Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
Jada, nå blir det vel bråk, men.
Etter å ha eid 80 noen uker så er det ting jeg er skuffet over. Jeg tenker ikke på min bil, men 80er generellt.
Hva er en HD cruiser!? Her er mine kriterier (få, men viktige kriterier)
• Overdimensjonert girkasse, som med dårlige oljer skal kunne runde 500k uten problemer
• HD skal kunne vedlikeholdes med vanlige/dårlige oljer.
• HD skal ha den enkleste form for 4wd, og ikke under noen omstendighet permanent 4wd.
• HD skal ha færrest mulig feilkilder.
Dette gjør i mine øyne at en 80 egentlig er en LightDuty
• Girkassene er ikke sterke nok, de går skjelden helt i stykker, men de er ikke dimensjonert for å tåle motoren. Synk problemer er ekstremt vanlig.
• På en HD skal man kunne fylle på dårligste form for oljer på girkasser og aksler. Det er svært viktig å ha riktig olje i girkassene på 80ene. Gutta i Afrika og i Australia må ha mulighet til å bruke samme giroljer som de bruker på traktoren eller lastebilen. Vanlig mineralsk API GL 4-5. På 40 serien kan du fylle på med oppvaskvann og Zalo og en liten skvett olivenjole så funker alt som det skal.
• At 80en har permanent 4wd er bare latterlig. Når i all verden trenger man det!? Det resulterer i at drivknuter slites ekstremt mye mer enn en bil med frihjulsnav. Det krever også senterdiff og senterspærre. Det er rett og slett mer mikkmakk som kan gå istykker.
• Diffen i framakselen er 8". Teit på en bil med såpass mye motor og vekt. (jeg vet at en del nyere HD70 serie har det samme, det er også utilgivelig)
• Når det først er spærrer på disse bilene så skal ikke det kobles inn med EL, det skal være vajer. Man står ikke med multimeter og feilsøker i myra i Russland, man skal ligge å rote etter en vajer med tang!
• Kryss i mellomaksler er samma som Lux og LJ serien. Hva er vitsen med det når de har større kryss i delekatalogen sin?
80en er rett og slett ikke en bil som kan dure og gå i Afrika på lik linje med en 40, 60 og HD 70 serie.
Jeg har mange gode ting å si om en 80, men noen Heavy Duty- det er det ikke!.... For å være helt ærlig så er vel en LJ70 bedre dimensjonert i forhold til motoreffekt og vekt.
Nå skal det sies at jeg bryr meg fint lite om HD og LD. Tenkte bare jeg skulle dra litt i de "Heavy duty 80 leggene" som er her inne:)
Dette er et dårlig skrevet, men seriøst innlegg fra min side (trøtt etter å ha sett NYR / NJD i natt- go Zuuuke!).
Etter å ha eid 80 noen uker så er det ting jeg er skuffet over. Jeg tenker ikke på min bil, men 80er generellt.
Hva er en HD cruiser!? Her er mine kriterier (få, men viktige kriterier)
• Overdimensjonert girkasse, som med dårlige oljer skal kunne runde 500k uten problemer
• HD skal kunne vedlikeholdes med vanlige/dårlige oljer.
• HD skal ha den enkleste form for 4wd, og ikke under noen omstendighet permanent 4wd.
• HD skal ha færrest mulig feilkilder.
Dette gjør i mine øyne at en 80 egentlig er en LightDuty
• Girkassene er ikke sterke nok, de går skjelden helt i stykker, men de er ikke dimensjonert for å tåle motoren. Synk problemer er ekstremt vanlig.
• På en HD skal man kunne fylle på dårligste form for oljer på girkasser og aksler. Det er svært viktig å ha riktig olje i girkassene på 80ene. Gutta i Afrika og i Australia må ha mulighet til å bruke samme giroljer som de bruker på traktoren eller lastebilen. Vanlig mineralsk API GL 4-5. På 40 serien kan du fylle på med oppvaskvann og Zalo og en liten skvett olivenjole så funker alt som det skal.
