ABS og AHC feil, samme årsak?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Har søkt i linker i forumet her, men fant ikke løsningen på dette, var veldig mye å gå gjennom...
For et år siden under kjøring i plask regnvær med campingvogn begynte ABS lampa i dashbordet å lyse. Etter ferien fikk jeg sjekket dette på lokalt verksted, men de klarte ikke å finne feilen, selv om der var feilkode. Har bytta tilhengerkontakten med en ny, selv om den gamle ikke så så gal ut.
Nå i sommer begynte AHC å bli vrang. Sjekka sensorene fremme og fant feil på dem, og bestilte likegodt 3 nye. De ble montert, men problemet var ikke løst. Ved manuell heving ved trykknappen, så går den greit fra lav til normal høyde, men derfra opp til høy så løfter den seg bak og begynner å løfte fronten for så å slippe seg ned til normal høyde.
Den senker seg også av og til bak under kjøring, samt at den er veldig rykkete i fremakslingen/hjulene under sving opp bakker, og enkelte ganger over fartsdumper-virker nesten som om den aktivt skyver hjulene foran seg slik at den bykser over ujevnheter.
Verkstedet sjekket og fant feilkode koblet til ABS samt feil på hastighetssensor.l
Min faste mekaniker kunne ikke si hva som utløser feilen og anbefalte meg merkeverkstedet (Toyota Sør :? .)
Er det noen her på forumet som kjenner til mulig årsak så hadde det vært fint å slippe å betale store summer unødig.
Håper jo det kan være en liten filleting...
Er ellers strålende fornøyd med bilen, en 03 modell som er passert 400000 km.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av ofrovold »

Jeg vile begynt å lese det dokumentet som omhandler AHC, på forumet.
https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... 50#p192568
Der finnes det tester som du selv kan gjøre for å sjekke "tilstanden" til diverse AHC komponenter. Når det er gjort er det spørsmål om du har fått lest ut feilkoder. Kan ligge mye nyttig informasjon der.
Er det sånn å forstå at den aldri kommer opp i høy posisjon, men faller ned igjen til Normal, etter forsøket?
Hvor i landet holder du til?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Hei.
Takk for tips om AHC. Har lest dette tidligere, har også skrevet det ut og gitt det til min mekaniker på verkstedet. Føler det er over mitt nivå av kunnskaper.
Ang feilkoder så har sikkert verkstedet disse, skal spørre.
Sist bilen heiste seg opp i H posisjon var like etter at jeg bytta sensoren bak. Da tenkte jeg at problemet var løst, men så virket det ikke lenger.
Sjekket nå nettopp, kjørte bilen ut av garasjen og trykket på knappen for L posisjon- ingenting skjedde! Tok så en kjøretur og prøvde da jeg kom tilbake. Da slapp den seg ned og kom etter et par forsøk opp igjen på N. Trykket så på H og da starter den fint bak, men etter å ha løftet fronten noe så slipper den seg ned til N igjen.
Jeg holder til i Vennesla, like nord for Kristiansand.
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Feilkode var C1776, var for vag opplysning til verkstedet til at de vill gjøre noe, anbefalte merkeverksted..
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av Jarle »

Det kunne vært greit å starte med å få lest av hvor mye trykk du har i AHC-systemet.
Om stålfjærene (torsjonsstag framme og spiraler bak) er veldig gamle og slappe, så kan det hende det blir for mye trykk i hydraulikksystemet, som da gir opp og går tilbake til N.
Jarle
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Hei.
Hadde bilen på merkeverksted for å finne feil på unormalt utslag på fjæringen.
Fikk beskjed om å hente bilen, de hadde kun nullstilt et feilkode på ABS. Utover det virket det ikke som de hadde peiling på AHC fjæring. Et merkeverksted burde vel ha mer peiling enn dette...?!! Men de ville gjerne selge meg en ny bil, innbytte pris på LC var mellom 25-40,000 påstod de! Og det på bilen jeg har vedlikeholdt etter alle kunstens regler, både med behandling av Fluidfilm og nødvendig utskiftning av slitte deler. Makan!!

