Rust - er dette innafor?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Rust - er dette innafor?
Hallo alle kyndige LCfolk.
Har kjøpt en 2007 LC120 med 257000 km på telleren. Usikker på om ramma er vært behandla med noe spesielt tidligere. Har bestilt time for FF behandling rett over nyåret.
Kjøpte bilen rett før snøen kom og syns det ikke så gærlig ut. Nå når det er blitt fuktig syns jeg det kommer fram mye mer. Hva mener dere om det her? Er det til å få stoppa med FF og er det en bil som kan gå i flere år mtp rust?
Har kjøpt en 2007 LC120 med 257000 km på telleren. Usikker på om ramma er vært behandla med noe spesielt tidligere. Har bestilt time for FF behandling rett over nyåret.
Kjøpte bilen rett før snøen kom og syns det ikke så gærlig ut. Nå når det er blitt fuktig syns jeg det kommer fram mye mer. Hva mener dere om det her? Er det til å få stoppa med FF og er det en bil som kan gå i flere år mtp rust?
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Rust - er dette innafor?
Er nok på kanten til at det er greit å bare ha på fluid film. Spørsmålet er om du har mulighet til å plukke den ned, sandblåse, osv, eller om du er avhengig av den som bruksbil. Jeg er veldig for olje, men her tror jeg at det bør sandblåses først. Mange firmaer som driver med dette, med varierende resultat. De har bilen noen dager, og du får bilder underveis i prosessen. Men de plukker ikke fra hverandre, bare sandblåser der de kommer til. Har sett biler som er fulle av sand i tverrkanaler,rammer og hulrom etter behandling, og det er jo ikke bra. Så alt er en avveining, hvor lenge regner du med å ha den, kontra hvor mye tid og penger er du villig til å koste på. Det beste er jo å ta full renovering, plukke alt fra hverandre , sende ramme og deler til sandblåsing, epoxi og lakk, for så å montere det sammen igjen. Men det er dessverre ikke gjort på noen helger.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Rust - er dette innafor?
Jeg tenker og mener det samme som Kjell.
Det er ikke farlig, men det bør nok gjøres noe med. Og hva gjelder sandblåsing, så er det at det kan bli liggende sand i rammen og at den blir våt av saltlake som gjør at rammen ruster innenfra.
Dette kan bli et stort problem dersom det ikke blir gjort av skikkelige fagfolk.
Det er ikke farlig, men det bør nok gjøres noe med. Og hva gjelder sandblåsing, så er det at det kan bli liggende sand i rammen og at den blir våt av saltlake som gjør at rammen ruster innenfra.
Dette kan bli et stort problem dersom det ikke blir gjort av skikkelige fagfolk.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Rust - er dette innafor?
Syntes ikke det så så ille ut. Spyl ramma innvendig og få på fluid film. Ikke noe vits å sandblåse med mindre du skiller karosseri og ramme.
Re: Rust - er dette innafor?
Hei og takk for svar.
Dette er nå bruksbil for min del, så det blir vanskelig å sette det bort i lang tid. Jeg har heller ikke kunnskapen til å plukke alt fra hverandre.
Hvor lenge jeg skal ha bilen har jeg ingen planer om enda, men tanken da jeg kjøpte var å ha den i flere år.
Men ved sandblåsing, tenker dere da tectylering over igjen? Og veit dere om noen kyndige som holder til på Østlandet?
Brukte ett par timer igår for å skrape av og pusse litt. La på noe FF med sprayboks da det enda er 1 mnd til behandling. Kanskje dissa bildene gir bedre inntrykk? Det skal også sies at lyset kommer fra en lyskaster, så man ser vel hver minste ting. Mvh
Erik
Dette er nå bruksbil for min del, så det blir vanskelig å sette det bort i lang tid. Jeg har heller ikke kunnskapen til å plukke alt fra hverandre.
Hvor lenge jeg skal ha bilen har jeg ingen planer om enda, men tanken da jeg kjøpte var å ha den i flere år.
Men ved sandblåsing, tenker dere da tectylering over igjen? Og veit dere om noen kyndige som holder til på Østlandet?
Brukte ett par timer igår for å skrape av og pusse litt. La på noe FF med sprayboks da det enda er 1 mnd til behandling. Kanskje dissa bildene gir bedre inntrykk? Det skal også sies at lyset kommer fra en lyskaster, så man ser vel hver minste ting. Mvh
Erik
Re: Rust - er dette innafor?
Jag tycker att bakaxeln ser värst ut ( och det kan mycket väl vara ljuset som gör det ). De andra bilderna menar jag visar normal ytrost. Ja, det ser trist ut men inget att ligga sömnlös över IMO.
En rejäl runda med stålborste och Hamerite eller liknande?
Jag testade Tectyls variant av Fluid Film senast jag behandlade min bil under. Lite för tidigt att komma med ett utlåtande om produkten men det verkar lovande.
Produkten sprutades rätt på utan behandling innan, den är transparent och bildar ett slags vaxliknande hinna. Skall stoppa rosten på lik linje som FF. Skillnaden är att den är luktfri och lite torrare än FF och det passar mig bra.
En rejäl runda med stålborste och Hamerite eller liknande?
Jag testade Tectyls variant av Fluid Film senast jag behandlade min bil under. Lite för tidigt att komma med ett utlåtande om produkten men det verkar lovande.
Produkten sprutades rätt på utan behandling innan, den är transparent och bildar ett slags vaxliknande hinna. Skall stoppa rosten på lik linje som FF. Skillnaden är att den är luktfri och lite torrare än FF och det passar mig bra.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Rust - er dette innafor?
