Dør åpen lys + + +

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
olnak
Innlegg: 12
Ble med: lør mar 16, 2013 12:59 am

Dør åpen lys + + +

Innlegg av olnak »

Hei
Min trofaste TLC 100, 2000 modell har ikke vært like pålitelig i det siste:
Begynte med at varsel for "dør åpen" ikke slukket (tror det er en 30 minutters greie som overstyrer etter hvert slik at "dør åpen" lyset på dashbordet slukker, samt at interiørlyset på dørene slukkes). Et ytterligere problem da er at sentrallåsen ikke virker. Sjekket alle dørbryterne - alt så bra ut. Dette gikk bort av seg selv etter en ukes tid.

Etter at bilen hadde stått noen dager ville den ikke starte, batteriene var blitt utladet. Men med den lille spenningen som var igjen, var det igjen lys i "dør åpen" lyset + at det blinket svakt i "håndbrekk på" lyset - men uten at dette var på. Jeg prøvde å lade men fikk ikke opp spenningen tilfredstillende, kjøpte nye batterier og satte inn. Og problemet syntes å være borte.

Etter ytterligere en uke sluttet vindusspyleren å virke. Ny vindusspylermotor fikset dette. (Tror kanskje ikke denne har sammenheng med det andre)

Etter en uke til og bilen hadde stått parkert i ca 3 døgn gikk plutselig hornet på. Vi snakker låst urørt bil, midt i villastrøk i Oslo etter mørkets frembrudd, med et horn som er dimensjonert for å flytte en kvegflokk i Australia - og som altså tuter kontinuerlig. Jeg koblet av batteriene, fant releet, tok ut dette, på igjen med batteriet, inn med releet - og hornet virket som det skulle.

Men nå er jeg tilbake til det første problemet. "Dørlys på" lyser uten grunn og "håndbrekk på" lyser svakt selv om ikke brekket er på. Hornhistorien vil jeg ikke at skal gjenta seg så releet er nå ute igjen.

Jeg mistenker at noen av disse hendelsene har en sammenheng og at det er fukt i en eller annen koblingsboks, irring på et kretskort eller lignende.

Jeg håper at problem med horn, "håndbrekk på" og "Dør åpen" har en felles koblingsboks eller noe slikt.

Noen som kan hjelpe meg med tips her? Det er jo også veldig vanskelig å sette bort bilen for feilsøking når ikke problemene er der hele tiden.

Mvh
Olav Nakken, Oslo
1986 HJ60 - Solgt
1984 BJ45 PU - registrert og i bruk på sommeren
2000 HDJ100
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Dør åpen lys + + +

Innlegg av frode »

Du får sjekke på skjema om det er noen felles koblingsboks. Ellers er 100 kjent for lekkasje etter bytte av frontrute. Det er flere ECUer og bokser som blir vannet av lekk frontrute, så det er bare å begynne å grave under dashen. Engine ECU til høyre bak hanskerommet er forholdsvis enkel å komme til, og så har du en sikringsboks med div releer og ECUer bak hver sparkeplate, der evt vann fra siden av frontrute vil havne. Body ECU er vel også under dashen en plass. Er det ikke noe slikt som 14 ECUer i den bilen?
For å ta med alt jeg vet om 100 og fukt, så er det en plugg til lås og dørbryter i bakluka som er pakket inn i skumplast, som trekker fukt og over tid gir problemer med låsing og alarm. Og så har du korrosjon i hengerkontakt og plugg under bilen til ditto som kan gi morsomme symptomer.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Dør åpen lys + + +

Innlegg av Snekker_Andersen »

frode skrev: søn jan 24, 2021 1:42 pm For å ta med alt jeg vet om 100 og fukt, så er det en plugg til lås og dørbryter i bakluka som er pakket inn i skumplast, som trekker fukt og over tid gir problemer med låsing og alarm.
Høres ikke dette ut som et interessant sted å starte feilsøkingen?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»