Converter - hvor mange har skiftet

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Converter - hvor mange har skiftet

Legg inn av frode » ons feb 07, 2007 9:05 pm

Hvor mange er det som har skiftet converter på automatkassa?
Eller hørt om noen som har?

Og er det noen som har HDJ100 produsert før 5 juni 2001 (VIN før JTEHC05J904005603) som ikke har skiftet converter?

Jeg prøver å finne ut om det er mulig å fortsette å bruke den gamle typen converter uten å risikere girkassen, etter at man har begynt å få lugging ved nedbremsing fra en fart over 60 (lock-up).

Vil det hjelpe med full utskifting av oljen, og å holde øye med silen?

Problemet med converteren på HDJ100 fra 2001 og tidligere er beskrevet i TSB CP-1018 av juni 2001. Der står "This Service Bulletin is to inform you that the Torque Converter has been modified to improve driveability such as reducing judder during hard braking." Og at converteren skal skiftes med en ny type, som gjenkjennes på en påmalt svart sirkel med 30 mm diameter, og en "N" på delenummer-etiketten.

På en annen tråd her har jeg lest om tre (ser det ut til) som har hatt problemet, og i allefall to har fått skiftet converter. For de som importerer selv, husk at 3 års garantien er world wide, og at Toyota Norge er behjelpelig ved garanti-reparasjoner. Hvis bilen er over tre år så har man vel ikke kjøpsloven opp til 5 år, men Toyota Motor Corporation er vel interessert i å ivareta alle kunder, selv om Toyota Norge kan synes det blir ekstra papirarbeid.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » tor feb 08, 2007 9:23 am

Vet ikke om det er relevant for deg, men:

Jeg holder på å bytte hele automaten på min 61 nå.
Har jobbet mye med å få tak i en ny converter (så klart ikke via Toyota, den koster ca 5500.- + mva, noe som ikke er en ublu pris hos dem.....)
Hadde 2 stk inkl den som stod i min kasse, den løse var knust inni og var da u-reparerbar.
Har nå sendt nr 2 til ett firma i Halden som heter Converter service.
http://www.gulesider.no/gs/companyDetai ... d=Z0GNT6AC

De splitter converer og skifter lager, tetninger, osv. Turbinene blir sveiset/loddet opp slik at de blir sterkere enn originalt (racing oppsatt), og deretter sveiset sammen og balansert opp.
Har fått en pris på hele jobben som er under halve prisen på en ny fra Toy.

Det som sliter ut converter er lagre som blir slitte og du mister "stall speed" (hastigheten(rpm) når converter gir "100%" kraft til giret. Min skal være på 1850rpm. Den slurer altså opp til dette punktet.)
Det som skjer om stallspeed øker er økt varmegang, ergo dårligere kvalitet på olje og større slitasje på kasse. Dette kan merkes på mørkere farge og svidd/brent lukt på oljen. Andre feil i converter kan være feil ved lock up som du beskriver. Den fikser dem oxo hos ovennevnte.

Om mine kunnskaper er riktige gjelder dette en girkasse som heter A442F som er en forbedret utgave av A440F (som jeg har).
A442F har elektronisk styring, mens 440F har hydraulisk.
Convertere er nesten like..... Tro meg på nesten. 442 har 0,2" mindre diameter på pilotstussen enn 440, ellers er de like inni. :shock: :roll:

Det du snakker om er vel en forbedret converter fra toyota. Jeg vil heller anbefale ovennevnte firma. Så sant det ikke gjelder garanti/reklamasjon da!

Lykke til!
Vedlegg
Image5.jpg
Image5.jpg (34.18 kiB) Vist 3476 ganger
Image2.jpg
Image2.jpg (29.28 kiB) Vist 3476 ganger
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tor feb 08, 2007 4:55 pm