AC på min hj 61

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
rocksteady
Innlegg: 14
Ble med: ons aug 23, 2017 7:32 pm

AC på min hj 61

Innlegg av rocksteady »

Hei

Noen som har peiling på dette? Hvordan, ca kostnad osv. Det var vel en form for klimaanlegg eller lignende en gang på bilen tror jeg, men det ble solgt.
Om vinteren blir den ikke skikkelig varm og om sommeren er den alt for varm i cupeen.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: AC på min hj 61

Innlegg av KjellOlsen »

Vet ikke om Toyota selger den delen til acen som sitter under dasjbordet som skal være mellom vifta og varmeapparatet.
Alle andre komponenter får du tak i på ebay eller lign. Men innerdelen hadde spart deg for mye tilpassing hvis den finnes. Kompressor får du tak i. Feste til den må du nok lage selv. Skal sitte over dynamoen. Radiator og filter finnes i universalutgave. Slangene lager et ac firma il deg.

Lite varme tyder kanskje på tett varmeapparat? Kanskje en radiatorrens løser problemet?
Har du sjekket at krana som sitter på torpedoveggen åpner som den skal?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
rocksteady
Innlegg: 14
Ble med: ons aug 23, 2017 7:32 pm

Re: AC på min hj 61

Innlegg av rocksteady »

Takk for svar. Jeg har helt ærlig ikke peiling på dette, så jeg må sette meg litt inn i hva jeg trenger får å få til dette. Vet ikke hva som er der fra før og hva jeg må ha.. Finnes det noen form for instruksjons manual eller lignende på ac anlegg?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: AC på min hj 61

Innlegg av KjellOlsen »

Hør først med Toyota hva de evt klarer å skaffe. Det de klarer å skaffe slipper du å tilpasse- lage. Det kan hende det er lurt å snakke med et ac verksted, hvis du har noen i nærheten av deg. De kan komme med et tilbud, og forklare deg hva du trenger. Det du antagelig må ordne selv er montering av selve kompressoren, hvis du ikke får kjøpt feste og strammehjul på Toyota. Lage en brakett så den står godt fast, og at reimhjulet er nøyaktig på linje med et ekstra kilereimhjul på veiva. Hvis du ikke har dobbelt hjul på reima kan du kanskje få sveiset på et ekstra utenpå det du har. ( hvis ikke Toyota skaffer dette) Bruke en rørstump på 50-60 mm diameter i mellom som avstandstykke, og skjære ut senter i det ytterste, så du rekker inn til senterbolten. Må også lage en strammefunksjon til relma. Montere et ekstra hjul som er justerbart.
Kjøp selve kompressoren på ebay. Koster ca 4-5000,-. Du må i tilfelle være sikker på at avstanden mellom senter reimhjul og selve innfestingen blir riktig, så reimhjulene kommer på linje. Er mulig, har gjort det.
Totale kostnader med innedel, kompressor, filter, radiator, slanger og gass er ca20.000,-. Pluss masse tilpasninger for radiator, slanger, fester, +++.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
rocksteady
Innlegg: 14
Ble med: ons aug 23, 2017 7:32 pm

Re: AC på min hj 61

Innlegg av rocksteady »

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg fryktet at summen ville ligge rundt der ja. Budsjettet er nogenlude romslig på cruisern, men tiden for skru og mekk er noget knappere. Den skal nok få i pose og sekk med tiden, men jeg må prioritere hva jeg skal påbegynne først. Komforen er jo viltig, så jeg må ta en vurdering fortløpende før sommern isåfall. Ellers kan det vente et år til. Skal sjekke krana i første omgang hvertfall. Hvis den ikke stenger ordentlig, så hjelper det vel å bytte den også for å få det kjøligere.
Svar

Tilbake til «Generelt 6x»