marting skrev:
Paal, Du har naa oppnaadd heltestatus i min bok! For en entusiast!
Og det er fa## meg saa dritfett med turpakka 60!
Jeg tipper totalvekt paa 2850 kg !

hehe, takk for det, selv om det er cruisern i dette tilfellet som er helten!
Knixen tippa litt over tre tonn, han var nokså nært...
Som dere ser, var jeg rimelig sagga bakpå!
3125kg målte jeg på vekta! det er drøyt gitt...
Har også telt over diesel-utgiftene, havna på 441 liter!!
Skal sette meg ned nå å få sjekka hvor langt jeg faktisk har kjørt, selv om det blir vanskelig ettersom jeg tok vanvittig mange de-tours i form av stikkveier, fiskestier, det man kan kalle "fjell" i sverige osv. men skal se etter, kan vel finne ut av det med en margin på ca 10 mil, vil foreløbig anslå ca 450 mil!
Til sammenlikning er det ca 220 mil til Beograd, Serbia fra Oslo.
En ting er sikkert, bilen går sabla bra nå etter jeg fikk løst mysteriet kalt: Hvilken skrue er røykskruen? Når jeg ga 1,5 runde UT på skruen som har en rund skive med 3-4 hull i kom røyken. Denne skruen justerer vandringen på edic-armen, ikke selve lengden på edic-armen.
Var ganske god følelse å kunne dra på i motbakke fra 80kmt og ta forbikjøringer på 2-3 trailere uten problem med vekt på over 3 tonn og myye luftmotstand! bygger et ladetrykk på ca 0,7.
Så her er det nok mye å gå med tanke på at jeg har 3" rak eksos og stoor IC.
Skal prøve en dag for morro skyld å justere enda litt opp, nå ryker det nesten ikke i det hele tatt, og mener turboen er god for ca 1,1 i trykk.
Fint å kunne cruise i 90-100 og ligge på 0,1-0,3, føles behagelig og forbruksfornuftig.
SÅ OVER TIL TUREN!
Landcruiseren:
Etter ca 10 mil gikk omformeren opp i røyk.
Da mista jeg kjølinga og alt det andre dallet... hadde oppe omformeren i håp om at det var en intern sikring som hadde gått, men den var hel, samme som den eksterne sikringen. Dette er jo en omformer på 65 amp, så den skal tåle radiator-vifta, cd-spilleren, en telefonlader, og et lite kjøleskap uten problem. Så gud vet hva som skjedde, løsninga var i alle fall å rigge alt som det IKKE skal være; kobla vifta og cd-spilleren (siden den har gps) og sentrallås/alarmen på det ene batteriet. FyyyFY, men det måtte til. For dumt å snu pga dette.
Hadde med meg alt av verktøy, bortsett fra kabler og elektriker-boksen min. Måtte derfor stjele kabler fra litt andre ting...
Underveis merka jeg at det lak mye olje både på bunnpanna og bakdiffen, så her var det bare å fylle etter. På en av bensinstasjonene i sverige ligger oljelokket mitt igjen, ble derfor MYYE oljedamp på vei til treffet. Motoren er svart!
Bak på diffen virka det som om det var tappepluggen som ikke var helt tett, til tross for at jeg skifta alle pakningene når jeg skifta olje. Rakk ikke å skifte pakninga på bunnpanna før jeg kjørte, er rimelig sikker på at det er her det lekker.
Hadde selvfølgelig med meg masse olje av alle sorter (fint å lagre i sidepanelene bak) så jeg tok av både tappepluggen og nivåpluggen, så at klem-ringene/pankningene var deformert. (?) løsning: surra en runde med
vulk-tape rundt fingeren, drar den av som en kondom, da blir tapen til ei fin o-ring/pakning, og det holdt tett.
Når jeg kom til treffet, merka jeg at det lak en del på flensen til bakdiffen.
Her er nok simmeringen gåen, merka også at det var noe slakk på pinjongen, dette ble stramma etter anbefalingene til Jan (gi gass) og hjalp en del, men simmeringen har nok sett sine bedre dager og må skiftes.
I kjøreområdet på treffet skulle jeg benke bilen opp en 6-meters motbakke på 40-45 grader, fikk naturligvis hjulspinn akkurat før toppen ettersom jeg ikke hadde tilfart, og i det jeg skal rygge ned døde motoren brått.
