Jan's BJ75 Garasje "ting tar tid.."

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Jan's BJ75 Garasje "ting tar tid.."

Legg inn av Gi Gass » tir des 25, 2007 11:46 pm

Er vel på tide og åpne min egen garasje her på forumet, slik at folk får vite hva som skjedde med "gamle-bilen" til TLC-fan. Den endte opp i Bergen, og har sakte men sikkert havnet under kniven... Begynnte så smått med at jeg skulle ta opp igjen tidligere dårlig utført arbeid på hjulbuene bak. Fant fort ut når jeg begynnte og kutte, at samme tullingen hadde vært og pyntet på kanalene også.. :roll: En eller annen svenske-tulling som hadde lekt oppretter. Tilater meg og kalle vedkommende det, da det er det jeg er utdannet som. Dvs oppretter.. :lol:

Når jeg tidlig i høst var og så på bilen hos Fred Magne, så fant jeg ut at der var dårlig arbeid som var utført på buene bak. 10cm!!! med overlapp på plateskjøtene!!! :shock: :shock: De hadde ikke engang giddet og kutte vek de gamle platene, men bare lagt en ny utenpå.
Men, for de som måtte begynne og lure, så er faktisk bilen sinnsykt bra. Den er tross alt 17 år gammel. Rammen er helt rustfri, og bilen generelt svært bra. Så utgangspunktet for og få en meget god Cruiser, er absolutt til stede.
Vedlegg
BJ75 079.jpg
Kort fortalt, høyre siden var av samme standard..
BJ75 079.jpg (25.75 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 070.jpg
Synes bakskjermen hadde en noe unaturlig profil, og fikk bekreftet dette da jeg skar dette snittet. "Bonk" sa det, da bakskjermen spratt ut der den skulle være..
BJ75 070.jpg (21.68 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 051.jpg
Ny bue på plass, og fant ut at jeg skulle endre på brønnen bak, da denne ikke har noe funksjon. Er nok overheng som det er.. :wink:
BJ75 051.jpg (35.8 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 048.jpg
Ny innerskjerm og bue fra LJ70
BJ75 048.jpg (25.66 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 047.jpg
Kan så smått begynne og bygge opp igjen.. Med tenke på eventuelle senere endringer av hjulhuset, endret jeg innerskjermen slik at den går rett ut. Da vil jeg kunne fjerne selve ytre hjulbuen, og så få større hjulhus.
BJ75 047.jpg (28.97 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 035.jpg
Solid hjulbue også..
BJ75 035.jpg (28.03 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 028.jpg
Solid kanal..
BJ75 028.jpg (26.03 kiB) Vist 19921 ganger
BJ75 021.jpg
Godt med overlapp..
BJ75 021.jpg (22.28 kiB) Vist 19921 ganger
Sist redigert av Gi Gass den fre feb 24, 2012 11:11 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » tir des 25, 2007 11:54 pm

Gikk nokså lang tid uten at jeg fikk tatt noe videre med bilder, men har lånt litt fra andre:
Vedlegg
Orginal3.jpg
Slik så den ut før jeg begynte og kutte. Her prøver jeg 33" for og danne meg et bilde om hvilken hjulstørrelse jeg skal gå for.
Orginal3.jpg (37.8 kiB) Vist 19916 ganger

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Innlegg: 2219
Registrert: tor jan 05, 2006 9:59 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » ons des 26, 2007 12:16 am

Utrolig flott bil!!! Digger BJ75!!! Kjempearbeid, hold oss oppdatert! :)
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » ons des 26, 2007 12:17 am

