Dette problemet starta med at det var tilnærmet null fjæring bak. Skifta begge belgene og støtdemperne, men problemet forsvant ikke. Var inne på lokalt Toyotaverksted for analyse og fikk beskjed om at ECUen til fjæringssystemet (TEMS) fungerte ikke og måtte skiftes. Ny pris kr 11.650 pluss kr 880 i arbeid. Fikk tak i en brukt original ECU med korrekt delenummer til kr 1440,- men verkstedet vil ikke gifte den inn/omprogramere den da det kan medføre at det vil kunne ligge med data fra den forrige bilen og dette vil skape store problemer. Så da står jeg der med kun et tilbud som koster over 12.000.
Noen ideer i dette utmerkede forum?
Skifte av ECU i LC120 2003
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Skifte av ECU i LC120 2003
Har du forhørt deg med noen andre enn Toyota som driver med feilsøking?Burde jo være mulig og bruke en brukt ECU.Har du googlet om andre har byttet brukt?Kanskje finnes det tips på nettet om hva som må/bør gjøres ved bytte av denne type ECU
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Re: Skifte av ECU i LC120 2003
Takk for tilbakemelding.
Har leita litt rundt, men finner ikke noe på nett.
Her er to andre verksteder, men ingen av dem har utstyr for programmering.
Km
Har leita litt rundt, men finner ikke noe på nett.
Her er to andre verksteder, men ingen av dem har utstyr for programmering.
Km
Re: Skifte av ECU i LC120 2003
Hei, for å si det tydelig, jeg er ikke mekaniker, men dette er merkelig. Her kan du få se hele system: https://www.top4runners.com/ja/2007/lift/rearair.pdf
Riktignok 4runner, men Toyota har nok ikke utviklet flere systemer for lignende biler.
Slik jeg tolker dette, så er det snakk om en bitteliten dateenhet, men i følge skjema snakker den ikke med hoved ECU, bortsett fra å sende feilmelding til varsellampe ved behov. Det er heller ikke snakk om noe minne eller datalogger.
Og selv om den har en slags minne, «factory reset» finnes vel ved et hvert dataprodukt.
Prisen du har fått, 880,- på verksted, det er jo ikke mer enn å kjøre inn, fjerne plastdeksel/panel, en stikkontakt og ut igjen.
Som sagt, jeg har ikke faglig oversikt, men hva med å sette inn ny (brukt) ECU selv? Kanskje med bilen uten strøm (>30min) som du kan lese på prado forum. Dette skal tvinge hoved-ECU til å lære seg bilen om igjen.
Så kan du beholde den gamle enheten, i verste tilfelle bytter du om igjen.
Jeg kan ikke se logikken i at en slik underordnet enhet med begrenset funksjon skal kunne overstyre/ ødelegge for bilen.
Bare noen tanker, lykke til. Peter
Riktignok 4runner, men Toyota har nok ikke utviklet flere systemer for lignende biler.
Slik jeg tolker dette, så er det snakk om en bitteliten dateenhet, men i følge skjema snakker den ikke med hoved ECU, bortsett fra å sende feilmelding til varsellampe ved behov. Det er heller ikke snakk om noe minne eller datalogger.
Og selv om den har en slags minne, «factory reset» finnes vel ved et hvert dataprodukt.
Prisen du har fått, 880,- på verksted, det er jo ikke mer enn å kjøre inn, fjerne plastdeksel/panel, en stikkontakt og ut igjen.
Som sagt, jeg har ikke faglig oversikt, men hva med å sette inn ny (brukt) ECU selv? Kanskje med bilen uten strøm (>30min) som du kan lese på prado forum. Dette skal tvinge hoved-ECU til å lære seg bilen om igjen.
Så kan du beholde den gamle enheten, i verste tilfelle bytter du om igjen.
Jeg kan ikke se logikken i at en slik underordnet enhet med begrenset funksjon skal kunne overstyre/ ødelegge for bilen.
Bare noen tanker, lykke til. Peter
Re: Skifte av ECU i LC120 2003
Hvordan gikk det med bytte av ECU?
Sliter med det samme tror jeg, dårlig med demping spesielt bak.
2008 120 GX
Sliter med det samme tror jeg, dårlig med demping spesielt bak.
2008 120 GX