Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Til uka er verkstedet i gang igjen etter ferien og jeg må ta en prat med de hva som er lurest ift. veien videre. Men det er så mye kompetanse her at jeg tenkte å høre andres formeninger også.
På tur, når havariet oppstod, snakket jeg med Toyota på Gjøvik og der tipset han om at man burde også vurdere om der er brukte motorer tilgjengelig da dette kunne bli billigere enn å skru på den havarerte motoren. Iallfall da om det skulle vise seg at toppen må skiftes, noe man ikke vet før man har skrudd. Så jeg må nå ta stilling til hva jeg skal gjøre før man begynner å skru og vil gjerne høre andres formeninger.
Har fått anslag på 25-30k for bytte av toppakning. Men om toppen er gåen blir det fort 30-40k til... (iflg. Toyota).
Det er vel umulig å si så mye om sannsynlighet for det ene eller det andre, men hører gjerne på meninger ift. om det "bare" er pakning eller topp. På Toyota Gjøvik kunne vedkommende ikke huske at de noen gang har skiftet toppakning på denne motoren...
Jeg hadde også bare for noen måneder siden satt inn en TTE chip. Når jeg da belastet motoren maksimalt over litt tid (10-20 sek) så gikk motoren i nød uten at jeg til nå har fått noe svar på hvorfor. Kan det være tegn på dårlig toppakning allerede da? Noen mener også at man ikke skal sette inn chip i en godt innkjørt motor da dette kan føre til problemer. Så jeg må også vurdere om jeg skal beholde chipen eller fjerne den etter reparasjonen...?
Når jeg fikk havariet ble motoren belastet maks slik at den først gikk i nød. Jeg skulle så resette den raskt ved å slå av motoren og raskt slå den på igjen (slik jeg har gjort tidligere). Når jeg nå skulle starte den ville den ikke først. Tredje gangs kinning så kom den igang, men da stod damprøyken brått ut av panseret så jeg stoppet igjen. Ved testing etterpå så boblet det godt i kjølevæsken når man kjørte motoren så det kommer eksos igjennom.
På tur, når havariet oppstod, snakket jeg med Toyota på Gjøvik og der tipset han om at man burde også vurdere om der er brukte motorer tilgjengelig da dette kunne bli billigere enn å skru på den havarerte motoren. Iallfall da om det skulle vise seg at toppen må skiftes, noe man ikke vet før man har skrudd. Så jeg må nå ta stilling til hva jeg skal gjøre før man begynner å skru og vil gjerne høre andres formeninger.
Har fått anslag på 25-30k for bytte av toppakning. Men om toppen er gåen blir det fort 30-40k til... (iflg. Toyota).
Det er vel umulig å si så mye om sannsynlighet for det ene eller det andre, men hører gjerne på meninger ift. om det "bare" er pakning eller topp. På Toyota Gjøvik kunne vedkommende ikke huske at de noen gang har skiftet toppakning på denne motoren...
Jeg hadde også bare for noen måneder siden satt inn en TTE chip. Når jeg da belastet motoren maksimalt over litt tid (10-20 sek) så gikk motoren i nød uten at jeg til nå har fått noe svar på hvorfor. Kan det være tegn på dårlig toppakning allerede da? Noen mener også at man ikke skal sette inn chip i en godt innkjørt motor da dette kan føre til problemer. Så jeg må også vurdere om jeg skal beholde chipen eller fjerne den etter reparasjonen...?
Når jeg fikk havariet ble motoren belastet maks slik at den først gikk i nød. Jeg skulle så resette den raskt ved å slå av motoren og raskt slå den på igjen (slik jeg har gjort tidligere). Når jeg nå skulle starte den ville den ikke først. Tredje gangs kinning så kom den igang, men da stod damprøyken brått ut av panseret så jeg stoppet igjen. Ved testing etterpå så boblet det godt i kjølevæsken når man kjørte motoren så det kommer eksos igjennom.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Er mange faktorer som kommer inn her. Det som mange har hatt problemer med på disse motorene er at dysene ikke sprer godt nok, og spruten fra de på sikt fungerer som en skjærebrenner og lager hull eller sprekk i et av stemplene. Men da skulle du ikke få trykk i kjølesystemet, som har skjedd med din motor. Så hvis du er heldig, er det ikke denne feilen.
Da er jo toppakningen det mest nærliggende, eventuelt sprekk i toppen. Du bør jo uansett plane og trykkteste toppen før montering av ny pakning.
Er usikker på om alle sprekker i toppen blir oppdaget med en trykktest, da dette gjøres med kald topp, og mulig noen sprekker ikke «åpner seg» før toppen blir varm?
Vet at hvis det er hull i et stempel, og det må byttes, må du kjøpe alle fire stemplene, og bytte alle, da Toyota har laget forsterkede stempler, som skal tåle noe mer. Disse er litt tyngere enn de orginale, og av den grunn må alle byttes. Forsto det sånn at det ikke var mulig å få kjøpt makene stempler lenger.
