Hva betyr benevnelsen "strøken"?

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
morrun
Sted: Fredrikstad

Hva betyr benevnelsen "strøken"?

Legg inn av morrun »

Hei.

Jeg prøver meg på å starte en meningsutveksling når det gjelder betydelsen av "strøken", i dette tilfellet når det gjelder bruktbil. Kanskje vi kan komme til en slags definisjon? Har googlet litt, men finner ikke noen entydig definisjon av begrepet. Ordet ser ikke ut til å ha havnet i ordbøkene enda.

Jeg fant noen meningsutvekslinger, blant annet på et BMW-forum. Der mener èn at strøken betyr "bedre enn ny". Andre diskusjonsdeltakere mener at betegnelser som "ganske strøkent", "99% strøken" osv. ikke bærer mening. Enten er bilen strøken eller så er den noe annet. Sammenliknbart med det å være "ganske levende" eller "99% død" (tolket av u.t). Hvis så strengt tolket, vil man kunne si at benevnelsen strøken ikke bærer mening og ikke hører hjemme i ordbøker heller, kanskje? Er noe kjørt langs norsk fylkesvei og parkert utenfor et kjøpesenter bare èn gang, så faller begrepet ved slik streng tolkning. Jeg er ikke enig i at begrepet kun betyr "bedre enn ny". Likevel synes jeg "strøken" er en benevnelse som bør brukes med respekt og varsomhet! En gang var jeg på bomtur strekningen Fredrikstad - Stavanger/retur, for å kjøpe en påstått strøken bruktbil! Bilen var slitt, og bildene var nok gamle og kanskje av en annen bil? Ren svindel, ikke bare svindelforsøk, ettersom bomturen kostet meg en feriedag og mange hundre kroner i reise og kost. Dette var en bil til salgs hos en forhandler. Forhandler sa "Ja ja, men den er strøken for å være 5 år gammel" Kan man gradere strøken etter alder? Jeg opplevde noe liknende her lokalt, nå nylig. Det var mindre alvorlig denne gang, ettersom jeg kjørte forbi forhandleren på vei til jobb. For en stakkar fra Stavanger derimot, ville det vært ille! Det er ikke lett å avsløre en påstått strøken bil, ved å bedømme bildene og lese tekst i en annonse.

Vi som frekventerer bilforum er der fordi vi er opptatt av bil. Mange av oss er opptatt av bilens kosmetiske og mekaniske tilstand. Mange har kanskje sittet litt på "begge sider av gjerdet"? Man har skrytt litt for mye i salgsannonsen. Enda til har noen kanskje smurt på litt farget polish og "plastic renovator" uten å si noe, selv om man skjønner at kjøper er fargeblind. Man vet godt at avsløring av bilens egentlige kosmetiske tilstand, kun er en avfetning unna! Samtidig har man blitt grundig forsmådd og skuffet da man har blitt utsatt for samme ved kjøp av bil. I biljuss skilles det mellom å være en "profesjonell part" eller ikke, men løgn og lureri er jo uansett ikke greit! Må man anse bruktbilhandel som et spill/gambling? En 10 år gammel Land Cruiser personbil er fortsatt bil til mer enn 300.000,- Det koster fryktelig mye penger å sette en slitt bil tilbake i strøken stand, slik jeg forstår begrepet. Samtidig er det ofte ikke så vanskelig å skjule feil med farga polisj og andre triks.

Hva forstår jeg selv med begrepet strøken? Jo, jeg tenker at en strøken bil må være en bil uten mangler, uten behov av utbedringer teknisk. Kosmetisk sett krever bruk av "strøken" at bilen er uten feil i eksteriør og interiør. Det vil si godt vedlikeholdt, hel og pen i interiør og fri for riper i lakken. En strøken bil må skille seg vesentlig fra en tilsvarende bil i normal brukt tilstand. Jeg synes at selger må ha en grundig kjennskap til salgsopjektet, for å kalle bilen strøken.
Det betyr at "strøken" sjeldent kan benyttes på brukt bil, men det synes jeg er rett! Det finnes et hav av andre relevante superlativer å velge i for å beskrive en bil. Alt fra "fillete drittbil med fin radio" til "meget pen og godt vedlikeholdt bil med kostbare oppgraderinger".

