Rykker når den settes i Drive m.m

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lukas
Innlegg: 122
Ble med: tor mai 21, 2009 10:08 am
Lokasjon: møre og romsdal

Rykker når den settes i Drive m.m

Innlegg av lukas »

Låner gubbens medlemsskap midlertidig mens han er bortreise, og søker hjelp :shock: :roll: :lol:

Har en -06 120GX 4D4. gått 170.000.Flushet girkasse hos Dokken Bil ved 140.000 i 2016.

Den rykker til når den settes i Drive. Går fint i R osv. kun når den går til Drive. Aldri gjort dette før, begynte fredag. Hadde også noe rykking under pådriv i noen kilometer fredagsettermiddag, tenkte dette kunne være pga dieselfilter. Gubben byttet filter og olje fredagskveld. Dette hjalp dog ikke på rykking ved oppstart, og under testkjøring fikk han framprovosert noe "smårykking" (ikke feilgiring,bilen girer fint i fart) når han dro på, i tillegg til at motorlampa kom på, og også ABS/VSC. Koblet fra begge batteriene, og lot den stå ver natta. Når jeg koblet på batteriene i dag, så slokket alle varsellampene,men rykker fortsatt når den settes i D. Har ikke turt å prøvekjørt for å se om lampene kommer på igjen, er redd for å ødelegge noe :roll:

tips til hva som kan forårsake dette? Siden varsellampene lyste,tenker jeg sensor (har googlet og blitt selverklært mekaniker nå ..)..men hvilke sensorer kan påvirke kassa kun når den settes i Drive,og ikke under kjøring? ABS/ Speed Sensor, Bremselysknapp, tilhengerkontakt?? kan disse påvirke automatkasse? tenker også oljenivå på kassa,men siden det ikke er dipstick på den,så aner ikke jeg hvordan man kan sjekke dette. Tviler også på at det skal være lavt,med tanke på at den er kun kjørt i 30.000 etter flushing.

Kan nevnes at fredagettermiddag koblet vi på en liten henger med 2 paller ved,som ble dratt opp en bratt gårdsvei. ( var ikke koblet på med tilhengerkontakt,siden det var et par minutter på et gårdstun)Skal ikke ha noe å si overhodet :!: :!: men det virker som om problemene begynte der,siden bilen fungerte som normalt tidligere på dagen. tilfeldig??

MVH Marianne

setter pris på alle tips!
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Rykker når den settes i Drive m.m

Innlegg av Andreas30 »

Hei her var det litt dårlig respons på svar ser jeg
lav km på bilen deres
en skal ikke si for sikkert at det er rett nivå på automatkassa
jeg tok service selv på min kasse her i sommer og den manglet 1 liter etter sist flush
og etter og tatt olje bytte på den 2 ganger for og bytte ut mest mulig olje så ble den som ny etterpå fikk også fylt etter med riktig nivå og kontrolert selv .
hengerfeste og ir har vært en gjeng ganger men skal ikke ha noe og si for det dere opplever
ville først sjekket smøring av kryss og glidemuffer på mellom aksler disse burde smøres på hver 10 000 km
hjelper ikke det sjekk nivå på aut kasse
vist ikke det hjelper sjekk motorfester .

som sagt lav km på bil deres så burde i grunn ikke være noe store ting
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Rykker når den settes i Drive m.m

Innlegg av JanP »

Andreas: om kassa er flushet hos Dokken Bil så tror jeg at det med tilnærmet 100% sikkerhet kan utelukkes dårlig utført arbeid. Den gang jeg gjorde det så hadde verksmester tatt nesten 100 kasser. Og han vet hva han holder på med, det har mange av oss erfart. Og det er ikke uten grunn at mange kjørte langt for å få dette utført has Dokken Bil. Årsaken må sannsynligvis ligge andre steder enn feil niva. Men det kan jo være en lekkasje, eller noe som må renses i kassa.
Tror TS må innom et verksted som kan disse kassene, for å starte med det som er mest sannsynlig.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»