Jeg tok derfor "skjeen" i egen hånd og bestilte nye Spheres(gassfjærer) på Ebay. Dette på bakgrunn av tidligere avlest oljenivå på snaue 7 ved H-L nivå, samt oppmuntret av å lese om andre på NLCK som hadde lykkes med dette.
Fikk mitt lokale verkstedet til å montere dem.
Etter større anstrengelser fikk de skiftet dem, måtte anseelig bruk av makt til for å få løsnet dem pga rust. Var veldig spent da jeg hentet bilen etterpå, med nye sensorer og gassfjærer måtte det vel bli bra.. men skuffelsen ble stor etter første turen. Kjøring over litt fartsdumper og brå sving i bakker var ikke behagelig, ikke mye bedring å spore, dessverre.
Bilen virker hard og spretter på fjærene foran, spesielt høyre side?-samt at den senker seg under kjøring, enten foran eller bak. (Føles neste som å kjøre båt)
Hva gjør jeg nå?
Ser av forrige innlegg her at trykket bør måles, men jeg har ikke mulighet til dette, har likevel bestilt en VCI tester på ebay...
Noen som vet om et verksted i Sør Norge som kan dette med AHC?
Kjører gjerne noen mil for å få dette fikset.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av ofrovold »

Det er trist å lese at du får så dårlig service merkeforhandler, men dessverre ikke det eneste tilfellet. Det er veldig få som har god greie på AHC. Når det gjelder verdien, symboliserer det mest at de ikke vil ha den i innbytte mer enn reell verdi.
Det er farlig å spekulere i hva det kan være. AHC er jo en nytelse, når det er i orden. Håper du finner ut av det og får tilbake AHCen! (Jeg har fjernet det, og savner det!)


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av frode »

Ja, et merkeverksted burde ha mer peiling. Skal man betale for arbeid på AHC, må man kunne forlange en mekaniker med kurs på LC100 AHC. Alt annet er svindel. Jeg ga opp merkeverksted etter lignende opplevelser i 2003/2004, når denne modellen salgsmessig var på sin høyde. Det er bare å lese seg opp på systemet selv.
Du sier at alle 3 høydesensorer er byttet, men ble de justert også? Hva med lenkearmene til sensorene, ble de også byttet. Man må ha TechStream eller en annen tester/leser som forstår M-OBD for å komme noen vei her. Alternativet er å måle spenninger på sensorene, men det er mye vanskeligere. Siden AHC/TEMS er et aktivt system er det avhengig av helt stabil input fra høydemålerne, da dempingen justeres etter veiforholdene og kjøringen.
Et annet viktig punkt er å måle trykket, og der må du enten ha en tester/TechStream, eller manometer som kobles til aktuatorene (en om gangen, en foran foran og en bak). Antakelig er trykket alt for høyt, hvis du ikke har strammet fjærene foran og byttet fjærene bak de siste par årene.

Trykk og sensor-funksjon bør du sjekke årlig, det tar hele 5 minutter.

Hvis du leser på diverse forum om AHC, så er ser du at det ikke er et komplisert system, bare at det er forskjellig fra de fleste andre biler. frovold har lenket til et viktig dokument over her, ellers er det mest på ih8mud, f.eks denne tråden: https://forum.ih8mud.com/threads/the-ab ... e.1211999/

Når du får din TechStream/mini-VCI, kan du lese deg opp her https://forum.ih8mud.com/threads/how-to ... s.1034923/
TechStream på 5 minutter står det, men det tar nesten 5 timer å lese hele tråden da.

