Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
daggan
Innlegg: 8
Ble med: tor jul 19, 2012 11:26 am
Lokasjon: Kolsås, Bærum

Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av daggan »

LC 120, ca 280000km, 2004 mod.

Hei! Bilen går litt tilfeldig i nødmodus av og til. Av og til har det hjulpet å skru av og vente litt, noen ganger må man slette koden. Har hatt den inne på Toyota verksted som da leste av P0045 og P0607. De mistenkte turbo aktuator alt. turbomotor driver. Turbo driver motor gikk stykker under testing på verkstedet så denne ble skiftet, med et lite forbehold om at det kanskje kunne være turbo aktuatoren som var problemet likevel. Feilen dukket ikke opp igjen under testing av toyota etter dette. Kort tid etter at jeg hentet bilen dukket feilen opp igjen hos meg, men nå bare P0045. Inspirert av en australsk youtube kanal har jeg prøvd å spraye endel WD40 på aktuator stag etc.. Men feilen dukker opp igjen etter noe tid. Toyota verkstedet mener at turboen må skiftes. Har også sjekket vakuum slangen som går til MAP filteret, slange og filter så egentlig fint ut for meg.

Synes det er litt rart at turbomotor driver går i stykker under testing, men at feilen skal være lokalisert et annet sted.
Har noen tips på hva ellers jeg burde sjekke før jeg evt. bytter turbo. Toyota oppgir at dette koster 90000 (70000 for turbo, 20000 for arbeid), mye penger. Med en turbo som har gått snart 300K så er vel dennes dager kanskje talte uansett?

Jeg har også anskaffet meg en såkalt "LC120 workshop manual CD-rom" til nedlasting via eBay, men strever med å få åpnet denne. Noen som har åpnet en slik med mac?

Takknemlig for tips!
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av superhansen »

Om det kommer til at du skal bytte turbo,så må det være andre firma som kan levere dette vesentlig billigere enn 70 lapper.Da ville jeg undersøkt litt med de seriøse turboverkstedene.

Den manualen du kjøpte,det er ikke noe support og få fra selger da?Jeg kjøpte samme til pc,men den sluttet og virke etter W10 oppgradering,så jeg har ikke fått den gang igjen etter det.

Sent fra min SM-A516B via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av Andreas30 »

Turboservice i kongsberg overhaller for rundt 10

Hvordan står det til med turbotrykk sensor ? denne kan gjøres rein med mass airflow crc spray
dobbeltskjekk alt av vakumslanger det er mange av dem bak og rundt egr og turbotrykk sensor og er det sprekk i maf filter eller en slange med dårlig kobling et sted så kommer det feil
daggan
Innlegg: 8
Ble med: tor jul 19, 2012 11:26 am
Lokasjon: Kolsås, Bærum

Re: Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av daggan »

Hei og takk for svar!
Jeg har allerede sjekket og renset MAP filteret og vakuumslangene bak der og de ser egentlig helt fine ut. Jeg får prøve å rense MAP sensoren litt forsiktig også om dette er OK, mener å ha hørt at må være litt forsiktig med denne. Har handlet egen spray for MAF sensoren så skal den også ordnes, men er vel mindre sannsynlig å årsak for denne feilen.
Ser at enkelte andre "på nettet" med P0045 feil fant ledningsbrudd mellom aktuator og turbo driver som årsak. Tenkte jeg skulle først prøve å måle litt på disse kablene for å forsikre meg om at det ikke er en kortslutning eller ledningsbrudd som dukker opp av og til (helst før jeg har handlet ny turbo....). Jeg har også fått CD-rommen fra Ebay til å fungere etter mye jobbing. Litt skuffende innhold.. Den inneholdt i hvert fall en god del koblingsskjemaer for det elektriske.

Noen som kunne gi meg et hint om hvor "turbo driver" er plassert?
Takker for tips!
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av Andreas30 »

Høres nesten litt ut som du opplever det samme som en kamrat av meg med 3 liter 2010 mod hilux han og fikk nødprogram
og jeg gikk igjennom det meste med han og siste utvei der ble og skjekke kobling til turbo wastegatedriver var et jalla verksted som hadde bytta turbo på den og dette hadde ført til dårlig kontakt på wastgate driver han gjorde ren kontakten der og stramma den til med 2 strips . etter det har han ikke opplevd noe problem . skjekk opp kontakt som sitter inn på wastegate motor er jo et råd
telo
Innlegg: 2
Ble med: man aug 01, 2022 2:22 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Nødmodus, feilkode P0045 og P0607

Innlegg av telo »

Hei

Fant du ut av dette?

Min går også i nødmodus. Begynner med at CEL check enginge begynner å lyse, mister motorkraft, så lyser vsc trac, vsc off og ABS opp. Har da stoppet, skrudd av tenningen og startet opp igen og bilen har gått som normalt, men lysene har fortsatt vært på. Dagen etter: lys borte igjen, alt normalt. Har skjedd flere ganger med 2-3 måneders mellomrom men ikke funnet feilen. Første gang fant ikke Toyota noen feilkoder, andre gang (annet verksted) fant de feilkode, byttet en abs-sensor foran. Nå er feilen tilbake, men for første gang skjedde det tre ganger etter hverandre med bare noen minutters mellomrom. Skal på verksted mandag morgen, får feilkoder da.

Ganske ny her i forum og relativt ny LC-eier. Har ikke særlig mekke-kunnskap, ei heller tilgang til verksted, er avhengig av profesjonell hjelp og vil helst bruke minst mulig penger på feilsøk og "feil" reparasjoner. Har lest alt jeg har kommet over her og på IH8MUD og sett alle videoene til Bildilla-Pål på youtube som omhandler tilsvarende problem, men kan ikke se at det er en og samme grunn. Dvs det kan være SCV eller dyseproblem, MAP/MAF-filter, henger-kontakten og til og med tanklokket. Og kanskje verst av alt: turboen. Noen som kan lede meg i riktig retning?

Alle tips mottas med stort takk! trenger bilen på vinterferie neste fredag....

Mvh OLE

2008 LC120 3.0 4-D4, gått 270 000
2008 LC120 3.0 D-4D 270 000KM
Svar

Tilbake til «Motor 12x»