100n viser for lav utetemperatur

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av Vegard »

Hei,

100n har fått feil på visning av utetemperatur. Problemet er som følger: Når bilen har stått parkert en stund, og blitt "garasjetemperert" viser den rett temperatur. Den viser også rett temperatur den første delen av en kjøretur, men siden vil temperaturen gå lavere enn reell temperatur. F.eks viste bilen i går 14-15 grader da det var 20-21.

Gjorde et skudd i blinde og byttet sensoren uten at det hjalp.

Sensoren skal etter hva jeg forstår gi høyere motstand ved lavere temperatur. Mistenker derfor at det er dårlig kontakt et sted og dette forsterkes når bilen varmes opp ved bruk.

Utetemperatur inngår nok som data til klimaanlegget, og dermed virker ikke dette helt optimalt.

Noen som har gode ideer til feilsøking eller kan skaffe relevant utdrag av EWD for 10/2004 HDJ100?
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av ofrovold »

Interesant problem! Hvor ligger sensoren?
I og med den er riktig i "garasjemodus", hva viser den hvis bilen bare står i sola, uten å vært kjørt først.


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av Vegard »

Hallo Øystein!

Sensoren ligger omtrent rett over ramma på passasjersiden framme
Bilde

Har ikke gjort testen med parkering ute i sola. Første gang jeg oppdaget dette var på en lengre kjøretur i påska: Ut av garasje, viste den riktig ca 12 grader. Sank fornuftig til -1, men ble så værende der i flere timer tross i at utetemp var ca +6.

Jeg hadde før dette dratt kabler fra gjennom torpedovegg på passasjersiden i forbindelse med montering av et LU-kit. Kan kanskje ha skadet noe i den forbindelse. Alt annet virker som før.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av frode »

Enig, spennende problem :)
Har du det du trenger av dokumentasjon? Ifølge diagnoseseksjonen i FSM (vedlagt) går forbindelsen mellom ECU (AC-amplifier) og sensor gjennom to multiplugger.
TAM-circuit.pdf
(66.08 KiB) Downloadet 216 gange
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av ofrovold »

Har du den gamle sensoren enda?
Min viser litt for varmt i forhold til utetemperaturen. Kansnje jeg må forske, litt selv. Kanskje vi skulle bytta?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av Vegard »

Takk Frode og Øystein!

Frode, det utdraget er nyttig! Jeg brukte koblingsskjema fra UZJ100 i går, men hadde ikke den biten som omhandler feilsøking.

Da jeg kikket på dette i går fikk jeg ikke fargekodene til å gå opp med pinnenummer på kontakten, men ser at ditt dokument angir samme farger og nummer. Får ta en sjekk til.

Målte den gamle sensoren i går. Observerte at motstand endrer seg raskt ved å gå fra skygge til sol eller når jeg heller på kaldt vann. Motstand ved ca 21 grader utetemp (skygge) var ca 1,9 kOhm. Har innetemperatursensor liggende løst også, og den gir samme verdier som utetempsensoren. Er ganske sikker på at både gamle og nye sensorer er iorden.

Observasjon på bil i går.
- Temperaturangivelse i bilens display i garasje var 17 grader, noe som samsvarer med sprittermometer.
- Kjørte ut til 21 grader utetemp. Temp i bilen steg da til 19, men til 21 på sprittermometer.
- Samtidig ble den gamle sensoren plassert ute ved siden av bilen, og motstand sank fra ca 2,4 til ca 1,9 der den stabiliserte seg.
- Helte et par kopper kaldt vann på sensor på bil, og display i bilen gikk ned til 15 grader.
- Deretter gikk ikke temperatur på display i bil opp igjen, selv ikke ved (forsiktig) bruk av varmluftspistol!

Skal feilsøke mer når det blir tid. Håper jo å finne avvik mellom motstand målt i et kontaktpunkt i kabler og rett på sensor, men det er vel også en fare for feil på AC-amplifier?
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av ofrovold »

@Vegard
Det ser ut som tilsvarene (dog ikke likt) har forekommet før. Løse kontaktpunkter kan nok være et sterkt kort.
https://www.pradopoint.com.au/forum/-12 ... play-fault


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av ofrovold »

@Vegard
Regner med du har vært på mud forumet å kikket på denne:
https://forum.ih8mud.com/threads/ambien ... t-11336915

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av Vegard »

Takk Øystein, har sett de trådene før, men har ikke klart å dra nødvendig hjelp ut av dem.

Fant de rette pinnene og målte slik dokumentet fra deg Frode beskriver i går. Alt ser rett ut, og spenningen endrer seg fornuftig opp og ned avhengig av om jeg kjøler eller varmer sensoren. Fikk også målt motstanden mellom de aktuelle pinnene når kontakten er koblet fra, det vil si rett på sensor men gjennom hele ledningsnettet, og motstanden er også helt fin og regulerer opp og ned som den skal.

Til tross for at målingene tyder på at signalet til AC-amplifier fra sensor er ok, så reguleres ikke visning av temperatur i displayet opp. Lurer derfor på om feilen ligger et sted fra og med AC-amplifier og til og med multi-display.

Frode, har du en feilsøkingsbeskrivelse for multi-display (det er hva det kalles for UZJ)? Det ser ut til å være inngang 1 på kontakten, kabelfarge Blå-Rosa. Målte spenningen mellom denne og jord (men aner ikke om det er fornuftig), og denne varierte hurtig mellom ca 4 volt og 0 volt.

Bjørn Erik forteller han har opplevd det samme som meg på en 100 han har hatt, altså at temp-måler henger på laveste registrerte temperatur. Forstår det som han mener det er fullstendig galskap å legge ut på langtur med et såpass ustabilt kjøretøy som 100n. 80 vil derimot fungere fin :D
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av ofrovold »

Kvikksølvet i 80 fungerer vel. Men hvordan har det gått med utetempen?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av frode »

Jeg ville sjekket jording nøye.
Se evt dette feilsøkingsskjema for AC-ecu:
AC-amp-terminals-2004.pdf
(97.71 KiB) Downloadet 203 gange
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av frode »

Her er det jeg har på multi display:
multidisplay.pdf
(51.79 KiB) Downloadet 198 gange
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: 100n viser for lav utetemperatur

Innlegg av Vegard »

Jeg har ikke rukket å gjøre meg ferdig med feilsøking, og nå blir det ferietur med bilen.

Så langt jeg forstår er signalet inn til AC-amp riktig. Målte med ocilloskop signalet ut, og det er digitalt med et tydelig repeterende mønster ved 12 grader vist utetemp. Neste skritt blir å måle mer med ocilloskop ved forskjellige temperaturer for å se om det digitale signalet endres.

Skal sjekke jordingspunkter og lese de siste dokumentene du la ut Frode. Er jo topp om det kun er å fikse jording, verre om jeg må kjøpe ny ac-amp.

God sommer!
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»