Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Ser ut som det er forskjell på pumpene.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 861
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Hei Steinar! Fint bilde! Er det pumpa fra 45en? Vet ikke hvor forskjellige disse pumpene er Martin, men motorene er ialle fall i slekt!

HeHe -traktor! Sant nok Blåmann. Anyway: Å justere maxturtallskruen kan kanskje da gi deg det lille ekstra opp kneikene i 3. gir. :D Samtidig beholdes forbruk på normalt nivå ellers. Forskjellen blir kanskje forsterket om du har turbo og. Det er jo bra!

Ellers får du sjekke om du har den skruen Steinar har 4springar.
Du får si ifra hvis du synes det blir mye motorprat i garasjen din.

Gir meg nå! Vet ikke nok om dette egentlig! :)
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Steinar skrev:Min ser slik ut. Man skrur av den store hylsa, da ser du pineskruen - løsner på kontramutteren - i enden (mot torpedoveggen) på pinneskruen er det ett hull for en liten umbrako, med den skrues pinneskruen inn så mye som ønsket - tight til kontramutter - på med hylsa......
Slik som dette er det på 12HT også. Finn denne på 2H-motoren så blir det bra. Å skru på ting knytta til EDIC'en kan jeg ikke forstå at skal gi noe godt resultat...
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Per Martin skrev:Hei Steinar! Fint bilde! Er det pumpa fra 45en?
Nope, det er 60'en ja....men jeg har , som Vegard sier, lik som 12HT
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

flott med litt diskusjon rundt dette, du trenger ikke trekke deg Per Martin!
På det siste bildet som ble vist er justeringsskruen lik som på min 2H, men står plassert nede i bakkant på pumpa. Tror jeg har justert UTOVER, men det kan jo virke som den skal innover da...
Noen som veit for sikkert at dette gir mer pulver på hele registeret, eller bare som nevnt på høyere turtall...

pr. i dag må jeg telle omdreiningene på motoren selv, ettersom jeg ikke har turteller i drift.

Det som er mest interessant for min del, er i alle fall å ha mest mulig drag fra bunnen av, og regner med dette skal gå an å justere på et vis. nytt forsøk i morra!

Idag har jeg kobla helt av fra motorrommet, og dykka inn i dashbordet med feinsag og dremel, lodding og leatherman. Resultatet gav meg plass til en stk kjekk 2DIN spiller som lager fiine lyder i bilen. Og den integrerte TomTom'en viser vei der det finnes vei.
Måtte ha meg ny stereo, og tilbudet til @lpher var ok.
Neste som skal inn i dashen er CB, og nå er det lagt opp strøm til den og.
Bilder kommer. må bare rydde litt...
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Har etter mye prøving funnet ut at bilen går greit "minus".
Sikkert noe som kan gjøres for å få mer drag på lavt turtall, men nøyer meg med som den er nå, fåreløbi. Lader 0,6...
Er langt unna så godt som den gikk når slangene var kobla med t stykket osv...

Her kommer noen bilder fra første bilvask og hvordan det ser ut med 2DIN spiller i en gammel 60.
Skal få laga til ei ekstra ramme i lærbeslag rundt spilleren, sort lærbeslag har eksakt samme tekstur som dashbordet, så da er alt tipp topp.
Er forresten veldig behagelig belysning i spilleren, gjør at jeg får lyst på rødt interiørlys all over.
Rødt skal vel også være det som er mest gunstig for nattsynet.

Under Radioen skal CBen monteres.

Skal montere vanntemp, oljetrykksmåler samt turbotrykksmåler i en skjønn forening på dashen. Har tenkt på det inklinometeret en finner på dashen i noen av 70-serien. (Lurer på om ikke Per Martin har slikt)
Hadde vært fint med noe orinalt toyota å pakke instrumentene inn i. Håper jeg slipper å synke lavt til "biltema" holderene. Er ok de, men vil ha toyoda! Noen som vet av slikt?
Vedlagte filer
25012009630.jpg
25012009630.jpg (22.19 KiB) Vist 7511 ganger
25012009629.jpg
25012009629.jpg (22.18 KiB) Vist 7511 ganger
04022009646.jpg
04022009646.jpg (12.26 KiB) Vist 7511 ganger
04022009643.jpg
04022009643.jpg (31.34 KiB) Vist 7511 ganger
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Triste nyheter: 4Runnern has left the building.
Den får et nytt kapittel i odda-området.

