Frode S's garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Frode S's garasje

Legg inn av Frode S » lør mai 14, 2005 1:26 pm

Heisan alle.

Tengte jeg skulle åpne en garasje jeg også... Den er på mange måter en fortsettelse på http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1242

Jeg og Stian F splittet transferkassa og monterte drev og PTO på fredag, hadde vel bilen ferdig sammenskrudd ca 0210 på natta. Fint med lyse netter her nord.

Var slett ikke så vanskelig som jeg fryktet, med tålmodighet går det meste. Hadde noe problemer med høy- lav skiftearmen, med det løste vi med en hammer og en sløv øks :!:

Jeg er overrasket over hvor lite slitasje det var på drevene i transfer'n, de så jo nesten nye ut, til tross for at de har vært i daglig bruk og ikke sett dagslys på 19 år.

Nå er det bare et spørsmål om tid før det forhåpentligvis kommer mekanisk vinsj på doningen, det blir greier :D
Vedlegg
IMG_1325.JPG
...og PTO'en på
IMG_1325.JPG (46.83 kiB) Vist 18515 ganger
IMG_1323.JPG
Lokket på...
IMG_1323.JPG (47.67 kiB) Vist 18515 ganger
IMG_1319.JPG
Etter montering, passet "Like a glove"
IMG_1319.JPG (38.49 kiB) Vist 18515 ganger
IMG_1314.JPG
Før montering av PTO- drev
IMG_1314.JPG (38.27 kiB) Vist 18515 ganger
Sist redigert av Frode S den tir nov 22, 2005 12:55 pm, redigert 2 ganger totalt.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1886
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » søn mai 15, 2005 1:17 am

Flott at det ordna seg Frode! Var på tide du fikk deg garasje nå, så mye skruing som det har vært i det siste. Synd bare, at den er like glissen som min....

Blir vinsjmontering snart nå da?

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » søn mai 15, 2005 3:47 pm

Vegard skrev: Blir vinsjmontering snart nå da?
Håper å få den på før vi drar til mauken. men Jørn Hoel hadde også en drøm...

Må også få rigget noen solide slepefester før den tid, ser ut som det kan være fare for myr :shock:
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1886
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » man mai 16, 2005 10:15 pm

Du får skru på vinsjen fortest mulig, slik at prosessen med å tilpasse mellomakslingen kommer igang.

Brukeravatar
Even
Innlegg: 519
Registrert: ons mai 12, 2004 7:22 am
Sted: Follo

Legg inn av Even » ons mai 18, 2005 9:39 am

Så bra, Frode!

Det gleder meg at alt gikk så greit.

Mellomakslingen er det vel bare å korte inn til passende lengde. Hvis du vet hvor lang den skal være, gjør vel nærmeste maskineringsverksted den jobben et kvarter?!?

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » ons mai 18, 2005 9:56 am

Alt er gått over all forventning, kassa er like tight og fin som før, og uten ulyder (dog hører man av og til at det er to drev der inne som aldri har møtt hverandre før, og som holder å bli venner...).

Er et par firma i Tromsø- området som peker seg ut til å strekke akslingen, evt. korte inn den jeg har, dette burde gå greit.

Stian "sveise på nåkka" Fosland og jeg (andre er også invitert) begynner vel å henge på vinsjen i løpet av uka, skal bestille fairlead i dag :wink:

Håpet er som sakt å ha den hengt på til mauken- turen 4-5 juni.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Hans Holmboe
Innlegg: 346
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » ons mai 18, 2005 7:12 pm

Nå begynner jeg å angre skikkelig på at jeg solgte vinsjen i høst. Det hadde jo vært dritkult å hatt den nå, men da jeg solgte den var ikke offroadinteressen så stor og lommeboka mye tynnere enn nå.

Stå på, håper du får den ferdig snart.

Hans

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tor mai 19, 2005 6:44 pm

Pellte vinsjen fra hverandre i går, for å se hvordan tilstanden var. Ut over noen ubetydelige "skjønnhetsfeil" var den i god stand, og imponerende solid og enkel, bare en "worm" som driver et stort tannhjul.
Tannhjulet sitter rett på trommelakslingen, det er det hele.

Her er ingen fancy reduksjonsgear eller soleniodbruer, bare støpejern, stål, stål og atter stål (og noen messingforinger).

Vinsjen var tom for smøring inni. Vi brukte 1 1/2 tube grease, og enda er det plass til mer.

Hadde et bilde, men det døde digitaldøden...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Hans Holmboe
Innlegg: 346
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » tor mai 19, 2005 7:06 pm

Du skriver at den er tom for smøring innvendig. Det stemmer. Men j eg tror ikke det er grease du skal bruke inni der. Da jeg hadde den var det olje inni der, men det tappet jeg ut fordi jeg skulle bytte pakninger i vinsjen. Og siden den skule sendes gadd jeg ikke å fylle nu olje på vinsjen. Men jeg skal prøve å finne ut hva slaks olje og mengde det skal på vinsjen.

