere flest har jeg inntrykk av, kjølinga som var problemet. Vi fikk fikset det nok til at vi kunne kjøre en times tid for så å fylle vann, vente litt og kjøre en times tid til. Det blei hvertfall nok av pauser.

Bilde
Plutselig et sted dukket det opp en haug med teremittuer. Litt sært, det var liksom bare akkurat der det var kjempemange av de.

Bilde
Dette er forresten hva størstedelen av trafikken på landsbygda består av. En sveisa ramme med noen bilhjul, trukket etter et ikke alltid like villig esel.

Bilde
På vei mot mål!

Bilde
Nok en av de mange pausene vi fikk pga. kjøleproblemene. Men det var ikke bare ille, vi blei kjent med massevis av lokale som plutselig var mye mer pratsomme enn de hadde vært i områdene vi hadde kjørt gjennom tidligere. Og de var stort sett bare nysgjerrige paa hvem vi var og hvorfor i alle dager vi hadde kjørt så langt, i motsetning til alle de vi møtte underveis som bare kom bort for å få noe av oss.

Bilde
En annen godbit var at det var haugevis av muligheter til å få tatt seg etterlengtede tissepauser. Vi drakk endel liter hver dag, og det må jo naturlig nok ut igjen tilslutt.

Bilde
Etterhvert som vi nærmet oss Banjul var det tydelig at rallyet var populært. Nesten alle vinket og heiet oss gjennom de siste kilometerene.

Bilde
Det siste vi skulle gjøre før vi kjørte til målområdet var å ta ut litt penger, fordi vi hadde allerede erfart at det ikke akkurat kryr av minibanker i Gambia. Så når vi kjørte forbi en fant vi ut at vi like gjerne kunne benytte oss av sjansen.
Dette bildet er tatt omtrendt 2 timer senere. Pga. ustabilt nett (visstnok) så streika hele minibanken omtrendt akkurat når den skulle til å spytte ut pengene mine. Koden var alt tastet inn og en god sum kontanter var muligens på vei ut, så jeg var ikke så veldig interessert i å bare reise derfra.

Det var ikke bare ille da, for Brainstorm klarte faktisk å selge den herpa felgen sin til en fyr som tilfeldigvis gikk forbi der vi sto. Han ville egentlig ha alle reservehjulene til alle lagene gratis, men gikk tilslutt med på å gi en bitteliten slant for det ene som var ødelagt. Det var i det hele tatt ganske merkelig.
Bilde

Vi traff også Julenissen, i egen høye person.
Bilde


For å toppe det hele så var det jo selvfølgelig søndag så alt var stengt og ingen var på jobb i banken, men en hyggelig lokal fyr, som het Jonathan, fikk tilslutt kontakt med noen som kjente noen som hadde en fetter som hadde hørt om en fyr som kanskje hadde en nøkkel og tilgang til banken. Det tok en times tid med telefonering, planlegging, forbisnakking og diverse annet før vi tilslutt fikk tak i han det var snakk om. Og joda, han hadde nøkkel og kunne hjelpe oss. Så da satt jeg Stefan igjen ved banken, mens jeg og Jonathan kjørte avgårde for å hente han som kunne hjelpe oss. Når vi etterhvert kom tilbake så hadde de 3 andre lagene forlatt Stefan for å rekke tidsvinduet til målgangen og han virket ikke så altfor høy i hatten der han sto mutters aleine og ventet på oss.

Jeg hadde egentlig ikke trodd det mens jeg sto der og var ganske fortvila, men det endte faktisk lykkelig. Jeg fikk tilbake kortet.
Det hadde ikke vært verdens undergang å fått sperra det på et vis og bare reise fra det, men så lenge det var en mulighet for å få det ut igjen så var jeg ganske mye mer interessert i det.
Ulempen var at det tok akkurat så lang tid at når vi kom til mållinja så hadde de akkurat tatt lufta ut av buen og vi fikk ikke tatt et bilde av oss på bilen under rally-banneret. Det var litt surt der og da, men det er jo egentlig ganske smått når alt kommer til alt.

Dette er altså bildet vi hadde lyst på:
Bilde

Men dette er det vi måtte nøye oss med:
Bilde

Dett var dett. Vi var i mål.
Det var bittelitt vemodig, men mest av alt så var det fint å være ferdig. Foran oss lå 2-3 dager med avslapping, bading og etterlengtet, kaldt øl. Det første vi gjorde var å finne en resturant i nærheten for å få oss litt middag, de hadde veldig flotte bilder på veggene som vi valgte å ta på ordet.