• At 80en har permanent 4wd er bare latterlig. Når i all verden trenger man det!? Det resulterer i at drivknuter slites ekstremt mye mer enn en bil med frihjulsnav. Det krever også senterdiff og senterspærre. Det er rett og slett mer mikkmakk som kan gå istykker.
• Diffen i framakselen er 8". Teit på en bil med såpass mye motor og vekt. (jeg vet at en del nyere HD70 serie har det samme, det er også utilgivelig)
• Når det først er spærrer på disse bilene så skal ikke det kobles inn med EL, det skal være vajer. Man står ikke med multimeter og feilsøker i myra i Russland, man skal ligge å rote etter en vajer med tang!
• Kryss i mellomaksler er samma som Lux og LJ serien. Hva er vitsen med det når de har større kryss i delekatalogen sin?
80en er rett og slett ikke en bil som kan dure og gå i Afrika på lik linje med en 40, 60 og HD 70 serie.
Jeg har mange gode ting å si om en 80, men noen Heavy Duty- det er det ikke!.... For å være helt ærlig så er vel en LJ70 bedre dimensjonert i forhold til motoreffekt og vekt.
Nå skal det sies at jeg bryr meg fint lite om HD og LD. Tenkte bare jeg skulle dra litt i de "Heavy duty 80 leggene" som er her inne:)
Dette er et dårlig skrevet, men seriøst innlegg fra min side (trøtt etter å ha sett NYR / NJD i natt- go Zuuuke!).
Re: 80en degradrderes herved til en Light Duty Cruiser
Ja nå ble jeg skikkelig forbanna, makan til sprøyt...
Neida du er sikkert inne på noe men de brukes da flittig rundt om i afrika austrlia mm. Jeg har ikke kontroll på alle dine påstander, men det med konstant 4x4 er jeg enig i. Uansett funker bilen min bra og jeg er storfornøgd. Så er det vel også slik at en 80 har noe bedre komfort en en 40 serie. Og flere duppeditter som kan feile.
Jørgen
Neida du er sikkert inne på noe men de brukes da flittig rundt om i afrika austrlia mm. Jeg har ikke kontroll på alle dine påstander, men det med konstant 4x4 er jeg enig i. Uansett funker bilen min bra og jeg er storfornøgd. Så er det vel også slik at en 80 har noe bedre komfort en en 40 serie. Og flere duppeditter som kan feile.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Finner fram popcorn...
Dette kan bli gøy!
Hadde jeg hatt flere innlegg på dette forumet, hadde jeg slengt meg på jeg også, men det får være for nå...
Dette kan bli gøy!
Hadde jeg hatt flere innlegg på dette forumet, hadde jeg slengt meg på jeg også, men det får være for nå...
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
- knut eivind
- Innlegg: 1818
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
du har en god del gode poeng her, spesielt synes jeg det er tragisk med kronisk 4wd og de små mellomakselkryssene.
har fremdeles lyst på en 80, men jaggu begynner hj61 og krabbe høyt opp på ønskelista også
har fremdeles lyst på en 80, men jaggu begynner hj61 og krabbe høyt opp på ønskelista også
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Jeg er veldig lett å missforstå:) mener ikke det er en dårlig bil, men no HD stempel synes jeg ikke den fortjener.
- knut eivind
- Innlegg: 1818
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
sånn egentlig så er det faktisk bare to ting som er av HD type på en 80
1. bakakselen
2. motoren
1. bakakselen
2. motoren
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Uenig med deg i det meste her Håvard, 80 virker som en svært solid bil. De fleste av punktene dine er jo ikke problemområder, i hvert fall ikke i et HD/LD-perspektiv.
Kryssa er bra, har da ikke hørt at folk har problemer med dem. Har du? Og har du sjekket størrelsen på kryssa i bakre mellomaksel?
