xenon

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

svein inge
Sted: Nordland

xenon

Legg inn av svein inge » tor mar 27, 2008 1:34 am

Er eier av en LC90 med ettermontert xenon i hovedlys (nær og fjern) i tillegg til at jeg har xenon i tusenmetrene. Så en solskinnsdag i påsken ble jeg viftet inn av politiet, var nødt til å fjerne alt av xenon!!! :evil:
Er det slik at det ikke er lov å ha disse lysene uten automatisk nivåregulering? (på hovedlys).
Og er det forbudt å ettermonere i tusenmetere?

Samtidig lurer jeg på om det er mye arbeid å sette inn originale lys igjen,har ikke montert disse xenonlysene selv og er ikke spesielt kyndig på elektriske komponenter.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor mar 27, 2008 8:28 am

Kravet er ...så vidt det ikke har kommet endringer i det siste....innvendig høydejustering av hovedlys, samt lyktepylere. Ettermontering av xenon i ekstralys skal vel ikke være forbudt....dvs i verste fall skal alt montert utsyr være fabrikkmontert..eller være originalt fra leverandør...ellers stemmer ikke lysprosenten merket i glasset på ekstralysene. Har ikke hørt om noen som har fått påpakk om å fjerne ettermontert xenon i ekstralys.
Å koble tilbake er en 10 min jobb. Fjern strøm fra rellee til xenon og sett inn vanlig pære i sokkelen.
Vis bilen med dette...og koble tilbake etterpå. Helt idioti dette synes jeg....derfor oppfordrer jeg til dette :D
Kjører du en Lada fra slutten på 70 tallet har den lysstyrke i hovedlyktene som et middels telys...og reflektorer som ser ut som bakepapir. Sånn ble den levert originalt...og...poenget...DET får du IKKE bot for !!! :shock:

Stort sett de fleste nye biler leveres med xenon...Xenon lyser bra...og det er en fordel å se godt i mørket....eller?? :D

Brukeravatar
Snippen
Sted: Bevergrenda,Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av Snippen » tor mar 27, 2008 9:10 am

Mistenker du har møtt på en blåmann som ikke visste helt hva som gjelder.
Kjenner både passater og pajero`er med ettermontert xenon som ikke har automatisk nivåregulering, og begge er EU godkjente med det.
Aldri hørt om at noen har fått påpakk for dette før! Ring BT å hør med de.

Enig med deg Eivind, en burde ikke få bot for å ville se bedre :!:
Sindre Snippen
LandCruiser LJ 70

Beste middelet mot rust ? Vinkelsliper og sveiseapparat

svein inge

Legg inn av svein inge » lør mar 29, 2008 12:06 pm

Min gikk også gjennom EU kontroll med disse lysene, også med 3 tusenmetere.
Må nok ringe BT og sjekke dette litt nærmere.

Brukeravatar
Kåre W K
Sted: Alta
Kontakt:

Legg inn av Kåre W K » man apr 14, 2008 10:19 pm

Ingen vits å ringe BT, får ikke noe fornuftig ut av dem uansett. Ring 10 forskjellige BT stasjoner og du får minst 11 forskjellige svar fra dem. Dette pga at alle ansatte på BT sitter og synser og mener, og deretter tolker reglene slik etter eget forgodt finnende. Når det gjelder BT er vel Norge en slags siste "sovjetstat".
Helt f***ing utrolig at man ikke skal kunne bli behandlet likt over det ganske land.

Puuhh :evil:

svein inge

Legg inn av svein inge » tir apr 15, 2008 12:00 am

sant nok.
snakket med de nylig, xenon ihovedlys måtte bort.xenon i tusenmeterene var de usikre på,de mente det måtte være luxen som avgjorde det, så derfor måtte jeg kontakte produsenten av lyktene.

Passelat

Xenon...

Legg inn av Passelat » lør sep 20, 2008 8:47 am

Heisann!!

Dersom du har automatisk nivåregulering av lysene, lyktespylere og at selve lampa og dens reflektor er godkjent med xenon, er det bare å "peise på". Har hørt at desom du har nivåregulering på bakakselen så kan det gå i stedet for regulering av lyktene. Dette for å hindre blending av ujusterte 2,5 ganger skarpere xenonlys. Når det gjelder reflektorene må du se på om det står "HR" eller "DR" på den. "HR" betyr at den er godkjent for halogen fjernlys, "DR" betyr xenon fjernlys. Husker ike hel, men jeg har sett en type Hella ekstralys som hadde reflektor godkjent både for halogen og xenon. Den sto det "HR" og "DR" på. Tror det var den "nye" lumionator lampa.
"HC" betyr godkjent for halogen nærlys, og "DC" xenon nærlys.
I min gamle luminator er det kun "HR" som står på lampa = ikke lov å montere xenonkit i den.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis

Legg inn av Eivind37 » tir okt 21, 2008 9:06 am

Riktig dette så vidt jeg vet......mange krav!
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

shoe
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » lør nov 08, 2008 10:22 pm

Var innom min Toyota forhandler på Fredagen, kom i snakk med dem om ettermontering av Xenon lamper. De fortalte at de som har ettermontert Xenon lamper i løpet av et par års bruk er reflektoren ødelagt og lykta/reflektoren må byttes.
Tok selvfølgelig en nærmere titt på mine reflektorer, og jaggu der hadde reflektoren begynt å få et sot/støv-lag fra Xenon lampene på kjørelyset. Kanskje ett år til så må lyktene byttes. De koster på hdj100 sikkert minst 9000,- stk. og da er det for min del over og ut med Xenon på min bil.

