AHC problemer

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC problemer

Innlegg av ofrovold »

andersd skrev:Da var kulene kommet. Ser om jeg får montert i løpet av morgendagen. Noen som har en god bruksanvisning på hvordan disse skiftes mtp lufting osv. Skal skifte all olje også. Har 5-6 liter lggende, er dette nok, eller bør jeg kjøpe en kanne til?
Trur 5 liter skal holde!

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: AHC problemer

Innlegg av frode »

andersd skrev: tir sep 10, 2019 9:28 am Da var kulene kommet. Ser om jeg får montert i løpet av morgendagen. Noen som har en god bruksanvisning på hvordan disse skiftes mtp lufting osv. Skal skifte all olje også. Har 5-6 liter lggende, er dette nok, eller bør jeg kjøpe en kanne til?
3 liter kan holde, med 4 er du sikker.
Slipp ut trykket (gjennom en slange på luftenippelen) før du skrur av kulene. Husk at når du åpner én luftenippel så kommer begge sider på den akslingen ned, da det er åpent mellom høyre og venstre side. Det blir minst luft i systemet og minst søl hvis du lar bilen stå på hjulene, dvs (hvis du ikke har lift) at du kjører den opp på noen blokker. Jeg bruker noen biter av 6-tom-12-tom limtrebjelke under alle 4 hjul.
For å skru av kulene er det enklest med tynn fastnøkkel, 36 mm. Det er ikke plass til vanlig tykkelse. Da kan man enten slipe ned en billig Biltema-nøkkel eller kjøpe tynn type. Har også hørt at noen har skrudd av med oljefilteravtaker av bånd-type, eller slått den rundt med meisel -- høres litt jalla ut.
Ellers bare spør, eller ring.

Edit: forresten så passer bremselufteslangene fra biltema perfect til jobben. De enkle som består av 2 stk av hver: plastslangebit, gummislangebit, skjøtestykke, og endestykke med enveisventil (som går ned i flasken el.l) https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000017000

Edit 2: Når du skrur ut luftenipplene for første gang, så løsne dem først 1/12 omdreining med 6-kant pipenøkkel. De kan være litt skjøre, og det er lettere å få til jevn kraft med godt verktøy. Så kan du henge på en 10 mm ringnøkkel før du trer slangen innpå.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
andersd
Innlegg: 22
Ble med: ons aug 14, 2019 9:33 am
Lokasjon: Haugesund

Re: AHC problemer

Innlegg av andersd »

Da var alle kulene skiftet og bilen kjennes veldig bra ut! Har ikke fått tatt noen kjøretur pga manglende EU, men ved å gynge bilen opp og ned, ser jeg at all "bouncing" er borte.
Bilen har gått fra tidligere 4 streker på nivå til nå 15! streker.
Tidligere var høydereguleringen ganske stiv og ubehagelig, nå er den helt silkemyk fra L, N til H og ned igjen.

Skifte gikk greit, men ble litt banning underveis. Å bruke nedslipt 36mm fastnøkkel fungerte dårligt, da den bare tok i rust, og ødela sporene.
Kjøpte derfor en oljefilteravdrager i gummi fra biltema. den knakk.

Tur nr.2 på biltema kjøpte jeg alle typene avtrekker som passet over 130mm dia (Diameter på kuler)
- To typer kloavdragere som ikke passa, pga karosseri var i veien.
- En kjettingavdrager. Denne fikk mest feste av alle, men røyk dessverre flere plasser(Dårlig kvalitet)

Fikk så litt hjelp fra en kjenning med verksted, Der hadde de en sånn heavy duty kjetting filteravdrager. Fikk låne denne og sammen med en latmannsarm !! gikk alle av til slutt.
Gjengene var helt fine, så de hang bare på rust. Kulene var merket mars 98, så var nok på tide med en utskifting.

Ved utskifting gjorde jeg følgende:

- Motor på, Satt bilen til low, deretter ahc off og skrudde motor av
- Drenerte på luftenippel på blokk der kulene står montert. Skiftet kulen (Stigtrinnsbøyle må av ved fremre kule)
- Repeterte dette på 3 andre kulene.
- Tørket opp under bilen.
- Startet motor, kjørte bilen fra low til high to-tre ganger.
- passet på oljenivå, etterfylte AHC olje.
- Kjørte opp og ned fra low til high 5-6 ganger til.
- I følge landcruicerclub.net skal dette være godt nok, men får se om jeg tar en ekstra manuell lufting i dag.

Når det kommer til flushing av olje, så burde sikkert dette vært gjort, men oljen så faktisk ikke så verst ut, forrige eier har kanskje flushet evt.

IMG_20190910_092242951.jpg
IMG_20190910_092242951.jpg (14.44 KiB) Vist 5556 ganger
IMG_20190910_100349234.jpg
IMG_20190910_100349234.jpg (71.41 KiB) Vist 5556 ganger
IMG_20190910_180733129.jpg
IMG_20190910_180733129.jpg (72.14 KiB) Vist 5556 ganger
IMG_20190910_180954473.jpg
IMG_20190910_180954473.jpg (39.53 KiB) Vist 5556 ganger
- Landcruiser HDJ100 1999
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»