Edit: Og når gasskulene ble skiftet, ble ahc-oljen byttet ut og luftet godt? Den gamle oljen (AHC Fluid) ville vært full av gass og oppløst membran.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Hei Frode, her var mye nyttig info.
Ang dine spørsmål:
Sensorene ble ikke justert, målte bare avstanden på de gamle og satte på de nye etter samme mål. Lenkarmene fulgte med i pakka jeg kjøpte.
Fjærene er ikke byttet eller justert i mitt eie. Har hatt bilen i 2,5 år nå og fungert fint frem til i sommer.
Du spør om oljen ble byttet da gassfjærene ble skiftet. Oljen ble byttet for et år siden pga lekkasje i et oljerør(rustskade) Det ble skiftet ut med et bremserør. Mitt lokale verksted fikk ikke luftet systemet godt pga en lufteskrue de ikke fikk opp, var redd for å ødelegge skruen hvis de tok for hardt i, (foran høyre side) men hevdet systemet luftet seg selv etter å kjøre bilen opp og ned noen ganger..?!
Tror jeg avventer nytt verkstedbesøk til jeg har mottatt VCI n.
Men stor takk for masse tips.
Når jeg har lagt ned såpass mange lapper i å få fikset AHC så gir jeg meg ikke ennå.
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Har gått nesten 2 mnd siden sist.
Har mottatt Techstream fra ebay og lastet ned. Man på tross av iherdige forsøk ikke fått den til å virke.
Verkstedet mitt har fått lufta ut systemet, men skjønner seg ikke på AHC, de hadde også forsøkt å få Toyota Sør til å komme med tips, men de skjønner heller ikke AHC. Alt de kunne si at det visstnok var noe med måling fra skjermkant til nav osv.
Har skrevet ut ABC of AHC og lest meg opp på det.
Siden bilen var for høy(58 cm fra skjermkant til senter av navet ) gikk jeg ut fra at trykket var for stort og justerte høyden med å skru inn boltene på torsjonsfjærene 5 runder.(litt som å famle i blinde, men må jo prøve)
Det hjalp, men ikke nok. Justerte så lengden på armene på sensorene, dette gjorde også litt.
Forsøkte så en kjøretur. Fantastisk! Den gode gamle følelsen var tilbake, myk og fin. Bortsett fra at lysene i dashbordet viste L under kjøringen. Fikk heller ikke kjørt den opp på H manuelt.
Hadde en liten kjøretur i dag, da senket plutselig fronten seg til meget lav høyde, og bakparten til meget høy. Fikk ikke til å justere det igjen.
Er det noen av dere i klubben som har Techstream og kan hjelpe meg? Jeg vurderer nå montering av OME system, eventuelt salg av bilen som rep objekt.
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av espensen »

Jeg har techstream, har vært litt borti ahc... Holder til i skien. Send PM hvis du er interessert...
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av ksi100 »

svegrana skrev: søn nov 29, 2020 5:37 pm Hadde en liten kjøretur i dag, da senket plutselig fronten seg til meget lav høyde, og bakparten til meget høy. Fikk ikke til å justere det igjen.
Er det noen av dere i klubben som har Techstream og kan hjelpe meg? Jeg vurderer nå montering av OME system, eventuelt salg av bilen som rep objekt.
Slik oppførsel skyldes med høy sannsynlighet sensorene. Hos meg brakk armen til nivåsensor på ene siden foran, staget som går inn på sensoren falt da ned og verdien som går inn til hjernen tilsier at bilen er alt for høy foran. Da senkes trykket for å få ned fronten, men dette hjalp selvsagt ikke når armen var knekt og bilen la seg så i si helt nedpå foran (torsjonstagene, eller hjelpefjærene som man kan benevne de klarer såvidt å holde bilen bittelitt over å "stå nedpå").

Tidligere hadde sensor bak satt seg fast (igjen i overføringsmekanismen), og da hoppet og spratt bakenden på bilen. Jeg kunne ikke så mye om systemet den gangen, men mener bakenden gikk høy og trykket var makset med dertil hopp og sprett.

Det beste tipset her er å lese av verdien fra sensorene ja. SIkkert noen i Sør (?) du kan få hjelp fra:)
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Hei.
Fikk ikke se din melding før i dag. Sensorene er nye, kjøpt og montert i sommer, gassfjærene ble kjøpt og montert like etter.
Mitt siste forsøk nå er å bytte ut bakfjærene og få justert både sensorer og torsjonsfjærer via Techstream hos et annet klubbmedlem. Flott med villig hjelpere i klubben når man trenger hjelp-
Uansett, takk for tipset.
svein 1962
Innlegg: 12
Ble med: man mar 05, 2018 8:47 pm

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av svein 1962 »

Endelig! Nå er AHC i orden!
Etter å ha bytta bakfjærene(også) fikk jeg hjelp av en dyktig, hyggelig, og hjelpsom kar, med fungerende Techstream. Etter et par timer med justering og feilsøking fungerte alt.
Tok lang tid fra jeg begynte på jobben, totalt 6 måneder, både pga lang leveringstid på deler(corona), og at jeg begynte på jobben selv med større mot enn kunnskaper.
Fjærer kjøpt fra Amayama
Gasskuler fra Ebay
Sensorer fra Hong Kong
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: ABS og AHC feil, samme årsak?

Innlegg av frode »

👍 Tommel opp
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»