Hans

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 400
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » tor mai 19, 2005 7:29 pm

Den Store Kloke Boken sier at winchen skal ha 0,3 l API SAE 90 GL-4 gearolje.
(Toyota Repair Manual for Chassis & Body, side WI-36)
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Hans Holmboe
Innlegg: 346
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » tor mai 19, 2005 7:43 pm

I manualen min står det 0,6 liter. Men det ser du jo også ved at det skal stå olje opp til hullet på enden av vinsjen.

Hans

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tor mai 19, 2005 7:50 pm

Godt å få slike ting avklart...

Synes det er rart at vinsjen har flere påfyllingshull for smøring på huset, og bunnplugg uten pakning (eller anlegg for pakning på huset) dersom det skal være olje på? Så for meg at pluggen under var der for å komme til wormen med pressa.

Fylle- og tappepluggen(e) (den under) er jo lik de på knokkelhuset, og det forbinder jeg med grease :? Var derfor jeg gikk ut fra at det var grease det gikk i. (vinsjen er jo også saktegående og grovbygget, og har"harde" metallpakninger rundt "bearing- retainerne" så jeg tengte automatisk: "aha- grease" :oops: )

Så for meg at det med oljesmøring hadde vært nok med påfylling oppe, og en oljebunnplugg (med pakning) nede. Lagrene var også av samme grove rulletypen som i navene, der det skal være grease...

Okke som, er en smal sak å ta opp å bytte lubrikant (litt grisete, men)
Så lærer jeg kanskje å konsultere den store kloke boken før jeg turer fram :wink:
Sist redigert av Frode S den tor mai 19, 2005 8:02 pm, redigert 1 gang totalt.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 400
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » tor mai 19, 2005 7:51 pm

Hmmm, merkelig. Kan det være forskjellige wincher?
Jeg fant 0,3 liter i manualen for RJ/LJ-70.

PTO skal ha 0,5 l av samme olje.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tor mai 19, 2005 7:57 pm

RogerFo skrev:Hmmm, merkelig. Kan det være forskjellige wincher?
Jeg fant 0,3 liter i manualen for RJ/LJ-70.
Ikke sikker, men husk at dette er en HJ60 vinsj. Kanskje Toyota leverte noe annet til LJ/RJ- 70?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Hans Holmboe
Innlegg: 346
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » tor mai 19, 2005 8:06 pm

Dette er vel en vinsj som egentlig stammer fra noe annet enn en LJ70 så det er ikke så rart at den oljemengden ikke stemmer.

Jeg kan være enig i at det hadde vært logisk med fett pga hvordan lagrene ser ut og at det ikke finnes pakninger. Men jeg tror det er olje som skal være der. Men dette kan du jo finne ut av ved å spørre noen av de som har slik vinsj.

Hans

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tor mai 19, 2005 8:12 pm

hanshsh skrev: Jeg kan være enig i at det hadde vært logisk med fett pga hvordan lagrene ser ut og at det ikke finnes pakninger. Men jeg tror det er olje som skal være der. Men dette kan du jo finne ut av ved å spørre noen av de som har slik vinsj.

Hans
God idé, spørsmålet er herved framsatt til alle 60- guruer der ute :)
(er vel også samme vinsjen på 40- serien?)
Skal også spørre på "60- domenet", med link hit.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Hans Holmboe
Innlegg: 346
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » tor mai 19, 2005 8:20 pm

Har du sprengskisser til vinsjen og pto? Jeg husker ikke om jeg sendte dem med.

Hans

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tor mai 19, 2005 8:23 pm

hanshsh skrev:Har du sprengskisser til vinsjen og pto? Jeg husker ikke om jeg sendte dem med.

Hans
Du sendte dem, har dem liggende et sted i den papirdungen jeg en dag håper å finne skrivebordet mitt under :roll:
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » tir mai 31, 2005 1:37 pm

Da er forberedelsene i gang til den store Mauken- turen.

"Kvaløya 4x4Technologies" (meg og Stian F) har lagd ny fanger til 70'n, av en bjelke Vegard "hadde liggende". Ble langt bedre enn den håpløse originalfangeren, som var tynn som sølvpapir og myk som smør :x

Bildene taler for seg...
Vedlegg
IMG_1388s.JPG
Detalj. Fint med diamantplate gjørma...
IMG_1388s.JPG (45.75 kiB) Vist 17491 ganger
IMG_1385s.JPG
Malt og montert I
IMG_1385s.JPG (48.77 kiB) Vist 17491 ganger
IMG_1380s.JPG
Prøvemontering. Alle hullene passet på første forsøk. Det nytter ikke å måle seg fram, den skjeve ramma må få bestemme...
IMG_1380s.JPG (52.54 kiB) Vist 17491 ganger
IMG_1376s.JPG
Detalj med mal i kryssfinér
IMG_1376s.JPG (33.88 kiB) Vist 17491 ganger
IMG_1373s.JPG
Tidlig i designfasen. Her er de invoverte i full gang med de kreative overveielser som må til...
IMG_1373s.JPG (47.5 kiB) Vist 17491 ganger
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Ranger
Innlegg: 9
Registrert: lør aug 14, 2004 12:25 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av Ranger » tir mai 31, 2005 11:05 pm

Veldig bra :D regner med at dere lager slepefester bak også? 8)
mvh
Christian

Svar

Gå tilbake til «Garasje»