AHC problemer

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

AHC problemer

Innlegg av andersd »

Hei.

Ny lykkelig eier av Landcruiser 100 1998 modell. Dette er min første Landcruiser, så her kan det bli mye prøving og feiling.
Har kjøpt en bil med en del kjente feil. Nå står AHC systemet for tur.
I utgangspunktet fungerer hev/senk systemet helt topp. Har ikke målt høyden enda, men bilen ser bein ut, og løfter seg 2-4?cm for hvert hakk.

Derimot så føles bilen veldig ustabil å kjøre på ujevnt underlag. Hadde bilen på EU kontoll i går, og der fikk jeg dommen defekte støtdempere fremme (Tror dette verkstedet har lite kunnskap på 100 og AHC)

Når jeg "humper" bilen for hånd fremme, får den kanskje sånn 2-3 etterhumpinger. Hvis det var forstålig :D :D Bak er den nokså fast.

Har ikke sjekket høyden enda, da dette står for tur i dag, men har testet oljeforbruket mellom L og H innstilling. Slik jeg forstår det skal det være minimum 7 streker for at akkumulatorene skal være intakte? Jeg hadde 4 streker :roll:
Betyr det at alle akkumulatorene er ødelagt, eller hvordan kan jeg eliminere de fra hverandre ?

På forhånd Takk.
Anders
- Landcruiser HDJ100 1999
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC problemer

Innlegg av ofrovold »

Har du sjekket gummiforingene på støtdemperene foran?
Det ligger en AHC manual inne på medlemsforumet. Anbefaler å lese den.
Har du Toyota Techstream, diagnose?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Har ikke sjekket gummiforingene, hva skal jeg se etter der? :)

Den har jeg lest, veldig god manual! Skal en tur i garasjen nå å sjekke de punktene jeg og du har listet opp.
Ja. kjøpte en Techstream på Ebay tidligere, skal se om jeg får den til å funke.
- Landcruiser HDJ100 1999
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC problemer

Innlegg av ofrovold »

Se om de er der, og i hvilken forfatning? Hvis de er helt utslitte har ikke demperene kontakt. Om de er utslitte på en annen bil byttes demperen. Om de er utslitte på en 100 med AHC byttes kun foringene.
Du ser det nesten best om du tar bilde før og etter du jekker opp fronten. Forutsatt at du ikke jekker i forstilling men i ramma.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk



Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC problemer

Innlegg av frode »

Man skal ha kontroll på høyder og ahc-trykk før gasskuletesten (telle streker) er helt riktig. Men med kombinasjonen av 4 streker, oppførsel og alder så tror jeg nok mesteparten av nitrogenen i kulene er borte. På tide å bestille nye fra Pleiades. Hvis du har TechStream eller lignende så får du kontroll alle deler av systemet.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Takk for gode svar,

Teckstrem har jeg kjøpt, men ikke fått til å fungere.
Jeg har holdt på i tre dager med feilsøking, win 7 64 bit med manuelle drivere, win 7 32bit, til og med win xp har jeg prøvd uten hell.
Problemet nå er at hver gang jeg får kontakt med bilen, så faller kommunikasjon PC- MVCI' en ut.
Får muligens lånt ett skikkelig apparat i dag. har en kjenning på Toyota.

Da har jeg sjekket demperene fremme. Foringene ser litt morkne ut, men er hele og greie.
Dette er ett bilde fra oppjekket bil: (Mye rust)
bilde 1.jpg
bilde 1.jpg (64.37 KiB) Vist 13018 ganger
- Landcruiser HDJ100 1999
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC problemer

Innlegg av ofrovold »

Hei. De der er lette å inspisere. Det er de i bunn som er vanskeligst.
Det er vel de som blir fortest slitt også.