Noen andre som har hørt om dette?

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis

Legg inn av Eivind37 » søn nov 09, 2008 12:56 am

Hmm...dette hørtes merkelig ut. HAr kjørt med xenon i ihvertfall 2 år...ingen merker i reflektorene mine...var ute og sjekket!
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

shoe

Legg inn av shoe » søn nov 09, 2008 11:03 am

Litt merkelig, men jeg har sett noen av settene fra avstand og det jeg har lagt merke til er at det virker som om H4 sokkelpærene er tykkere. Akkurat som om de har en beskyttelse rundt, dette kan jo være forpakninga selvfølgelig.
Mine er tynnere med en ståltråd fra tuppen av pæra, langs siden og ned til sokkelen. Er dette tilfelle at det er så stor forskjell?

Har begynt å sjekke Ebay for lykter, men har ikke tatt sjansen på å kjøpe komplett lyktesett i plastikk for ca. $200, selv om de ser ganske fine ut.
Er redd alt smelter når du setter på fjernlys :lol:

shoe

Legg inn av shoe » tir nov 11, 2008 10:29 pm

Eivind37 skrev:Hmm...dette hørtes merkelig ut. HAr kjørt med xenon i ihvertfall 2 år...ingen merker i reflektorene mine...var ute og sjekket!
Det kanskje ikke plastikk i dine reflektorer? Lurer på om det reflektorer beregnet på halogen og laget av plast som ikke tåler Xenon lamper.

Jeg har støv/sot, men vet ikke hvor lenge pærene har vært der. De har i hvert fall vært i bilen i 1,5år.
Snakket med Toyota i dag og de fortalte om 120serien der reflektoren begynte å koke/løse seg opp etter et par år.
Toyota hadde fått et rundskriv på dette, men kunne ikke finne det igjen så de har nok visst om dette en stund.

Sjekka samtidig pris på nye lykter, jeg tok nok i litt tidligere ellers så er det prisen på hdj80 lykter jeg husket. Hdj100 lykter koster 2600,- pr. stk. så det var jo adskillig forskjell på pris.

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » tir nov 11, 2008 10:42 pm

Uten og være bombesikker så trur eg 80 lampene koster rundt 2600kr stk. og meiner 100 lampa koster 8/9000kr. har foressten xenon i begge delene på hovedlampene på 80en min pluss i 1000meterene og sprederene og ser ikkje noe i lampene mine ana enn ett vilt lys 8) 8) 8)
Me fart går alt..

shoe

Legg inn av shoe » tir nov 11, 2008 10:54 pm

Haugens 80 skrev:Uten og være bombesikker så trur eg 80 lampene koster rundt 2600kr stk. og meiner 100 lampa koster 8/9000kr. har foressten xenon i begge delene på hovedlampene på 80en min pluss i 1000meterene og sprederene og ser ikkje noe i lampene mine ana enn ett vilt lys 8) 8) 8)
Min forhandler selger hdj100 lykter for 2600,- pr. stk. og hvis 80'n har metall reflektorer så stemmer det kanskje at de er rådyre. Du får i tilfelle spandere EGR beskyttelse på lyktene, vel verd penga særlig i vinterhalvåret.
80'n har jo i utgangspunktet veldig godt lys, så med xenon montert må det lyse noe så innmari.....som landingslysa på et fly.

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » tir nov 11, 2008 11:01 pm

De hørtes skummelt billi ut. men stemmer sikkert. ja mørke kjøring er de slutt på har dagslys døgnerund når fjernlysa er på :lol:
Me fart går alt..

Andreas.
Sted: Tromsø

Legg inn av Andreas. » man feb 02, 2009 2:54 pm

Dette med sot fra xenon hørtes merkelig ut. Er det noen andre som har erfaring fra dette? Kan det være at det ikke har vært helt tett bak lykta, eller soter faktisk xenon pærer?

Landcruiserman
Sted: Gudbrandsdalen

Legg inn av Landcruiserman » man feb 02, 2009 8:01 pm

Hallo Haugens 80. Lurte på hvor du har kjøpt xenon og hva koster noe sånt, til 80'n. Er det mye jobb å montere?

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » man feb 02, 2009 8:23 pm

Hei
Jeg kjøpte piaa pærer som er lovlig å lyser som 100w. Jeg har ikke prøvd de lenge, de koster ca 1000,- pr parr. Veldig hvitt lys.
Jørgen

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » tir feb 03, 2009 12:00 am

Heisann landcrusiermann Eg kjøpte mine i skien av ein som driver litt på hobby basis. var igrunn ganske greit og montere. men som sag ska de sjå litt ok ut så tar jo alt sinn tid. men de va de jaggu vært :D meiner og huske eg betalte ca 6000kr for alt i hovedlampene pluss ekstra lysa og grøftelysa i fangeren :lol:
Me fart går alt..

Brukeravatar
lc150_2011
Sted: Bærum

Legg inn av lc150_2011 » tir feb 03, 2009 10:58 am

Hei

Noen som har prøvd disse xenonlyktene?

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... de&gid=192

Er jo ganske rimelig men man får jo ofte det man betaler for! Fristende å prøve siden det kun er å koble på, alt ligger inni lykten (hvis jeg har skjønt det riktig).

Hilsen Truls

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»