PTO, spak og høl i gølvet

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

PTO, spak og høl i gølvet

Innlegg av Propellue »

Overskriften sier vel det meste.
Jeg har fått tak i en PTO-winch, men når jeg skal sette i spaken som styrer udyret så har jeg ikke noe hull i gulvet på girtunnelen å føre den gjennom.

Etter litt forskning på det berømte internettet har jeg funnet ut at jeg har en spak som samsvarer med en winch som er eldre enn bilen min. Bilen er '86-modell og winchen er nok fra en stund tidligere, sansynligvis mellom '80 og '82 en gang.
Han jeg kjøpte den av sa at han hadde plukka den av en 60 han hadde kjøpt som delebil, så jeg antok at det ville være smooth sailor å bare montere på og kjøre i vei. Syns tilogmed jeg så konturene av en luke i tunnelen, men det viste seg å bare være noen festemuttere for noe til dashen når jeg tok det litt nærmere i ettersyn.

Så, det store spørsmålet er:
Er det noen som har erfaring med å kappe hull i gulvet for å montere spaken. Eventuellt, er det noen som har den typen spak i sin 60 og som har lyst til å ta bilde og vise ca. hvor den kommer inn hen. Jeg veit at den kommer inn til venstre for girspaken et sted, men det er jo greit å være sikker på at det er plass før man borrer i vei.

Her er spaken jeg har:
Bilde

Dette er den jeg ser for meg at jeg burde hatt:
Bilde

Jeg har fått tatt et elendig bilde av hvordan tunnelen min ser ut. Det kommer et bedre bilde i morgen, dere får bare prøve å tyde som best dere kan så lenge.
Bilde
Og med beskrivelse av hva dere faktisk ser der:
Bilde


En annen ting som har fått meg til å klø meg litt er braketten som holder akslingen fast i ramma.
Hullene jeg har der ser gjenget ut, stemmer det? Jeg prøvde nemlig med litt forskjellig skruestørrelser, men ingen av dem ville entre. Gjorde et ærlig forsøk på å fjerne gammal morro som lå og fyllte opp inni der også, men ingenting satt.

Hvertfall, winchen er montert forran, pto-uttaket er skrudd på og sjekka at den har drivhjul inni transferen så nå gjenstår det bare å finne en måte og få styrt herligheten på. :)
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: PTO, spak og høl i gølvet

Innlegg av Steinar »

På min så var dette også ettermontert, det var bare borret ett stort hull for gjennomføringen slik at passer nogenlunde med staget fra PTO'en så er det borret hull til tre-fire 6mm skruer for å holde mekanismen og sveiset fast mutter på baksiden. Så fire hull med selvborrende til dekslet på utsiden. Ikke noe hokus pokus, men du må bare prøveborre litt for finne rett plasering
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: PTO, spak og høl i gølvet

Innlegg av Propellue »

Braketten som holder selve spaken og mekanismen har gjengetapper på baksiden, så jeg ser for meg at det holder å lage et hull til spaken og 4-5 hull til festeskruene.
Hvor var det du mente at man trengte de selvborrende skruene?

Jeg håper jo jeg slipper å lage sveitserost av hele tunnelen for å få skiten til å passe sammen. :P
Brukeravatar
Byggmester Johan
Innlegg: 195
Ble med: fre mai 14, 2004 5:27 pm
Lokasjon: Oslo
Kontakt:

Re: PTO, spak og høl i gølvet

Innlegg av Byggmester Johan »

På min Hj 60 er girspaken for vinsjen på førersiden.
Her ser du orginalfeste fra undersiden (forfra)
Vedlagte filer
DSC_0028.jpg
DSC_0028.jpg (799.89 KiB) Vist 10785 ganger
Med Hilsen

Byggmester Johan
Tlf: 90 02 88 89
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=1066
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: PTO, spak og høl i gølvet

Innlegg av Frode S »

Her er bilde av plasseringen i min bil, av akkurat samme spaken.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=1351&start=80

Jeg mener å huske at jeg prøvde meg sånn høvelig fram fra innsiden, og traff ganske godt på første forsøk...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Svar

Tilbake til «Drivverk 6x»