Adrians HDJ80 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » man okt 26, 2015 12:15 am

Hei,
Etter mye titting og drømming i mange garasjer her inne er det på tide med en egen!
I april kjøpe jeg min første LandCruiser, en HDJ80. :D Har de siste årene kjørt en Nissan Patrol y60, har vært veldig fornøyd med patrolen. Gjort en del med den og lært masse! Drømmen har alikevell alltid vært 80. Etter mange timer med leting etter den rette bilen dukka det opp ett tilsynelatende fint eksemplar i Trondheim og flybillett ble raskt bestilt for meg og en kompis. Bilen viste seg å være meget pen og ble selvfølgelig med hjem! :)
80'n er en norsksolgt GX med minimalt av utstyr, men den hadde ARB sperrer både forran og bak. Alikevell tror jeg ikke denne bilen har vært mange meter utenfor asfalten. Sperrene hadde ikke blitt brukt på 10 år når jeg kjøpte bilen og virket ikke, dette ble derfor første punkt på lista.
Etter jeg kjøpte bilen, har jeg gjort en del med den:
- Begynte med å ta ut begge diffene for å finne ut av feilen på sperrene, det viste seg at luftrørene inne i diffene hadde ligget inntil diffen og blitt slitt hull på.
- Bytet alt av tetninger og lager i framakslingen
- Byttet skiver og klosser på alle hjørner
- Skiftet cv-ledd
- Skiftet oljer og filtere
- Montert OME hevesett, skrevet inn i vognkort
- Nye dekk og felger, 35" dekk på 10x16 Michey Thompson felger
- Satt inn eksos temp og turbotrykk målere
- Satt inn 2 din spiller, satt inn nye høyttalere i alle dører + 12" sub
- Sota ruter
- sveisa 3" eksos fra turbo
- 2 stegs maskinpolering og forsegling
- Oljebehandling hos Funderud Antirust, bilen har tidligere vært behandlet gjevnlig og er meget bra for rust! :)

Neste på lista nå blir nok intercooler og litt justering av dieselmengde og turbotrykk. :)
Jeg er veldig fornøyd med bilen, dette er en skikkelig godbil! :D Har vært en del jobb med den, men såpass skal det vell være for å få alt tipp topp! Kommer nok aldri til å ha hjerte til å selge denne! :D
Vedlegg
image.jpg
Først et lite bilde av den gamle bilen
image.jpg (127.93 kiB) Vist 4723 ganger
image.jpg
Noen timer etter kjøp
image.jpg (148.65 kiB) Vist 4723 ganger
image.jpg
Sånn ser den ut nå :D
image.jpg (990.68 kiB) Vist 4723 ganger
image.jpg
35" dekk før heving
image.jpg (1.15 MiB) Vist 4719 ganger
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

luna
Innlegg: 140
Registrert: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Sted: Buskerud

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av luna » man okt 26, 2015 5:29 am

Gratulere og velkommen :D
Bilen ser kjempe bra ut.
Per Ole

jørgen
Innlegg: 1011
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av jørgen » man okt 26, 2015 7:42 pm

Velkommen. 80 er jo den peneste bilen. Det er jo alle enig om her i klubben i allefall. Bra at det er flere 80 er i området. Har selv en 80 og 45 i kråkstad. Kona kjører 120 (familiebil) men det tør jeg ikke si høyt.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1293
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av beaas » man okt 26, 2015 8:55 pm

Fin bil!

Du har fortsatt orginal motor? Hva har du av EGT og trykk? Når har du maks trykk og hva får du av EGT ved maks pådrag I motbakke når du feks når 120 km/t? Hvor sitter EGT sensor?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » tir okt 27, 2015 11:56 pm

Takk for fine ord! :D Veldig morro at det er flere 80'er i området!
Så vidt jeg vet er ikke pumpe justert, men første eier av bilen drev et dieselverksted så det er jo ikke umulig! Skal ta en test tur i morgen og komme tilbake med resultater ang. turbotrykk og EGT. :) temperatur sensoren sitter etter turboen, vet at dette ikke er optimalt og planen er å flytte den til manifolden før jeg begynner å justere diesel. Da må vell turboen av først?
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » ons okt 28, 2015 10:59 pm

beaas skrev:Fin bil!

Du har fortsatt orginal motor? Hva har du av EGT og trykk? Når har du maks trykk og hva får du av EGT ved maks pådrag I motbakke når du feks når 120 km/t? Hvor sitter EGT sensor?
Var ute å testa litt nå, etter ca 30 sek med fullt pådrag i en bakke nådde jeg 120 km/t og 550 grader. Maks turbotrykk er ca .85 bar og kommer ved 1600-1700 omdreininger. Legger ved bilde av sensor plassering og turbotrykk/EGT :) beklager for dårlige bilder..
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (38.67 kiB) Vist 4535 ganger
image.jpg
image.jpg (67.76 kiB) Vist 4535 ganger
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1293
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av beaas » tor okt 29, 2015 8:59 am

Det er bra!

