Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Budapest - Bamako 2014 - Målgang i Gambia!

Innlegg av Propellue »

Det begynner å bli en stund siden vi kom hjem fra årets store eventyr nå, så det er på tide og vel så det å få skrevet et lite reisebrev syns jeg.

Vi var altså to kompiser som deltok i dette rallyet nå i januar. Veldig, veldig kort oppsummert så kjørte vi Oslo-Budapest-Gibraltar-Gambia. En tur på litt i overkant av 10'000km som tok litt i overkant av 20 dager.

Det er vanskelig å skrive om en sånn tur, for vi har sett så utrolig mye og det har skjedd så mye rart at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne.
Jeg skal prøve i noen poster fremover å beskrive og dokumentere turen som best jeg kan. Nå i første omgang så blir det turen gjennom europa, så kan det hende at det blir litt lange pauser underveis da jeg plutselig må avgårde med jobben i perioder.
Hvis noen har spørsmål så må dere for all del bare fyre løs. Det kan være om alt fra kommunikasjon mellom oss og arrangøren i forkant til hvordan maten var i senegal. :P

Ulempen med et ørkenrally i Januar er at man først må krysse fjellene som skiller vest- og øst-norge, for så å kjøre gjennom europa på vinterstid før man kommer frem i afrika og gradestokken etterhvert bikker 40 grader. Dette førte til at vi måtte pigge opp dekkene og ta med oss litt mer varme klær enn vi så for oss at vi kom til å få bruk for. Det hadde vært mye enklere å bare bodd i spania eller noe sånt.

Bilde
Vøringsfossen midt på natta i Januar.

Bilde
Jeg fikk også testa vekta på vei opp mot røldal. Minns å huske at det sto ca. 2.7 tonn. :)

Bilde
På Haukeli var det kollonnekjøring

Bilde
Noe det forsåvidt var god grunn for

Bilde
Vinden roet seg heldigvis innover i Telemark, så det ble fint vinterføre helt frem til Seljord.
Disse bildene er tatt med go-proen så det er ikke den høyeste kvaliteten.

Offisiellt så startet vi ballet i Oslo tirsdag 21. januar. Jeg hadde kjørt fra Bergen noen dager i forveien og Co-piloten kom fra Trondheim med fly. Det blei noen hektiske timer med å treffes, få med alt av pikkpakk, finne et apotek for å kjøpe glemte medisiner og det ene og det andre, men tilslutt så var vi på kaia og på vei ombord på kielferga.
Jeg hadde avtalt et radiointervju med NRK om rallyet og etter godt over en times dødtid på kaia så ringte de akkurat rett før vi skulle kjøre ombord. Det er visst sånn at det ikke er lov å prate i telefonen når man border ferga så det blei et salig leven med banking i rutene og hoiing og så en god dose kjeft og sure blikk når jeg endelig var ferdig med intervjuet og gikk ut av bilen på bildekket.

Bilde
Stort sett klare for avgang

Når vi tilslutt kom til Kiel så brukte vi god halvtime på å få tak i noen skruer, skiver og muttere så vi fikk festet skiltet forran. Politiet på tyskegrensen var tydeligvis ikke så begeistret for biler uten skilt i fronten, men vi fikk tilslutt lov til å entre landet mot en lovnad at vi måtte kjøre rett til et verksted og kjøpe skruer.
Våre manglende tyskkunnskaper kombinert med tyskernes manglende engelskkunnskaper blei det en affære som tok litt lenger tid enn planlagt. Det var også utrolig surt i Kiel denne dagen, så å stå og skru var det siste vi hadde lyst til.

Etter kiel satt vi kursen mot Berlin. Det var egentlig en liten omvei, men co-piloten hadde funnet en diger butikk på internett som så ut til å selge absolutt alt vi kanskje kunne trenge til bilen så vi gikk for å finne den istedenfor å prøve oss på mer utspørring på tysk.

En ting vi lærte mellom Kiel og Berlin var at Tyskland tydeligvis er pizzaens hjemland.
Bilde

Vel fremme i Berlin viste det seg at den forjettede sjappa hadde opphørssalg og var stort sett ribba for alt vi hadde lyst på, men vi fikk oss litt girolje og et pizzastykke og fortsatte videre mot Praha.

Bilde
Dette var det eneste bildet vi tok i Berlin, men det var kaldt og vi var bittre etter bomturen så det var nå sånn det ble.

Vi kom frem til Praha veldig, veldig sent. På grunn av klokkeslettet så vi var ikke ekstremt kritiske til hotellet vi valgte ut, vi hadde hørt at Praha var billig når det kom til hotell så vi fikk litt bakoversveis morgenen etterpå da vi fant ut at vi hadde funnet det hotellet i hele byen som sansynligvis hadde norske priser på rommene.
Fordelen med hotellet var at de hadde garasje, så vi fikk tusjet og klistret litt sårt tiltrengt publisitet til sponsorene våre.

Bilde
Fornøyd etter ankomst i Praha

Bilde
Klistring

Bilde
Tusjing

Videre østover gikk veien gjennom skoger, fjell og daler gjennom Tjekkia, østerike og så inn i Ungarn.
Pga. litt tidspress før avreise hadde vi ikke rukket å koble 12V-omformeren, så popanlegget vårt var en liten batteridrevet boombox i dæsjen.

Bilde
Det fungerte faktisk så bra at vi ikke tok oss bryet med å koble opp omformern før langt nede i Marokko. :)

Andre ting som fungerte bra var ute/inne-termometeret og statoilkoppholdere som fungerte ypperlig som epleholdere innimellom all kaffen.
Bilde

Østerikerne har tydeligvis sitt eget lille Svinesund over grensa til Tjekkia. Det var et enormt handleområde med lekeland både for barn og voksne. Det var fullt av alskens butikker, horehus, lekeland, casino og et helt fly som var gjort om til resturant. Vi prøvde å finne et popup-telt i alt mylderet, men hellet var ikke på vår side så vi tok med oss en bøtte med KFC som niste og suste videre mot Budapest.

Bilde
Her snakker vi harry-handel.

