Tenningslåsen tok kvelden!

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

ponton
Innlegg: 30
Ble med: ons feb 08, 2006 2:49 pm
Lokasjon: Sandnes

Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av ponton »

Etter en tur på søndag der alt fungerte som normalt med flere start/stopp skulle jeg ut en liten tur for å finne den forsvunne 6-åring.
Setter nøkkelen i, rattet reagerer som normalt og går til siste posisjon, vrir om og ingenting skjer. Og jeg mener ingenting.
En ting er at tenninga ikke kommer på men jeg kjenner tydelig at "innmaten" i tenningslåsen ikke blir med rundt.
Nøkkelen stopper der den skal stoppe men har altså glemt å ta med seg noe på veien.
Ingen tvil om at også dette blir en dyr affære, antydet 4700 for tenningslåsen og evt 2000 for braketten.
Er det noen som har vært borti lignende?
Er mottakelig for alle råd og tips slik at jeg kan få "Land Cruiseren fra Helvete" på veien igjen.
Riding... In The Shadow Of The Blues

Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85

Sandnes - Rogaland
ponton
Innlegg: 30
Ble med: ons feb 08, 2006 2:49 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av ponton »

Ny rapport. Etter noen timer ute i snøen der det meste rundt rattstammen er demontert ser det ut for at selve tenningslåsen er intakt. Det er firkantpinnen fra tenningslåsen og videre innover som er knekt tvert av. Kan nok skje med uvøren bruk av nøkkelen hvis rattlåsen er litt kinkig.
Så jeg slipper å bytte tenningslås til nesten 5 høvdinger, bestiller firkantpinnen til ca 2 i morgen. Slipper også å måtte operere med 1 nøkkel til tenninga og 1 til dørene.
Men, Land Cruiseren fra Helvete fornekter seg nok ikke. Tipper at noe dyrt tar kvelden så snart denne operasjonen er completed.

To be continued...
Riding... In The Shadow Of The Blues

Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85

Sandnes - Rogaland
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av frode »

Har du delenr på den pinnen?
Vil bare studere saken for å være klar når det skjer :shock:
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av Roall »

Hei, dette opplevde jeg også på den gamle 100`n. Enkel sak å bytte, og prisen var vel ca 1500,- eller noe.
Jeg demonterte låsen på stedet der den gikk i stykker på litt over en halv time og brukte et skrujern som nøkkel et par tre dager, og monterte den nye låsen på parkeringsplassen hos Toyota.

Tror det var den eneste feilen på bilen mens jeg hadde den :!:
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av cruisera100 »

Tenningslåsen min har også tatt kvelden. Beskrivelsen er nokså lik det ponton skriver. Den står i posisjon der radio er på, men alt annet dødt, ingen "fjær motstand" der starter skal koble seg inn. Er løsningen en del som sitter etter tenningslås? Får man lett ut låsen uten å ødlegge den?Takk for svar
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av cruisera100 »

Har fått ut låsen og den ytre delen som er knekt, men får ikke ut siste biten. er det noen som vet om den el kontakten må vekk for å få vrid biten tilstrekkelig til å få den ut ?
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av Jarle »

Huff og huff :x :evil:
Da var vi her :(
2.755,- inkl moms hos Jæger i Bergen. Minus 10% NLCK rabatt.
Delenummeret skal vel være 45280-60500 for HDJ100, 1999.

Her er noe jeg fant på ih8mud.

Picked up the parts and went to work. It turned out to be much easier than I first thought. The procedure can be done in 2-3 different ways. The first one is to do what the dealer does (or at least what they say they do) and take out the whole steering column and do all the work on a bench. Or you can loosen the upper 4 bolts holding the column and bring it down a little for better access. The third and easiest way to do it is to just exchange the broken Cam Rod without taking the whole housing off the column.