Så det spørs om det ikke lønner seg å ta av bunnpanna, sjekke sila til oljepumpa samtidig, og løsne og trekke ut stemplene, bytte disse samtidig. Da er du sikret en lang levetid på motoren din. Hvis du ikke bytter stempler vet du jo aldri når det evt blir et nytt motorhavari.
Alt dette blir jo en vurdering på hvor mye som det skal kostes på, og hvor mye du evt kan gjøre selv.
Injectorer, dyserør bør nok også gås over, evt byttes/ justeres før montering. Mener å ha lest at rørene kan remonteres en eller to ganger uten fare for lekkasjer, men etter det bør de byttes. Vanskelig å få tett.
Så hvis du ikke har mulighet til å få gjort en del selv, vil det kanskje lønne seg å kjøpe en overhalt motor, og få verkstedet til å sette inn denne. Men hør på pris flere steder. Både ved kjøp av motor, og ut og innmontering.
Da er jo toppakningen det mest nærliggende, eventuelt sprekk i toppen. Du bør jo uansett plane og trykkteste toppen før montering av ny pakning.
Er usikker på om alle sprekker i toppen blir oppdaget med en trykktest, da dette gjøres med kald topp, og mulig noen sprekker ikke «åpner seg» før toppen blir varm?
Vet at hvis det er hull i et stempel, og det må byttes, må du kjøpe alle fire stemplene, og bytte alle, da Toyota har laget forsterkede stempler, som skal tåle noe mer. Disse er litt tyngere enn de orginale, og av den grunn må alle byttes. Forsto det sånn at det ikke var mulig å få kjøpt makene stempler lenger.
Så det spørs om det ikke lønner seg å ta av bunnpanna, sjekke sila til oljepumpa samtidig, og løsne og trekke ut stemplene, bytte disse samtidig. Da er du sikret en lang levetid på motoren din. Hvis du ikke bytter stempler vet du jo aldri når det evt blir et nytt motorhavari.
Alt dette blir jo en vurdering på hvor mye som det skal kostes på, og hvor mye du evt kan gjøre selv.
Injectorer, dyserør bør nok også gås over, evt byttes/ justeres før montering. Mener å ha lest at rørene kan remonteres en eller to ganger uten fare for lekkasjer, men etter det bør de byttes. Vanskelig å få tett.
Så hvis du ikke har mulighet til å få gjort en del selv, vil det kanskje lønne seg å kjøpe en overhalt motor, og få verkstedet til å sette inn denne. Men hør på pris flere steder. Både ved kjøp av motor, og ut og innmontering.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Har fått tilbud om renovert motor til 52k. I tillegg kommer arbeidet. Dyrt blir det uansett, men kjenner det er vanskelig. Får en skifta toppakning til under 30k så er det jo mye penger spart...
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Problemet med 120 och motor är att det inte går att riva motorn när den sitter i bilen. Är något tvärstag under som gör att det inte går att plocka ut kolvarna på samma sätt som på tex 60 eller 80.
Men med det sagt, om verkstaden lyfter toppen så ser man ju fort vad som är galet och kan agera därefter.
Att plocka av toppen och felsöka därifrån kan väl inte vara så dyrt eller?
Jag handlade ny motor i Sverige från en bil av samma årsmodell men med mindre mil. Hade letat runt överallt för att säkra mig att inte behöva betala mer än nödvändigt. Toyota i Sverige har fast pris på att lyfta ur och montera motor, när det begav sig för mig var det ca 25 000:- SEK.
Ta kontakt på PM om du behöver ett bollplank. Motorhaveri är en jädra påkänning, det vet jag allt om.
Men med det sagt, om verkstaden lyfter toppen så ser man ju fort vad som är galet och kan agera därefter.
Att plocka av toppen och felsöka därifrån kan väl inte vara så dyrt eller?
Jag handlade ny motor i Sverige från en bil av samma årsmodell men med mindre mil. Hade letat runt överallt för att säkra mig att inte behöva betala mer än nödvändigt. Toyota i Sverige har fast pris på att lyfta ur och montera motor, när det begav sig för mig var det ca 25 000:- SEK.
Ta kontakt på PM om du behöver ett bollplank. Motorhaveri är en jädra påkänning, det vet jag allt om.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Takk til dere som bidrar.
I dag snakka jeg med mitt lokale verksted og ut ifra hendelsesforløp så mener de det er sannsynlighetsovervekt for at toppakningen er gåen. En sprekk i toppen oppstår gjerne mer gradvis og gir diffuse symptomer (varm/kald motor osv.).
Så vi er i grunn enige om å sette av tid til bytte av toppakning så får man se når man får tatt av toppen hva man finner ut. Uansett blir det trykktesting av topp før man setter ting sammen.
Krysser fingrene nå iallfall for toppakning og ikke noe mer.
Vil fortsatt gjerne høre hva folk tenker angående chip. Bør jeg fjerne den igjen eller mener dere det har null betydning om man chipper ved ny bil eller etter 200k km.
Jeg stoler på verkstedet, men om der er spesielle ting for denne bilen man burde sjekke ved en slik reparasjon så si ifra.