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Foring i bunn så også fin ut på begge sider. Så da fortsetter feilsøkingen.
Var under å sjekka torsjonsfjærene i dag, og de var skrudd nesten helt i bunn. Skal koble meg opp med teckstream i morgen, for å sjekke trykket fremme og bak.
Har sett tidligere at torsjonsfjæra kan flyttes ett hakk, har dette noe for seg hvis jeg mangler litt gjenger, eller er fjæra alt for slapp da?

4 nye akkumulatorer er forresten bestillt fra pleiades.
Så da blir det spennende å se om jeg får løsnet alle gjengene + dreneringsnipplene. De er ganske rusta samt rørene også sikkert er modne for utskifting :oops:

Hvis noen har link til en fungerende teckstream (Må den være V2.0 som noen sier :?: ), så hadde jeg blitt glad. Jeg tror min har dårlig kontakt/er feil type.
- Landcruiser HDJ100 1999
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: AHC problemer

Innlegg av espensen »

Hallo!
Går fint å flytte torsjonsfjærene på splinsa foran.. Kalles reindeksering. Gjekk opp bilen (på ramme), slakk av torsjonsfjærer, løsne feste (for torsjonsfjær) på bærearm og flytt det et par hakk på torsjonsfjær.

Min techstream fungerer bare på en gammel pc med windows XP...
Denne har jeg : https://www.dx.com/p/yd182-usb-vci-j253 ... VhO5eMzapp

Det er sikkert også på tide med nye fjærer bak. Det finnes forskjellige styrker på disse, men kan anbefale å gå for 2 stk brune, delenr 48231-6A780
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Halloen!
Takk, så fint. Da må jeg nesten prøve det, hvis jeg ikke før trykket langt nok ned.

Okei. Vet du om det er forskjell på årsmodellene mtp teckstream kommunikasjon?, Ser du har en 01mod, så da skal det vell være ganske likt som min i 98 hvis jeg husker rett.

Edit: Ja, fjærene bak kommer nok også i neste omgang. Tror fjærene er ganske nye av alder, men de er merket rosa, Så da blir det vell sikkert en utskifting der.
- Landcruiser HDJ100 1999
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Hei igjen.

Da har jeg fått lest av trykket fremme og bak samt senorene.
Trykket bak var 7.5Bar, så der trengs vell noen nye fjærer. Er det noen som har link til brune fjærer. Har delenummer, men klarer ikke å finne noe som matcher.

Trykket fremme var 7.8 bar, så her justerte jeg torsjonsfjærene helt til jeg hadde ca 6.5Bar.
Jeg justerte samme antall omdrininger på hver side, men ser i ettertid at bilen er ca 1 cm skjev (Både fysisk og på teckstream).
Bør jeg her justere torsjon til jeg får samme høyde, eller skal dette justeres med høydesensorene?

Tilbake til fjærene bak: Er det slik at purple ikke er å anbefale?. Jeg kjører ikke alt for ofte med tung last, og er skeptisk til at det blir for stivt. Flere som har erfaring med 2*brown?
- Landcruiser HDJ100 1999
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: AHC problemer

Innlegg av espensen »

Jeg handlet herfra :https://partsouq.com/en/search/all?q=48231-6A780 men ser at de er tomme nå, evnt er det amayama.com. Jeg kjøpte selv en brown og en purple, men ser at trykket ligger helt i øvre del av skala derfor hadde jeg nok gått for to stk neste gang.

Skjevhet høyre og venstre må justeres med torsjonsfjærene ja.
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC problemer

Innlegg av ofrovold »

Hei. Jeg kjører min Techstream på win 10 64 bit. Litt fikkel får å få det til men det går. Si i fra så kan jeg sikkert fjernstyre pcen du å få lagt det opp på din også. Etter det gjeg vet fungerer alle versjoner av Techstream fra 8.0 på all HDJ 100 uten forskjell. Jeg kjører vel ver 10.x nå. Har kjørt 12.x også uten at det v.v. har gitt andre funksjoner.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

