Min første LC. Er uerfaren med bil og trenger hjelp

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
josso

Min første LC. Er uerfaren med bil og trenger hjelp

Legg inn av josso » ons jan 08, 2020 11:00 pm

Hei!

Først og fremst, beklagar om dette er i feil del av forumet. Prøvde å finne ein passande kategori, men havna opp i denne delen.

Eg fikk tilfeldigvis prøvekjøre en LC90, på en jakttur i høst. Dette var en 2002 mod., med manuell gir. Eg blei heilt solgt, og har siden den dag vert bestemt på at eg vil ha meg ein LC.

Eg veit ingenting om å mekke på bil sjølv. Eg har fleire gode frittståande verksted i umiddelbar nærhet, samt nokre toyota merkeverksted innanfor en halvtimes kjøretur. Eg lurer difor først og fremst på kva kostnadar det er ved å ha ein slik bil? Må eg forberede meg på store innhugg i lommeboka, eller kan man kjøpe ein slik bil med god samvittighet, utan å få ekko i lommeboka (spesielt med tanke på at eg sjølv ikkje er noko mekaniker)?
Er forøvrig vandt med mindre personbilar, men har alltid hatt 4x4 dei siste 7 åra.

Eg har sett på både LC90 og LC120. Er det ein av desse som er å foretrekke forran den andre eventuelt?

Eg synes LC90 heilt klart er den råaste bilen, utsjånadsmessig, men må man forvente meir problemer og kostnadar med denne modellen framfor den nyare LC120?

Alle tips og hjelp takast i mot med stor takk.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Min første LC. Er uerfaren med bil og trenger hjelp

Legg inn av KjellOlsen » fre jan 10, 2020 9:16 am

Hei.
Velkommen til nlck forumet! Innlegget er helt greit postet, så alt i orden.
Mange meninger om dette du spør om. Er vel ikke et svar her som er mere riktig enn et annet, men anbefaler deg å prøve litt flere versjoner av Land Cruiser.
Land Cruiser familien er i grove trekk delt i to forskjellige biltyper. Du har de noe større Land Cruiserne som heter 60, 80 og 100 serien. Disse har en noe større 6sylinder rekkesekser på 4 og 4,2 liters motor, og et grovere drivverk.
Så er det de mest vanlige Land Cruiserne med 3liters firesylindret motor. De heter 90, 120 og 150 serie. Disse har litt mer «personbilfølelse» enn de større Cruiserne. Så det er en smaksak hva du foretrekker her.
Økonomisk er LandCruiser en bil som det ikke er store uforutsette utggifter på. Er noe av det mest driftsikre du kan kjøpe.
Det har riktignok vært noen motorhavarier på 120 serien som kan bli kostbart. Det kan du lese mye om her på forumet. Men holder du deg til biler fram til ca 2003 glir du antagelig unna dette.
Du må være mest på vakt for rust. Det har blitt mye rust i bakenden på spesielt 90serien, og 120 serien kommer etterhvert etter her. Bakaksel med oppheng som ruster av. Bakre del av rammer er utsatt på alle modeller som ikke er godt nok vedlikeholdt. Mange tråder om det på forumet.
Men test ut f.eks 80, 90, 100 og 120 seien før du bestemmer deg.
40, 60og 70 serien er kanskje mest for « entusiaster» som ikke vektlegger komfort og elektronikk. Her er driftsikkerhet og enkelhet det viktigste.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Generelt»