Vindusheis-knapp-problem

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Vindusheis-knapp-problem

Innlegg av bobakka »

Har problemer noen ganger med knappen til vindusheisen til min LC 100 '99 modell.

En gang i blant vil ikke vindu gå ned eller opp.
Ved å trykke på alle knappene flere ganger så har det løst seg.

Noen som har tips for hvordan reparere det? Kontaktproblemer som kan løses? Eller nye knapper?
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Vindusheis-knapp-problem

Innlegg av Snekker_Andersen »

Ofte kan elektriske problemer løses ved å demontere, rense (sørge for god kontakt) og montere igjen.
Hadde nok startet i bryterpanelet og sørget for god kontakt der.
Neste punkt er å sjekke om ledningene i døråpningene kan ha blitt klemt eller har hel/delvis røket av.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Vindusheis-knapp-problem

Innlegg av bobakka »

Snekker_Andersen skrev: fre mai 14, 2021 8:11 am Ofte kan elektriske problemer løses ved å demontere, rense (sørge for god kontakt) og montere igjen.
Hadde nok startet i bryterpanelet og sørget for god kontakt der.
Neste punkt er å sjekke om ledningene i døråpningene kan ha blitt klemt eller har hel/delvis røket av.
Høres ut som en god ide. :D

Tipper det er kontaktene - tror oppførselen ville vært annerledes hvis ledningene i døråpningene var i ferd med å brytes.

Jeg er bare hobbymekaniker og kan gjøre en del enkle ting selv, men har opplevd at det er enkelt å ødelegge ting jeg tenkte å rerparere :roll:

Er det bare å demontere dette bryterpanelet eller bør jeg først konferere med en manual - og tips til hvor?
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: Vindusheis-knapp-problem

Innlegg av narvik »

Det skal være mulig å fikse slike ting selv. Men det er lurt å vite hvordan diverse plastdeler er blitt montert og hvordan en kommer til uten å ødelegge noe. For min del har jeg funnet flotte tipps på YouTube, da er nok LC 100 ikke like hyppig som andre biler, men prinsippet er ofte det samme når det er samme merke og biltype. Verdt å søke. Fant selv trinn for trinn veiledning for å skifte radio, komme til display eller inn i ventilasjon, etter at barna hadde puttet in plast. (Hilux og 120/Prado).
Viktig å unngå verktøy med skarpe kanter, og viktig å vite hvor en skal bruke litt krefter for å løse diverse plastknapper og klips. Multimeter testutstyr er grei å ha: https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000024258
Enten sjekker en om det kommer +12V, ellers har en mulighet å teste motstand ( som er null/maks når en bryter fungerer).
Og avhengig av jobben kan det være lurt å koble fra batteriet. Det er alt for fristende å bare bli ferdig med en liten sak, men alt av karosseri er jord/negativ og det er mulig å provosere kortslutning eller gnist, så ryker delen eller sikring og så begynner det å bli unødvendig komplisert.
Jeg melder meg ut når ting har elektronisk styring, men så lenge det er brytere, lykter, eller andre on/off komponenter, så er bil med 12-24V en flott jobb.
Har også bra erfaring med å bare spørre om hjelp. Ikke noe i veien å snakke med en mekanikker om hvordan et panel kan løsnes. Jeg bygger for tiden litt innredning til overlanding med en del kabler og kontakter, altså en jobb Toyota uansett ikke vil gjennomføre, og har fått flott hjelp, faktisk også en pose med reserveklips osv.
Lykke til, Peter
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: Vindusheis-knapp-problem

Innlegg av narvik »

Electric window repair land cruiser gir masse treff. Men har altså ikke sett på filmene, tar nok litt tid å finne det du trenger :D
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»