Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av bobakka »

Jeg er i ferd med å importere en LC 100 som er ombygd fra luftfjærer til spiralfjærer - pga en lekkasje som ikke lot seg påvise/reparere.

Jeg lurer på om det er noe Statens Vegvesen trenger å godkjenne ifm importen, og i tilfellet hvordan prosessen er på det?
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av beaas »

Vet du hvilke fjærer som er på bilen?

Disse bilene er levert med konvensjonell fjæring og er dette orginalt toyota må det vel gå bra. Er alt av rør osv fjernet så vil man neppe kunne se det heller. Du må jo uansett vise bilen.

Er det feks OME fjærer eller andre sett som hever litt så må det nok godkjennes. OME og kanskje flere har TUV godkjenning som gjør det enkelt å få godkjent i Norge, men dette mangler da evt på din bil?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av bobakka »

Fikk skilt på i dag så da er alt OK
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av beaas »

Bra!

Men hvilke fjærer har du, virker den normalt høy ift andre?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av bobakka »

Jeg fikk vognkortet hvor det stod:
Luftfjæring: NEI

Så da har han sett det under visning og gjorde det riktig.

Legger ved et bilde av bilen
image1.jpeg
image1.jpeg (56.74 KiB) Vist 6551 ganger
.
Selger mente at den kanskje var noe høy og dermed understyrt - og at jeg burde få den senket litt, men jeg syns den er helt fin å kjøre.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av KjellOlsen »

Se på vinklene på drivakselene foran mellom differensial og hjul. Normalt står de nesten helt rett. Tipper ut i fra høyden at du har ganske krappe vinkler her. Kanskje du bør vurdere en diff drop brakett for å mildne litt på disse vinklene. Senker diffen ca 2,5 cm.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av bobakka »

Slik ser det ut - og etter min vurdering burde dette være OK vinkel - eller?

Bilde

https://drive.google.com/file/d/1ogjUTj ... sp=sharing
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av kinke »

hvordan er dette å kjøre med.

har jo hatt mine utfordringer med AHC systemet, men har kranglet det i drift, skiftet spheres, fjører bak, strammet torsjonstavene.
men nå merker jeg at etter et par år nå, så siiger fronten litt igjen.

og har jo og lyst til å heve litt, det må jeg jo bare innrømme.. :-)
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av bobakka »

kinke skrev: ons sep 23, 2020 11:38 am hvordan er dette å kjøre med.

og har jo og lyst til å heve litt, det må jeg jo bare innrømme.. :-)


Jeg syns den er god å kjøre :-)

Ser ikke noen problemer med å ha den så høy, liker utseende og så blir den ennå bedre i terrenget.

Det eneste er kommentaren over om skarp vinkel på diff'en, men jeg syns den ser bra ut - men vet egentlig ikke hva som er bra og hva som er dårlig.
kinke skrev: ons sep 23, 2020 11:38 am har jo hatt mine utfordringer med AHC systemet, men har kranglet det i drift, skiftet spheres, fjører bak, strammet torsjonstavene.
men nå merker jeg at etter et par år nå, så siiger fronten litt igjen.
Virker som om feil på AHC systemet er en gjenganger på LC100'en basert på forumtråder
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Innlegg av beaas »

bobakka skrev: tor sep 24, 2020 9:03 pm

Ser ikke noen problemer med å ha den så høy, liker utseende og så blir den ennå bedre i terrenget.

Det eneste er kommentaren over om skarp vinkel på diff'en, men jeg syns den ser bra ut - men vet egentlig ikke hva som er bra og hva som er dårlig.

Virker som om feil på AHC systemet er en gjenganger på LC100'en basert på forumtråder
Et problem om den er høy i tillegg til vinkel på stikkaksling og da slitasje på CV ledd er at det blir lite fjæringsvei igjen. Samtidig vil ikke det være mulig å justere forstillingen tilbake til spec om den blir for høy, med orginalarmene. Generelt ser jeg de maks anbefaler 4-5 cm heving uten å bytte armer. Diff drop er jo uansett greit så lenge man hever over 2 cm.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»