OME eller ikke

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

OME eller ikke

Innlegg av Jarle »

Hei
Jeg er kommet i en situasjon der jeg må bestemme meg for å begynne å fornye AHC eller skifte til alternative løsninger.
Jeg har vært veldig fornøyd med komforten til AHC, men nå er bakre dempere gåen, og jeg ser at sensoren bak er klar for utskifting snart også. Jeg vet ikke hvordan det er med gasskulene, men jeg har målt nøytraltrykket, og det er i henhold til boken. Men jeg ser for meg at det kan bli en del utgifter framover om flere av komponetene begynner å svikte.
Jeg ser det er en del som har skiftet til OME, og tilbakemeldingene har vært bra på det.
Hvor kjøper man OME, og hva er ca pris? Hva hever OME, ser det nevnes alt fra 10mm til 1,5 og 2,5 tommer. 10mm hos NORT og BG Nor, mens Slee opererer med 1,5 og 2,5 tommer.
Må man senke diffen framme når men setter på OME sett?

Tips og driftserfaringer med OME er veldig velkommen :idea:
Jarle
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: OME eller ikke

Innlegg av jonwib »

Sänd min bror en PM på Toyota4x4.se. Han kör en expeditionsriggad 100 med OME. Borde kunna ge dig ett utfyllande svar. Han kallar sig MrWib på forumet.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: OME eller ikke

Innlegg av frode »

Du får OME-fjærer med forskjellig løft, alt avhenging av hvor mye ekstra vekt du har på også selvfølgelig.

Hvorfor må du skifte demper?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: OME eller ikke

Innlegg av Jarle »

Må skifte demper fordi den ene lekker slik at AHC systemet tappes for olje. Det lekker midt på demperen, bak en doblingsplate som er sveist på.
Men nå har jeg bestilt to nye fra Milner. Det er jo originale Toyota-dempere. Så med litt ekstra overflatebehandling bør vel de holde 300tusen km til :mrgreen:
Jarle
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: OME eller ikke

Innlegg av frode »

Jarle skrev:Må skifte demper fordi den ene lekker slik at AHC systemet tappes for olje. Det lekker midt på demperen, bak en doblingsplate som er sveist på.
Men nå har jeg bestilt to nye fra Milner. Det er jo originale Toyota-dempere. Så med litt ekstra overflatebehandling bør vel de holde 300tusen km til :mrgreen:
Jepp. Og hvis skjoldet ruster bort, kan det erstattes med plast.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»