Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Supert! Da er alle plassene tatt. Er det fleire som vil vere med, så gi en lyd. Så skal eg sjå om vi kan klare det på eit vis.
Alle må gjerne sende meg epost adressene dokkar på pm så vil ein få meir info på epost. Kjem også til og legge ut meir info her i tråden så vi holder denne tråden levande fram til avreise.
Dette kjem til og bli en jekla bra tur!!
Alle må gjerne sende meg epost adressene dokkar på pm så vil ein få meir info på epost. Kjem også til og legge ut meir info her i tråden så vi holder denne tråden levande fram til avreise.
Dette kjem til og bli en jekla bra tur!!
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Eg gjor en liten feil med påmeldinga her, så eg glemte og ta med Kjell og Tone. Så selfølgelig må dei få vere med. Men da er det absolutt heilt fult så lenge ingen melder seg av.
Nå er vi 9 norske/svenske biler og 1 bil fra tunisia som er guide.
Men viss nokon vil stå på venteliste lar det seg gjere. Og eventuelt om det er mange som vil så kansje Jan terje klarer og ordne en ekstra guide?
Nå er vi 9 norske/svenske biler og 1 bil fra tunisia som er guide.
Men viss nokon vil stå på venteliste lar det seg gjere. Og eventuelt om det er mange som vil så kansje Jan terje klarer og ordne en ekstra guide?
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Har en kollega på jobben som er fra Tunis. Han kjenner flere som er fra områdetr rundt Douz og i ørkenen. Han skulle undersøke litt ang. vanene til div skorpioner og slanger på denne årstiden. Vi pleier jo å sove inne i bilen med bakdøra oppe, og et telt rundt. Dette er ikke helt tett, så jeg lurer litt på om dette er lurt... Kanskje vi må skaffe oss soverom i annen etg for denne turen?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Eg skal sove i taltelt. hehe eg liker ikkje dei krypdyra. i følge kjentmenn så vil vi sjå spor etter insekter, skorpioner og slanger rundt bilene våre når vi står opp neste dag
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Bakluka oppe med en myggnett anordningen med knapper eller borrelås mp jo være helt gull?
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Trodde kanskje at det var såpass kaldt om kvelden og natta at vi stort sett slapp disse ubudne gjestene. Håper jeg har litt rett?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
De som skal være med må sjekke mail. Har du ikke fått mail om turen etterlys den.
- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Afrikaekspedisjonen..
Har fått en liten melding fra Kjell. Bil og utstyr fungerer helt topp. Gjengen er nå samlet og de er 6 biler totalt. 5 norske og en tysk. De har hatt mye regn og kraftig vind. De setter nå kurs for alpene og regner med å krysse alpene i kveld. Legger ut etterhvert som jeg evt. får mld. og ønsker de god tur videre.
Re: Afrikaekspedisjonen..
Snakket med Jan Erik igår da var di på ferjen,tok visst litt tid og komme om bord,feja var vist 4-5 timer forsinket.Turen med ferja sko ta 22 timer,tempratur i Genova i Italia var 9 grader
Jan klaget på taktelte sitt som ikke var bra i regn,hadde visst vore en kald natt i Sveits,men gutta koser seg på tur,vi får krysse fingra for alt går bra med den
Jan klaget på taktelte sitt som ikke var bra i regn,hadde visst vore en kald natt i Sveits,men gutta koser seg på tur,vi får krysse fingra for alt går bra med den
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Re: Afrikaekspedisjonen..
Litt Bilder
- Vedlagte filer
-
- 10301122_392612840891410_7141225955710874082_n.jpg (77.9 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 1380241_393978594088168_1367001786381598701_n.jpg (76.58 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 1619418_393978474088180_3949285690601926128_n.jpg (74.06 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 10354181_393978504088177_8346244521168242480_n.jpg (110.34 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 10665838_393978354088192_7692226192199621091_n.jpg (94.05 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 1469753_393978300754864_4267721060138152977_n.jpg (57.61 KiB) Vist 16123 ganger
-
- 10339730_393978327421528_6788515581427334355_n.jpg (89.8 KiB) Vist 16123 ganger
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Da har vi fått dekning igjen etter fem fantastiske dager og overnattinger inne i Sahara. Har kjørt masse i dynene og andre forskjellige ørkenlandskap. Helt utrolig, som å komme til en helt annen verden. Alle bilene har klart seg bra i sanden. Litt annen teknikk enn vi er vant med, og det tar tid å lære sporvalg i sanden. Hardhet, vindretning, gammel og ny sand, alt har litt å si for å komme seg opp på neste topp. Motorene går det de er gode for på turtall vi aldri hadde drømt om å presse de gamle motorene opp i. Utrolig tungt å kjør når sanden er løs. Værre og værre for hver bil. Sistemann sliter mest, så det er fordel å være litt foran i køen.