Bilde
Og et lekeland som vi desverre ikke hadde tid til å teste.

Etter 2 døgn på tur så vi endelig det første skiltet til Budapest, da skjønte vi at vi begynte å nærme oss det første målet.
Bilde

Og så kom vi endelig frem. Omtrendt en times tid før deltagerfesten skulle starte.
Bilde


Det var alt jeg hadde i denne omgang, men det kommer mer. :)
Senest rettet af Propellue lør mai 24, 2014 1:06 am, rettet i alt 3 gange.
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 752
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Geir Vangen »

Artig lesing, venter spent på mer :D
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Jeg så plutselig at jeg hadde klargjort litt fler bilder enn jeg trodde. Da er det bare å fortsette. :)

Vi var ikke så lenge i Budapest, bare en kveld og en morgen, men jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av byen. Det var flott arkitektur, rent og pent, prisene var kjempehyggelige og veldig mange snakket veldig bra engelsk. Det er helt klart et sted jeg kommer til å reise tilbake til en gang jeg har litt tid til overs.
Vi brukte morgenen på å finne en kompressor til å ha i bilen og etter mye frem og tilbake så fant vi tilslutt en sak liggende innerst i et hjørne på et lager til en butikk som egentlig solgte pick-up kapeller. Vi tok ut noen hundre tusen hufser (lokal valuta) og rakk akkurat tilbake til start-seremonien.

Bilde
00-bilen til arrangøren. En Fiat Panda 4x4 som var en av de suverent kuleste bilene som deltok. :)

På området fikk man for første gang et inntrykk av hvor mange folk som skulle delta og, ikke minst, hvor stor bredden var i kjøretøy de skulle delta med.

Bilde
Denne Ladaen kom seg faktisk hele veien til Gambia.

Bilde
I denne skulle 3 røslige mannfolk ta turen. Vi møtte de en gang i Slovenia og så dem aldri mer igjen. Ryktene skulle ha det til at de ga opp i Italia.

Bilde
I den litt andre enden av skalaen var disse

Bilde
Legg merke til alle tomboksene som allerede er på bordet. Dette var klokka 13.00 ca.

Bilde
Denne superstrøkne Golf Cross Countryen kom fra Nederland.

Bilde
Bilde
Bilde
Start-området

Bilde
Vi stillte jo da med vår lettere vindskeive 60...

Bilde
...som i anledningen var satt i høyeste sikkerhetsmodus. Jeg sto faktisk på gata i oslo og skrudde det beslaget i noen iskalde minusgrader. Siste liten-løsning, men det funket jo. :)

Bilde
Han her hadde vogntoget som følgebil og med en gang det var litt varmt og trivelig og artige etapper forut så hoppet han og en kompis over i buggyene mens en tredjemann kjørte cruisern med hengern til et møtepunkt.

Bilde
Sikkert sykt artig, men hadde ikke giddet kjenner jeg.

Bilde
Denne 80'en var desverre ikke med. Jeg skulle gjerne likt å sett mer til den for den var utrolig strøken.

Etter litt sang og dans og taler så knakk det hele igang med flammer og konfetti og gnister. Arrangøren kjørte først, og så gikk det slag i slag derfra.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Disse satset på seier, noe de også forsåvidt oppnådde. Fullrigga Patrol med alt tenkelig av snacksedeler og egen følgebil som kunne ta seg av reparasjoner mens førern fikk tatt seg en blund.

Bilde

Bilde
Dette var en gjeng med dansker som vi etterhvert fikk veldig god kontakt med.

Og de to andre Norske lagene som vi stort sett hang med hele tiden.
Bilde

Bilde


Etter vi hadde vært gjennom start-gaten med fanfare og det som hører med så bar det rett avgårde til et verksted lagt inni bakevja av et industriområde for å kjøpe sandstiger. Etter en liten fadese der vi trodde at noen 1000-lapper var 10'000-lapper så var vi litt short på penger, men klarte å grine oss til å få sandstigene likevel i bytte mot alt vi hadde av lokal valutta, noen euro, noen pakker tyggis, litt sigg, litt snus et par-tre klemmer og noen lykkeønskninger. :)
Vi klarte også å finne en decathlon-butikk på vei ut av Budapest der vi endelig klarte å få kjøpt et popup-telt (Kunne betale med kort der heldigvis)

Ikke mange timene ut av Budapest så begynner det å snø. Det var meldt litt snøvær på forhånd, men det som faktisk møter oss etterhvert er den verste snø"stormen" i landet på mange år. Selvfølgelig er det ingen som har vinterdekk og trailere og personbiler ligger strødd både her og der. Vi har seipede og piggede AT-dekk, så vi klarer oss greit gjennom det selvom det ikke går så veldig radig. De stakkarene som kjørte motorsykkel måtte bare gi opp og vente til neste dag før de kunne kjøre videre.

Bilde

Bilde


Først når vi har kommet et stykke inn i Italia så tar vi kvelden på en rasteplass. Her venter det 4-5 timer søvn før vi måtte komme oss videre. Det var knapt med tid for å nå ferga i syd-tuppen av Spania så vi kunne ikke ta det så veldig lugn.
Bilde

Etterhvert som vi kom oss sydover ble også temperaturen mer levelig. Her er første gang vi setter på kaldluft. Et sted midt i italia ca.
Bilde

Vi har ingen tradisjon for å være ute i god tid med noe som helst, så mye av turen nedover europa ble brukt på å legge inn gps-koordinater for resten av turen i Afrika. Softwaren er Garmin Nroute og har fungert utrolig bra hele veien.
Bilde

Det er i det hele tatt litt begrensa hvor mye bra bilder man får tatt ut av en bil i fart mens man suser avgårde på en motorvei, men her er nå hvertfall et bilde tatt i italia, av et lite kompleks som ser veldig italiensk ut. :)
Bilde

Og etter langt om lenge og lenger enn langt var vi endelig fremme ved middelhavet.
Bilde
Vi traff sjøen rett ved Genova og skulle stort sett ha sjøutsikt til venstre de neste 2 dagene. :)

Skal ta resten av turen gjennom europa iløpet av kvelden. ;) Stay tuned!
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av jonwib »

Sitter m ståpäls på armarna!

