"Motorrens - dyserens"!

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
80grimsbu
Sted: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

"Motorrens - dyserens"!

Legg inn av 80grimsbu »

Hei.
Er det noen her som har erfaring med "dyserens -motorrens"?

Noe som funker bedre enn andre?

Snakket med en kar som sverget på stor forbedring.

Vil det være forskjell på "behandling / dyserens" på en d4d og 4.2 (80) ?

Takker

Stig
Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: "Motorrens - dyserens"!

Legg inn av 4Springar »

Noen sier å ha merket forskjell, mener det var dracan (?) som testa en type som han mente funket.

I andre tilfeller er det rett og slett ikke bra eller godt nok med en rens, dyser er slitedeler.
Jeg merket ingen eller dårligere virkning etter dyserens av ukjent merke (tror det var den lille flasken som omega selger), men nå skal det sies at mine var klar for overhaling.

Er generelt skeptisk til denne slags produkter...
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Det er noe som heter Alron tror jeg det var.....hmm
Flasken er hvit plast med noe grønt på, diesel rens som man heller på tanken.
Vet nen som hadde problemer med traktoren sin og helte på dette og det hjalp sa han.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar »

Alron er vel bare generell dieseltilsettning, litt ekstra smurning og kondensfjerner. Det bruker jeg av og til, bra produkt.
Brukeravatar
blåmann
Sted: Åmotsdal

Legg inn av blåmann »

Har egentlig hatt litt trua på sånne produkter jeg, bruker også Alron vinterstid, og prøvde ett tilsvarende produkt fra Omega i fjor, MEN jeg har til dags dato ikke merket noe forskjell hverken i forbruk, effekt, støy/lyd fra motor eller noe som helst, så jeg tror jeg har kommet fram til nå at jeg har sløsa bort mange penger på "lurium".. :oops:
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar »

Alron bruker både jeg og per martin, og begge har vel tommelen opp der...
Omegas 917 (?) funker til dels også på diverse smøreoppgaver, mange som sverger til den, og bruker den forebyggende også. Den skal jeg ha på forakslingen ved overhaling i håp om at det bevarer simmeringene noe ekstra.
Omega har jo et forbløffende godt rykte, så tror du bør lete opp en dyserens fra dem om du vil prøve det.
Brukeravatar
Kurtp
Sted: Nord-Troms

Legg inn av Kurtp »

Bruker ikke diverse verksteder et stoff som heter Forte??? Synes å huske å ha hørt om/lest om det i et eller annet forum.
Trur ikke det finnes i løsvekt, men det går jo å sjekke med verksteder.
Vil liksom huske at det ble sagt at det skulle funke bra.
tarjei

Legg inn av tarjei »

Personlig er jeg stor tilhenger av QMI (www.qmi.no), og bruker både motorrens, motorbehandling og diverse andre teflon behandlinger derfra, med godt resultat.

Motorrensen er jo grei, det er noe "vaske greier" som vasker motoren innvendig, det tømmes i motoroljen og sirkulerer med oljen i 20 minutter før du tapper av gammel olje for oljeskift. Motorbehandlingen er ett stoff som bla. inneholder teflon som tømmes på samme med ny motorolje, og legger en tynn hinne av teflon innvendig på slitesteder i motoren, for mindre slitasje og "bedre gli".

Oljeforbruk går ned (på biler jeg har hatt som har hatt litt oljeforbruk), drivstofforbruk går litt ned, og "følt effekt i motoren" går litt opp :)

Nå er ikke det jeg beskrev noen form for dyserens. Der tror jeg vel litt på den teorien om at er dem slitt, så er det lite å gjøre (gjelder forøvrig også selve motoren, derfor bør man jo bruke motorbehandling FØR slitasjen oppstår, så når min LC passerer 50.000 km skal den også behandles). Men dem har noe greier for det også såvidt jeg husker.
Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar »

Forte blir brukt på en del verksteder og er ikke i salg, jeg har tatt en skikkelig hestekur på 45'en utenat jeg har merket noe til det. Men vi bruker den først og frems som forebyggende. Omega brukte vi før, mekanikeren er nok mer glad i det stoffet, vi fikk bla en 90 med D4D som den ene dysa sto åpen. koblet av diesel slangen ved filtere å kjørte omega rett i sytemet. Etter 10 sek så gikk den som ei klokke igjen :shock: Det var en bilturist fra Sveits som var meget fornøyd, men det er klart at han må nok skifte den dysa etterhvert
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Svar

Gå tilbake til «Motor»