I dag er det "hviledag", med hva det innebærer med diverse småreparasjoner, winsjewirer som røk, generelt å gå over bolter og muttere, en oljepumpe som sviktet og medførte tauing ut av ørkenen. Jan Terjes 45 ordnet det ingen trodde var mulig, å taue gjennom mange sanddyner. Ikke de største, men alikevell med helt utrolig fremkommelighet. Tilsammen nesten tolv mil gjennom diverse ørkenlandskap. I dag blir det jakt på reservedeler.
Noen som har hørt om " petrol-gele"? Hva er dette? Er det det samme som syrefri vaselin? Må bruke det for å fylle oljepumpa for å få den til å suge. (Ikke Landcruiser) . Noen som har vært borti dette og vet hva det er?
I dag er det "hviledag", med hva det innebærer med diverse småreparasjoner, winsjewirer som røk, generelt å gå over bolter og muttere, en oljepumpe som sviktet og medførte tauing ut av ørkenen. Jan Terjes 45 ordnet det ingen trodde var mulig, å taue gjennom mange sanddyner. Ikke de største, men alikevell med helt utrolig fremkommelighet. Tilsammen nesten tolv mil gjennom diverse ørkenlandskap. I dag blir det jakt på reservedeler.
Noen som har hørt om " petrol-gele"? Hva er dette? Er det det samme som syrefri vaselin? Må bruke det for å fylle oljepumpa for å få den til å suge. (Ikke Landcruiser) . Noen som har vært borti dette og vet hva det er?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Høres u som en smashing tur. Synes det var litt vel stille fra dere. Håper alle får fiksa feilene og at dere får en god tur videre....Petroleumsfett eller gele er tykkere og mye mer klebrig enn vaselin. Har en boks petroleumsfett stående på hylla jeg. Brukte det mye i arbeid tidligere.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Da har vi fått fikset Range Roveren og de fleste andre småting. I morgen går turen videre til et annet sted i ørkenen for så å ende med å kjøre "Rommelveien" fra andre verdenskrig.
Det er en helt utrolig tur, og en veldig hyggelig gjeng å dra på tur med.
Vi får se når vi får dekning neste gang.
Det er en helt utrolig tur, og en veldig hyggelig gjeng å dra på tur med.
Vi får se når vi får dekning neste gang.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Da er vi ferdig med ørken og sanddynekjøring og går over i klasse "nesten vanlig turist" de siste dagene. Det er virkelig behov for alt man har av motorkrefter for å komme opp på de større dynene. Trykke inn clutchen før det begynner å spinne, for å få inn reversen fortest mulig å få lengst mulig fart i neste forsøk. Gire fra første til annen med høyt turtall blir som å bråstoppe når clutchen trykkes inn. Utrolig tungt, men nå er sanden veldig tørr, og derfor synker vi mer ned enn de gjorde for bare en ukes tid siden. Måtte gi opp det innerste målet lengst syd i ørkenen på grunn av dette.
Lasting av bilder er håpløst å få gjort, da nettet her er utrolig tregt. Må vente med det til vi har bedre nett. Har hittil 140 gb med film, så det blir litt å gå igjennom...
Å kjøre gjennom landsbyene her nede er et utrolig syn. Som å kjøre gjennom en hønsegård med den forskjellen at alle er på moped eller esel. Helt vanlig å kjøre moped i stummende mørke i sorte klær uten noe lys på sykkelen. Med det fantastiske orginallyset på våre gamle biler er dette en utfordring i konsentrasjon. Alle går på kryss og tvers midt i veien. Ikke noe gatelys, så dette er med livet som innsats.
Men alle vi møter er veldig hyggelige, hilser og smiler og slår gjerne av en prat. Ikke lett å forstå hverandre, men et par tyske ord ispedd litt fransk som vi ikke skjønner, og et par engelske ord som ingen skjønner, fingerspråk og tegning i sanden blir alle fornøyd.
Nå er alt pakket og vi venter bare på at filmkopieringen vår skal bli ferdig. Dagens etappe er på ca ti mil, gjennom et par små tettsteder for så å finne en camp.mulig innom et grossistutsalg før vi drar herfra.
Lasting av bilder er håpløst å få gjort, da nettet her er utrolig tregt. Må vente med det til vi har bedre nett. Har hittil 140 gb med film, så det blir litt å gå igjennom...
Å kjøre gjennom landsbyene her nede er et utrolig syn. Som å kjøre gjennom en hønsegård med den forskjellen at alle er på moped eller esel. Helt vanlig å kjøre moped i stummende mørke i sorte klær uten noe lys på sykkelen. Med det fantastiske orginallyset på våre gamle biler er dette en utfordring i konsentrasjon. Alle går på kryss og tvers midt i veien. Ikke noe gatelys, så dette er med livet som innsats.
