OME fjærer- ikke i vognkort / Greasable shckles spørsmål.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

OME fjærer- ikke i vognkort / Greasable shckles spørsmål.

Innlegg av erwin »

Jeg trenger nye fjærer på 40'en. De gamle, særlig bak henger mye.
Standard bil, uten winch. Ikke for hard offroad bruk. Kan tenke meg noe lift.

Valget ser da ut til å være OME Dakar lift sett. Imorterer jeg dette fra USA sparer jeg 6-7 tusen framfor å kjøpe i Norge.
Men så er det disse TUV papirene da...

Hvilken risiko er det egentlig å ikke få dette inn i vognkort?
Bilen kommer ikke til å se spesielt hevet ut (2-4 cm), og jeg skal ikke ha noen ekstreme hjul. Kanskje 235/85-16
Er det noen risiko for å bli tatt med dette?

En annen ting en som ikke er erfaren med bladfjærer lurer på er:
Trengs greasable shackles og pinner? Trenger man i det hele tatt å smøre poly-foringene? (Dyrt nok som det er, kan bruke de gamle.)
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: OME fjærer- ikke i vognkort / Greasable shckles spørsmål

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hejsa

Jeg er ikke sikker på at jeg kan give dig alle svarene på dine spørgsmål, men jeg har jo monteret to komplette OME undervogne og jeg er meget tilfreds. Når man køber det hele, så passer det bare 100% sammen og det er meget nemt at samle. Det sværeste er at adskille det brugt/originale og mange gange er det nemmest at skære det fra hinanden - derfor nyt!

Om det er bedre med smørenipler? jeg vil sige ja... det må være en fordel at kunne smøre bøsningerne op en gang imellem.

Med hensyn til syn/godkendelse, så løfter sættet ikke ret meget, så det ser altså ikke "forkert" ud. Jeg er ikke blevet spurgt til mine ved syn i DK.... jo de bemærkede at de var nye og sagde derfor at det var dejligt at se nye dele på den gamle bil :)

Jeg ville vælge en OME igen...
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: OME fjærer- ikke i vognkort / Greasable shckles spørsmål

Innlegg av KjellOlsen »

Er nok ikke noe fare på vanlig eu at det ikke står i vognkortet. hvis det er så mye å spare som du sier hadde jeg hoppet over de papirene.
Når det gjelder smøring har det en del å si med smørbare sjakler, men det har enda større betydning å pumpe inn fett mellom fjærbladene. Sett en løs smørenippel i fettpressa og tre gjengedelen på nippelen inn i de gule "skivene" i hvert blad. Mulig du må stikke hull i dem med en skrutrekker først, så fettet går igjennom hullet og legger seg inntil bladet over. Pleier å banke inn en tynn trekker mellom bladene først, så det blir plass til fettet Et pump eller to på hver ende av hvert blad gjør at du får en mye mykere gange. Reduserer "knekkelyder" i forfjærene i sving også. Hvis du jekker opp karosserit litt så avlaster du fjærene, og det er lettere å få inn trekkeren mellom bladene.
Kanskje prøve med de sjaklene du har først, og evt kjøpe smørbare hvis det er behov senere?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 4x»