Kassa ryker så godt som aldri (men synkronisering er dårlig på en del biler før 95)
Framdiffen ryker vel i noen tilfeller, kan kanskje være enig der.
CV-ledda holder leeenge for en permanent 4-trekker. (og enda lenger for modeller fra 95 og ut)
Ville på ingen måte bytta ut permanent 4-trekk med part-time! (men 80n ble jo solgt som det også)
Ruster adskillig mindre enn tidligere cruisere.
Sperrer som brukes og passes på en sjelden gang er bra. Også wire kan sette seg.
Det er deilig å slippe bladfjærer!
Motoren, er den mer HD enn resten? Tja, skjønner ikke det. Den er holdbar men har rotasjonspumpe som det sies vil trenge overhaling rundt 300 tusen km en plass. Videre bør dysene overhales rundt 150-200 tusen, men det gjelder vel eldre dieseler også. Bilen har reg.reim, ikke mye HD over det heller kanskje? Likevel er det en god og holdbar motor.
Skinnet i ratt og seter kunne vært mye bedre, men skinn er vel LD uansett. Bedre med plast.
Videre så vil jeg jo si at eldre cruisere har sine slitasjeområder de også, naturlig nok. Har hatt transferkasse med gåene lager jeg. Motor som har gitt opp (3B med turbo) Akslinger med mye slakk i pinjong (dårlig lager) osv osv. Stooore, men utslitte kryss har jeg også hatt.
For å finne problemområdene på en bil generelt, så må en se mer enn på eget eksemplar -ellers blir det litt tullete. Du husker vel den grønne 42en min, den var temmelig slakk alle veier, men det var jo ikke fordi bilen var for dårlig bygget, men hardt brukt. Det samme vil gjelde 80er.
Kryssa er bra, har da ikke hørt at folk har problemer med dem. Har du? Og har du sjekket størrelsen på kryssa i bakre mellomaksel?
Kassa ryker så godt som aldri (men synkronisering er dårlig på en del biler før 95)
Framdiffen ryker vel i noen tilfeller, kan kanskje være enig der.
CV-ledda holder leeenge for en permanent 4-trekker. (og enda lenger for modeller fra 95 og ut)
Ville på ingen måte bytta ut permanent 4-trekk med part-time! (men 80n ble jo solgt som det også)
Ruster adskillig mindre enn tidligere cruisere.
Sperrer som brukes og passes på en sjelden gang er bra. Også wire kan sette seg.
Det er deilig å slippe bladfjærer!
Motoren, er den mer HD enn resten? Tja, skjønner ikke det. Den er holdbar men har rotasjonspumpe som det sies vil trenge overhaling rundt 300 tusen km en plass. Videre bør dysene overhales rundt 150-200 tusen, men det gjelder vel eldre dieseler også. Bilen har reg.reim, ikke mye HD over det heller kanskje? Likevel er det en god og holdbar motor.
Skinnet i ratt og seter kunne vært mye bedre, men skinn er vel LD uansett. Bedre med plast.
Videre så vil jeg jo si at eldre cruisere har sine slitasjeområder de også, naturlig nok. Har hatt transferkasse med gåene lager jeg. Motor som har gitt opp (3B med turbo) Akslinger med mye slakk i pinjong (dårlig lager) osv osv. Stooore, men utslitte kryss har jeg også hatt.
For å finne problemområdene på en bil generelt, så må en se mer enn på eget eksemplar -ellers blir det litt tullete. Du husker vel den grønne 42en min, den var temmelig slakk alle veier, men det var jo ikke fordi bilen var for dårlig bygget, men hardt brukt. Det samme vil gjelde 80er.