I dag snakka jeg med mitt lokale verksted og ut ifra hendelsesforløp så mener de det er sannsynlighetsovervekt for at toppakningen er gåen. En sprekk i toppen oppstår gjerne mer gradvis og gir diffuse symptomer (varm/kald motor osv.).
Så vi er i grunn enige om å sette av tid til bytte av toppakning så får man se når man får tatt av toppen hva man finner ut. Uansett blir det trykktesting av topp før man setter ting sammen.
Krysser fingrene nå iallfall for toppakning og ikke noe mer.
Vil fortsatt gjerne høre hva folk tenker angående chip. Bør jeg fjerne den igjen eller mener dere det har null betydning om man chipper ved ny bil eller etter 200k km.
Jeg stoler på verkstedet, men om der er spesielle ting for denne bilen man burde sjekke ved en slik reparasjon så si ifra.
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Alt dette er nok ting jeg setter verkstedet til å gjøre. Så spørsmålet er hvor mye koster det å få bytte stempler og evt. noe av det andre du nevner her? Og er det mye man sparer på å ta det samtidig med f.eks. toppakning vs. å ta det den dagen man finner ut at de fungerer dårlig? Eller er dette noe en typisk ikke merker før det skjærer seg helt og man ødelegger mer? Jeg har vært påpasselig med å be verksted følge med på dyseverdier i det siste og fikk de til å kjøre en tunap rens rundt siste nyttårtider.KjellOlsen skrev: ↑søn jul 28, 2019 1:28 pm Så det spørs om det ikke lønner seg å ta av bunnpanna, sjekke sila til oljepumpa samtidig, og løsne og trekke ut stemplene, bytte disse samtidig. Da er du sikret en lang levetid på motoren din. Hvis du ikke bytter stempler vet du jo aldri når det evt blir et nytt motorhavari.
Alt dette blir jo en vurdering på hvor mye som det skal kostes på, og hvor mye du evt kan gjøre selv.
Injectorer, dyserør bør nok også gås over, evt byttes/ justeres før montering. Mener å ha lest at rørene kan remonteres en eller to ganger uten fare for lekkasjer, men etter det bør de byttes. Vanskelig å få tett.
Så hvis du ikke har mulighet til å få gjort en del selv, vil det kanskje lønne seg å kjøpe en overhalt motor, og få verkstedet til å sette inn denne. Men hør på pris flere steder. Både ved kjøp av motor, og ut og innmontering.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Vil ikke tro det har noen betydening om motoren har gått 200k eller om den er ny ang chippen. En sånn motor har ikke store slitasjen etter 200k, så forskjellen her er nok ikke stor. Hvis det bare er toppakningen, og verkstedet går nøye over resten visuelt, burde det holde å bytte den.
Det kan nok være en vurdering å plane toppen også. Mange som anbefaler det når toppakningen ryker.
Hvis det er som Jon sier at det ikke er så enkelt åfå ut stemplene, er det nok lurest å la det være. Ellers vil det nok bli veldig dyrt. Og så er det litt med det å bytte deler som egentlig er i orden, det kan jo virke litt unødvendig.
Men få lest av dyseverdiene innimellom, så du kan få fulgt med på tilstanden. Og les om dette på forumet her. Mange som kan mye mer enn meg om disse motorene, som har skrevet mye bra her.
Det kan nok være en vurdering å plane toppen også. Mange som anbefaler det når toppakningen ryker.
Hvis det er som Jon sier at det ikke er så enkelt åfå ut stemplene, er det nok lurest å la det være. Ellers vil det nok bli veldig dyrt. Og så er det litt med det å bytte deler som egentlig er i orden, det kan jo virke litt unødvendig.
Men få lest av dyseverdiene innimellom, så du kan få fulgt med på tilstanden. Og les om dette på forumet her. Mange som kan mye mer enn meg om disse motorene, som har skrevet mye bra her.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Har nå fått tilbake bil med skiftet toppakning. Heldigvis var toppen god (trykktestet). Måtte også skifte et dyserør i etterkant pga. lekkasje.
Problemet med nødmodus ved høy belastning har jeg dessverre ikke blitt kvitt og verkstedet har bedt meg ta ut TTE chip for evt. videre feilsøking. Blir problemet borte da mener de at jeg ikke skal sette den inn igjen og anse det som løsning.
Problemet med nødmodus ved høy belastning har jeg dessverre ikke blitt kvitt og verkstedet har bedt meg ta ut TTE chip for evt. videre feilsøking. Blir problemet borte da mener de at jeg ikke skal sette den inn igjen og anse det som løsning.
-
- Innlegg: 36
- Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am
Re: Tips ift. gåen topp eller gåen toppakning
Etter å ha fått igjen bilen samt toppladet batteriene merker vi at bilen er litt tyngre å starte enn før. Det er ikke mye, men må kinne et lite halvsekund eller noe ekstra enn hva vi var vant med.
Kan dette ha noe med at SCV ventilen også ble byttet i tillegg til toppakningen?
Kan dette ha noe med at SCV ventilen også ble byttet i tillegg til toppakningen?