In an earlier post somebody mention that they had to sacrifice the lower plastic cover below the steering wheel due to the steering wheel being locked via the steering lock (one or two screws are behind the steering wheel). This will not be necessary if you take the ignition sleeve and the first of the two broken Cam Rod pieces out of the housing. This will enable you to stick a screwdriver inside and push on the locking mechanism for the steering lock so that the steering wheel can be turned to access the screws.

However, if you do it the way I just did it, you don't even have to remove the upper two plastic covers.

This procedure (which takes less than an hour to do) is for an LX470 2002:
First remove the plastic cover that sits under the steering column which houses the rear window buttons, the gas fill cover and the hood latch. Remove it completely for easy access. Four Philips screws hold the two latches. Four electrical connections also need to be disconnected. Also remove the metal plate held down by four 10mm bolts. This gives you better access.

Remove the black ring that's around the ignition (one Philips screw) and place it to the side.

Now remove the key cylinder by inserting the key to the ON (or somewhere between ON and Acc) position and push a small screwdriver or a small punch in to the whole underneath the housing to release the key cylinder.

After removing the cylinder make sure you take a look at exactly which position the broken Cam Rod is in so that you get it right when inserting the new one later. I believe you can also look at the new one you just bought as they don't sell just the Cam Rod, but the whole housing.

Now the small broken piece needs to come out and this is where it gets a little trickier. As you will see on the new housing, there is a slot that allows you to insert or remove the Cam Rod which also acts as a lock so the Cam Rod doesn't come out again. Doing the whole procedure this way makes it difficult if not impossible to have a look in the back of the housing since it's still attached to the steering column.

The next step is to remove the two Philips screws holding the white plastic part that is attached to the back of the housing. It's possible to get a medium sized Philips screwdriver in there and remove the screws, but quite difficult to get the screws back in again. (tape the screw to the screwdriver while trying to locate the holes). Then back off the plastic part about 1/4" so that the Cam Rod can be turned easily. Using a pair of very long needle pliers the broken part can now be turned and pulled out. This is where you will look at the new Cam Rod and the new housing to see how to position the broken off piece inside the housing so that it can be extracted. Mine had to be turned about 90 degrees to the left.

After this you take the new Cam Rod and push it in all the way so that the slot in the housing is aligned with the part of the Cam Rod that needs to fit in this slot. I used a pair of needle pliers to push the rod in. Then turn the Cam Rod so it's in the same position as the old one was in when you first took it apart. This should prevent you from placing the rod in the 180 degree wrong position. If you turn it 180 degrees the wrong way I believe you will have to use procedure 1 or 2 (removing the housing by drilling out the bolts) since the Cam Rod is now in the way for you to get in with a long screwdriver and release the steering lock. Fortunately it worked the first time for me.
Vedlagte filer
Håper delen nede til høyre er med i Bracket Assembly
Håper delen nede til høyre er med i Bracket Assembly
CIMG3232.jpg (56.77 KiB) Vist 18771 ganger
Slik kan det gå. Dette er fra Amerika.
Slik kan det gå. Dette er fra Amerika.
CIMG3233.jpg (69.61 KiB) Vist 18771 ganger
Delenummeret for 1999 HDJ100 er 45280-60500
Delenummeret for 1999 HDJ100 er 45280-60500
Capture.jpg (52.31 KiB) Vist 18771 ganger
Jarle
per2re
Innlegg: 54
Ble med: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av per2re »

har akkurat kost meg med samme sak. Var heldig, rattlås gikk ikke på og kunne bytte bare pinnen. Men prisen har gått opp, 2750,- inkl. klubb-rabatt....
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av superhansen »

Tydeligvis en svakhet på flere modeller dette da.De ryker jo på 120'n i fleng også.Såpass mange tilfeller her på forumet at jeg har ett slikt stag liggende klart i hanskerommet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av JanP »