Otroligt morsom läsning och tusen tack för att du delar med dig av bilder och upplevelser.

Väntar spännt på fortsättningen.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av KjellOlsen »

Kjempelesing! Gleder oss til neste del!!
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Når vi endelig traff kysten og det tydeligvis hadde blitt sol og sommer så bestemte vi oss for å ta lunch, nyte en kald øl og jobbe litt på bilen.

Vi hadde kjørt gjennom hele europa med best grip-pigger i dekkene. Det var jo veldig greit på noen steder siden vi ikke hele tiden kjørte på motorveiene, og til alt hell hadde vi ikke blitt stoppet gjennom tyskland. Men nå var det virkelig på tide å bli kvitt dem. Så litt øst for Monaco stoppet vi og gjorde litt forefallende arbeid.
Pigger ble skrudd ut, baklys ble ordnet, lufteslange til diffen ble fiksa og litt elektroarbeid før vi tok med oss en supergod panini i klypa og raste videre.

Bilde

Copilot Pettersen var ansvarlig for elektroarbeidet under denne pit-stoppen

Bilde

Bilde
Mens jeg selv tok meg av utpiggingen av dekka.

Det å ta seg en tur langs rivieraen mens man vet at det er minusgrader og snø hjemme er faktisk veldig trivelig. :)

Bilde
Her tror jeg vi hadde 17 grader eller så.

Bilde
Vi fikk også testa førstehjelpskunnskapene etter et aldri så lite ublidt møte med et sykt opprustent eksosrør.

Bilde
Som dere såvidt kan se av bildet, neste stopp var Monaco. Vi måtte selvfølgelig ta en runde på banen. :)
Planen var egentlig å parkere foran Hotel de Paris / Casino og ta et kaksebilde, men vi kom såpas sent at hele plassen var full av faktiske kunder i faktiske biler som var verdt faktiske penger så det lot vi være, desverre.

Jeg husker ikke helt hvor langt vi kjørte denne dagen, men jeg tror ikke vi var så altfor langt fra grensen til spania.
Neste dag tok det hvertfall ikke lang tid før vi så kjent skilting.

Bilde

I spania var det ganske mye vind, noe man kan se på stå-vinkelen.
Bilde

Bilde
Jeg ser av fylleloggen at her har vi kjørt ca. 5500 km, og brukt 534 liter diesel.

Bilde
Dette syns jo vi var veldig festlig. :)

Vi kjørte touring-kategorien, og underveis ble vi stadig tatt igjen av forskjellige lag i racing-kategorien som hadde tatt omveier for å hente poeng for så å ta oss igjen gang etter gang.

Bilde
Her er vinnerbilen jeg nevnte tidligere

Bilde
Med følgebilen halsende etter.

Bilde
Det ungarske Homokdune-laget.

Bilde
Stadig fler eksempler på lokal arkitektur. Denne gangen i borg-form.

Bilde
Vi kjørte også forbi utrolig mange landsbyer som vi desverre ikke hadde tid til å stoppe i. Det er en av de tingene jeg syns var kjipest med hele turen. Det var hele tiden et utrolig tidspress for å rekke frem i tide. Det hjalp veldig mot slutten, men det er helt klart ingen kosetur de arrangerer. Det er beinharde etapper.

Bilde
Vi så plutselig denne kua i det fjerne, og jeg minns å huske at det er noe som er populært å ta bilde av så jeg gjorde det like godt jeg også.

Bilde
Det var faktisk ganske mange som deltok i 70'er. Jeg ville sett for meg at de kanskje var litt for korte til å få en behagelig tur, men det var tydeligvis ikke noe problem.

Bilde

Pga. manglende topo-kart så gjorde vi en liten navigasjonsblunder etterhvert som vi kom et stykke sør i Spania. Vi endte opp et godt stykke inn i landet oppe i fjellene på en rute som var litt kortere enn hvis vi hadde fulgt kysten. Men det tok evigheter da en tungt lasta 60 uten turbo ikke er så veldig tess i oppoverbakkene.

En ting som var fint med det gale veivalget var at vi plutselig sto midt i en utrolig flott solnedgang. Det startet som gult og gyldent før det gikk over i en dypere gyldenfarge og så over i stort sett lilla. Og når vi trodde det var på vei til å gi seg så gikk alt over i rødt og varte litt til. Det var veldig vanskelig å få tatt noen skikkelige bilder av det, men vi gjorde a et forsøk likevel.

Bilde

Bilde

Bilde

Etter dette var det bare nattkjøring hele veien til Algericas, helt på sørtuppen av Spania. Her var vi fremme veldig seint så vi bare fant oss et hotel og hoppa rett i køya så vi kunne klare å komme oss opp til båten til Tanger som skulle gå morgenen etter.

Det var faktisk det jeg har fått lastet opp av bilder til nå, men jeg skal gjøre litt innsats fremover så jeg kan få lagt ut mer. :)
Brukeravatar
hr_nilsen
Innlegg: 142
Ble med: ons mai 11, 2011 8:22 pm
Lokasjon: Vannøya

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av hr_nilsen »

Dæven korr tøfft!! :D
Stein-Wiggo

V8
BJ70 3B-T
KZJ95L AT38 1KZ-TE

Garasjen
arcticwarfare
Innlegg: 102
Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
Lokasjon: Narvik

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av arcticwarfare »

Flott reisebrev :D Ser virkelig frem til resten!
Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 335
Ble med: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Lokasjon: Høvåg
Kontakt:

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av RonMaster »

Fantastisk .
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av ms sejersen »

god læsning og gode billeder.
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Det var litt av og på med bildetagingen underveis. Noen ting har vi massevis av bilder av, mens andre ting har vi klart å forbigå uten å ta et eneste bilde. Morgenen i Algericas er et eksempel på det siste.
Det kan selvfølgelig tenkes at det har noe med tid til overs og stressfaktor å gjøre. Vi kom til Algericas i 2-3 tiden mener jeg å huske, og vi brukte endel tid for å finne parkeringsplass og å krangle med hotellverten på en blanding av engelsk, fransk, spansk, tysk og norsk om at vi faktisk hadde en booking. Og at den bookingen ikke var en seng på rom der det allerede lå folk og sov.

