Tikkelyd fra motor

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
jonberg
Innlegg: 14
Ble med: fre apr 12, 2019 8:05 pm

Tikkelyd fra motor

Innlegg av jonberg »

Er relativt ny med V8 modellen, har eid en 2008 mod noen måneder. Synes det er en litt sjenerende tikking fra motoren, hører det særlig når en gir litt gass. Ikke hørbart på tomgang, like mye tikking med varm eller kald motor. Er det slik på deres biler også? Ser at oljenivået er i nedre normalområdet og at oljetrykket ca er på 1/4 streken.
200 v8
Innlegg: 30
Ble med: man apr 03, 2017 9:23 pm
Lokasjon: nord-trøndelag

Re: Tikkelyd fra motor

Innlegg av 200 v8 »

jonberg skrev: tir jun 18, 2019 10:52 pm Er relativt ny med V8 modellen, har eid en 2008 mod noen måneder. Synes det er en litt sjenerende tikking fra motoren, hører det særlig når en gir litt gass. Ikke hørbart på tomgang, like mye tikking med varm eller kald motor. Er det slik på deres biler også? Ser at oljenivået er i nedre normalområdet og at oljetrykket ca er på 1/4 streken.

Jeg reagerte å på tikkinga like etter jeg kjøpte bilen, men etter å ha prøvekjørt en tilsvarende 08 mod som min å en 12 mod ble jeg overbevis om at det er normalt, jeg tror lyden kommer fra injectorene på sjøførsiden av motoren, lyden i min høres best på ca 1500rpm, jeg fyller 2-3dl totaktsolje når jeg fyller diesel å jeg er overbevist om at injectorene blir stillere.
oljetrykket er normalt, 1vd-ftv motoren er kjent for å bruke litt olje.
jonberg
Innlegg: 14
Ble med: fre apr 12, 2019 8:05 pm

Re: Tikkelyd fra motor

Innlegg av jonberg »

Mange takk for svar!

Jeg hadde den innom på Toyota Sandnes, og mekanikeren der mente det var en normal "arbeidslyd" fra disse motorene..... ? Jeg synes det høres litt rart ut at Toyota godtar en slik lyd på en så dyr bil, men mulig har de rett. Er nok mest uttalt hos meg og fra 1500-2000 rpm ca. Forsvinner når en slipper opp gassen, og forsvinner også på fullt pådrag. Kunne hjelpe litt med drivstoffrens i flg dem. Har nå kjørt to tanker med Dieselrens, men er heller mer tikking enn mindre. Kanskje jeg må prøve litt olje på tanken.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Tikkelyd fra motor

Innlegg av Andreas30 »

Har lagt merke til at til og med helt nye biler uansett merke tikker mere nå en tidligere
og tror dette kommer av den dårlige dieselkvaliteten med biofame inblanding som fører til denne tikke lyden ifra injektorer .

Jeg bruker Archoil i min LC 120 og den ble stillere ingen tikking mere
Denne smører injektorer og dieselpumpe så kan anbefalles
Denne her gjør ingen skade på partikelfilter noe av det tryggeste en kan bruke .
Lurt og bestille 1 liter flaske den er med dosering 60 ml til 60 liter diesel
Link til archoil
https://www.powerenhancer.co.uk/archoil ... hesis.html

2 taks olje skal en være litt forsiktig med og bruke spes på de bilene med Partikkelfilter .
jonberg
Innlegg: 14
Ble med: fre apr 12, 2019 8:05 pm

Re: Tikkelyd fra motor

Innlegg av jonberg »

Takk for godt svar. Høres fornuftig ut med Archoil, visste ikke at produktet fantes en gang. Skal virkelig prøve det!
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Tikkelyd fra motor

Innlegg av fredden »

Ble tikkinga på V8'en borte med Archoil?
Svar

Tilbake til «Motor 20x»