Gode nyheter:
Da var ene venste side av forakslingen mint condition.
Nye pakninger, lager, simmeringer, sjekket drivknuten og fettet opp alt.
Var redd drivknuten var værre stilt, men det var nok bare lagerene.
Nå brumler det mindre, men må nok taes på høyre side så snart jeg får tilbake bortlånte lager.

Legger ved et bilde fra jobben, finn en feil! (?)

I morra skal forhåpentligvis CB-radioen inn, spørs om den kommer i posten. Den gamle tok kveld, ukjent dødsårsak, henlegges. Team fosland hjalp til med test og obduksjon, men intet liv.
Bestilt Danita 640 fra dittvalg.no, men er irriterende når ting ikke kommer frem i tide. Skulle nok bestilt en del på forhånd.

Ellers så står skifte av nye hovedlykter på planen i morra, måtte bare kjøpe nye, er heelt j#¤vli dårlige nå. ser ikke forskjell på park/nærlys. Spesielt med HEFTIGE xenon langlys, da blir en redd for å blende ned.
Så det ble biltema...urk, men lys må en ha, spes når en skal kjøre et stykke, ikke bare rundt i byn.

Så skal det fettes opp rundt om, prøve å få skifta dieselfilter og endel pakninger samt pumpa på diesel-føderen.
Håper det gir det lille ekstra jeg føler motoren mangler av diesel, men det skal vel sies at den lekkasjen som er der, ikke ser ut til å være på trykk-siden...
Vedlagte filer
gode langlys...
gode langlys...
14022009659.jpg (14.39 KiB) Vist 7426 ganger
dårlige nærlys...
dårlige nærlys...
14022009656.jpg (9.09 KiB) Vist 7426 ganger
finn en feil...
finn en feil...
19022009660.jpg (42.8 KiB) Vist 7426 ganger
Senest rettet af 4Springar man mar 02, 2009 12:23 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

vært uten nett en stund, men har da puslet litt med bilen.

Copiloten min tok vel endel bilder fra Målselv-treffet, det kommer så snart jeg får fatt i minnekortet hans!
Hadde et par minneverdige "runs" i målselv, men vet ikke om noen fikk foreviget noe av den kjøringa. Arti var det uansett! :D :D

Om noen sitter på bilder av bilen min fra treffet, er det bare å slenge ut her!

Gikk jo ikke helt problemfritt den helgen, men det kan man jo ikke forvente!

Bilen gikk varm i siste motbakken mot innlosjeringen på fredags kveld, virka som bilen slukte kjøleveske.
Det elektriske rundt viftestyringa og div småtterier klikka, så fikk ikke kjølt motoren heller.
Var vist mer en bare noe småfeil av elektrisk art, ettersom bilen ikke tok lading, og batteri-boosteren måtte trå til der det ikke var mulighet til å rulle i gang.
Etter å ha rasa fra oss litt i skogen tok vi fatt på køddet, (som vi syntes gikk dårligere og verre en det) og fikk tetta et par diesel-lekkasjer, som hovedsaklig besto av MANGLENDE pakninger og feilmonterte messingpakninger på trykksiden... ble tett, og vi justerte opp pumpa i håp om mer futt og svartrøyk, men ingen bedring.
Dvs, slapp å spraye målselv med diesel, men dyret gikk ikke bedre...
Holdt oss i 1.gir lavserie hele dagen!
35" på 17" i tung bil overrasket med med framkommeligheten...
Langt unna optimalt, men ingen felgslepp og ok framkommelighet med 2psi...


Den nyinnkjøpte CB-en blei smårigga, men viste seg at glass-antenna ikke lot seg justere, så forble uten cb.

