86 LJ73 ladeproblemer

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
vidokken
Innlegg: 22
Ble med: søn aug 12, 2012 10:43 am
Lokasjon: Høyanger

86 LJ73 ladeproblemer

Innlegg av vidokken »

Har fått ladeproblemer på "eselet" mitt.. :cry: Har alltid vert litt dårlig lys på bilen, og ladermåleren har ikke alltid stått i ro, men den har ladet bra. Om en kobler direkte fra dynamoen (+) til jord, utenom regulatoren, lader den ca.40volt! Så strøm er der.. Børstene såg lange og fine ut...men ladelampen har sluknet litt senere enn vanlig. Regulatoren er ikke brent. Spenningen på batteriet stiger fra ca. 12,2v til 12,4 om jeg ruser motoren. Ellers oppfører instrumentlampene seg som normalt. (Lademåleren står midt på, også med kjørelys). Etter noen starter er batteriet/batteriene) tomme... Har veldig lite peiling på bilelektrisk, men har sjekket en del kontakter og jordinger. Har prøvd startkabel direkte fra minus på batt. til jord på dynamo..var et råd jeg las..i tilfelle dårlig jord på dynamo. Fekk en brukt regulator fra opphugger i dag, same delenr., men ladet ikke den heller...derimot lyste dashbordet som et juletre!
Batteriene virker ok, og jeg kjører noen turer mellom hver lading, om ikke så langt.
Noen som har helbredet slike symptomer?
vikingen
Innlegg: 410
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Re: 86 LJ73 ladeproblemer

Innlegg av vikingen »

Jeg vil tro regulatorn din er defekt, og den nye du fikk også :P

er sånn at om en av dela er defekt kan det drepe den andre i noen tilfeller. du kan skru opp de 2 stjerneskruene og ta av dekslet på¨regulatorn din, så kan du prøve å dytte på "rele" inni der å se om den reagerer med og lade mer eller ikke.

litt usikker på om målinga di på 40 V lading utenom regulatorn er helt bra men, sikker på det ikke var 0.40 eller 40 mv?

kan ta av batteripolene og ohme fra + dynamo til + kabelsko batteri,(husk og ta av begge for rikti måling!
Så kan du ohme huset på dynamo og til gods på bilen.(den har du vel alt sjekka ved og bruke startkabel, men gjør det alikavel)
Så måler du + På dynamo med alt kobla på og bilen igang, så måler du + batteri, se om det er spenningsfall.

enten defekt dynamo eller regulator, med mindre det er ledningsfeil!
er mye rart med dissa regulatorne har jeg erfart, har en som faktisk holder jevn strøm nå, men har ett sett med hiace dynamo på 70 amp med innebygd regulator jeg skal sette inn å fjerne den ekstra regulatorn =)
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»