AHC

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: AHC

Innlegg av beaas »

Kommentar fra meg skal du få Frode...

"Nå flyter det som det skal" og "som å kjøre på en sky" leste jeg fra denne og en annen tråd. Syns man det er fint så er ikke noe bedre, men for meg blir de sammenligningene helt feil og får bare flashback fra min egen tid med 3 100 serier hvor den ene var mer flytende enn den andre.

Poenget er at det er vanskelig å diskutere fjæringskomfort med andre, om det er amerikanere eller nordmenn så har alle forskjellige preferanser. Og disse endrer seg stadig vekk fra hva du kjører. Er man vant til å kjøre nyere småbiler, gjerne elbiler, så blir det ganske rart å sette seg inn i en 80 eller 100 (reagerte selv da jeg kjørte fullastet 80 i vinterferien for første gang på en stund). Hørte en kommentar fra en kompis hvor kona hadde kjørt 100 for første gang på lenge, var som vannseng! Jeg tok det positivt som 80 eier - men - når det gjaldt 80'n de hadde før så var det å sitte i baksetet der sammelignet med ei ert på et trommeskinn...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
per2re
Innlegg: 54
Ble med: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: AHC

Innlegg av per2re »

Er mange argumenter, både for og i mot. Jeg bygde om forrige helg, og trenger nok litt tid på å bli vant med det. For comforten til ahc er det milevis unna. For min del ble det usikkerheten med hvor mye jeg måtte bytte for å få systemet holdbart igjen, uten å koste skjorta. For på en 99 modell som har vært noget forsømt med understellsbehandling i de første 15 år, så er det en del krokan å pirke løs. Men angrer kanskje litt på at jeg ikke prøvde en ombygd bil først, hadde kanskje tenkt et par ganger til. Høy og stiv ble den (uten å trekke paralleller), men funka jo fint når jeg skulle rundt crossbanen her da👍
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: AHC

Innlegg av beaas »

per2re skrev: tir jul 14, 2020 5:56 pm Er mange argumenter, både for og i mot. Jeg bygde om forrige helg, og trenger nok litt tid på å bli vant med det. For comforten til ahc er det milevis unna. For min del ble det usikkerheten med hvor mye jeg måtte bytte for å få systemet holdbart igjen, uten å koste skjorta. For på en 99 modell som har vært noget forsømt med understellsbehandling i de første 15 år, så er det en del krokan å pirke løs. Men angrer kanskje litt på at jeg ikke prøvde en ombygd bil først, hadde kanskje tenkt et par ganger til. Høy og stiv ble den (uten å trekke paralleller), men funka jo fint når jeg skulle rundt crossbanen her da👍
Om du tester med andre dempere vil du nok få en helt annen bil igjen, har prøvd en med justerbare dempere og OME fjærer og den kan være alt fra veldig bløt til bra tight, når man kanskje opplever nye OME som "harsh"! Samme erfaring har jeg fra min 80, der jeg var redd for at det skulle bli for stivt og satte de koni demperne på nest mykeste før installering. Ble veldig myk, mye gynging og krening. Satte de på det stiveste og alt gikk på skinner, bra kontant og en god følelse med underlaget. Syns jeg da, andre vil jo kunne synes første innstilling var best.

Kan fort bli dyrt å teste dempere, finnes jo feks justerbare icon dempere med eget reservoar til over 2500 USD for fire stykk, pluss frakt og moms hit til Norge. Vurderte det selv til min 80 mens jeg bodde i USA og ville slippe unna med noen kroner men endte opp med koni til 5200 kr (for fem år siden) for fire på Torshov bilrekvisita. Samme som jeg hadde på min første 80...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Innlegg av ofrovold »

Bevar AHC om mulig! Jeg har akkurat byttet ut AHC til OME. Å må si jeg savner "skylaget" som gjør at bilen flyter bortover dårlig veier.
Samtidig som oppsettet mitt ikke ikke ble for høyt eller for mye for stivt.
Jeg har nå Taktelt, roofrack, og skuffesystem med diverse oppi pluss en 40l enger kjøleboks baki. 860x fjærene hevet da ca 3 cm anslår at jeg har ca150kg vekt fordelt ca 30/70, foran bak. Ingen personer inne i bilen ved målinger.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC

Innlegg av sigjar »

Hei,

Vet noen om noen gode AHC verksteder eller andre eksperter/folk som er kan AHC i Oslo-området evt Stavanger/Agder? Har litt høye nivåer (7,7 fremme og 7,1 bak. Begge støtdemperne svetter foran. Ny demper fremme i 2019). Rustfri bil importert fra USA i år. Er litt teknisk handikappet selv :P Hadde bilen innom Toyota Skøyen, men virker ikke som de kan så mye om disse bilene.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC

Innlegg av frode »

sigjar skrev: tir aug 04, 2020 9:01 pmVet noen om noen gode AHC verksteder eller andre eksperter/folk som er kan AHC i Oslo-området evt Stavanger/Agder? Har litt høye nivåer (7,7 fremme og 7,1 bak. Begge støtdemperne svetter foran. Ny demper fremme i 2019). Rustfri bil importert fra USA i år. Er litt teknisk handikappet selv :P Hadde bilen innom Toyota Skøyen, men virker ikke som de kan så mye om disse bilene.
Vet ikke om noen gode, men Skøyen og Bærum (Rud) er de to som har gitt meg dårligst inntrykk.
AHC-kunnskap er vel et av de områdene mekanikere generelt vet lite om, og så er ahc litt forskjellig på de forskjellige modellene. Var det ikke noen i Toyota Drammen som kunne litt tro? Man kan vel ta en ringerunde, spørre direkte og kanskje treffe på en ærlig servicesjef.

Ellers er det jo ikke noe hokus pokus hvis du ikke har noe feil på systemet. Det ser ut som det trengs å måle høyder, og hvis riktig, stramme torsjonsfjærene foran og bytte spiralene bak. Enkel jobb som hvem som helst som kan legge seg under bilen kan gjøre. Man må ha noe å måle ahc-trykket med da, f.eks TechStream eller en annen OBD-kodeleser som skjønner M-OBD.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC

Innlegg av sigjar »

Takk! Bestiller fjærene bak og ser an! Har 7,3 fremme og 7 bak må. Sikler litt på nye ahc dempere, men fremdeles litt usikker på om det er vits!
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC

Innlegg av frode »

Få deg fjærer med brun flekk på, 48231-6A780. Tror det er de lengste OEM for AHC. Hvis du har en permanent økt vekt, f.eks innredning baki, bør du gå for noe stivere, dvs King Springs.

Det er ikke noe poeng i å bytte dempere før du ser hva som skjer med trykket under kontroll. Juster torsjonsfjærene til du har 6,5 foran, og sjekk om de fremdeles svetter. Jeg har en bak som har svettet i mange år, men aldri så mye at den drypper. Det vi kaller dempere er jo ikke dempere, bare en simpel hydrlaulikksylinder, og den virker bra så lenge den ikke lekker ut all oljen i systemet
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC

Innlegg av sigjar »

Takk for tipsene!

Når jeg søkte på vin for min 99 LX470 US spec fikk jeg:
48231-6A740
48231-6A730
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC

Innlegg av sigjar »

ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Innlegg av ofrovold »

Hei, for de som er interessert, har jeg 4 gode gasskuler og et stk nytt rør til venstre bakhjul til salgs. Svært gunstig pris på dette.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: AHC

Innlegg av Jarle »

Er interessert Øystein.
Men hvordan kan man sjekke/vite om kulene er gode?
Jarle
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC

Innlegg av sigjar »

Har abc kuler/globes på vei.

Svar eller send gjerne melding hvis dere kjenner til et verksted eller privatperson på Østlandet so, har byttet disse før. Har ringt litt til Toyota i Oslo/Drammen.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Innlegg av ofrovold »

Jarle skrev:Er interessert Øystein.
Men hvordan kan man sjekke/vite om kulene er gode?
De satt på bilen til Kenneth (Ksi), han sa de var greie. Ikke 100% men burde holde noen år til.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: AHC

Innlegg av ksi100 »

ofrovold skrev: fre sep 25, 2020 8:56 am
Jarle skrev:Er interessert Øystein.
Men hvordan kan man sjekke/vite om kulene er gode?
De satt på bilen til Kenneth (Ksi), han sa de var greie. Ikke 100% men burde holde noen år til.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Det var vel de fra Vegard sin (som fjernet AHC). Jeg kjøpte alt han fikk av helt, og kulene var fra England og brukt noen få år. Mine gamle testet 7-8 streker og jeg byttet de med nye fra amayama.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC

Innlegg av frode »

sigjar skrev: fre sep 25, 2020 8:11 am Har abc kuler/globes på vei.

Svar eller send gjerne melding hvis dere kjenner til et verksted eller privatperson på Østlandet so, har byttet disse før. Har ringt litt til Toyota i Oslo/Drammen.
Det er lettere å skifte kuler enn å skifte oljefilter, nesten.
- skaff deg 2-3 liter AHC-fluid.
- sett AHC i Lo.
- jekk opp og bruk kraftige bukker under rammen, slik at hjulene er fri.
- sjekk at du får løs lufteniplene, men ikke slipp inn luft.
- skru av kulene med en 36 mm smal fastnøkkel (enten spesialverktøy eller bruk smergelskive på en vanlig).
- skru på nye kuler - jekk ned bilen - og luft ut AHC-væsken godt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»