Gikk nokså lang tid uten at jeg fikk tatt noe videre med bilder, men har lånt litt fra andre. "Julegaver" til meg selv ble fort bestillt av nissen i Australia, nissen i Statene og så klarte jeg og finne en nisse på østlandet også.. :lol:
Dvs hevesett, felger og breddere ble bestillt, så var det bare til og vente på julen.. Hoel på BG-nor har god kontakt med nissene i utlandet. 8) Bredderene fikk jeg laget på bestilling av samme mannen som har laget til de fleste bilene her inne. Var bare det at han hadde ikke former til 75, men han fikk lånt seg en bil, så nå har jeg første settet på min!! :twisted:
Vedlegg
BJ75 004.jpg
Framfjærene som sto på bilen. Rustsprengte fjærer hever de også..
BJ75 004.jpg (32.45 kiB) Vist 19910 ganger
BJ75 081.jpg
35" på orginal høyde uten hevesett.
BJ75 081.jpg (32.48 kiB) Vist 19910 ganger
BJ75 007.jpg
35" og akslingen på bump-stoppen
BJ75 007.jpg (31.97 kiB) Vist 19910 ganger
BJ75 083.jpg
Var en god del som røk til... 35" på her.
BJ75 083.jpg (23.2 kiB) Vist 19910 ganger
BJ75 100.jpg
Var en god del av buene foran som også røk til. Ingen rust, så en kompis synes det var for gale og skjære det vekk. Han fikk tilbudet om og ta kappet med seg, slik at han kunne fikse 60'en sin..
BJ75 100.jpg (37.91 kiB) Vist 19910 ganger
Orginal3.jpg
Slik så den ut før jeg begynte og kutte. Her prøver jeg 33" for og danne meg et bilde om hvilken hjulstørrelse jeg skal gå for.
Orginal3.jpg (37.8 kiB) Vist 19910 ganger
ome.jpg
Pakke fra Australia
ome.jpg (37.87 kiB) Vist 19798 ganger
Sist redigert av Gi Gass den ons des 26, 2007 1:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » ons des 26, 2007 12:44 am

Er i skrivende stund ganske i tvil om hvilken hjulstørrelse jeg skal gå for.. 33" eller 35".. :roll:
I motsettning til mange, er jeg mer tilhenger av helhetsinntrykket og funksjonalitet. Blir svært lite imponert av folk som kommer med store hjul, også subber det bare de kjører over en fortauskant. AT-stuket er heller ikke min stil, da jeg er mer tilhenger av luft i hjulhusene. Også full sving med maks innflex på bumpstoppen, og ingen subbing!! Hater når ting subber..
Har desverre ikke bilder av det, men de nye, strøkne buene bak røk til.. Da jeg fikk bredderene og så nesten hele den orginale bue inne i bredderen, var det bare til og finne fram stikksagen. Så fikk jeg jo bruk for de høye innerskjermene bak raskere enn jeg hadde trodd.. :lol:
På en måte litt "pinglete", men på en annen måte litt kult med luft i massevis.. 33x12,5-15 på 8x15-19et og 30mm spacere. Ligger dønn i kanten på bredderen... Her er forresten hevesettet kommet på foran. Dvs uten stabstag. Har en mistanke om at fjærene som stod på, ikke var orginale. Ble bare litt høyere. Blir spennende og se hvordan den blir bak..
Vedlegg
motorrom.jpg
Greit utgangspunkt.. Nesten for gale og bygge om noe så strøkent.
motorrom.jpg (70.79 kiB) Vist 19901 ganger
front1.JPG
Slik så den ut da jeg hentet den hos Fred Magne.Ser litt høyere ut enn den andre..
front1.JPG (64.07 kiB) Vist 19901 ganger
BJ75 015.jpg
BJ75 015.jpg (26.92 kiB) Vist 19901 ganger
BJ75 013.jpg
BJ75 013.jpg (35.42 kiB) Vist 19901 ganger
BJ75 003.jpg
BJ75 003.jpg (37.03 kiB) Vist 19901 ganger
BJ75 002.jpg
BJ75 002.jpg (38.66 kiB) Vist 19901 ganger
Sist redigert av Gi Gass den ons des 26, 2007 1:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » ons des 26, 2007 1:18 am