Ikke overraskende var vi en smule trøtte når vi våknet morgenen etter og måtte finne diesel, apotek, fergebillett og fergekaia iløpet av noe som viste seg å være litt for lite tid.
Stup trøtte og fortsatt uten frokost i kroppen fikk vi tilslutt knipset noen bilder når ferga gikk fra Spania. Det vi ikke visste var at det fortsatt skulle gå flere timer før vi fikk oss frokost. Det var en liten time på ferga, endel timer på grensestasjonen til Marokko og enda en liten time med leiting for å finne minibank, bensinstasjon (igjen) og en resturant. :P

Bilde
Dette er halvøya Gibraltar som er, for de som ikke visste det, en liten engelsk koloni på 6 kvadratkilometer på den spanske kysten. :)

Bilde
Dette var det siste vi så av Europa. Foran oss lå Marokko og Afrika.

Og det tok ikke lange tiden før vi kunne se land på den andre siden.
Bilde
Jeg aner ikke hva det står her, men jeg ser for meg at det er velkommen. Eller noe i den duren.

Bilde
På grensa måtte alle bilene som var med i rallyet gjennom kjøretøyscanneren. Hva de kikket etter eller var så veldig nervøse for aner jeg ikke, men jeg liksom for meg at problemet med illegale varer helst går motsatt vei enn oss.
Vi lå heldigvis først i køen da, om ikke annet. :)

Selvom det var litt styrete på grensa så var Marokko et veldig enkelt land i forhold til mye annet vi kjørte gjennom på veien nedover. Som europeer trenger man ikke visum eller noe som helst annet for å ta med bil og bli en stund.
Så hvis man har lyst til å dra på en liten privat ekspedisjon en ferie så er det faktisk bare å sette seg i bilen, kjøre til Italia og ta ferga derfra. Det trenger ikke å bli så altfor mange kilometer i europa før man har hele Marokko foran seg. Kanskje en idé for klubben..? ;)

Bilde
I Nord-Marokko er det veldig frodig og grønt, og landskapet er ganske likt mye av det man kan finne i Europa egentlig.

Bilde
Her var også rallyets første "offroad-etappe". Vi var så godt som aldri helt 100% offroad, men veiene varierte fra motorvei til noe som kunne minne om norsk blåsti. Her var det stort sett en veldig dårlig grusvei.

Bilde
Etter dette bar det innover i landet og det tok ikke mange timene etter vi kom i land før det var blitt mørkt. Vi kjørte bare rett i overkant av 100km første dagen, men det tok utrolig lang tid.

Bilde
Dette tror jeg er dagen etterpå. Vi startet klokken 5 eller 6 på det som var en av rallyets lengste etapper. 70 mil! Noe som omtrendt var å kutte rett sør gjennom hele Marokko, nesten til grensen til Algerie. Alle bildene i resten av denne posten er fra denne dagen.

Bilde

Bilde
Dette er et ganske representativt bilde av hvordan veistandarden var. Det var stort sett asfalt som var full av lappinger og hull og manglende dekke. Bredden varierte også ganske mye.

Bilde
Iløpet av dagen nådde vi regionalt lavmål på vitsekvalitet over cb-radioen. Jeg er veldig glad for at vi kjørte sammen med en av de andre norske bilene. Det er veldig fint å få litt mer input i bilen enn det Piloten og Co-piloten klarer å lage selv. Særlig etter 16 timer på veien så går man lissom tom for ting å prate om og da er det fint å kunne plage de andre over radio. :)

Bilde
Noe annet som bidro til at det var fint å kjøre sammen med de norske var at brorparten av de andre lagene var ungarske og hadde engelsk-kunnskaper som begrenset seg til yes og no. Hvis de i det hele tatt svarte. Men flotte biler, det hadde de.

Bilde
Mer Marokkansk landskap

Bilde
Co-pilot Pettersen nyter en liten strekk på beina på utsiktspunktet.

Bilde

Etter det siste bildet var tatt begynnte vi virkelig å komme inn mot atlasfjellene. Det gikk stadig oppover og ble ganske kaldt i lufta.
Plutselig så vi at det var et utropstegn markert på kartet fra Open Street Map, det var noen som hadde lagt inn et servedighetspunkt med teksten "Monkey Family". Og ganske riktig, bare noen få minutter senere bodde det en liten ape-famile rett ved veien. :)

Bilde

Bilde

Jeg husker ikke hvor høyt vi var på det meste, men jeg våger meg på å sjanse på at det kan ha vært 2700 meter eller så.
Det var hvertfall mer enn høyt nok. Det lå godt med snø og bilen hadde tydelige tegn til åndenød og høydesyke.

Bilde

Bilde

Bilde
Esler var utvilsomt det mest populære fremkomstmiddelet blandt de lokale.

Etter lunch på en litt halv-tvilsom gateresturant i en landsby vi kjørte gjennom så tok det ikke lange tiden før vi kom oss over toppen og begynnte å kjøre nedover mot sahara. Før vi kom helt ned til ørkenen måtte vi bare ned i en dal og over enda en liten fjellrygg, men det var ingen tvil om at landskapet var endret. Selv om vi hadde kommet langt nedover igjen så var det nesten ingen vegetasjon og landskapet ble i det hele tatt mye flatere.

Bilde

Bilde

Bilde
Den siste fjellryggen vi måtte over før vi kom helt ned i ørkenen.

Bilde
Jeg må innrømme at noe av det siste jeg forventet å se på et ørkenrally var en brøytebil, men her sto den nå.

Bilde
Vi klarte ikke å riste av oss Patrolen

Bilde
Her står vi på et lite platå og ser nedover mot den samme dalen de forrige bildene er tatt.
Bildene yter det ikke helt rettferdighet, for området var enormt. Sånn helt ubeskrivelig enormt.

