Hugin&Munin skrev:
Noen som har fått noen brukererfaring med V8 etterhvert ?
Det burde vel tusle og gå noen eksemplarer av varebil nå vel ?
Iflg. omtaler skal den visst bruke atskillig mer diesel enn det Toyota oppgir ?
I en omtale i DN.bil påstår sågar journalisten at den bruker "minst 1,5ltr." på mila i snittforbruk ! Det er i tilfelle 50% mer enn det som er oppgitt forbruk !!
Nå skal det nevnes at denne journalisten i DN-bil - i likhet med de fleste andre journalister - holder et skremmende lavt nivå, alt. er han full !
Han påstår bl.a. at hittil største motor i LC er en 3-liters 4-sylindret motor best egnet i en traktor !! Her tar han jo feil over flere plan.....
Spør du meg ville jeg si at rekkeseksern i 100n ville vært bedre egnet i en traktor.......

Angående forbruk så har jeg etterhvert fått med meg noen tester både fra norske, tyske og australske magasiner samt forumer. Ingen kommer ned på forbruket som toyota oppgir. I en sammenligningstest med GL420 cdi, range rover og Q7 (alle med V8 dieseler og derfor i europa i samme marked) så har toyota'n lavest oppgitte forbruk, men ender sist. 1,23 l/mil på toyota og de andre ligger på 1,20 og 1,22. Men dette er under tyske forhold og det står ikke noe om om hvor mye bilene har gått når testen er gjort.
Det er også noe kritikk fra div forum på automaten som ikke legger inn 6 gir før man passerer 110-120 km/t. Dvs man ligger på 2000 o/min på 5 i 100 km/h.
Ellers er kritikken i alles allrad mot Cruiseren dårlige bremser og latterlig liten nyttelast (bilen veier ikke det toyota oppgir og det blir bare 438 kilo til nyttelast/passasjerer...). I Australia så blir den sammenlignet med patrol, og det er da en enorm prisforskjell. Og spørsmålet er om det er verdt det, enkel skuddsikker billig teknologi mot det nyeste av det nye.
Jeg var innom Hvam der de hadde en slik utstilt og sammenlignet litt med min 100 angående størrelse. På den nye er det kortere panser, mer beinplass i baksete (ca 5 cm), et par cm bredere innvendig, lavere sittehøyde ift golv (særlig baksete) og generellt lavere takhøyde. Synes fortsatt det er rart at man må fjærne plastdeksler og fram med fastnøkler for å få fjernet 3 seterad.
Skulle vært spennende å prøvd en!
Bjørn Erik