Jeg lover med dette å aldri kalle en bruktbil strøken, hvis den ikke er det!

Lykke til med kjøp og salg! Blant bruktbiler i Norge på finn.no, får jeg 2490 treff ved å søke på "strøken". Blant disse er 196 stykker Toyota. Jeg håper all denne skrivinga kan vekke noens interesse og medføre relevant respons :D

Mvh Morten
Sist redigert av morrun den tor jan 23, 2014 3:01 pm, redigert 2 ganger totalt.
Mvh Morten

Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.
DiplomatV8
Sted: valdres

Re: Hva betyr benevnelsen "strøken"?

Legg inn av DiplomatV8 »

100% enig:)
Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg inn av Motorgarasjen »

Er nok enig at betegnelsen strøken er mye misbrukt av selgere.,
Men som bruktbilselger undrer jeg meg også på potensielle kjøpere,
som tekster/ringer på en 15-20 år gammel billig bruktbil og spør om den er strøken?

Men den beste historien om forventninger til strøken bil hadde en tidligere arbeidskollega.
Han skulle være med sin onkel for å se på en Opel Ascona fra midten av 80-tallet.
Dette var for mange år siden og bilen var annonsert som strøken.
Det var langt å kjøre, og kollegaen min var med som sjåfør dit,
da det var meningen å gjøre handel på direkten og ta med bilen.
Når de kom frem og svingte inn på gårdstunet, der det sto det en nyvasket blank Ascona,
utbrøt onkelen: snu og kjør hjem med en gang !
Kollegaen min ble meget overrasket da han ikke klarte å se noe feil,
de hadde jo tross alt ikke vært ute av sin egen bil engang.
Så han spurte hva det var som var galt.
Jo svarte onkelen , han skulle ha en slik strøken bil, og gjorde en stor bue med hånden.
Det han mente var at han skulle ha en combi-cupe og ikke en sedan.
morrun

Legg inn av morrun »

God historie der motorgarasjen :lol: Ascona kombi/Mazda 626 kombi var det eneste rette i sin tid her til lands.

Vedrørende perspektivet ditt som bruktbilselger, så skjønner jeg den varianten du presenterer. For meg som har ganske lang erfaring som bruktbilkjøper, er jeg inneforstått med at biler som er gamle og enda til kanskje billige sett i forhold til tilsvarende, sjelden er å regne som smykker. Problemet er når betegnelsen "strøken" villig vekk brukes i annonser for slike biler og også biler som IKKE er billige sammenliknet med tilsvarende, eller uansett egentlig. Noen bilselgere bruker nok betegnelsen "strøken", fordi de tenker at "når man først har en kjøper på tomta, så blir det sikkert salg til slutt". Da mener jeg at man trår ut i det å være skurkeaktig. Folk bruker jo feriedager og penger på flybillett basert på det selger påstår. Uansett så håper jeg ikke diskusjonen dreier til om bilselgere er bra mennesker eller ikke. Det var ikke meningen. Så bilinteressert som jeg er, burde jeg jobbet med bil selv, egentlig. Det var vel mye en paralell interesse for det menneskelige sinn, samt en hang mot å velge det tryggeste alternativet, som brakte meg inn på den yrkesveien jeg har valgt.