Men alle vi møter er veldig hyggelige, hilser og smiler og slår gjerne av en prat. Ikke lett å forstå hverandre, men et par tyske ord ispedd litt fransk som vi ikke skjønner, og et par engelske ord som ingen skjønner, fingerspråk og tegning i sanden blir alle fornøyd.
Nå er alt pakket og vi venter bare på at filmkopieringen vår skal bli ferdig. Dagens etappe er på ca ti mil, gjennom et par små tettsteder for så å finne en camp.mulig innom et grossistutsalg før vi drar herfra.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Gleder meg til dere kan laste opp bilder Høres ut som dere har en fantastisk tur.
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Var bokar man premiärplats på film/bildvisning?
Det verkar som ni har det magiskt bra Kjelleman, hälsa resten av gänget. Som en liten motvikt till er torra och lösa sand - fick mail från Frank idag som lurte på om vi hade lust på Kola-tur i Februari...
Det verkar som ni har det magiskt bra Kjelleman, hälsa resten av gänget. Som en liten motvikt till er torra och lösa sand - fick mail från Frank idag som lurte på om vi hade lust på Kola-tur i Februari...
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Känner igen beskrivningen från min Sahara exp. Jag var nära att välta. Det där med att de inte använder ljus när det är mörkt var otäckt några gånger.
Ja en helt annan värld är det när man kör iland i Afrika.
Ja en helt annan värld är det när man kör iland i Afrika.
LC KDJ 120 Exp. 2008
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Hadde vært noe for vintertreffet detjonwib skrev:Var bokar man premiärplats på film/bildvisning?
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Da er vi på vei opp Tyskland. Vi har hatt en fantastisk fin tur. Vil takke alle som var med og gjorde turen så bra og minnerik. For egen del ble det lite bilder, men alle "nye" har tatt i bøtter og spann. Jeg synes turen var problemfri, bare litt småplukk. Da gleder vi oss til å få se bilder og film.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!
Da har vi kommet hjem etter nitti mil i et strekk fra Flensburg via København, gøteborg. Blir utpakking i morgen. Takker alle som var med for en fantastisk og hyggelig tur. Flott gjeng å dra på tur med. Alt samarbeid og felles ting gikk som en drøm.
Største problemet var å komme av og på båten. Har ikke sett maken til papirvelde, med de samme opplysningene på alle lappene mer og mindre, men alt skulle jo være i en bestemt orden, og ingen sier hva du skal gjøre, eller hvor du skal henvende deg. Bare roper og skriker til deg om og om igjen. Du står der, skjønner ikke hva du skal gjøre, men ser noen som går mot en luke på andre siden av området, følger etter, ser at penger skifter eier, får et frimerke, dette skal klistres i passet, men det vet du jo ikke. Nytt skjema med omtrent de samme oplysningene, men du vet ikke hvor du får tak i det. Ny runde med fingerspråk og roping, endelig har vi skjema, men hvem skal ha det? Ny runde, tror alt endelig er klart, men det er det jo ikke. Feil skjema. Ny runde.
Det hjalp ikke så mye at noen hadde vært igjennom dette før, for de forandrer stadig systemet, så det skal tydeligvis ikke være lett. Så var det forsikring på bilen. Hvor tegner vi det? Ny spørrerunde. Til slutt endte vi opp på det samme kontoret som vi hadde vært tidligere å fått frimerke, men nå var deti en annen luke på en av de andre veggene. Men samme mannen! Fram med blåpapir!! (Når sluttet vi å bruke deti Norge?) Fikk et papir med stempel og alt var i orden. Trodde vi. Men vi varikke helt ute av systemet enda.....
Største problemet var å komme av og på båten. Har ikke sett maken til papirvelde, med de samme opplysningene på alle lappene mer og mindre, men alt skulle jo være i en bestemt orden, og ingen sier hva du skal gjøre, eller hvor du skal henvende deg. Bare roper og skriker til deg om og om igjen. Du står der, skjønner ikke hva du skal gjøre, men ser noen som går mot en luke på andre siden av området, følger etter, ser at penger skifter eier, får et frimerke, dette skal klistres i passet, men det vet du jo ikke. Nytt skjema med omtrent de samme oplysningene, men du vet ikke hvor du får tak i det. Ny runde med fingerspråk og roping, endelig har vi skjema, men hvem skal ha det? Ny runde, tror alt endelig er klart, men det er det jo ikke. Feil skjema. Ny runde.
Det hjalp ikke så mye at noen hadde vært igjennom dette før, for de forandrer stadig systemet, så det skal tydeligvis ikke være lett. Så var det forsikring på bilen. Hvor tegner vi det? Ny spørrerunde. Til slutt endte vi opp på det samme kontoret som vi hadde vært tidligere å fått frimerke, men nå var deti en annen luke på en av de andre veggene. Men samme mannen! Fram med blåpapir!! (Når sluttet vi å bruke deti Norge?) Fikk et papir med stempel og alt var i orden. Trodde vi. Men vi varikke helt ute av systemet enda.....
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no