Tenningslåsen tok kvelden!

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av KjellOlsen »

Da var det min tur til å knekke dette staget. Bilen står trygt påjobben til kona, så ingen fare. Bestilte nytt på ebay, så hvis det er riktig type bestiller jeg et i reserve. Ca 300,-med frakt, er jo ikke galt.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av JanP »

Dette staget er jo det samme som 120-serien har vært plaget med, om bilder som er opplastet på forrige side ikke lyver. Og for de som kommer inn på denne tråden i 100-delen av forumet så legger jeg ved en link til 120-delen. Flere har beskrevet dette, og den vanskeligste biten er kanskje å skru ut den elektriske tilkoblingen helt i bunnen. 2 stk små stjerneskruer som må bort, slik at den defekte biten kan lirkes ut. Og så må man huske å frigjøre rattlåsen for man får ut staget. En 4" spikker bøyd 90 gr i enden gjorde susen. Og den må brukes når nytt stag skal på plass. Og så er det mulig å sette inn nytt stag 180 gr feil, etter det en fra Trøndelag erfarte.

Jeg laget også en veiledning slik jeg gjorde det når staget ble byttet. Og det er lenker til (gamle) selgere på Ebay som skaffer dette staget til 60-70 Euro. Men priser kan gå opp og ned. Jeg fikk staget samme i posten samme dag som det knakk hjemme på gårdsplassen. Mere hell kan man ikke ha.


Her er det mye tips, både tekst og bilder: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... &start=100
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av KjellOlsen »

Da var delen ankommet, og montert. Problemet var å få ut den brekte biten. Den måtte selvfølgelig legge seg på tvers under den tappen som er fjærbelastet til rattlåsen. Etter mye fikling til ingen nytte med spiker, tynne skrutrekkere, lang tynn nebbtang osv, lånte jeg to passe lange strikkepinner av sjefen. Bøyde den ene 90" i ene enden, og en litt større knekk i andre enden som håndtak. Holdt unna rattlåsen med den ene, og fikk fiklet kroken på den andre under biten, og da var det ganske greit å få den ut. Fikk inn den nye biten kun ved hjelp av spisstang i enden. Måtte flytte over et låseblikk i toppen av pinnen som går inn i sylinderen. Bilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av JanP »

Kjell: strikkepinner er sterkt undervurdert som verktøy. Det samme er konas kakepensel. De pleier ikke å bli så gamle. :shock:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»