Enig med Jon her. Dette er ingenting å ligge søvnløs for, disse bilene ruster bare man ser på de.... En skikkelig runde med stålbørste og tjukt lag hammerrite så holder den i mange år enda! Den er jo tross alt 14 år allerede Viktig å følge opp jevnlig igjennom vinteren med underspyling med rent vann eller i vaskemaskin som har underspyling!
Min LC får seg et "bad" minst to ganger i måneden igjennom vinteren
Fordelen med bakakslingen er at det er forholdsvis tjukt gods i stålet, så det tar mange mange år før den ruster hull..! jeg tror aldri jeg har sett en LC bakaksling som har blitt rustet opp.. Det er andre deler som gir seg lenge før den! Motorfester, ramme, beskyttelsesskjold, fjærer og hjuloppheng, og evt karroseri..
Min LC får seg et "bad" minst to ganger i måneden igjennom vinteren
Fordelen med bakakslingen er at det er forholdsvis tjukt gods i stålet, så det tar mange mange år før den ruster hull..! jeg tror aldri jeg har sett en LC bakaksling som har blitt rustet opp.. Det er andre deler som gir seg lenge før den! Motorfester, ramme, beskyttelsesskjold, fjærer og hjuloppheng, og evt karroseri..
Re: Rust - er dette innafor?
Ålreit, detta var mye bedre tilbakemeldinger enn jeg frykta. Tusen takk for svar, alle sammen!
Men Hammerrite, burde man ha på det også Lanolinbehandling utapå? Må man pusse rusta til man kommer nedpå stålet?
Noen som kan forklare litt nærmere rundt hvordan dette burde gjøres?
Men Hammerrite, burde man ha på det også Lanolinbehandling utapå? Må man pusse rusta til man kommer nedpå stålet?
Noen som kan forklare litt nærmere rundt hvordan dette burde gjøres?
Re: Rust - er dette innafor?
Rustfix er et tilbakevendende tema. mange måter og meninger. Min konklusjon er at om man velger fluidfilm/sauefett funderud el. så skader det ingenting. Ja det slites, men usikkerheten med å lokke rusten inne er i allefall ikke der slik som med gammel tectyl. I verste fall må behandlingen gjenntaes ofte. Synes ikke det er avskrekkende, men selv utsettes det/glemmes det for lenge. Min 120 er værre en din, men jeg bekymrer meg ikke. Diskusjoner om rengjøring før lanolin/ eller om det er gunstig med litt møkk som holder på lanolinen leser jeg med interesse. Alt med måte heter det vel og jeg har planer om rammespyling før neste fluidfilmbehandling. Så er vel spørsmålet om det gjøres en bra jobb på de forskjellige stedende. Litt forskjellige tilbakemeldinger om utilstrekkelig behandling lite forbruk av fett ol. Mange burde tatt jobben selv, men det var tiden, og mulighetene da. jeg setter min lit til funderud i østfoll. de har dervet i mange år. Når jeg får somlet meg til å bestille time blir jobben gjort.
jørgen
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: Rust - er dette innafor?
Hallo folkens.
Nå var det flere meninger om hva som burde gjøres, men idag har bilen vært på behandling. Fikk være med inn å se på smykkets underliv. Fjærskålene og innfestibgene så fine ut. Mye av «plakket» som lå oppå var gammal tectyl og ikke rust. Det er jo ikke plettfritt, men det var absolutt ikke gærlig til å være LC med 15 år bak seg sa de. De hadde sett mye værre. Karen som sprøyta mente bilen sku holde lenge om den blei fulgt opp. Eneste bakdelen var at vaskeren dems ikke fungerte, så det blei ingen vask av ramma, de blåste ut endel møkk. Blir ny runde til høsten, da med vask av ramma innvendig.
Kan absolutt anbefale Buskerud Antirust. Hyggelig folk og god service. Fikk tilogmed en boks med AR Liquid/GEL BN gratis til å smøre på med pensel etterhvert som den geitølja de sprøyta på nå satt seg litt bedre. Håper dette kan være til hjelp så andre ikke kjøper seg ei pakke med mariekjeks av en Toyota.
Nå blir det nye dyser og SCV ventil, så Cruiseren ikke kakler som ei snekke bare gradestokken viser blått tall.
Nå var det flere meninger om hva som burde gjøres, men idag har bilen vært på behandling. Fikk være med inn å se på smykkets underliv. Fjærskålene og innfestibgene så fine ut. Mye av «plakket» som lå oppå var gammal tectyl og ikke rust. Det er jo ikke plettfritt, men det var absolutt ikke gærlig til å være LC med 15 år bak seg sa de. De hadde sett mye værre. Karen som sprøyta mente bilen sku holde lenge om den blei fulgt opp. Eneste bakdelen var at vaskeren dems ikke fungerte, så det blei ingen vask av ramma, de blåste ut endel møkk. Blir ny runde til høsten, da med vask av ramma innvendig.
Kan absolutt anbefale Buskerud Antirust. Hyggelig folk og god service. Fikk tilogmed en boks med AR Liquid/GEL BN gratis til å smøre på med pensel etterhvert som den geitølja de sprøyta på nå satt seg litt bedre. Håper dette kan være til hjelp så andre ikke kjøper seg ei pakke med mariekjeks av en Toyota.
Nå blir det nye dyser og SCV ventil, så Cruiseren ikke kakler som ei snekke bare gradestokken viser blått tall.