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Vil vel påstå at bilhold på en Hdj 80 er problemfritt I alle kjærlighets skal pleien stå i fokus
Sjøl om 80 ikke er perfekt så er det ikke mye som er betre en 80 kansje j4 og j6,Synest HD 70 serie virke litt pinglete og eg,er jo spiral fjøre foran og liten diff foran, og dette er produsert i nyere dato
80 er den siste LC Hd som er her på berget,alt med ifs er prado allså 90-100-120.150-200
Sjøl om 80 ikke er perfekt så er det ikke mye som er betre en 80 kansje j4 og j6,Synest HD 70 serie virke litt pinglete og eg,er jo spiral fjøre foran og liten diff foran, og dette er produsert i nyere dato
80 er den siste LC Hd som er her på berget,alt med ifs er prado allså 90-100-120.150-200
Senest rettet af OJM lør feb 19, 2011 7:55 pm, rettet i alt 1 gang.
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Neida. F.eks kryssa er ikke et problemområde. Som sagt 80er er gode biler, men den fortjener ikke no mer hd status enn f.eks en 90:)
Artig med litt debatt i en ellers svært så enig flokk:)!
Artig med litt debatt i en ellers svært så enig flokk:)!
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Hvis du legger til et "min" i overskriften, så kan folk være så uenig de bare vil Men er litt enig med deg, i forhold til vekt så er en lj70/kzj70 ikke noe mindre hd i dimensjonene. Men skal man trekke tilhenger etc så er jo en 80 overlegen. Er jo ikke bare upraktisk med awd heller, da er den jo alltid klar for glatten uten at en må ut og skru. Så får man heller bytte drivknuter når man bytter hjullager/roter i knokkelhus.
Var jo en norsk med i budapest-bamako også
Edit: hehe "Håvard's LDJ80-garasje"
Edit: Jeg har også lyst på 80 en gang, har likt de siden jeg første gang så en i USA i 95'.
Var jo en norsk med i budapest-bamako også
Edit: hehe "Håvard's LDJ80-garasje"
Edit: Jeg har også lyst på 80 en gang, har likt de siden jeg første gang så en i USA i 95'.
- knut eivind
- Innlegg: 1818
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
har motoren reg.reim?
jeg er herved enig med Håvard. men fremdeles er en 80 høyt opp på ønskelista mi
jeg er herved enig med Håvard. men fremdeles er en 80 høyt opp på ønskelista mi
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Hva er det som avgjør om en Cruiser er LD eller HD?
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Ja for det kan jo ikke bare være alderen som teller
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Hehe nei, jeg vet ikke om det er et begrep engang, eller om det bare er noe vi snakker om her i Norge.Vegard skrev:Hva er det som avgjør om en Cruiser er LD eller HD?
Godt poeng Jon, jeg endrer tittelen så den blir personlig
I dag er 80en på veien, alt virker som det skal. Vacuum funker på både clutch og brems- og alle oljer er byttet (ink. bremse og clutchveske). Masse deilig motor i den
Re: 80en degraderes herved til Light Duty Cruiser
Fin tråd!OJM skrev:Vil vel påstå at bilhold på en Hdj 80 er problemfritt I alle kjærlighets skal pleien stå i fokus
Sjøl om 80 ikke er perfekt så er det ikke mye som er betre en 80 kansje j4 og j6,Synest HD 70 serie virke litt pinglete og eg,er jo spiral fjøre foran og liten diff foran, og dette er produsert i nyere dato
80 er den siste LC Hd som er her på berget,alt med ifs er prado allså 90-120.150-200
Nå trodde jeg HD begrepet kom fra typebetegnelsa; HDJ, som er både i 80 og 100! 100 har ifs altså Odd, så smekk den inn sammen med de andre Pradoene bortsett fra 105 da.
Skal en ha slik dengebil for Afrika, så er vel HD70 serie mest naturlig, men særlig komfort får en vel sjelden i en undermotorisert bil på bladfjører, som er lagd for å vare ut i evigheten. BJ og HZJ særlig utg. før 1990 med 6-bolt, bladfjører og 9" framdiff, der kan vel omtrent melangepakka (margarin) brukes både som drivstoff og smøreolje.
