4 batterier i HZJ75

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
stensth
Innlegg: 39
Ble med: søn feb 21, 2010 11:16 pm
Lokasjon: Vinterbro og Sverige

4 batterier i HZJ75

Innlegg av stensth »

Jeg har to batterier i min troopy og vurderer å sette inn to til som forbruks batterier da jeg tenker gå til innkjøp av kjøleskap, dieselvarmer og vil gjerne ha mulighet for lading av kamera utstyr.
Har dere noen formening om original generator klarer av dette?
Kan det stemme at den er kun på 30A? (Fant dette ved søk på chassienr: 27060-17190 24V 30A)(Har ikke mulighet å sjekke den nå)
Tenker jeg feil at hvis den kun er på 30A så må jeg kjøre lenge for å lade opp alle 4 batterier, typ til Cape Town å tilbake :)
Har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer hvis man også setter inn for eks en Ctek. Kom gjerne med tips på nettsider hvor man kan lese seg opp.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: 4 batterier i HZJ75

Innlegg av KjellOlsen »

Hvis du bare skal ha strøm til dieselvarmer, kjøleskap og litt lading av små duppeditter, trenger du strengt tatt ikke flere batterier. I hvertfall ikke hvis du skal kjøre litt stort sett hver dag, og derved får lading fra dynamoen. Men hvis du i tillegg har en elektrisk winch, da bør du ha ekstra batteri.
På min HJ61 har jeg mekanisk winch, og samme utrustning som du nevner. Bruker kun orginale batterier på 75 A hver. Aldri hatt noe problemer med å få starte , selv om vi har ligget noen dager på samme sted, og bruker både dieselvarmer og kjøleskap. Forutsetningen er at du har et kompressorskap. Alt annet er døfødt.
Du sparer både plass og vekt hvis du klarer deg uten flere batterier.
Prøv først uten, og se hvordan det funker. Er du i tvil på de første turene kan du ta med et ekstra oppladet batteri som reserve.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
stensth
Innlegg: 39
Ble med: søn feb 21, 2010 11:16 pm
Lokasjon: Vinterbro og Sverige

Re: 4 batterier i HZJ75

Innlegg av stensth »

Takk for innspill.

Bilen er tenkt at den skal bli brukt som kamuflasje, sånn at jeg kan sitte i bilen og filme/ta bilder.
Når det gjelder lading av batteri til kamera, så har jeg alltid flere batterier med meg.
Spesielt hvis jeg skal bruke film kamera, da må jeg ha 3-4 batterier i backup, da den trekker mye strøm.

Elektrisk winch sitter på bilen.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»