ofrovold skrev: man aug 19, 2019 4:28 pm Hei. Jeg kjører min Techstream på win 10 64 bit. Litt fikkel får å få det til men det går. Si i fra så kan jeg sikkert fjernstyre pcen du å få lagt det opp på din også. Etter det gjeg vet fungerer alle versjoner av Techstream fra 8.0 på all HDJ 100 uten forskjell. Jeg kjører vel ver 10.x nå. Har kjørt 12.x også uten at det v.v. har gitt andre funksjoner.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Takk for tilbudet. Jeg kommer tilbake til deg hvis det blir aktuellt. Har reist offshore nå, så blir en stund til jeg kommer hjem :D
- Landcruiser HDJ100 1999
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

espensen skrev: man aug 19, 2019 4:00 pm Jeg handlet herfra :https://partsouq.com/en/search/all?q=48231-6A780 men ser at de er tomme nå, evnt er det amayama.com. Jeg kjøpte selv en brown og en purple, men ser at trykket ligger helt i øvre del av skala derfor hadde jeg nok gått for to stk neste gang.

Skjevhet høyre og venstre må justeres med torsjonsfjærene ja.
Ser det er flere som er utsolgt. Kanskje leverandøren sliter med leveranse?

Noen som vet nøyaktig dim på røret som går fra "blokken som kulene sitter på" til demperene. Samt gjengedim og tetningsmetode inn på blokka. (Kon/gjengekon/pakning. el) Har tilgang på veldig mye rørdeler og maskineringsverksted, så hvis noen av rørene ryker så har jeg mulighet til å lage nye selv.
- Landcruiser HDJ100 1999
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC problemer

Innlegg av frode »

andersd skrev: tir aug 20, 2019 9:06 amNoen som vet nøyaktig dim på røret som går fra "blokken som kulene sitter på" til demperene. Samt gjengedim og tetningsmetode inn på blokka. (Kon/gjengekon/pakning. el) Har tilgang på veldig mye rørdeler og maskineringsverksted, så hvis noen av rørene ryker så har jeg mulighet til å lage nye selv.
Interesting. Jeg må kanskje skifte noen snart, når jeg "deler opp" bilen litt for å komme rusten til livs. Jeg har jo noen gamle deler liggende som jeg kan sjekke og måle på. Vet bare litt for lite om standarder på slike koblinger - finnes det noen side med oversikt over hva som brukes på slikt?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Rekner med at det er noe ala bremserørfittings.

Fant ut at det minste røret muligens kan være 10x1mm med 3/16"rør.

Hvis vi snakker tommer her, så kan det se ut som at det store røret er 3/8 ? Har ikke mulighet til å måle nå, men burde være mulig å hvertfall så skøytet inn nytt rør med en union, samt konet opp nye gjenger på enden.
For de som har dårlige slanger e.l, er det jo også mulig å presse på nye slanger, men da ruller kronene fort hvis en ikke har eget utstyr.

Edit: De store rørene skal ifølge internetten være M18x1mm nut med 3/8" rør. Dette er vanskeligt å få tak i.

Hos meg er det kun siste 2 cm under bilen som er dårlige, så då bør det være unødvendig å skifte hele røret. Dette fører vell ellers med seg en hel del arbeid + minst 3000 kr i deler per side.
- Landcruiser HDJ100 1999
sigjar
Innlegg: 13
Ble med: tor aug 22, 2019 8:22 am

Re: AHC problemer

Innlegg av sigjar »

Hei!

Har noen et verksted å anbefale i Oslo området som kan bytte til gasskuler fra Antar at Toyota verksteder ikke godtar slike deler.
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Da var kulene kommet. Ser om jeg får montert i løpet av morgendagen. Noen som har en god bruksanvisning på hvordan disse skiftes mtp lufting osv. Skal skifte all olje også. Har 5-6 liter lggende, er dette nok, eller bør jeg kjøpe en kanne til?
- Landcruiser HDJ100 1999
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: AHC problemer

Innlegg av Snekker_Andersen »

Håper du tar mange beskrivende bilder av jobben og legger ut her.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»