AHC
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
AHC
Jaja, da tyter olja ut av ene demperen bak her. Vet at hvis jeg rører den, må jeg også bytte røret også, til ørten tusen. Og bør vel også bytte demperen på andre siden. Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Re: AHC
Hei. Hvilken side bak? Er det venstre side har jeg nytt rør liggende.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Hvis det kommer olje ut, så kan det jo være at trykket er for høyt. Har du lest av ahc-trykket i det siste?
Hvis du skal bytte til konvensjonell fjæring, så er det vel det originale (OEM, ikke OME) som gir best komfort, og antakelig best levetid også.
Hvis du skal bytte til konvensjonell fjæring, så er det vel det originale (OEM, ikke OME) som gir best komfort, og antakelig best levetid også.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Hvilket rør snakker du om her? Er det flere komponenter i selve støtdemperen?per2re skrev: ↑man jun 22, 2020 9:19 am Jaja, da tyter olja ut av ene demperen bak her. Vet at hvis jeg rører den, må jeg også bytte røret også, til ørten tusen. Og bør vel også bytte demperen på andre siden. Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
Jeg fikk nettopp pris på 5500kr for bakre demper (uten klubbrabatt, fra Funnemark). Milner skal ha 150 pund (og så pluss frakt og mva).
https://www.milneroffroad.com/product/r ... 744/006744
Re: AHC
Ja, er klar over at den er hydraulisk, men det virker bare enklere å omtale den som demper.
Jeg lurte på om det var noen komponent her jeg hadde gått glipp av
Er det noen grunn til at røret som går fra gasskula inn til demperen også må byttes når demperen byttes?
Jeg står på randen av et 100-kjøp nemlig, og det er trolig nært forestående bytte av tre dempere så jeg prøver å finne ut hva det kommer til å koste.
Re: AHC
Røret må vel ikke byttes, men det er lurt å gjøre det samtidig. Rett og slett fordi det er trangt og vanskelig å komme til. Så det er mye bedre å sette på nye rør når man først gjør jobben.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Takk for oppklaringen! Da venter jeg også spent på om noen har pris på dette røret
Re: AHC
192 usd med frakt fra partsouq.compapercut skrev:Takk for oppklaringen! Da venter jeg også spent på om noen har pris på dette røret
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Oj, det var prisen sin.... spørsmål fra min far, mekanikeren, var da... er det noen grunn til at man ikke kan lage dette røret selv, på samme måte som bremserør?
Re: AHC
Husker jeg rett, er mutren på røret M18 *1, ikke noe kurant . Og røret er for stort til å flense med noe vanlig utstyr. Og kobling på toppen av demper er ikke noe vanlig standard heller, men kan nok gå om du gjenger opp til snittring og lager hydr. slange eventuelt.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Re: AHC
Ser ut som "rør->slange->demperkobling". Hvis koblingen til toppen av demperen, med den lille rørbiten, er OK, kan man ikke da få krympet en ny slange rett på den? Slangen kan da gå helt til aktuatoren og med en kobling som passer der, hvis den er standard da.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Jeg har et nytt rør til venstre side liggende, hvis det er interessant? Pris ca 2000.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Heisann!
Sommermodus: Har flushet AHColje. Var ikke så ille som for 5år siden... nesten helt fin.
Det ser jeg på som et godt tegn når det gjelder gasskulene.
Ikke bobler eller brun caffe latte.
ca 12 streker lav-høy
Men: strammet torsjonsstag - og etter det ble det litt ustabilt.
Min windows XP har kræsja - og mangler en XP iso som jeg kan kjøre inn i en paralells på mac. Gjerne hint om en iso
Mitt spørsmål:
Jeg har større hjul enn vognkort sier er originalt, ca 5+%
Når jeg gjør høydemåling er en av målene i front navsenter front mot bakke
Utgjør noe større hjulstørrelse at mine høydeinnstillinger blir feil?
Skal jeg stille inn etter nye hjul eller etter de gamle?
Antar at jeg skal måle etter de som står på nå?
Må få målt nøytraltrykk snarest!
ellers takk til ksi100 for en meget fin AHC oppskrift!!
Sommermodus: Har flushet AHColje. Var ikke så ille som for 5år siden... nesten helt fin.
Det ser jeg på som et godt tegn når det gjelder gasskulene.
Ikke bobler eller brun caffe latte.
ca 12 streker lav-høy
Men: strammet torsjonsstag - og etter det ble det litt ustabilt.
Min windows XP har kræsja - og mangler en XP iso som jeg kan kjøre inn i en paralells på mac. Gjerne hint om en iso
Mitt spørsmål:
Jeg har større hjul enn vognkort sier er originalt, ca 5+%
Når jeg gjør høydemåling er en av målene i front navsenter front mot bakke
Utgjør noe større hjulstørrelse at mine høydeinnstillinger blir feil?
Skal jeg stille inn etter nye hjul eller etter de gamle?
Antar at jeg skal måle etter de som står på nå?
Må få målt nøytraltrykk snarest!
ellers takk til ksi100 for en meget fin AHC oppskrift!!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
Re: AHC
Nei, det blir fremdeles riktig. Det er høyden til navet minus høyden til bærebru/lenkearm-bolt som gjelder, og begge to blir like mye høyere med andre hjul. Ellers kan du bare ta hurtigversjonen med loddrett mål fra navet til skjermkant.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Jeg fant en god tekst om AHC vs bytte til vanlig fjæring:
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... t-13200649
(...får vel et svar fra Bjørn Erik på denne da...)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Bevar AHC!! Jeg fikk endelig installert Techstream! Jeg måtte slakke torsjonsstag 8runder!! Etter at jeg fikk bilens høyde korrekt! Ny AHColje.
Nå flyter det perfekt som det skal!
Gleder meg til Norgestur!
Nå flyter det perfekt som det skal!
Gleder meg til Norgestur!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
Re: AHC
Bra skrevet, og han har rett i mye. Jeg kan ikke si noe om hvordan det blir uten AHC. Men AHC virker bra, når det er i orden!frode skrev:Jeg fant en god tekst om AHC vs bytte til vanlig fjæring:
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... t-13200649
(...får vel et svar fra Bjørn Erik på denne da...)
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*