Bilde
Hvem kan motstå det smilet? Mette ble vi hvertfall. :D

Det jeg sitter mest igjen med når jeg skriver dette reisebrevet er at jeg ikke engang er i nærheten av å beskrive det som foregikk og hvordan det var. Ja, det blei litt lite søvn og ja, det var slitsomt og ja, vi var slitne og skitne og det var varmt og ubehagelig (eller kaldt og ubehagelig) mye av tiden. Men likevel, det er en tur jeg uten å nøle ville gjort igjen imorgen om jeg hadde fått muligheten.
Vi fikk sett en del av verden man ellers ikke får se. Greit nok, man kan reise med charterfly til Gambia, men det blir ikke det samme. Man opplever ikke de virkelige lokale forholdene på samme måten.

Selvfølgelig, det er en alvorlig lang tur og det er ingen tvil om at det koster penger, men det man sitter igjen med er en opplevelse for livet, og selvom man gjør det en gang til så er det fortsatt like unikt hver gang tror jeg. Man kommer aldri til å oppleve akkurat det samme to ganger på rad. Så min oppfordring til alle som kunne tenke seg å være med på noe sånt er at du slutter å prate om at det hadde vært kult å gjøre noe sånt og heller bare melder deg på.

Nå er det kanskje siste året at akkurat dette rallyet blir arrangert, men det finnes mange fler der ute og jeg ser også for meg at noen kommer til å ta over stafettpinnen etter de som arrangerer nå.
Jeg skal hvertfall gjøre det igjen. Vi hadde desverre ikke mulighet til å delta nå på det neste, men jeg satser på å komme mye sterkere tilbake i 2016. Med litt flaks har jeg rukket å reparere bilen innen den tid også. ;)

Vi meldte oss på et års tid før starten gikk og brukte året på å spare penger og å planlegge det praktiske med ferie og alt som måtte gjøres. Det var litt surt for økonomien at vi plutselig ble 2 istedenfor 3 i laget, men etter litt regning så fant vi ut at det fortsatt var mulig å gjennomføre det uten å selge sjela si til Gamle Erik for noen tusenlapper ekstra. Hvis noen har spørsmål direkte knytta til regnskapet vårt fra turen så svarer jeg mer enn gjerne på det aller meste på PM, men jeg kan vel si at hvis vi hadde reist på 3 ukers charterferie med lommepenger så hadde det nok vært dyrere.

Helt tilslutt vil jeg bare takke alle som har lest og kommentert underveis. Jeg håper at vi kanskje kan ha inspirert noen av dere til å komme dere ut på tur og at det kommer flere reisebrev som dette fremover.
Jeg må også takke alle som hjalp oss før avreise. Det er flere fra klubben som jeg skylder en stor takk for veiledning, delelån og nødhjelp. Dere vet selv hvem dere er.

Og, ikke minst: Tusen takk for turen Stefan!


*EDIT: Da var alle bokstavene norske igjen. =)
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av berglid »

Flott tur! Bra att vi blir fleire i nlck som drar på turer. Du får slenge deg med til Island engang;)
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Snekker_Andersen »

Takk for en utrolig fin reiseskildring!
Jeg har gledet meg til hver oppdatering.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av christianmindrebo »

Inspirerende! Moro å lese
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Propellue »

Hyggelig at det falt i smak.
Neste gang jeg gjoer noe saant saa skal jeg proeve aa vaere litt flinkere til aa stoppe opp og ta bilder fra andre steder enn forsetene.

Neste punkt naa blir aa finne en maate aa reparere bilen paa. Den har virkelig faatt kjoert seg og maa enten totalrenoveres eller i det minste faa et rammebytte. :P
Men det faar vel bli en sak for garasjetraaden naar jeg er tilbake i gamlelandet.

Island hoeres foroevrig ut som en god plan. Count me in en gang mellom oktober og juni hvis det er aktuellt i det vinduet. Ruskevaer er bare artig.
ThorHj
Innlegg: 77
Ble med: tor des 04, 2008 4:17 am
Lokasjon: Østfold

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av ThorHj »

Der ble det en stund her i stuen hvor i tankene(drømmene) jeg var med på en slik tur. TAKK for det!!!