Tilbake til poenget mitt i innledende innlegg: Hva skal det innebære at en bil er "strøken"?
Mvh Morten

Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting »

:) Etter min oppfatning må en "strøken" bil være bortimot så god som ny. bittelitt "patina" tillates på gammel bil
Men folk må få skrive hva de vil i annonser ol. "Strøken" er vel ikke en beskyttet tittel. ? Og hva folk legger i begrepet er vel opp til de selv.
Med dagens muligheter for fotografering og sending av bilder på mail og telefon osv. bør sjansen for å reise på bomtur til Finnmark være minimal. Det var verre for 25 år siden når alt var små rubrikkannonser og bilder måtte fremklles hos fotografen og sendes med landpostbud. Som ivrig bruktbilkjøper så lærer man seg vel både å lese mellom linjene i annonser, og å stille de rette spørsmålene.
Så, en litt fjollete problemstilling kanskje?
:wink:
Martin Glømmi Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg inn av Motorgarasjen »

Min definisjon på en strøken bil, er en bil helt i utstillingsstand.
Vises det at den er brukt, er den ikke lenger strøken i mine øyne, men kan fremdeles være meget pen.

Og beklager Morten, men nok en avsporing.
Marting, pass deg for bilselgere med fotoapparat.
Det er veldig lett å få bilder som er finere enn virkeligheten,
og feil er tilnærmet umulig å oppdage hvis fotografen ikke har gått inn for å få disse så synlig som mulig.
Har mange ganger blitt overrasket av hvilke feil som ikke er oppdaget, når jeg har handlet etter kun bilder.
Når man vet av feilene og så studerer bildene på nytt, så kan man ofte å finne de igjen som små nyanser på bildene.
Og jeg irriterer meg på det, da jeg skulle vist bedre, da jeg ofte selger gamle biler basert på bilder selv. :)
Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard »

Av litt eldre biler- så betyr strøkent bare at du får myyyye sparkel med på kjøpet, og rustbobler neste vår. Bilen er også nylig understellbehandlet, masse- kjempemasse. Motor og drivverk er selvsagt i ypperste stand (da det virker), bare ikke kjenn på mellomakselkryssa og pinionlagrene.
Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol »

Strøkent e synonymt med at ting er på stell, ikkje at d skal være beidre enn nytt, men på stell ;-)
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
morrun

Legg inn av morrun »

Hei igjen.

Takk for responsen. Det er riktignok første gang jeg har blitt satt i sammenheng med betegnelsen fjollete, men skitt au ...
Nå har jeg lett mer etter at jeg spurte dere. Jeg fant en definisjon;
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbo ... ok=bokmaal

Det står om "strøken" at:

"Oppslagsord Ordbokartikkel
strøken

strøken a5
1
ligge s- ligge rett ut
2 uten feil, mangler
s- Peugeot 99-modell til salgs

3 uten topp
en s- spiseskje sukker"

Kan si at eksempelet i ordboka er dårlig, en strøken Peugeot 99-modell?! Dette må være en gammel ordbok ...
Brukt på bil betyr ordet altså "uten feil eller mangler". "Mangler" er avklart i forbrukerkjøpsloven, mener jeg å huske. "Feil" kan jo være så mangt; Teknisk feil, kosmetisk feil, mekanisk feil, feil på ditt og feil på datt. Ettersom "strøken" er definert med ord man finner i lovverket, må vel særlig profesjonelle bilselgere være nøye med begrepsbruken? Man kan trolig få seg en smekk ved feil bruk.
Mvh Morten

Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av dracan »

Vi har nok ikke sett ordet strøken i en bruktbilannonse for siste gang, selv etter denne tråden.....
Men det er vel uansett kjøper som må finne ut om bilen er i den stand som selger beskriver.
Kjører du 1000 mil for å kjøpe en "strøken" 20 år gammel bil og finner ett vrak, så er jo selger likeglad.

Det som er fint i denne klubben er at det finnes medlemmer rundt i hele landet som kan spørres om de kan ta en titt.
Da slipper man å gå på en smell! Jeg har selv vært å sett på biler for medlemmer flere ganger.

PS! Har en 85% strøken avenesis til salgs! :-)
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Svar

Gå tilbake til «Off Topic»