Tenkte det var EDIC-en som tolka det som lite olje i panna, og stengte morroa...
Rulla ned og bak igjen, og venta litt med å prøve å starte.
Da var batteriene helt døde, kjentes det ut som! Stian kikka i motorrommet når jeg skulle starte igjen, og ser at starteren bare henger å dingler.
Begge mutterene her hadde løsna, og starteren kilte seg ved innkoblinga.
Stroppa på det ene batteriet hadde løsna, så det hadde nok hoppa litt rundt frammi der, for en av batteripolene var knekt.
De svenske veiene hadde satt sine klør i bilen og rista den litt i nakken. Kjell Olsen hadde ny stropp til meg, vi stramma starteren og håpa den var ok, starta på første forsøk og lekte meg videre. Takk for hjelpa!
Siste incident var akutt mangel på servo. Alle som vet hvordan det er å kjøre svingete, humpete veier med understyrt, baktung nestenveteran i 110 med Deathwobble og slakke endeledd kan tenke seg til hvordan det føltes. Sykt ubehagelig!
Hadde glemt å få reimhjulet fra Jan K på treffet, og dermed glemt å skifte det før turen nordover.
Jeg hadde (selvfølgelig) ny reim liggende i reserve-avdelingen, så det var bare å skifte.
Stramma samtidig opp endeleddene (de to som kan strammes) uten at det ga noe merkbar forskjell.
Var godt å ha servoen tilbake etter 300meter uten!
I oslo-rushen mista jeg alt av lys, av en eller anna grunn, verste var at jeg ble uten blinklys og fløyte.
Det meste av sikringer var rasa, så det var bare å skifte. Men noe er galt, da blinklysene fremdeles ikke funker, sikringa bare går. Gadd rett å slett ikke gjøre noe med det! Mulig jeg må fylle tut og blink veske, eller kansje dette ekstrautsyret rett å slett bare er oppbrukt!
Fikk også marinert taket i diesel, da reservekanna på taket fant ut at den ikke skulle holde tett lengere... holder sikkert rusta unna ei stund!
Er forsåvidt overraska over fremkommeligheten på en godt lasta 60 i terrenget! sperra bak kommer i alle fall skikkelig til sin rett, kunne kjøre lenge i skogen før jeg måtte inn med forhulstrekken!
Treffet:
Var råtrivelig å treffe kjente og ukjente fra klubben! -god stemning, nyttige tips, stilstudier, idemyldring og røverhistorer i et flott landskap med norges råeste bilklubb som arena! Kan det bli bedre? Var også trivelig å treffe Thomazhinio, han og gjengen fra Kongsberg offroadere gjorde virkelig en god jobb for NLCK, all ære til dem!
Skulle bare ønske treffet varte noe lengere, er så mange man ikke rekker å hilse på, og mange biler man ikke rekker å få studert! Håper bare neste treff kan vare ei uke!
Takker også for tilliten ettersom jeg ble valgt inn som styremedlem, i tillegg til å være materiell-forvalter!
Denne rollen skal jeg bruke til det fulle og gode for klubben! Nå starter også prosessen med å få inn nye og spennende produkter til webshoppen, fikk en del tips og ønsker fra medlemmene under treffet som skal følges opp. Gadget og bil-pryd virker som det som står høyest på lista bland de fleste!
Mye fornuftig veskeinntak gjorde lørdagen til en minneverdig heisatur!
Kan nevne bombe-hopp i vannet fra brygga midt på natta (ca 75cm dypt vann, ouch) ,veivakselkasting, patentdiskusjoner, prisutdeling og konstruktiv lyging med mere som noen av faktorene som gjorde helga til det den skulle være: Tidenes landstreff!
Lyn-kurset til Jan i sveis fikk jeg stort utbytte av, nå må bare kontoen vekse litt før jeg hiver meg til på gammelstålet i 60'n. Kjempefin innføring i det elementære av tynnplatesveis, rørsveis og innstilling og bruk av mig-apperaturet!
Applaus til Jan Gi Gass for et flott minikurs og mental støtte på søndagen!
Ang. det med batteriene, tar vi ikke den diskusjonen her, da det er og blir en garantisak på laderen.
Vil allikavel takke Dracan for hjelpen, utrolig flott gjort av deg!
Bildene legger jeg ut i de kommende postene, ble litt skrivestampe på fingrene nå!