Det her er jo en gammel kjenning, som har skapt mye forbannelse for oss 120-eiere (og sikket mange andre Lexus og Hilux ec). :shock:
Men det merkelige er at Toyota ikke ville selge oss denne pinnen, men hele enheten. Og når jeg holdt på med det for vel 1 år siden kostet hele enheten ca 5500 veiledende, eks ev rabatter. Det var ikke mulig å skaffe bare pinnen. Se denne tråden:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=39 ... 3&start=40

Fant den etterhvert i Spania, og, og med frakt ble det rundt 7-800 kr. Så dere som må kjøpe den til 100; kanskje er det et par tusen spart på å kjøpe den fra Spania? Linken til selger på Ebay ligger i den tråden. Ingen grunn til å kaste 2000 ut av vinduet
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av pirken »

Millner har også den på siden sin, men ingen pris

http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... on-housing
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av dpm »

Vekker denne til live. Fikk dere tak i bare selve akslingen hos Toyota her på berget?
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av cruisera100 »

Hvis jeg husker riktig , så får du ikke bare kjøpt delen som knekker i norge . Selve lås sylinder beholder du , men armaturet rundt lås sylinder (som vist på Jarle sine bilder) følger med delen du trenger ! Slik var det i alle fall - . Det er litt kødd å få ut den bitten som sitter igjen, synes å huske mann måtte ta av den elektriske kontakten bak- 1 skrue midt i , bak fra - men jeg er ikke helt sikker. Jeg slapp i alle fall å ta av hele armaturet. . Send en mail til Milner 4x4 og spør etter delen . De skaffer ting - og uansett , sparer du masse.
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av Jarle »

Det kan være at noen skaffer denne uoriginalt, men Toyota tror jeg ikke selger i løst.

Her er noen:
https://shop.cruiserparts.net/index.php ... s_id=33834

Men prisen er jo like høy som en komplett fra Amayama eller Partsouq.
https://www.ebay.com/itm/4528060500-Gen ... xt&vxp=mtr

Jeg betalte 144 USD for en slik komplett inkl frakt.
Jarle
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av dpm »

Min tok kveld på lørdags morgenen, lokasjon: nord Finland. Temperatur: -32°c.

Takk og lov for at man hadde mat og tak over hodet der og da.

Nå er bilen kommet hjem og blir reparert så snart jeg har fått tak i delen, toyota i tromsø skal ha 4530,- for hele huset. Jeg er redd det går den veien bare på grunn av tidsrammen ved å bestille på ebay.
Men jeg skal uansett sende en mail til Millner og høre om de kan hjelpe.
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av pirken »

Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av Jarle »

Hvis ikke frakten er for dyr får du jo denne i postkassen uten å betale toll/moms.
:D
Jarle
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av dpm »

Har fått tak i pinne nå, satser på å bytte i kveld.

Bestilte fra denne linken
https://www.ebay.com/p/Ignition-Lock-Cy ... 2644&rt=nc

Bestilt 31/1 og fikk den levert på dør i Tromsø 2/2 av DHL. Her snakker vi hurtig frakt!
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av Jarle »

Imponerende!
Hold oss gjerne oppdatert om den virker som forventet. Hvordan ser kvalitet/passform ut, sammenlignet med den originale?
Jarle
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Tenningslåsen tok kvelden!

Innlegg av dpm »

Da er den byttet, knotet vel ca 1,5 time med det.
Passformen var 98%. Var nødt til å file litt med et baufilblad i sporet hvor messinglåsen skal stå, ellers er den identisk.
Jeg har sett at noen er forsterket der de knekker, denne var ikke det, men jeg bestiller en til og hiver i hanskerommet.

Jeg glemte å legge på fett før jeg monterte den inn, men jeg skal prøve å trekke ut tenningslåset og spraye inn litt teflonapray for jeg synes den gikk noe tregt, selv om den nok "sliter" seg til.
Jeg så i grunn ikke noen metode for å trekke den ut igjen etter at den var satt inn, for den blir jo låst fast inni der. Noen som vet hvordan man gjør det? I fall det skulle bli behov for oppfetting.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»