vegsir skrev:
sinnsykt rått. har tydeligvis fulgt altfor dårlig med her

ser at jeg må til å bygge større. det der så helt perfekt ut
så du skrev noe om giring i transfer. girer en ned alt da, eller er det kun lavserien? p hva kom det på
Bra du er innom av å til da... oppdaterer ikke så mye på pirate, der er det dødt i mine kretser...
Bygge større? skal ikke du til å selge, eller er det for et nytt prosjekt?
Jeg bygger KUN etter eget hode, basert på de erfaringene jeg kan lese meg til og de løsningene jeg liker. Størrelsen har ikke så mye å si, mer at jeg er fornøyd med løsningene. Det som i all hovedsak begrenser meg, er mangel på garasjeplass. Tid kan man alltids finne nok av, og stashet man trenger tar man etterhvert.
Ang. lavserien så ble det satt litt på hold da lavserien er "OK" nå som jeg kvitta meg med 37" dekka og heller kjører 35"
Klarte tydeligvis å kurere tommesyken...
Når jeg stort sett tapper litt luft i skauen, så er ikke giringen så aller verst heller.
Omgiringa av transferen ga vel rundt 40% lavere lavserie, og pluss eller minus 8% i høyserien, alt etter hva man vil ha.
Til 35" syntes jeg giringa i høyserien er grei, men skulle gjerne hatt et til gir til langturene.
Men klart, om pengene hadde vokst i samme fart som japansk rust, så hadde jeg gira om, eller kjøpt en orion/atlas kasse eller split case og utnyttet mulighetene for flere girvalg og lavere lavserie. Liker å klatre rundt i ulendt terreng, ikke bare legge røyk i myra. Løsningene for giringa var vel mellom 10k til 25k av de mulighetene jeg sjekka litt rundt.
Har fremdeles en del mekanisk og teknisk forfall/service som må gjøres noe med, så kommer morroa med sperrene, giringa og grov-stål-beskyttelse etterhvert. Lakkjobben som skal gjøres blir tidenes økonomiske kvalitetslakk med enkle rep-muligheter og gode rust-utsikter.