Hadde heldigvis copiloter og vinsjhorer nok til å få bilen gjennom løypa, 40-50meter om gangen! haha!

mens de trakk ut vaieren fylte jeg kjøleveske.

De mest ropte ordene fra førersetet gjennom lørdagen var: "trekk ut vaiern" "e det nok kjøleveske?" -"går vifta?" og "iiiihaa!!!"

herlig helg! kan ikke kjøre rundt i omeletten uten å knuse egg, så bakpanelet (hengerompa) fikk seg en trøkk, og lokket på bakfangeren ble røsket av. kunne ikke ventet anna!

Lørdags kveld ble det også skiftet hovedlys, biltema overrasket denne gangen. tør faktisk anbefale de, som budsjett-fiks!


Mandags kveld, etter småservice på Gjæver, satte jeg og min bedre halvdel snuten mot IKEA, Haparanda.
Skiftet termostat før avgang, men der var det ingen termostat å skifte!
VAR INGEN TERMOSTAT DER! noen som ikke har fulgt helt med i timen da den ble tatt ut... Nå tar det plutselig bare noen minutter å varme motoren, kontra laaang tid uten termostat. Trodde den bare var stuck i åpen stilling.

125 mil sammenlagt, bortsett fra strøm-problemer gikk alt fint... bilen er en drøm å kjøre i marsfart 100-110kmt! 2 mil unna å være hjemme igjen, med full-lasta bil, spratt tempen til topps, og dampen sto utav mottorrommet... pakninga på termostaten sprakk, og en kjøleslange lakk store mengder vann.
Lossa ut en del spisebord, tv-benker, hyller og småtterier for å komme til reservedelene og vertøyet.
pakningsmasse, rørstubb og påfyll gjorde susen...

Kjøpte meg også thule lastebøyler, fikk godt bruk for de. Der skal racken fintenkes fram...

Neste prosjekt er vel egentlig å arrestere strømtjuven, er et eller anna faenskap som ødelegger nattesøvnen og batteriene... usj!

Bilder kommer!
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Får håpe du ikke har gåen topp. Vær klar over at du øker varmebelastningen på motoren (og faren for å sprekke topp) ved å gi for mye diesel. Dieselmengde skal stå i forhold til luftmengde.
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Vegard skrev:Får håpe du ikke har gåen topp. Vær klar over at du øker varmebelastningen på motoren (og faren for å sprekke topp) ved å gi for mye diesel. Dieselmengde skal stå i forhold til luftmengde.
Holder med Vegard her. For mye diesel er aldri bra. Mange som skrur opp for mye, og det fører fort til problemer. Noen ytterst få hakk over fabrikkinstilingene er maks. Blir jo ikke racervogner av dette uansett, jo fortere man får dem til å gå, desto mer forkorter man levetiden.

Krysser fingrene for toppen :wink:
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

ja, har jo vært bekymret for toppen...
Men det jeg syntes har vært merkelig, er at det er lite eller ingen effekt ved justeringa på pumpa.
Etter en prat med Steinar i bakken i Målselv virka det som vi bare kunne jage opp pumpa, og det virker heller ikke som om jeg har høyt forbruk...

En annen ting er at jeg vet ikke hvor pumpa står orginalt...
Etter resonnering med andre felles hoder er det vi kommer fram til at
1-pumpa er sliten
2-dyser trenger overhaling
3-ventiler kan spille inn

men dette er vel bare synsing og tanker, kansje noen andre her har andre syn og tanker.
Skulle ringt en klarsynt kansje!