Men som du sier selv så må EGT sensor foran turboen. Når den sitter bak så er det for store variasjoner til at det kan sammenlignes. Forskjellen i måling før og etter turbo er ikke konstant men avhengig av bla turtall og trykk. Det hadde vært interessant å vist hva EGT verdier du har med orginalmotor. Jeg justerte litt på min før jeg fikk EGT måler, trodde jeg var godt innenfor men ble overrasket over at den var i grenseland så kjapt. IC, ny eksos og litt høyere orginalturbo (0,95) hjalp betraktelig.

Jeg har hørt noen skrive at det går greit å montere sensor før turbo uten å ta av den, men ville nok ikke ha satset på det selv.

Uansett så skal vel den turboen av, det blir vel Gturbo og diverse deler fra down under? Eller hvilke planer har du?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » tor okt 29, 2015 10:07 am

Tror ikke jeg tørr å borre til EGT sensor med turbo på nei :) Selv om jeg ser at de borrer med turbo på i USA, på cummins osv. Mener de har motor på tomgang, da skal visst sponet blåse ut :shock: Hehe turbo burde absolutt vært bytta i en Gturbo ja! Sende faktisk en Mail til xxiindustries i går ang. Gturbo. :) burde absolutt ha handla da jeg har en en oljelekkasje på turboen son gjør at det kommer litt blåaktig eksos etter lang tid på tomgang :( Sliter bare litt med å bruke 20 tusen på turbo :oops:
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » man nov 09, 2015 12:23 am

Liten kjedelig, men nødvendig oppdatering fra helgen. Har utvidet defa motorvarmeren med lader og kupevarmer, så nå får både jeg og batteriene det behagelig om morgene til vinteren :D
Bytta også frostvæske og termostat på bilen. Kunne velge mellom 77 eller 82 graders termostat, syntes bilen har gått litt kaldt tidligere, vet ikke hvilken termostat som satt der, men 82 er ihvertfall rett under midten på temp måleren, så det ble bra!
Tappa først ut kjøleveske fra motor og radiator,f ylte opp igjen vann og et middel som renser kjælesystemet. Kjørte en liten tur uten termostaten i så rensen skulle få mest mulig sirkulering. Tappa så ned alt igjen og spylte igjennom motor, radiator og varmeapparatet med hageslangen i alle retninger. Måtte spyle ganske mange liter før vannet ble helt klart! Virker som det funka bra med en sånn kjølesystem rens. Frostvæska er nå krystallklar og tåler visst -47 i føle frostvæske måleren :D
Dårlig med bilder denne gang dessverre :(
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » søn nov 29, 2015 5:35 pm

Ble litt mer vedlikehold på 80'n denne helga! Fikk en kjølevæske lekkasje fra vannpumpa så den var moden for utskiftning, når jeg alikevell måtte av med reg. reima for å komme til denne, byttet jeg likesågodt den samtidig. Den er bare 40' km gammel, men nesten 5 år, så greit å bytte den også slipper jeg å tenke på den på en god stund! Slenger med noen bilder, selv om de ikke er verdens mest spennende..
Fikk også bytta det fantastiske kupelyset (..) til led, bildene taler vel for seg! :D
Vedlegg
80 1.jpg
Klar for montering
80 1.jpg (108.58 kiB) Vist 4224 ganger
80 2.jpg
Demontert, ser at det har vært lekkasje..
80 2.jpg (66.89 kiB) Vist 4224 ganger
80 3.jpg
Vannpumpe på!
80 3.jpg (77.8 kiB) Vist 4224 ganger
80 4.jpg
Reg. reim på
80 4.jpg (70.86 kiB) Vist 4224 ganger
80 5.jpg
Ferdig :)
80 5.jpg (92.02 kiB) Vist 4224 ganger
80 6.jpg
Halogen kupelys
80 6.jpg (33.12 kiB) Vist 4224 ganger
80 7.jpg
Led kupeyls
80 7.jpg (72.9 kiB) Vist 4224 ganger
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » tor jan 07, 2016 2:21 pm