Bilde
Og dalen strakk seg ut i evigheten på både til høyre og venstre for bildet her.

Etter dette bar det nedover igjen og vi var nede i sahara. Det første man kommer til er streinørken som varer ganske lenge før man kommer til de berømte sanddynene etterhvert når man nærmer seg grensa mot Algerie.
Vi hadde allerede kjørt i over 12 timer når vi kom ned fra det siste fjellet, og da startet vi å kjøre orientering etter punkter. Vi rakk endel punkter før det ble mørkt, men hadde fortsatt mange igjen når skumringen kom.

Men mer om det, og ikke minst bilder, i neste post. ;)
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av dracan »

Tok meg den frekkheten til å lage en liten notis på forsiden av nlck.
Håper det er ok?
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Det skal nok gå helt fint. ;)
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Carl »

Mycket trevligt reportage!
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av lj73jon »

Har veldig lyst å se om 70en tåler en sånn tur, blir ikke mindre motivert av sånne bilder :) :)
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av lassebb »

Siden det bare var å spørre så tar jeg meg friheten jeg :)

Hva koster det å delta på et sånt rally, alt inkl. som diesel, mat og diverse og bare formelle deltagelse kostnader?

Frista veldig å bare kjøpe et gammelt vrak av en bil som kan overleve en liten reise og sette avgårde, såklart selge den eller skrote den når målet er nådd og ta flyet hjem igjen :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Vel, det koster. Det er det ingen tvil om.
Men hvorvidt det er dyrt eller ikke kommer helt an på hvordan man ser på det. Vi har vel regna ut at vi har brukt litt i overkant av 50 tusen.
Da er ikke kjøp av bilen og oppgradering av den tatt med i regnestykket. I teorien kunne man kjøpt en gammel Mazda 323 og fullført med den, men vi ønsket å ha muligheten til å kjøre litt offroad uten å være altfor nervøse for at utstyret skulle holde. Det var derfor vi kjørte 60. :P Og Jon, en 70 vil helt sikkert tåle det fint. Det var endel som kjørte 70'er i år.

Vi var egentlig 3 stykker som skulle dele, noe som ville gitt en pris på 17 tusen pr. hode. For den prisen har man da fått en opplevelse for livet, kost og losji i 3 uker, bensin til hele turen og en stor reparasjon underveis (mer om den seinere i posten).
Vi prøvde å gjennomføre på et tenkt budsjett, så vi brukte ikke penger ukritisk. Samtidig kjipet vi ikke på ting vi trengte som mat og drikke og overnattinger og litt velferd underveis, så det er helt sikkert mulig å gjøre det enda billigere enn vi gjorde. Og selvfølgelig, det er utvilsomt mulig å gjøre det mye, mye dyrere. ;)
Poenget er bare at det ikke trenger å koste det hvite ut av øyet. Skal man på 3 1-ukers charterturer iløpet av et år så skal det godt gjøres å få til det til samme prisen tror jeg. Pluss at dette er mye fetere. :D

Men hvertfall. Turen videre.

Vi kom oss tilslutt ned fra Atlasfjellene på ettermiddagen og ut i området som kalles Sahara. Mesteparten av Sahara er ikke sanddyner som man ser på tegnefilm, men steinørken og sletter. Så det var det første vi kom til, og vi kom ikke til å være fremme ved sanddynene før neste dag.

Bilde
Her er vi på vei ned fra fjellet.

Bilde
Med slettene forran oss.

Bilde
Etter å ha tatt av fra hovedveien kjørte vi gjennom en liten landsby og ut på en grusvei.

Bilde
Det var også ganske kult å følge med på patrolen i speilet, for det var skikkelig hjulartikulasjon noen steder.

Bilde
Noe vi selvfølgelig ikke klarte å få et bra bilde av. :P

Bilde
Dette bildet er tatt etter at det ble mørkt og det viser et eksempel på hva vi lette etter og hvor nøyaktige vi måtte være på navigeringen. I alle retninger var lanskapet var endeløst med flatt og småstein, som dere kan se i bakkant av bildet, og midt i det mørkeste mørket så måtte vi finne en 40cm høy stålgreie eller steiner lagt i mønster eller hva det måtte være. Det var selvfølgelig vanskelig, og vi så de ofte ikke før vi omtrendt sto oppå dem, men dæven å gøy det var.

Noen av postene var noen kunstverk laget av en tysk kunstner. Midt i ørkenen hadde han laget forskjellige konstruksjoner som blandt annet denne trappegreia. Det var veldig artig å se og vi benyttet sjansen til å ta en pause for å få tatt noen bilder og nyte det totale mørket og den øredøvende stillheten.

Bilde

Bilde
Bilene sett litt fra avstand.

Bilde
Litt leking med lys.

Etter det som utvilsomt var en av de lengste dagene av rallyet kom vi tilslutt frem til et sted vi kunne campe. Ikke bare fikk vi oss litt søvn, men vi fikk også tatt en dusj, brukt en skikkelig dass (Første siden europa), lagt ut noen bilder på face og skrevet noen meldinger hjem.

Bilde
Campen. Til høyre i bildet kan man såvidt skimte en fullrigga Renault lastebil. Det var et gammelt nederlandsk ektepar som var på ferie for å tullekjøre i dynene. :)

Bilde
Kald øl for humøret og en Underberger for magen. Alt man trenger for en fin kveld.

Morgenen etter var det klart for sanddynene. Vi måtte opp supertidlig, for vi hadde langt å kjøre og det kom til å gå treigt.

Bilde
Dette er campen vår, sett utenfra.

Bilde
Sanddynene lokker i det fjerne.

Bilde
Ingen av oss hadde kjørt i sanddyner før, så vi var veldig usikre på hvor mye bæreevne det var i den. Derfor brukte vi litt tid i starten på å prøve oss forsiktig frem. Det viste seg å være veldig godt hold i sanden. Det var litt som våt strandsand med et tynt lag løs finsand øverst, helt annet enn hva vi så for oss til å starte med.