En LandCruiser uten rust er nesten som å tro på den berømte Julenissen. Det ser ut som om du har forutsetning for å gjøre permanente gode løsninger som duger. Som regel har det vært gjordt ting på en eldre LandCruiser....og så kan man jo bare håpe at vedkommende som har gjordt dette har vært kapabel til slikt arbeide. Sånn er det som regel mange ganger...dvs at det har vært utført arbeide av mindre bra kvalitet. Har opplevd dette flere ganger jeg også.
Det som nå er gjordt ser imidlertid veldig bra ut....som igjen gjør at du får deg den bilen du ønsker å ha som entusiast...hvor du da setter ditt eget særpreg på bilen slik DU vil ha den...det er jo det som i mine øyne kjennetegner en entusiast.
Synes dette ser veldig bra ut...og er veldig spent på prosessen og ikke minst resultatet.
Må gratulere deg med flott bil og ikke minst flott arbeide!

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » ons des 26, 2007 1:28 pm

Takker for tilbakemeldinger. Synes selv at BJ75 er noe av det kuleste som Toyota har laget. Må vel si det som det er, at bilen ble kjøpt på impulls :lol:
Har flere biler fra før, bla annet 3 andre Toyota, som alle er hvite. Har vel engang tidligere uttallt noe slikt som at "rød bil skal jeg aldri ha".. :oops:
Men når der plutselig dukker opp en bil som er riktig, dvs modell, km, tillstand og ikke minst utstyr, er det bare og bite det i seg at fargen er "feil".
Men tror bilen skal bli kul. Rød bil med alt annet svart: Skjermbreddere, felger, snorkel, rockslides, fangere og roofrack. Ellers ligger der en haug med saker i garasjen som skal monteres i bilen etterhvert. Orginalstolene i 75'en forsvinner, da en Celica GT4 skulle hugges, og stolene i denne var i rett farge. Ellers ligger der masse annet "goodis", men kan jo ikke røpe alt på en gang... 8) (Men vet med sikkerhet at der er enkelte som kommer til og bli litt misunnelig..)
Vedlegg
Stoler2.JPG
Tror komforten kommer til og øke med disse.
Stoler2.JPG (52.93 kiB) Vist 19786 ganger
dash.jpg
Avgjørende faktor!!
dash.jpg (17.81 kiB) Vist 19784 ganger
Sist redigert av Gi Gass den ons des 26, 2007 6:50 pm, redigert 1 gang totalt.

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » ons des 26, 2007 1:33 pm

Nice! Du skulle jo åpnet AT-avdeling i Bergen, du. Det er jo samme jobben. Kappe hjulbuer, sette på plastikk, og deretter bytte fjærer. :D

Gleder meg til å se den ferdig - uten svenskelapping.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » ons des 26, 2007 6:24 pm

TLC-fan skrev:Nice! Du skulle jo åpnet AT-avdeling i Bergen, du. Det er jo samme jobben. Kappe hjulbuer, sette på plastikk, og deretter bytte fjærer. :D

Gleder meg til å se den ferdig - uten svenskelapping.
He-he... Tror du gikk glipp av en vesentlig kommentar lenger oppe: Er ikke videre begeistret for AT-stuket. Også glemte du en annen vesentlig ting: Body-lift, og det har jeg aldrig hatt, og kommer heller aldri til og ha på noen av mine biler!! For meg blir det litt som og banne i kirken... Fuske-heving.. :lol:

Litt bilder fra tidligere:

http://www.offroad.no/forum/index.php?s ... =81689&hl=
Vedlegg
DSC00137.JPG
Røk en god del av buene foran..
DSC00137.JPG (32.58 kiB) Vist 19722 ganger
9815735.jpg
AT har faktisk levert 78'en med 44". Tøft, men litt for "Donald"..
9815735.jpg (27.15 kiB) Vist 19722 ganger
LCred.jpg
Noe slikt, bare med breddere og svarte detaljer som tidligere nevnt..
LCred.jpg (55.79 kiB) Vist 19722 ganger
Sist redigert av Gi Gass den ons des 26, 2007 9:37 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » ons des 26, 2007 6:49 pm