Jeg er litt nysgjerrig på om dere forlot bilen der nede? Eller kjørte hjem?


Flott reisebrev !! Tøft gjort å reise nedover med en såpass velbrukt bil også. Og ser på mange bildene at Land Cruiser`n var den som måtte dra andre biler. Moro.
THOR
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Propellue »

Bare hyggelig! Er jo kjempemessig å kunne bidra til litt dagdrømmer. ;)

En av grunnene til at vi valgte en 60 var for å forhåpentligvis slippe mekaniske problemer. Og det var vi heldige som slapp. Når det er sagt så gikk alt langt ifra knirkefritt, og bilen bar virkelig preg av alder og kjørelengde underveis. Men det viste at det var mulig å gjøre det på budsjett, om ikke annet.

Bilen sendte vi i container hjem. Det kostet 30-40 tusen for en 40-fots container og da var vi 2 biler og en motorsykkel som spleiset, så det kostet rundt 15 tusen omtrendtlig. Om det var verdt det og om vi heller kanskje bare burde solgt den der nede er opp til hver enkelt å vurdere, men vi ville fått en veldig lav pris for den der og den var full av privat utstyr som vi helst ville få med hjem. Vi valgte å bare se på det som en del av totalkostnaden ved å delta og lot det stå til.
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av casevac »

Hvordan var logistikken for å få bilen hjem igjen (kontainershipping), var dette noe dere ordnet på forhånd og bestilte, var arrangøren behjelpelig eller måtte dere lete dere frem til en løsning?
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av kavaleristen »

Fete bilder!! Godt å se en 60 brukt som den er ment !! :D
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Steinar »

casevac skrev:Hvordan var logistikken for å få bilen hjem igjen (kontainershipping), var dette noe dere ordnet på forhånd og bestilte, var arrangøren behjelpelig eller måtte dere lete dere frem til en løsning?
Lurer jeg også på
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Propellue »

casevac skrev:Hvordan var logistikken for å få bilen hjem igjen (kontainershipping), var dette noe dere ordnet på forhånd og bestilte, var arrangøren behjelpelig eller måtte dere lete dere frem til en løsning?
Logistikken var egentlig ganske grei, men vi var nok litt heldige tror jeg.

Ingenting var ordnet på forhånd, men gjennom en kontakt på oslo havn fikk vi et navn vi kunne spørre etter på havna der nede. Og det viste seg å gjøre susen. Han var tilfeldigvis den mest oppegående og løsningsorienterte fyren vi møtte i hele Gambia tror jeg. :P

Det var litt frem og tilbake med ordning av det praktiske og prissetting og betaling og alt som hører med, men det var ingen skikkelige problemer underveis. Vi var innom havna 2 dager i strekk for å ordne papirarbeid og alt sånt og på avsendingsdagen møtte vi opp på havna med alt og fikk vår kontainer. Det var selvfølgelig en del evigheter i venting i alle ledd, og vi så mye sinnssyk krankjøring mens vi ventet (så vi var glade for at vi hadde satt verdien høy på forsikringa), men tilslutt var bilene og motorsykkelen på plass i containern, batterier dratt ut, stroppet fast av havnearbeiderne der nede og containern forseglet mens vi så på.

Mtp. effektiviteten av byråkratiet der nede ville jeg ikke hatt altfor mye tiltro til å ha for mye avklart på forhånd heller. Det kan jo sikkert være greit å ha opprettet kontakt og undersøkt litt om navn og kontakter før man setter avgårde, men jeg ville ikke tatt noe som helst av ting ordnet på forhånd som god fisk.

Arrangøren hadde heller ikke noe opplegg for de som ønsket transport. Det virket som at de fleste med litt kostbare biler hadde planer om å kjøre hjem og at vi var de eneste som pratet så altfor seriøst om shipping. Man kunne kanskje gått sammen en gjeng ganske tidlig og forsøkt å få til noe slags kvantumsrabatt eller noe i den duren, men det blir bare spekulering.
mrwib
Innlegg: 11
Ble med: tir feb 26, 2013 8:18 pm
Lokasjon: MÖLNLYCKE - Sweden

Re: Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av mrwib »

Grymt resebrev! :)

Inte utan att man blir lite sugen ...
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»