Bilde
Når vi først kom oss opp på dyenene så var det dyner så langt øyet kunne se.

Bilde
Dette ungarske laget var litt uheldige når de kjørte over toppen på en av dynene. Akkurat der de kjørte hadde vinden gravd ut et skikkelig hull omtrendt på bredde med bilen så de fronta skikkelig med bakken og ødela takriggen(hjemmelaget riktignok) og deler av fronten på bilen

Bilde
Delene lå strødd etterpå. Og vi fikk nok en påminner om at det er greit å være forsiktig når man kjører over toppen av dynene.

Bilde
Men mest av alt hadde vi det gøy. :D

Bilde
Copiloten bak spakene

Bilde

Bilde
Han satt seg også fast tilslutt. :P Men det var bratt nok til at det bare var å rygge ut igjen.

Bilde
Vi hadde egentlig milevis av dyner foran oss, men vi valgte tilslutt å snu og kjøre rundt isteden.
Det var flere grunner til dette, men hovedsaklig var det fordi vi visste at vi ikke hadde noe som helst erfaring med dynekjøring, at vi var helt alene og at vi var usikker på tilstanden til bilen. Det var litt surt der og da, for jeg skulle gjerne vært der og kjørt i dynene i flere dager, men tilslutt så viste det seg faktisk å være en klok avgjørelse. For senere den dagen gikk det nemlig skikkelig skeis med kjerra.

Som jeg nevnte så var vi alene. Det andre norske laget i Patrolen hadde problemer med å få koblet inn firehjulstrekken denne dagen, så de forlot oss tidlig og kjørte veien isteden. Og de andre lagene som var på bilene hadde aldri tenkt å følge dyne-etappen, de var der bare for å leke litt i starten for så å kjøre veien rundt etterpå. Det er en veldig stor psykologisk effekt å ha andre rundt seg når man er ute i et område der man er milevis fra folk og det strengt tatt er umulig å ringe etter hjelp.

Bilde
Som sagt så endte vi opp med å kjøre rundt istedenfor over dynene. Og da var det stort sett dette vi så hele dagen. Over alt var det paddeflatt og steinete. Her har vi kjørt litt av veien, men veien var ikke så veldig mye bedre. Det var enten fullt av stein eller 100% vaskebrettunderlag. Så det gikk naturlig nok seint og var veldig slitsomt.

Bilde
Innimellom var det litt buskevekster da. :)

Etter en times kjøring i et spesiellt steinete parti der vi såvidt krøyp oss fremover hadde vi endelig kommet oss ut på noe som var sånn tålelig flatt igjen og kunne minne om en vei. Vi hadde kanskje kjørt i 5 minutter etter at steinene sluttet når vi plutselig merket av den subbet så voldsomt i hjulbuene. Vi stoppet for å se hva i alle dager som hadde skjedd når vi så dette:

Bilde
Det var tydelig av fjæra var knekt.

Bilde
Vi fikk kikket litt på det og fant tilslutt ut av gode råd faktisk var dyre. Vi var midt i ingenmannsland, men vi hadde heldigvis litt mobildekning av og til så vi fikk sendt en sms til arrangøren med posisjonen vår og at ville gi ny beskjed hvis det ble noen oppdatering den ene eller andre veien. Vi kunne også skimte noen hus i horisonten, så vi la en plan for hvordan vi skulle legge det opp hvis vi faktisk måtte ta beina fatt.

Bilde
Fjæra var knekt rett i overgangen til øyet, noe som gjorde at det ikke ble noe spenn mot sjakkelen sånn at den la seg flatt med ramma og vi mistet veldig mye høyde. Vi prøvde alt mulig merkelig å legge i mellom for å holde den oppe, alt fra hammere til piper og feite skruer og hadde egentlig gitt opp når jeg plutselig kom på at jeg hadde med meg en feit c-klemme nederst i en av kassene.

Bilde
Vi satt den i spenn på sjakkelen, sikret med patentbånd for at den ikke skulle forsvinne hvis den løsna og satt en skrue med skiver og muttere i øyet på klemma så den i teorien ikke skulle kunne dette ut.

Bilde
Ørkenmekk på høyeste nivå.

Vi hadde egentlig sett for oss at det kom til å sitte i noen hundre meter før vi måtte ut og feste på nytt og fortsette sånn frem til vi kom til nærmeste by. Naturlig nok kjørte vi utrolig forsiktig i starten, men etter noe i nærheten av en time med snegling så satt det fortsatt fast så vi fant ut at vi like gjerne nesten kunne kjøre vanlig og heller bare se om det røyk da. Når vi tilslutt kom til et verksted så hadde det holdt i over 10 mil og det satt forstsatt skikkelig fast når vi tok det av.

Som om ikke det var nok så ble vi fanget av en sandstorm når det nærmet seg kvelden. Sikten var vel ned mot noen få meter på det verste og det var sand absolutt overalt. Et av de andre norske lagene søkte tilflukt hos noen lokale og vi hørte etterpå at flere av lagene hadde gitt opp og bare sovet i bilen til det gikk over. Vi fikk desverre ikke noen bilder av når det var på det verste, for vi hadde mer enn nok med å prøve å se hvor veien gikk.

Bilde
Her blåser det opp.

Bilde
Dette er også tatt før det blir skikkelig ille. For et lite inntrykk av hvordan det er på det verste så kan jeg anbefale arrangøren sitt lille klipp tatt når det virkelig sto på.
Sandstorm-video

Men tilslutt kom vi oss hvertfall frem til et verksted. Vi hadde litt hell i uhell med tanke på hvor den fjæra knakk. Det var rett ved den marokkanske byen Zagora som er utgangspunkt for utrolig mange ørkenrallyer og det er en miljø av verksteder der som støtter alt fra Dakar-rallyet i sin tid til veterantreff for citroen-entusiaster. Men spesialiteten er 4x4.

Bilde
Verkstedet vi valgte oss var egentlig fullt, men de hjalp oss gjerne og begynte på jobben ute på fortauet.