Litt mer bilder. Fred Magne nevnte når jeg var og så på bilen, at han ville selge den til "rette vedkommende".. Spørs om han fremdeles er tilfreds med den avgjørelsen.. 8)

Kommer ikke til og gjøre annet enn hevesett, hjul, breddere og skillevegg før jeg drar på biltilsynet. Vil ikke at bilen skal virke for "brautete". Har et aldri så lite ønske og prøve og få inn noe annet enn 205-16 i vognkortet. Dvs at alt det andre får vente til etter at der er skilter på den.
Vedlegg
BJ75 110.jpg
Liten og søt, eller? Ikke alltid størrelsen det kommer ann på..
BJ75 110.jpg (37.75 kiB) Vist 19715 ganger
BJ75 107.jpg
Etter mye leting, fant jeg denne. Kjøler fra en Iveco. Minimalt med kapping, faktisk rimelig "bolt-on" bortsett fra hull til trykkrørene. Liker et cleant utseende.
BJ75 107.jpg (28.04 kiB) Vist 19715 ganger
BJ75 111.jpg
Stålbørste, blåse-spiss og en runde med støvsuger så kan der hives på tynnstoff. Litt mindre overlapp enn tidligere..
BJ75 111.jpg (31.1 kiB) Vist 19715 ganger
BJ75 097.jpg
Bladfjørene foran var knekt i øyet bak + at nedre fjær var knekt. Dette på begge sider.
BJ75 097.jpg (33.94 kiB) Vist 19715 ganger

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor des 27, 2007 12:17 pm

kult! du har virkelig iver! hva slags bil kommer turboen fra?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » tor des 27, 2007 9:26 pm

Turboen er ny, og er en KKK som er til en Transit 2,5 TDI 130 hk. Etter mine beregninger skal den begynne og lade et sted mellom 1100 og 1300 rpm. Fullt trykk, 1kg, på ca1500 og holde trykket fullt ut til 3400 rpm. Så hvis dette stemmer, tror jeg at jeg får noe av det mest annvendelige som kan fåes. Gleder meg som f..n til og begynne med turbo-bygging, men må vente med det til jeg er ferdig med visninger på BT. Men sågodt som allt ligger klart.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor des 27, 2007 10:28 pm

Smart å bruke en turbo fra en moderne bil. Det har skjedd mye på turbofronten på 10-15 år. En moderne turbo er mindre, mer effektiv og mere riktig på alle måter i forhold til en turbo med gammel teknologi. Her vil du trolig få ladetrykk ganske så tidlig, og det er jo her du trenger det.
Har selv brukt turbo fra MB Sprinter 290TD.
Lykke til videre.....dette er nødt til å bli bra!

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » søn des 30, 2007 11:15 pm

Har fått litt mer siden sist. Har en kompis som heter Atle, som i stor fortvilese av og ikke ha ordentlig sted og stå og skru, benytter enhver anledning til og komme ut for og drikke kaffe samt hjelpe meg og skru. Så nå er hevesettet kommet på bak også. Har også bestemmt meg for at 35" er det eneste riktige..

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » søn feb 10, 2008 11:51 pm

Har skjedd litt i det siste. Ferdig med og bygge om det eletriske ledningsnettet bak. Så nå er der ingen flere jordingsfeil.. Gjennstår fremdeles diverse før jeg kan kjøre på bilsvaksynte. Men var nå ute og prøvde den en liten tur idag. Virket helt greit med 35". Bladfjører er nå bladfjører, selv om det er mykeste typen. Bilen er nå helt tom inni, men tung motor i front. Kommer nok opp foran når der kommer luftfjærding på. Luftbelger + div underveis fra Summit-racing. Men venter med dette til etter jeg er ferdig på biltilsynet. Først da er det den morsomme byggingen begynner.. 8)
Men begynner jo og ligne noe, da...
Vedlegg
BJ75 125.jpg
BJ75 125.jpg (32.77 kiB) Vist 18607 ganger
BJ75 124.jpg
BJ75 124.jpg (33.34 kiB) Vist 18607 ganger
BJ75 127.jpg
BJ75 127.jpg (31.59 kiB) Vist 18606 ganger
BJ75 126.jpg
BJ75 126.jpg (28.96 kiB) Vist 18606 ganger