En anna ting vi stusset litt over i målselv, er hvor høyt turtall jeg må ha for å kunne bygge trykk på turboen... ingen kraft på lavt turtall...
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

4Springar skrev: En anna ting vi stusset litt over i målselv, er hvor høyt turtall jeg må ha for å kunne bygge trykk på turboen... ingen kraft på lavt turtall...
Hm, høres ut som noe galt som ikke er rett. 2H er vanligvis helt sinnssvakt sterk på lavt turtall. Dro jo opp den bratteste delen av skiløypa i Målselv på tomgang med min 60...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Frode S skrev:
4Springar skrev: En anna ting vi stusset litt over i målselv, er hvor høyt turtall jeg må ha for å kunne bygge trykk på turboen... ingen kraft på lavt turtall...
Hm, høres ut som noe galt som ikke er rett. 2H er vanligvis helt sinnssvakt sterk på lavt turtall. Dro jo opp den bratteste delen av skiløypa i Målselv på tomgang med min 60...
jo, har jo også fått med meg at den skal være bunnsterk, men kan ikke kalle min det...
Tok brattbakken der på lavt turtall, nesten på tomgang.
Men så skal det vel også sies at du kjørte noe mindre dim på dekkene, Frode (?) Var vel nesten org-dim...

Men på den andre siden er 60'n fin å cruise med, f.eks nedover finland. Der var det ingen problem å ligge med fint turtall i 4.gir med ca 100-110 på speedoen (gps) .
Men kan alikavel ikke skryte av noe når trykket falt under 0,4-0,3bar i motbakke...
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

4Springar skrev: Men så skal det vel også sies at du kjørte noe mindre dim på dekkene, Frode (?) Var vel nesten org-dim...
Ikke mye over originaldim på vinteren, nei. Men den gjør det samme om sommeren på 33x12,5 MT. Lange oppoverbakker i høy hastighet er vel på den andre siden ikke akkurat hva disse er bygget for, har man ikke trykket med seg fra bunnen av bakken har man tapt :wink:
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Frode S skrev: Lange oppoverbakker i høy hastighet er vel på den andre siden ikke akkurat hva disse er bygget for, har man ikke trykket med seg fra bunnen av bakken har man tapt :wink:
hehe, det er sannheten!
Bare synd at jeg føler trykket forsvinner, selv om jeg har lada godt før bakken...
Må val ta meg sammen en dag å finne ut av ting. Er bare så demotiverende å holde på med feilsøking i snøfokket...
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Har du dobbel og trippelsjekka alle koblinger ? Skal ikke store luftlekkasjen til på trykksiden før det merkes godt !

Min lader 0,55 og er ikke justert på pumpa (viser det deg) Over 1500o/min aksellerer den i 4. gir uansett hvor bratt bakken er.. (med 32"hjul og bilen full av dritt 2200kg)

Tipper du har lekkasje jeg... :P
Senest rettet af marting tir mar 03, 2009 1:03 pm, rettet i alt 1 gang.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

marting skrev:Har du dobbel og trippelsjekka alle koblinger ? Skal ikke store luftlekkasjen til på trykksiden før det merkes godt !

Min lader 0,55 og er ikke justert på pumpa (viser det deg) Over 1500o/min aksellerer den i 4. gir uansett hvor bratt bakken er.. (med 32"hjul)

Tipper du har lekkasje jeg... :P
ja, nesten så jeg HÅPER jeg har lekkasje...
Mye gammel miks av slanger, må ta en motorvask, kjøre'n litt, og se over.
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Det må jo være noe feil med pumpa.... det ryker ikke svart av den selv hvor mye en provoserte den, og justeringsskruen var i bånn. Pumpa var jo bra blaut av diesel da...... ikke godt å si.... Jeg syns den tok seg godt frem med de hjula... og satsa bra, det gjorde du :lol:
Vedlagte filer
svart 60.JPG
svart 60.JPG (28.72 KiB) Vist 7056 ganger
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Steinar skrev: og satsa bra, det gjorde du :lol:
...og der står jeg i med hendene i lomma i bakgrunnen ved siden av gamlebilen min :oops:
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Rukus
Innlegg: 407
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Innlegg av Rukus »

Probleme me motorn kan ikje være at den har lekasje på trykk siden....da hadde den kommet til å ryke mye svart røyk, noen den ikke jør. Probleme må være at den ikke får nåkk diesel, vi klarte jo ikke framprovosere svartrøyk jo...uansett hva vi gjorde...så holder en knapp på at pumpa ikke er helt med jeg.... :shock:
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Svar

Tilbake til «Garasje»