Bilde
Vi var langt ifra de eneste som hadde problemer, og det virket som om store deler av lagene kom innom byen for en liten eller stor fiks.

Bilde
Vi kom til verkstedet ca klokken 6 på ettermiddagen og arbeidet fortsatte langt ut i natta. Vi var helt utslitte etter den lange dagen og endte tilslutt opp med å sove i noen timer inni bilen mens de jobbet på den.

Bilde
Så, i 01-tiden var det blitt ledig inne i verkstedet så vi fikk flyttet bilen inn og de startet på fjærene foran for å få bilen like høy foran og bak. Vi fikk nye fjærer med add-a-leaf bak og ekstra add-a-leaf foran.

Bilde
Vi benyttet også anledningen til å få sveist litt på ramma. Tilstanden på den hadde bekymret oss siden lenge før vi startet.
Andre ting vi gjorde var skifting av olje, etterfylling av girolje og litt annet sånt og oppfetting av kryss og akslinger.

Bilde
Så klokken 3 dagen etterpå var alt ferdig og vi kunne reise.

Det kostet. Det var faktisk ganske dyrt, men det var strengt nødvendig for å kunne fortsette og, ikke minst, tilslutt fullføre.
Pluss at vi regnet på det i ettertid og vi hadde 2 mekanikere som jobbet på bilen stort sett non-stop i omtrendt 20 timer gjennom natta, fulgt at to "lærlinger" (guttunger). Vi fikk 2 nye fjærer bak, add-a-leaf på 4 fjærer, en overgang av hele understellet samt endel sveisejobb på ramma. Med norske priser hadde det vel kosta omtrendt like mye som vi brukte på hele turen, så det var ikke så ille med 10'000 kroner.

Hvertfall. Bilen var i kjempeform igjen og vi fortsatte turen. Vi regnet ut at vi lå ca. halvannet døgn bak alle andre og måtte kjøre inn det vi klarte sånn at vi var ved grensa til Mauritania sammen med resten av gjengen, for den grenseovergangen kunne være litt tricky. Det blei noen slitsomme dager, men mer om det senere. ;)
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Bilder og beskrivelse av turen.

Innlegg av Propellue »

Må bare beklage at det har tatt litt i overkant lang tid siden sist post, men det har vært litt tid uten stødig nettilgang i det siste som har gjort at det har vært litt andre prioriteringer på gang.
Jeg har bland annet fått tatt en skikkelig kikk på bilen etter at den kom av båten og det var nedslående greier, men jeg tror det kommer til å dukke opp en egen post om det i garasjetråden min om ikke så altfor lenge. Vil ikke røpe altfor mye, men det kan se ut til at salg som delebil vil være en mulighet som vil bli vurdert seriøst. :(

Men hvertfall. Rallyet fortsatte jo videre etter vårt lille pitstop.
Vi lå veldig langt etter, men regnet på at vi kunne få tatt igjen distansen på 1.5 til 2 døgn hvis vi kjørte alt vi orket. Det var aldri snakk om å råkjøre noe særlig. Delvis pga at en fullrigga 60 med originalmotor har sine naturlige begrensninger og delvis pga veiene var i veldig variabel stand. Derfor var det stort sett komfort vi måtte kutte ned på for å ta inn tid. Lengre dager, kortere tissepauser, lenger tid mellom måltidene og mindre søvn. Det var noen utvilsomt noen kjipe dager. :P

Et og annet bilde tok vi oss likevel tid til.

Bilde
Sør i marokko er det stort sett endeløse sletter som utgjør terrenget.

Bilde
Og sandstormene fra kvelden før blåste fortsatt opp nå og da. Det virket som at det var veldig styrt av lokal geografi.

Bilde

Bilde
Vi så også en skikkelig tegneserie-oase. Midt uti alt det gråbrune så dukket det opp et grønt område med palmer og gress og blomster og alt som hører med. Skikkelig sært.

Bilde
I en liten periode latet vi også som at 60'en var gjort om til en Baja-boble. :D

Bilde
Jeg sleit veldig med å få fanget dette terrenget på kameraet og dette er vel det nærmeste jeg kom. Det virket som en slags canyon, for det var paddeflatt på den siden vi var på og etter en perfekt bruddkant i terrenget så var det som dere kan se på bildet. Noen ganger bredt, andre ganger smalere.

Bilde
Tilslutt kom vi hvertfall ut til kysten igjen. Herfra var det "bare" å følge hovedveien sørover. Veien her var faktisk litt bedre og var stort sett dekket av asfalt, så det var ikke helt håpløst. Dette bildet ble vel tatt på kvelden før kjørte litt videre og campet ved siden av veien noen timer. Vi hadde fått kjørt inn mye!

Bilde
Dagen etter kom vi til byen Layounne som er en okkupert by under militær kontroll. Vi hadde kommet over i Vest-Sahara som er et landområde langs atlanterhavet som er okkupert av Marokko. Det er mye fram og tilbake om dette på storpolitisk plan, men det som stort sett er greia er at det er massevis av naturresurser i området og det er uenigheter om hvem, om noen, som kan ha krav på dette. Seinest for noen uker siden ble det jo bråk pga. at Aker hadde bevisst eller ubevisst gått rundt handelsblokkaden som Norge har med dette området. Et veldig spesiellt sted å være og det ble understreket at man ikke skulle ha kameraer oppe og ikke tråkke noen på tærne akkurat her.
Likevel. Når noen frakter en diger kamel på lasteplanet av en kort defender så må jeg bare snike meg til et lite foto. Jeg var livredd for at det var en militær bil, det er jo ikke alltid så greit å se forskjell, så det er tatt fra litt avstand. Men man klarer likevel å se hva som skjer. Det var enda bedre i virkeligheten.

