Rustet hull i bunnpanne

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Jeg fikk så mye god hjelp om den ødelagte unbrakoskruen på diffen foran på gruppa drivverk, så nå prøver jeg her med et nytt problem. Da jeg tok av beskyttelsesplatene under diff og motor oppdaget jeg at det lekker litt olje fra bunnpanna, et ørlite rusthull. Det er en LC 90, 2000-modell. Toyota skal ha 20.000 for å bytte bunnpanne og det hørtes litt dyrt ut. Hvor vanskelig er det å bytte bunnpanne, kan jeg evt sveise rusthullet eller blir det bare tull?
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av saw »

Hei, jeg er ikke sikker på det men kan ikke tro annet enn at det er stål i bunnpanna og da kan den sveises. Den må mest sannsynlig ut da det må være rent før sveising. Et annet alternativ er kjemisk metall. Jeg har ikke brukt det på bunnpanne selv men på sperreaktuatoren min og det funka som bare det. Det må fortsatt være rent dersom det skal bli tett.
Selv hadde jeg vært villig til å gjøre et par forsøk for å slippe å betale Toyota 20k iallfall 😂
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
johi
Innlegg: 656
Ble med: man feb 11, 2013 10:46 pm
Lokasjon: fossvegen 25 1925 blaker
Kontakt:

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av johi »

kan nokk sveises om det ikke er for tynt da, jeg slipte bare lett over og smørte på kjemisk mettal på en 2lt og holdt fint det. bare husk kjemisk mettal fra locktite 2 komponent er det som er best. :) lykke til
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Takk for gode innspill. Da blir det 20.000 mindre på Toyota og jeg demonterer bunnpanna. Så får vi se om det blir kjemisk metall eller sveising. Må lære meg å sveise først...
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av Snekker_Andersen »

Har du kikket på hvor mye du må demontere for å få ut bunnpanna?
Det kan tenkes at du vil synes at dette er en ganske krøkkete jobb.
Tror ikke at bunnpannen i seg selv koster så mye hos Toyota, men all jobben med å bytte.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av saw »

Kan hende du får tettet hullet med kjemisk metall uten å demontere, men det kan ikke piple olje ut under herdeprosessen da blir det ganske sikkert ikke tett. Jeg ville tatt det i forbindelse med et oljeskift og jekka opp bilen sånn at hullet kom høyest når den har rent fra seg og prøvd. Gjør skikkelig rent og få bort alt løst før du kliner på en dæsj, det verste som kan skje er jo at du må ut med panna og slipe litt før du tetter på nytt.
Jeg brukte wurth tokomponent men meget mulig locktite er bedre. Jeg var fornøyd med wurth.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Takk igjen for gode innspill. En ny bunnpanne koster ca 8500 og 1500 for pakning. Tappet olja i dag og lar det dryppe ferdig noen dager. Etter nærmere studier av bunnpanna ser jeg det er endel rust så nok smart å sette inn en ny. Ender nok med at jeg prøver å demontere panna og sjekke tilstanden, så evt sveise eller kjøpe ny.
Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 894
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av willys overland »

Har med hell tettet bensintanker med karosseritinn.
Bunnpanna må gjøres skikkelig rein, helst i en delevasker, og rustent område glassblåses reint.
Området fortinnes først med Berafix og så er det bare å smelte på tinn. Krever litt øvelse men lettere enn å forsøke å sveise.
Vanskelig å få sveiset helt tett uten porer, og det slår seg lettere med sveis.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av KjellOlsen »

Faren er at når drt først har begynt å ruste såpass at det har blitt hull et sted, er det sannsynlig at det er flere på vei. Skrekksenariet er jo at denne renner tom mens du kjører, og motoren skjærer seg. Jon Henning er guru på dette, så det han skriver er det beste å gjøre.
Alternativt ville jeg ha sjekket med noen hoggere, og kjøpt en bunnpanne i litt bedre stand der.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Da er jeg igang med å skru løs bunnpanna og sliter med å komme til de to siste skruene som sitter gjemt bak diffen. Kommer ikke til med noe verktøy. Noen som har noen tips til hvordan løse dette. Måtte brekke løs plastdekslet som beskytter panna, trenger jeg egentlig å sette inn et nytt deksel? Ser ut som metallplatene under beskytter godt nok. Var også en svær svamplignende beskyttelse i bakkant av panna inn mot akselen. Hvilken funksjon har den egentlig?
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Gode nyheter! Jeg har fått opp alle skruene på bunnpanna! Utfordringen nå er å få ut bunnpanna. Den hindres av diffen som gjør at jeg får ikke lirket ut bunnpanna. Noen som har tips til hvordan løse dette?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av KjellOlsen »

Funksjonen til den svampen du nevnte er å fange opp eventuelle oljedråper som av og til kommer ut mellom motor og gearkasse. Kommer fra sliten simmering på veiva på motoren. Toyota er vel kjent for å ha en oljedråpe hengende her. Kan bli litt problemer på eu hvis de ser det lekker. Svampen fanger opp disse, og du slipper sannsyneligvis å få mangel.
Lenge siden jeg har vært under en nitti, såtør ikke komme med noe lure råd for å få ned panna. Er vel ikke allverdens jobb å skru ut diffen, hvis det hjelper. Husker ikke om det er noe annet det vil butte i.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Takk for svar! De vil absolutt hjelpe å skru ut diffen, men hvor skrur man? Redd for å skru opp noe der det lekker ut gearolje?
tcj
Innlegg: 11
Ble med: tir sep 22, 2020 10:06 am

Re: Rustet hull i bunnpanne

Innlegg av tcj »

Tenkte jeg skulle oppdatere på status. Fant en genial side på den engelske LC-klubbens siden, file:///C:/Users/um255/Desktop/1KZ-TE%20engine%20rebuild%20_%20Land%20Cruiser%20Club.html, som har gjort noe av det samme på akkurat samme motor (KZ-TE). Jeg måtte ta av begge drivaksler og selve kardangen på diffen for å få ned ned bunnpanna. Kardangen var veldig vanskelig å få ut, måtte jekke opp gearkassa for å få den ut. Så måtte jeg demontere oljesugern før jeg fikk løs bunnpanna. Nå har jeg fått sveisa bunnpanna, så skal den behandles med antirust og lakk, og så kan jeg begynne å sette sammen leamikken. Hadde jeg visst det var så mye jobb hadde jeg klint på litt Tech7....
Svar

Tilbake til «Motor 9x»