Da er jeg i gang med siste forsøk på å få motoren tett... Skal la den snurre litt til før det blir "ny" motor.
Lekkasjen fra bunnpanna ble tettet, Bunnpanna ble rettet ut litt i flensen forran, og pakningen til 900,- fra Toyota ble fyllmasse i grøfta ved garasjen. Søppelpakning, IKKE kjøp denne kjeksen! Brukte heller godt med tettemasse, så nå er det tett.
Neste operasjon er simmeing i front av motor, på veivakslingen.
Toyota vare, enkel å skifte. Denne kan jo skiftes fra utsiden bare ved å pille av sving og reimhjulet i front, men siden jeg skal grundigere til verks og tette i bakkant av timing-gear-dekselet, så piller jeg av ALT i fronten.
Dvs Auto-timeren til Dieselpumpa, de to fri-gearene, veiv-drevet og kam-drevet.
Da kan man trekke av "fronten" av blokka, og skifte en pakning man ellers ikke tenker på. denne svetter både på høyre og venstre side. En tidligere eier har FUGA det med nå lurium, uten serlig hell.
Så i kveld har jeg brukt drastiske metoder for å få av drevet på kamakslingen, det skal normalt bare være å trekke av, evt med en egnet tash/sst.
IKKE ENKELT! hårja med dette nå i 5 timer, måtte til med latmann, slegge, muttertrekker og en modifisert tash for å trekke det av. Det var satt inn med noe ala locktight, IKKE nødvendig! håper drevet klarte seg, ingen målbare defekter på det i alle fall.
Ble jo godvær her en dag, og lånte bort grillteltet mitt...ikke et sjakktrekk... var snø i "garasjen" i morrest, og har sludda og regna om en an, så nå er det skrumppung og vaffelrygg etter regnet... har enda til gode å finne meg regnklær som holder meg tørr...
Da jeg var å henta meg litt materiell, møtte jeg denne karen... bil som har gått i byen sia 4eva. Alltid trekt på smilebåndet når jeg har møtt denne traveren.

Bynner med å plukke ut det største...
Mye gjørme i radiatoren, og myye olje i Cooleren...hmz...

For de som ikke har vært borti dette før:
Reimene slakkes og pilles av. Servopumpa løsnes og legges lengere bak i motorrommet, slangene flexer en god del.
Svinghjulet trekkes enkelt av med en egnet tash. Da kommer en til simmeringen i front.

Da kan en pille av "timing cover" som simmeringen sitter i. Den er enkel å kakke ut fra baksiden.
Her har nok mange en lekkasje, inkludert meg. Legg merke til at hagl-bygen renser dekselet...kremt...

Trist med slaps i garasjen... anbefaler tak over hodet på denne typen jobb...

Her har vi dieselpumpe-timeren til venstre, kam-drevet til høyre. veiv i bunn og to små drev som bare styrer timingen.

Her ser man hva jeg jobber meg bakover mot... lurium tettemiddel. No deal. under dynamoen sitter også motorfestet som det renner olje utav.

Da er det bare å finne frem karbohydratene...

Dette er et bilde av hvordan drevet egentlig skal kunne trekkes av.
Den endelige løsningen ble det aldri bilde av. Sikkert like greit, da det ikke er anbefalt metode.