I Layounne tok vi også igjen de andre. Stort sett alle de andre skandinavene satt på en fortauskafé og spiste kamelburger (helt sant) når vi kjørte forbi. Vi fikk tatt oss en liten rast selv og kjørte videre alle sammen sammen. :)

Bilde
Etter byen så var det endel skipsvrak som var lagt inn som punkter i roadbooken. Vi bestemte oss for å ta en stopp ved et av dem og ta en noe etterlengtet dukkert. De fleste av oss hadde ikke dusjet eller vasket oss noe særlig på 3 dager og noen få hadde ikke fått gjort det siden vi forlot europa 5 dager tidligere. Det var mye lukt å bli kvitt. ;)

Bilde
Det var egentlig overskyet, som man så på det forrige bildet, men når jeg flyttet bilen for å få et bilde foran vraket så dukket plutselig sola frem og sørget for et bilde jeg i ettertid er veldig fornøyd med. Jeg har allerede fått printet det på lerret så nå gjenstår bare krigen med samboeren om hvorvidt det skal henge i stua eller på kontoret. :P

Bilde
Videre gikk veien langs kysten og vi begynte nå virkelig å nærme oss Mauritania.

Bilde
Det er litt av og på med bensinstasjoner der nede så vi benyttet oss stort sett av de fleste vi fant, bare for å være på den sikre siden. Det gjorde sitt til at det av og til måtte back trackes litt. :P

Bilde
Neste punkt var på markeringen av Krepsens vendekrets, også kalt nordlige vendekrets. Etter å kommet oss forbi her hadde vi offisielt kjørt til tropene.

Bilde
Vi snek oss til et uklart gruppebilde og kjørte videre. Her er 4 av de 5 skandinaviske lagene. Shortbus (oss), Brainstorm (gammel patrol), Noway (nyere patrol) og danskene (tror ikke de hadde noe team-navn) som kjørte 80. De eneste som ikke var med var Team XXL som besto av 2 voksne menn i en Hyundai Galloper, de sto fortsatt i Marokko og skiftet motor og tok oss ikke igjen før ganske mange dager enda.

Sent, sent på natta kom vi frem til grensa til Mauritania. Dette var en av de grenseovergangene vi hadde hørt at skulle være verst, men det viste seg at det egentlig gikk ganske greit. Siden vi forlot verkstedet hadde det vært ca. 36 timer med veldig lite pauser og nå merket jeg virkelig at jeg var sliten. Det var så mørkt og flatt at man ikke kunne se mer enn en meter eller to utenom lyskjegla og selvom jeg visste at det var paddeflatt og bare grus og stein rundt oss så klarte jeg ikke å slutte å se at vi kjørte i en stor, mørk granskog. En veldig sær opplevelse.

Pga. den pågående konflikten mellom Marokko og Mauritana så er det mellom landene opprettet en demilitarisert buffersone på noen kilometer, der ingen av landene har lov til å ha noe offisielle greier. Man kjører altså ut av Marokko, gjennom dette ingenmannslandet og så inn i Mauritania. Siden ingen av landene har noen ærend her så er det heller ikke noen som tar ansvar for lovverk og styre og denslags og området har derfor blitt et slags fristed for alle slags merkelige folk. Det ender visst opp haugevis med biler der inne i forbindelse med forsikringssvindler og bare for å toppe det hele så skal man ikke kjøre langt utenom veien før hele området er minelagt. Mye å holde styr på for noen bortskjemte nordmenn altså.

Bilde
Her er vi på vei gjennom.

Bilde
Noen av bilene som lå strødd over alt. Vi kikket litt rundt om vi fant noen på norske skilter, men fant desverre ingen.

Bilde
Dette er jo da den eneste veien mellom Marokko og Mauritania, så alle som skal over grensen må gjennom her. Uansett hva de kjører. Og her er faktisk ikke veien på sitt verste.

Bilde
Arrangøren tok seg tid til en pust i bakken med dekkstol og surround-tv. :)

Bilde
Deretter var det å stå i kø igjen for å komme inn i Mauritania.

Bilde
Sånn rent praktisk så merket vi ikke store forskjellen på de to landene. Det var fortsatt flatt og støvete, men kanskje en anelse mer sand istedenfor grov stein. Det var egentlig en velkommen forandring.

Bilde
Litt i overkant løst noen steder kanskje, men stort sett så gikk det greit.

Bilde
Et av punktene på dagens etappe var langt, langt ut i havet. Jeg er usikker på om det ville vært mulig å kjøre ut der når det var høyvann, for det virket som om vi kjørte på våt strandsand mye av veien. Et stykke uti kom vi da tilslutt til en slags atoll som lå litt høyere enn området rundt og her var det laget en liten landsby rundt et digert hvalskjelett. Her fikk vi også betalt en nasjonalparksavgift og delt litt på det mobile medisinskapet vårt.

Bilde
Atollen

Bilde
Etterhvert som vi kom oss videre ble det også mer løs sand. Vi kjørte inne i en nasjonalpark og selv om veiene var tydelig merket på kartet så var de mer en generell anbefaling om omtrendtlig retning enn de var veier. Man kjørte stort sett der det var spor og det så ut som at folk ikke hadde satt seg fast tidligere.

Bilde
Siden vi hadde fått ny og pokker så stiv fjæring var dette en velkommen endring i veistandarden.

Bilde
Noe vi sleit mest med underveis var at bilen var full av hull og ikke var tett på noen som helst måte. Dette førte til at absolutt alt vi eide og hadde av ting ble fullt av støv og alle klærne våre endte opp kaki-fargede. Det enkelt å skjønne når man ser hvordan det støver. Og for å gjøre det enda verre så var det nå blitt såpas varmt at det var umulig å kjøre med vinduene lukket. Tilslutt ga vi bare opp og henga oss til støvet.

Etter endel timer i nasjonalparken kjørte vi tilslutt ut på den gamle hovedveien som rett og slett bare var stranda, på lavvann. Mer om det i neste post. ;)
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Budapest - Bamako 2014 - Nå oppdatert helt til Mauritani

Innlegg av berglid »

Meire! :mrgreen:
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Budapest - Bamako 2014 - Nå oppdatert helt til Mauritani

Innlegg av Propellue »

Er på jobbtur i statene og her er de litt mer u-land enn oss på dette med internett og hastighet og denslags. :P
Men har massevis av bilder igjen, så det kommer når jeg har løst den nettfloka.
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»