Da originalen knelte for en par-tre år siden, ble det kjøpt inn rimelig dynamo.
Husker ikke merke. den var billig. kjøpt hos eurodel eller noe slikt
men skulle være 100 A.
har nå kveldet igjen, later det til.
Skal nå investere i en kvalitetsdynamo.
har satt i 2 stk 95 A biltema batteri.
hvor stor dynamo anbefales?
ifht batteristørrelse, kan en si noe om størrelse på generator utifra dette?
strøm er ikke min sterkeste side.
blir endel kort kjøring. og mye strømforbruk på den lille kjøringa som er.
webasto, hermoridekoker, pop-anlegg,
dynamo size
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
dynamo size
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: dynamo size
Originalen fungerer veldig bra, den er vel på 130-140 A.
Med Webasto lønner det seg å ha en fastmontert lader, med plugg i støtfangeren, slik at du kan få ladet helt opp av og til, og gjerne alltid tilkoblet når hjemme. Det er forbruket som bestemmer hvor stor dynamo du trenger, batteristørrelsen er, sånn ca, "jo større jo bedre".
Har du den gamle dynamoen, så kan den kanskje fixes?
Med Webasto lønner det seg å ha en fastmontert lader, med plugg i støtfangeren, slik at du kan få ladet helt opp av og til, og gjerne alltid tilkoblet når hjemme. Det er forbruket som bestemmer hvor stor dynamo du trenger, batteristørrelsen er, sånn ca, "jo større jo bedre".
Har du den gamle dynamoen, så kan den kanskje fixes?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: dynamo size
mener gammeldynamoen var kun 80 A og jeg tenkte at jeg like godt kunne oppgradere litt, når jeg skulle skifte.
har skiftet børstene en gang , men de ble fort dårlige igjen.
kostet 1700 + mva for en lauber-ettelleranna 120 A på autodeler , eller noe slikt, så da ble det det.
enkel fix.
men ser nå at den holdt kun 3 år.
erfaringer med at en bør kjøpe dyrere, eller har jeg bare vært uheldig?
andre merker som folk vet er "good shit"?
er jo mange ganger dyrere for hella, f.eks. ihvertfall på landcruiser 100.
og med den flotte returordningen, må en pakke og sende gammeldynamoen i retur . ellers blir det 1500 kr dyrere
har skiftet børstene en gang , men de ble fort dårlige igjen.
kostet 1700 + mva for en lauber-ettelleranna 120 A på autodeler , eller noe slikt, så da ble det det.
enkel fix.
men ser nå at den holdt kun 3 år.
erfaringer med at en bør kjøpe dyrere, eller har jeg bare vært uheldig?
andre merker som folk vet er "good shit"?
er jo mange ganger dyrere for hella, f.eks. ihvertfall på landcruiser 100.
og med den flotte returordningen, må en pakke og sende gammeldynamoen i retur . ellers blir det 1500 kr dyrere
- Vedlagte filer
-
- Dynamo HELLA 120A.png (117.13 KiB) Vist 5033 ganger
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: dynamo size
OEM er kjent for å være best, og hvis de ryker kan de ofte repareres. Regulator, likeretter og lager kan byttes.
Der er en del til salgs på ebay, bl.a fra UK og OZ.
Der er en del til salgs på ebay, bl.a fra UK og OZ.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: dynamo size
Dynamoen på min hundre røyk for 6-7 år siden. Leverte den på Triconor i Oslo, Ole Deviks vei, betalte ca 5k. De bygde den om til 140 ampere, tror orginal var rundt 100 ampere. Har fungert uten problemer siden.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: dynamo size
Etter en strafferunde med 140A ebay-dynamo til LC80 bestilte jeg og en kompis skikkelig (240A) dynamo fra Ashdown Ingram i Australia.
Prisen ex.mva i Australia var ikke så ille - ca 5000kr, men frakt og mva gjorde at prisen pr.stk landet oppunder 9k.
Dynamoene er oversizet for å kunne drive store invertere og lade 10kWh batteribanker.
https://www.oex.com.au/wp-content/uploa ... 4pp-LR.pdf
Ellers er det en amerikansk produsent som også produserer kvalitetsvarer, men prisene er enda stivere enn hos Ashdown Ingram
http://www.m2kinc.com/product-1hd-fte-38-41-2.html
Prisen ex.mva i Australia var ikke så ille - ca 5000kr, men frakt og mva gjorde at prisen pr.stk landet oppunder 9k.
Dynamoene er oversizet for å kunne drive store invertere og lade 10kWh batteribanker.
https://www.oex.com.au/wp-content/uploa ... 4pp-LR.pdf
Ellers er det en amerikansk produsent som også produserer kvalitetsvarer, men prisene er enda stivere enn hos Ashdown Ingram
http://www.m2kinc.com/product-1hd-fte-38-41-2.html