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » man feb 11, 2008 12:25 am

Dæven, den blei høy, ja! Har du målt totalhøyden etter?
Hva slags breddere er det du har funnet da? Måtte de forlenges, eller var de laget for så mye kapping? Vurderer du å lakke de?
Kremt... Skal den vises med space'ere?
Ble mye spørsmål her nå...

Ser bra ut det her, Jan! Fått jobba litt. Det er godt det... :lol:
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » man feb 11, 2008 12:38 am

TLC-fan skrev:Dæven, den blei høy, ja! Har du målt totalhøyden etter?
Hva slags breddere er det du har funnet da? Måtte de forlenges, eller var de laget for så mye kapping?
Høy ja, det kan jeg skrive under på. 2,20 er nå i hvertfall høyere enn den hevede Hiace 4x4 camper'n til kompisen, med hevetak... :lol:
Bredderene er laget av samme karen som de fleste andre her inne har, bla "pirka". Hadde ikke former til 75, men fikk spesialbestillt. Bredderene er beregnet til 35" så passer perfekt. Bare til og lime rett på, etter at alt overflødi blikk på innsiden var fjernet. Dere skjønner sikkert nå hvorfor der ble kuttet så mye. Spacerene er der tuv-papirer på, så de skal inn i vognkortet. Er vel bare hjula som blir en utfordring. Har en liten mistanke om at kansje lavserien blir for høy, så har sett litt på alternativer... :wink:

"Option 3" er et alternativ...
http://www.marks4wd.com/products/gearma ... -gears.htm

Men denne koster jo noenlunde ca det samme, men med flere alternativer. 4,70 hadde vært tingen...
http://www.marlincrawler.com/htm/transf ... oy_box.htm

Viktig og ha planene klare, slik at man ikke løper tom for arbeid...

Prøvde og se hvordan det ble med røde breddere, men syns det ble for mye rødt. Så de skal være svarte.
Vedlegg
2000.JPG
Bilen min i bakgrunnen..
2000.JPG (44.61 kiB) Vist 18585 ganger

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » man feb 11, 2008 1:19 am

Hva er den linselusa der?
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » man feb 11, 2008 1:32 am

TLC-fan skrev:Hva er den linselusa der?
He-he... er en Supra MKIV. Dvs et dårlig bilde av en... Er vel heller bilen min som er linse-lus her. http://www.toyparts.no/prosjekter/prosj ... e_MKIV.htm

Eneste bildet jeg klarte og finne med røde breddere. Så dere fikk sett at det ble for mye rødt. Er ikke bare høye, brede biler denne karen skrur og modder på... Mest tid har jeg vel brukt på denne:
(Gått noen timer med for og klare og skvise inn 6-punkts helbur der, og bygge om drivverk som tåler 640 hk og 880 nm...)
http://www.toyparts.no/prosjekter/prosj ... -supra.htm

75'en kommer nok til og få kjørt seg som trekkvogn rundt på diverse asfalt-slikkere.... Så da skjønner dere sikkert at der trengs effektiv pustehjelp..

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » man feb 11, 2008 4:07 pm

Bilen min og kompisen sin Hiace. Hevet ca 2", og står på 235/75-15.

Min er størst.... :lol: :lol:
Vedlegg
DSC00253.JPG
DSC00253.JPG (25.6 kiB) Vist 18482 ganger

Svar

Gå tilbake til «Garasje»