Håvard, nå om du ikke finner ut om 80`n er grov nok for deg, så får du vel se etter om LR f.eks. har grove nok differ og kryss , det er da mange av de i Afrika hvertfall.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
hehe, det som er komfortabelt og deilig har en tendens til å bli LD...
Men hva er egentlig greia med drivknutene på 80'n? er ikke de berykta for å være gode?
hvorfor er de annerledes, og hvorfor er de dyrere en de vanlige?
Hvilke drivknuter er det f.eks i 105? Og nyere 7x?
Men hva er egentlig greia med drivknutene på 80'n? er ikke de berykta for å være gode?
hvorfor er de annerledes, og hvorfor er de dyrere en de vanlige?
Hvilke drivknuter er det f.eks i 105? Og nyere 7x?
Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
Drivknutene er sterkere enn på alle modeller før det. De er fine de. Poenget mitt var at med fulltime 4wd så slites de mye mer enn de trenger å slites.
Kjørte til Halden i dag med 80en. Fin bil gitt! men jeg må få lagt eksosen ut bak, nå går den ut foran bakjulet, det blir bråk av sånt.
Kjørte til Halden i dag med 80en. Fin bil gitt! men jeg må få lagt eksosen ut bak, nå går den ut foran bakjulet, det blir bråk av sånt.
Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
Drit i CV ledda bare klem til med fulltime 4wd Håvard, så kommer du ut av GRUNERmyra veit du
Tar med et ekstra sett CVledd hjem jeg, så da er vel de bytta på et kvarte og en øl om det skulle
trenges.....
Tar med et ekstra sett CVledd hjem jeg, så da er vel de bytta på et kvarte og en øl om det skulle
trenges.....
Classic LC FRELST
Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
HD eller ei, spiller igrunn ikke noe rolle for meg - det er uansett den bilen jeg trives best i og med! Bilen er jo helt konge!
Svakheter har den absolutt, men de fleste andre aktuelle biler har flere! Framdiffen er nok svakeste punktet på drivlinjen og det er jo noen som har bygd om framakslingen med deler fra 80 og diff fra 60.
Det med permanent fitrekk ser jeg på som en fordel. Det er ihvertfall uaktuellt å kjøpe et av de part time kittene som er tilgjengelig. Jeg er ikke sikker, men beholder man senterdifferensialen når man monterer et sånt sett?
Svakheter har den absolutt, men de fleste andre aktuelle biler har flere! Framdiffen er nok svakeste punktet på drivlinjen og det er jo noen som har bygd om framakslingen med deler fra 80 og diff fra 60.
Det med permanent fitrekk ser jeg på som en fordel. Det er ihvertfall uaktuellt å kjøpe et av de part time kittene som er tilgjengelig. Jeg er ikke sikker, men beholder man senterdifferensialen når man monterer et sånt sett?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)
Neibeaas skrev: Bilen er jo helt konge!
- part time kittene -
beholder man senterdifferensialen når man monterer et sånt sett?
Skulle gjerne hatt den funksjonen intakt ja, men det er vel litt av poenget å skille helt mellom 4x2 eller stivt 4x4. Sentersperreknappen blir jo enten utkobling av drift framover eller låsing mellom fremre og bakre mellomaksel, som på J4, J5, J6 og J7..Da bruker en ikke 4x4 mer enn når en trenger det, da helst. (J5 er vel eneste som ikke er levert med frihjulsnav orginalt, dog heller ikke reduksjonsgir i traversen.)
Bjørn Erik, du har jo sånn viskosesenterdiff, som drar hovedsaklig bare i bakakselen, men trekker med framakselen når rotasjonshastigheten har blitt mye ulik etter noen sekunder.
Husker ikke når den kom, men det var ikke viskose på transferen til automat`n min, nå er jeg usikker på hva jeg har, men tror det var standard fra -94. Ser det anbefales å ha part time når en kjører med Longfields CV på veien, http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... -only.html -fordi det er mykere metall som slites ut raskere enn vanlige, men offroad er de som resten av bilen, -Konge!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,