Lenge siden oppdatering her nå, men fikk gjort litt med bilen i romjula. Endelig fått intercooler på bilen! Jeg brukte den største intercooleren fra biltema. Det er en ganske stor intercooler 30x60x7,6 cm med 3" tilkoblinger, men den passer godt inn i fronten på 80'n. Har brukt den tidligere på patrol og har vært fornøyd med den, satser på at den gjør jobben her også! Jeg la opp rørgangen i 2,5", 2,5" rør skal ta unna nok luft opp til 2 bar på denne motoren så det holder nok for meg! :D
Brukte aluminiumsrør og silikonslanger fra torshov, bare å si ifra hvis noen vil vite eksakt hvilke bend som ble brukt! Ser at mange legger rørene rundt ramma på disse bilene, liker ikke helt denne løsningen så rørene mine går under batterikassa på begge sider. Måtte frisere litt i eksisterende hull i frontplata for å få plass, men ble fornøyd til slutt. Strips løsningen for å holde på plass rør er en midlertidig løsning, har ikke fått laget braketter enda.. :oops: Jeg har fortsatt egt måler etter turboen, men i forhold til før jeg monterte intercooler falt temperaturen med nesten 100 grader! Det gir muligheter for mer diesel! :)
Fikk justert opp dieselmengde og turbotrykk også, ble en helt annen bil og kjøre. Rått hvor mye sterkere den ble! :D Jeg tok ut "fuel pin" som de kaller det på engelsk og roterte den slik at den siden som har mest helling blir brukt og dermed mer diesel. Når man kjører med mer turbotrykk enn orginalt vil denne pinne bli presset lenger ned og det kan være fare for at den går så langt at pumpa begynner og redusere dieselmengden, det er ikke gunstig.
For å hindre dette så tok jeg en sprittusj og tegnet på pinnen, satt alt sammen igjen og brukte en sykkelpumpe for å sette 1 bar trykk på dieselpumpa som er det turbotrykket jeg planla å kjøre på. Tok deretter ut pinnen igjen for å se hvor mye den hadde flyttet seg opp og ned. Justerte bevegelsen på pinnen med tannhjulet man finner under lokket på toppen av dieselpumpa, når dette skrus nedover vil det bli lettere for pinnen å flytte seg nedover (mer diesel), endte opp med 7 klikk på tannhjulet. Da fikk jeg akkurat brukt hele vandringen på pinnen uten at den begynner å redusere dieselmengden igjen. Justerte også opp den totale dieselmengden med 3/4 runde inn på skruen i bakkant av pumpa. Er litt vanskelig å forklare dette og jeg er på ingen måte en ekspert på området, legger ved noen bilder så det er lettere å forstå.
Under testing prøvde jeg å justere opp turbotrykket til 1 bar, men fikk aldri mer enn ca 0,9 på innsuget. Fryktet at turboen begynte å si takk for seg og det ble bekrefta senere når jeg parkerte i garasjen. Hadde mye oljesøl rundt turbo og i intercooler rør. Tok av innsugsslangen til turboen og viste seg at det var mye slakk i kompressor hjulet. Så er nå på jakt etter ny turbo.. Har visst at turboen var sliten og forventa egentlig det skulle skje.
Vedlegg
IMG_5736.JPG
Intercooler
IMG_5736.JPG (1.99 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5738.JPG
Intercooler
IMG_5738.JPG (2.22 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5749.JPG
Rørgang
IMG_5749.JPG (1.37 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5752.JPG
Rørgang
IMG_5752.JPG (1.49 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5753.JPG
Intercooler med front montert
IMG_5753.JPG (2.08 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5755.JPG
Under dette lokke finner man "fuel pin" og tannhjul
IMG_5755.JPG (1.04 MiB) Vist 3999 ganger
IMG_5745.JPG
Her kan man se hvor pinnen har flyttet seg der sprittusj er skrapet bort
IMG_5745.JPG (1.29 MiB) Vist 3999 ganger
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Brukeravatar
hdjadrian
Innlegg: 23
Registrert: søn mai 03, 2015 10:13 pm
Sted: Ås, Akershus

Re: Adrians HDJ80 garasje

Legg inn av hdjadrian » tir feb 09, 2016 12:37 pm

Nå har jeg fått i ny turbo i bilen, ble turbo fra HDJ100 (1HD-FTE). Det ble en helt annen bil å kjøre med denne turboen! Får nå ladetrykk allerede fra 1000 omdreininger og fullt trykk ved ca 1450. Har ikke tukla noe med ladetrykket på denne, men lader ca 1 bar orginalt på innsuget. Usikker på hvorfor jeg får høyere trykk enn hva som er orginalt på 100.. Veldig fornøyd med dette oppsettet ihvertfall!

Forrige helg var det vikingtreffet på Gol, første gang jeg fikk prøvd bilen ordentlig i snø. Bilen funka veldig bra, hjelper med sperrer! :) Legger ved noen bilder fra det :)
Vedlegg
DSC_0017.JPG
DSC_0017.JPG (1.43 MiB) Vist 3821 ganger
DSC_0025.JPG
DSC_0025.JPG (1.25 MiB) Vist 3821 ganger
DSC_0055.JPG
DSC_0055.JPG (1.27 MiB) Vist 3821 ganger
DSC_0067.JPG
Johann's 70 i godt driv!
DSC_0067.JPG (1.46 MiB) Vist 3821 ganger
DSC_0032.JPG
Ble litt mye snø her gitt..
DSC_0032.JPG (1.42 MiB) Vist 3821 ganger
2002 Land Cruiser 90 VX

Tidligere:
1994 HDJ80

Svar

Gå tilbake til «Garasje»